سه شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۳
۱۲:۰۳ - ۲۶ آبان ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۸۰۶۶۵۴
فیلم و سینمای ایران

حسین قناعت: جواد رضویان بازیگر باهوشی است/ «لازانیا» قرار بود عید فطر اکران شود

فیلم سینمایی لازانیا,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
حسین قناعت کارگردان فیلم سینمایی «لازانیا» معتقد است «لازانیا» با توجه به شرایط اکران در زمانی خوبی روی پرده رفته است، او می‌گوید شاید اگر حال عمومی جامعه و مردم بهتر بود این فیلم هم فروش بیشتری داشت.

به گزارش خبرآنلاین، فیلم سینمایی «لازانیا» ساخته حسین قناعت از اوائل مهرماه امسال روی پرده رفت و به جمع آثار کمدی در حال اکران پیوست. حسین قناعت که آثار کودک و نوجوان زیادی در کارنامه کاری‌اش دیده می‌شود می‌گوید این فیلم هم در مسیر فیلمسازی‌اش است با این تفاوت که این‌بار خانواده‌ها هم می توانند به تماشای این اثر بنشینند. به بهانه اکران «لازانیا» که بازیگرانی چون جواد رضویان، ارژنگ امیرفضلی ، بهنوش بختیاری ،نفیسه روشن، پارسیا شکوری، یوسف صیادی، اصغر سمسارزاده، رضا رویگری و... در آن به ایفای نقش پرداختند، با قناعت کارگردان این اثر گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

 

این روزها فضایی درباره سینمای کمدی به وجود آمده و گاهی اوقات برخی جوسازی‌هایی صورت می‌گیرد که به ضرر برخی فیلم‌ها در زمان اکران‌شان می‌شود و حتی زمان اکرانشان را هم با تغییر همراه می‌کند. «لازانیا» هم با وجود اینکه قرار بود زودتر از اینها روی برود اما تقریبا در همین برهه اکران شد، شما به عنوان کارگردان کار از زمان اکران راضی بودید؟  

واقعیت این است که با این وضعیتی که برای فیلم‌ها وجود دارد فکر می‌کنم زمان اکرانش چندان نامناسب هم نبود. «لازانیا» قرار بود عید فطر اکران شود که این اتفاق نیفتاد اما حالا، یعنی فصلی که اکران شد به نظر من فصل بدی نیست. البته دو تعطیلی پشت هم در سینماها داشتیم که سال گذشته درباره فیلم «قهرمانان کوچک» هم اتفاق افتاد و این مسئله کمی به فروش فیلم لطمه زد. اما در مجموع به عنوان کارگردان از زمان اکران راضی هستم. فیلم بعد از ۷-۸ ماه تولید و مراحل بعدش با تلاشی که آقای احمدی تهیه‌کننده کار انجام دادند توانست روی پرده برود. شاید خوشحالی من از بابت اکران «لازانیا» از این بابت باشد که خیلی در نوبت اکران نماند، چون فیلم دیگرم«دزد و پری ۲» که از نظر من یک سر و گردن از «دزد و پری ۱» با آن فروش خوبش، بالاتر است دو سال در نوبت اکران مانده و خوشبختانه پس از پیگیری تهیه کننده، بالاخره قرار است دی ماه اکران شود.

 

در واقع معتقدید شرایط نامناسب اکران به فیلم‌ها لطمه می‌زند؟

بله، وقتی مرور زمان شامل حال فیلمی می‌شود، فیلم لطمه می‌خورد و خود به خود زیر سوال می‌رود. در صورتی که خود اثر مشکلی ندارد و راه خودش را رفته اما این مسائل ناخودآگاه ممکن است حتی حاشیه‌هایی را هم برای یک فیلم به وجود بیاورد. مثلا پخش کننده‌ها و حتی شاید بیننده‌های بالقوه ، وقتی متوجه می شوند که فیلم تولید دو سال قبل است، ناخودآگاه می‌گویند حتما فیلم مشکلی داشته که تا به حال اکران نشده است.

 

وقتی آثاری در یک ژانر همزمان با هم روی پرده می‌روند، مقایسه‌ای حتی از سوی مخاطبان درباره آنها به وجود می‌آید، از این مسئله درباره فیلم‌تان نگران نبودید؟

دوست ندارم به حاشیه‌ها بپردازم و درباره این مسائل صحبت کنم. ما وقتی در حال ساخت فیلم «لازانیا» بودیم نظری به فیلم دیگری نداشتیم، قصه ما ایجاب می‌کرد که با این سبک و سیاق کار کنیم. به کارهای دیگرم هم که نگاه بکنید،خواهید دید که کمدی مورد علاقه ام ،کمدی موقعیت است و این نوع کمدی هم شکل بازی رئالی را می‌طلبد. حالا اگر مثلا کار ما همزمان با فیلم‌ کمدی دیگری اکران شده، دلیل بر مسئله خاصی نیست، هر اثری ویژگی‌های خاص خودش را دارد و من هم ترجیح می‌دهم راجع به این قضایا صحبت نکنم.

 

در چند سال اخیر شما چند فیلم در ژانر سینمای کودک و نوجوان ساختید، چطور شد که بعد از این آثار تصمیم گرفتید به سراغ ساخت یک فیلم کمدی بیایید و «لازانیا» را کارگردانی کنید؟ استقبال این‌ سال‌های مخاطبان از ژانر کمدی شما را به این سمت برد؟

واقعیت این است که ما الان در شرایطی زندگی می‌کنیم که یک تلخی و ناامیدی بر کل جامعه حاکم شده و مسائل اقتصادی و اجتماعی در روحیه مردم تاثیر منفی گذاشته است. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که اتفاقات اقتصادی در آن، به خصوص در ۶-۷ ماه اخیر، تا به این حد، بی‌سابقه بوده است. همه اینها باعث شده که جامعه ما جامعه ناامید و ناخودآگاه تلخی بشود . جامعه تلخ تشنه  لحظه ای شادی است و در حال حاضر سالن های سینما  با فیلم های کمدی اش این شادی لحظه ای را به آنها می دهد، و به همین دلیل این روزها از فیلم‌های کمدی استقبال بیشتری می شود.

 

اتفاقا شاید در این شرایط مخاطبان آنچنان که باید روحیه تماشای فیلم طنز را نداشته باشند، فکر نمی‌کنید اگر حال همه‌مان بهتر بود آنوقت استقبال بهتر و واقعی‌تری از سینمای کمدی می‌شد؟

شاید هم اینطور می‌شد، قطعا به لحاظ اقتصادی الان خیلی از تفریحات از سبد خانواده‌ها حذف شده. طبیعی است در این شرایط اولین چیزی که خانواده‌ها می‌توانند آن را کنار بگذارند تفریحی مثل سینما و فیلم دیدن باشد. چه بسا با توجه به نکته‌ای که گفتید اگر شرایط جامعه کمی بهتر بود «لازانیا» هم می‌توانست فروش بیشتر و بهتری داشته باشد.

 

ولی شما ترجیح‌تان این بود که در این شرایط فیلمی مثل «لازانیا» را بسازید؟

طبیعی است. البته مسئله دیگری هم وجود دارد و آن این است که عمده فیلم‌هایی که من در سینمای کودک کار کردم همه‌شان کمدی است و فضای مفرحی دارند. با این تفاوت که آن فیلم‌ها مخصوص بچه‌هاست اما «لازانیا» یک کمدی برای بزرگترهاست. البته نوجوانی هم در قصه حضور دارد که شخصیت اصلی است. «لازانیا» به نظر من فیلمی برای خانواده‌هاست، یعنی نمی‌توانیم بگوییم فیلم کودک هست یا نیست. چون یک کودک هم می‌تواند در کنار خانواده‌اش به تماشای این اثر بنشیند. به زعم خودم از خط و مسیری که در فیلمسازی‌ام داشتم دور نشدم و همان را در «لازانیا» هم ادامه دادم.

 

بازیگران «لازانیا» را بر چه اساسی انتخاب کردید و چطور به این تیم رسیدید؟ جواد رضویان بعد از مدت‌ها دوری از عرصه کمدی در این فیلم بازی کرده، از حضور او هم برایمان بگویید؟

آقای رضویان بازیگر بسیار باهوشی هستند و من اولین بار بود که با ایشان همکاری می‌کردم و از این همکاری بسیار هم راضی هستم. اما واقعیت این است که بازیگران ویترین یک کار هستند و من این شانس را داشتم که به کمک دوستم آقای احمد احمدی تهیه‌کننده این کار و همفکری و همراهی ایشان تیم بازیگری خوبی را در کنارم داشته باشم.

 

خودتان چه بازخوردهایی را تا الان از فیلم گرفتید؟

چند اکرانی را که در کنار خانواده‌ها و مردم فیلم را دیدم استقبال بیننده ها، فراتر از آن چیزی بود که انتظار داشتم و خیلی هم خوشحالم که این اتفاق افتاده و فیلم فروش خوبی داشته است. در نهایت خوشحالم که توانستم با کمک بقیه همکارانم در این شرایط، لبخندی هر چند کوچک بر لب خانواده‌های هم‌وطنم بیاورم.

 

  • 18
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش