شنبه ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
۱۳:۱۵ - ۲۸ آبان ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۸۰۷۲۹۰
فیلم و سینمای ایران

نقدی بر «گرگ‌ بازی» آخرین ساخته عباس‌ نظام‌ دوست

نقدی بر فیلم گرگ‌ بازی,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
این روزها فیلم سینمایی «گرگ‌بازی» به نویسندگی و کارگردانی عباس نظام‌دوست و بازی علی مصفا، هانیه توسلی،‌ نگار جواهریان،‌ سعید چنگیزیان،‌ سهیلا گلستانی، مهسا علافر، فهیمه امن‌زاده،‌ احسان گودرزی، حمید پورآذری و ... اکران عموم شده است. 

این فیلم بیشتر شبیه به یک بازی دورهمی است تا یک فیلم سینمایی درست و حسابی! بنابراین کلید واژه اصلی این فیلم هم «بازی» است نه یک داستان دراماتیک. با این تفاسیر فیلم‌های مهمی در تاریخ سینمای جهان وجود دارد که یک «بازی» را دست‌آویزی برای داستان‌ و روایت‌ خود کرده‌اند و علاوه بر این حرف‌هایی هم برای گفتن داشته‌اند.

 

فیلم «بازی‌های مسخره» (۱۹۹۷)- بازسازی شده در هالیوود (۲۰۰۷)- به کارگردانی «میشائیل هانکه» یکی از مهم‌ترین فیلم‌ها در این زمینه است.

 

داستان این فیلم درباره دو مرد جوان است که خانواده‌ای را گروگان می‌گیرند و برای تفریح آن‌ها را به انجام بازی‌های سادیستی وا می‌دارند. فیلم «بازی‌های مسخره» حتی با تماشاگر هم بازی می‌کند. در جایی از فیلم می‌بینیم که یکی از اعضای خانواده از دست گروگان‌گیرها رهایی می‌یابد ولی کارگردان تصاویر فیلم را به عقب می‌برد و این بار شخصیت فراری دوباره در چنگ دیوانگان سادیستی اسیر می‌شود.

 

«بینامتنیت‌»های سینمایی، ادبی و تئاتری

فیلم «غریبه‌های تمام و کمال» (۲۰۱۶) ساخته «پائولو جنووسی» نیز یک دورهمی را نشان می‌دهد که در پایان، روابط عاشقانه و مخفیانه تمام کاراکترها، تبدیل به یک تراژدی وحشتناک می‌شود.

 

بنابراین هر دو فیلم «بازی‌های مسخره» و «غریبه‌های تمام و کمال» مورد توجه کارگردان فیلم «گرگ‌بازی» بوده است. از طرفی، اردیبهشت سال ۱۳۹۶ بود که نمایش «مافیا» به نویسندگی و کارگردانی افروز فروزند در تئاتر باران اجرا شد که نویسنده بر اساس بازی مافیا، روابط خانوادگی و اجتماعی کاراکترهای نماشی خود را نشان می‌داد. تمام این مثال‌ها می‌تواند نشان بدهد که فیلم «گرگ‌بازی» نه تنها تازگی در ایده و اجرای خود ندارد بلکه به شدت نسبت به «روایت‌گری» و «روایت‌شناسی» عقب‌مانده است. 

 

حتی در داستان‌نویسی هم شاهد آثار نویسندگانی مانند «ایتالو کالوینو» هستیم که این نوع از روایت را بارها به کار گرفته‌اند. نباید از شیوه نویسندگی «خورخه لوئیس بورخس» نیز غافل شد. 

 

«رولان بارت» - منتقد فرانسوی- درباره کالوینو می‌نویسد: «کالوینو نویسنده‌ای است که جایی چنان روشن همه‌ چیز را به طنز می‌گیرد و جایی جهانی خلق می‌کند سراسر ابهام و رمز و راز و از این رو بر غنای داستان می‌افزاید.» فکر می‌کنم توانسته باشیم ردپای روایت فیلم «گرگ‌بازی» را در بین آثار هنری دیگر به خوبی پی‌گرفته باشیم. 

 

نشانه‌های دم‌دستی و سطحی 

«ژاک دریدا» - فیلسوف فرانسه‌زبان الجزایری - اعتقاد دارد: «برجسته‌کاری و طرح ساختارها، زمانی بهتر دیده می‌شود که محتوا یعنی انرژی حیات بخش معنا، بی اثر و خنثی شود.»

 

فیلم «گرگ‌بازی» به شدت فرمالیستی است. درواقع، بیشتر معناگریز و حتی بی‌معناست.

 

این فیلم از ساختارهایی که خلق می‌کند فراتر نمی‌رود و می‌توان گفت که ساختارهای روایی‌اش به شدت شکننده و سست هم است. بر اساس نظریه ساختارگرایی ما باید بیشتر دنبال این باشیم که: «متن چگونه معنا می‌دهد نه اینکه متن چه معنایی دارد.» ساختار روایی فیلم «گرگ‌بازی» تلاش می‌کند به تماشاگر کلک بزند آن هم با کمترین هوشمندی و دقت نظر. این فیلم می‌خواهد شما را درگیر روایتی پیچیده کند ولی در نهایت شما را سرگردان می‌کند.

 

برای اینکه خرده پیرنگ‌ها و خرده‌روایت‌های، بی‌معنی و آبکی را برای داستان اصلی خود طراحی کرده است.

 

شخصیت «دکتر» و همسرش «هما» در فیلم مانند «شبح» هستند. این امر نشانگر ضعف شدید نویسندگی است. رابطه سعید و هما باز نمی‌شود، رابطه دکتر و مرتضی باز نمی‌شود. 

 

شاهد فلاش‌بک‌هایی به شدت بی معنی هستیم که هیچ ربطی به داستان کلی و ژانر پلیسی- معمایی ندارد. اینجا سوال مهمی مطرح می‌شود؛ اگر شاهد دیدن فیلمی با حضور کارآگاه مشهور یعنی «هرکول پوآرو» باشیم و این کارآگاه در نهایت نتواند گره‌های معما و جنایت را باز کند، چه می‌شود؟ فیلم «گرگ‌بازی» هم این کار را می‌کند. شاهد حضور سه پلیس به شدت خنگ و سطح‌پایین و دست‌وپاچلفتی هم در فیلم هستیم! پلیس‌هایی که به نظر می‌رسد شلوار خود را هم به زور پا کرده‌اند و آنقدر کم‌هوش هستند که آدم می‌ماند چطور حرف‌زدن و راه‌رفتن یاد گرفته‌اند. این مثال‌ها می‌تواند به خوبی ساختار روایی فیلم «گرگ‌بازی» را روشن کند.

 

از نظر «فردینان دوسوسور» در کتاب جریان‌ساز «درس‌های زبان‌شناسی عمومی»، عناصر بنیادین یک زبان و بلکه تمام محصولات تفکر انسانی و رفتارهای فرهنگی، «نشانه‌ها» هستند. 

 

به باور نشانه‌شناسان همه نظام‌ها از نشانه‌هایی ساخته شده‌اند که افراد به طریقی توافق شده یا قراردادی به آنها واکنش نشان می‌دهند. نشانه‌های فیلم «گرگ‌بازی» با کودکان فیلم‌ندیده و سینمانرفته به خوبی ارتباط برقرار می‌کند ولی با سینماروهای حرفه‌ای و کاربلد سر ستیز دارد. شاید حتی سرتان را هم به دیوار بکوبید. «میشل فوکو»- فیلسوف فرانسوی- در مقاله کوتاه «مولف چیست؟»، ایده «مرگ مولف» نوشته «رولان بارت»- منتقد فرانسوی - را زیر سوال می‌برد. او اعتقاد دارد که نوشتار بازی‌ای است از نشانه‌ها، بنابراین فیلم «گرگ‌بازی» هم بازی از نشانه‌های دم‌دستی و سطحی است.

 

نشانه‌هایی تو خالی و بی‌معنا که تلاش می‌کند تماشاگر را گیج کند و در نهایت او را با دستان خالی به بیرون از سالن سینما بفرستد. فیلمی که نه به مسائل اجتماعی می‌پردازد و نه به شخصیت‌ها و نه به داستانی قدرتمند؛ نویسنده تنها تلاش می‌کند بازی کند و بازی‌اش هم پوک و پوسیده و لوس است.

 

نویسنده:سیدحسین رسولی

 

ebtekarnews.com
  • 15
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش