جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۰:۵۰ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۱۰۳۶۶۰
فیلم و سینمای ایران

«مردی بدون سایه»؛ فیلمی در ادامه عشق و چهل‌سالگی با کارگردانی علیرضا رئیسیان

فیلم سینمایی مردی بدون سایه,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

علیرضا رئیسیان، امسال با فیلم مردی بدون سایه در جشنواره فیلم فجر حضور دارد؛ کارگردانی که تاکنون کارگردانی و تهیه‌کنندگی فیلم‌هایی چون چهل‌سالگی، دوران عاشقی، «ایستگاه متروک»، «بانوی اردیبهشت» و «ریحانه» را برعهده داشته است. این کارگردان درباره ساخت مردی بدون سایه به همشهری می‌گوید: «فیلم امسال آخرین فیلم از سه‌گانه مرتبط با بحران‌های عاطفی بشر امروز است؛ فیلمی که ساختنش را در جامعه امروز ضروری می‌دیدم و تمام تلاشم این بود که در شرایط امروز مردی بدون سایه ساخته شود». رئیسیان در ادامه به حال‌وهوای متفاوت فیلم نیز اشاره می‌کند: «همواره تلاش کردم در فیلم‌هایی که می‌سازم، ویژگی‌های روحی خودم در آن لحاظ شود که بیشتر به سمت مسئله بحران عاطفی انسان معاصر و روابط آنها با یکدیگر می‌پردازد. این فیلمنامه تکمیل‌کننده ۲فیلم قبلی‌ام؛ دوران عاشقی و چهل‌سالگی، با حال و هوایی تازه است».

 

رئیسیان که با دوران عاشقی در جشنواره سی‌وسوم فیلم فجر حضور داشت و توانست در ۱۰بخش نامزد دریافت سیمرغ باشد، درباره فاصله زمانی فیلم‌هایی که می‌سازد، می‌گوید:« برخی معتقدند که دیر به دیر فیلم می‌سازم اما به نظرم این فاصله چندساله میان ساخت هر فیلم، لازم است. فیلمسازی کار خیلی سخت و پیچیده‌ای است و نمی‌دانم آنهایی که زود به زود فیلم می‌سازند چگونه با هر کار و پروژه‌ای کنار می‌آیند».

 

 

کارگردان ایستگاه متروک عنوان می‌کند: «اصولا دیدگاهم این نیست که یک تکنسین سینما هستم و بنابراین هر پیشنهادی که شد سریع باید آن را بسازم.  من باید نسبت به ضرورت ساخت فیلم به نتیجه مثبت برسم و خودم و احساسم نیز نسبت به آن فیلم مثبت باشد. همچنین باید عواملی که مایل به همکاری با آنها هستم، در کنارم باشند و سعی و تلاشم این است که سرمایه‌ای که به‌کار می‌گیرم نیز سالم باشد. در این صورت می‌توانم فیلمی  را که می‌خواهم، بسازم».

 

 

رئیسیان بخش‌هایی از فیلم مردی بدون سایه را در ایران و بخش‌هایی  را هم در خارج از کشور فیلمبرداری کرده است. فیلمنامه مردی بدون سایه ۵ کاراکتر اصلی دارد که از این بین، ۲بازیگر اصلی هستند که درام فیلم را پیش می‌برند و ۳کاراکتر دیگر در کنار آنها به این روند کمک می‌کنند. این کارگردان درباره همکاری‌اش با لیلا حاتمی نیز توضیح می‌دهد: «این چهارمین همکاری من با لیلا حاتمی است. اگر شرایط باز هم اجازه بدهد و سناریو اجازه دهد در فیلم‌های بعدی حاتمی اولین بازیگری است که به او پیشنهاد بازی می‌دهم. او بازیگر متفاوتی است و جدیتی که در کار و در زمان تولید دارد، بسیار مهم و موثر است». نویسنده فیلمنامه «گزارش یک قتل» درباره حضور فیلم‌ها در جشنواره فجر و اینکه جشنواره در اکران و فروش فیلم‌های به نمایش درآمده موثر است، می‌گوید: «حقیقت این است که جشنواره برای همه فیلم‌ها در اکران و فروش موثر نیست اما برای ایجاد موقعیت برای فیلم‌های متفاوتی که تولید می‌شود، بسیار مناسب خواهد بود». در آخرین ساخته رئیسیان علاوه بر لیلا حاتمی و علی مصفا، فرهاد اصلانی، گوهر خیراندیش، نادر فلاح و سیامک اطلسی بازی می‌کنند.

     -------------------------  

 سایه لیلا

هرکسی برای فیلم‌دیدن معیارهایی دارد. نام کارگردان، ژانر، حال‌وهوای فیلم، تهیه‌کننده، بازیگران و هر معیار گفته و ناگفته دیگری می‌تواند معیار یک‌نفر برای انتخاب فیلمی برای تماشاکردن باشد. من نیز از این قاعده مستثنی نیستم، با این تفاوت که برای شخص من یک معیار دیگر نیز برای دیدن یک فیلم وجود دارد: لیلا حاتمی!

 

لیلا حاتمی بازیگری ا‌ست که درطول کارنامه‌اش این اطمینان را ایجاد کرده که وقتی فیلمی را برای بازی انتخاب می‌کند، یعنی که آن فیلم استانداردهای اولیه یک فیلم سینمایی را خواهد داشت. کافی‌است کارنامه این بازیگر را مرور کنیم تا از وفور آثار استاندارد و متفاوت به‌ وجد آیید: لیلا، شیدا، میکس، آب‌وآتش، ارتفاع پست، سالاد فصل، حکم، بی‌پولی، چهل سالگی، پرسه در مه، چیزهایی هست که نمی‌دانی، سعادت‌آباد، جدایی نادر از سیمین، پله آخر، در دنیای تو ساعت چند است؟، من، دوران عاشقی، رگ خواب، بمب، خوک و بی‌شمار فیلم دیگر که همگی ازجمله فیلم‌های استاندارد سینمای ایران هستند.

 

در کارنامه لیلا حاتمی فیلم بد به مفهوم عام آن خیلی کم می‌توان دید- البته اگر سربه‌مهر را به‌عنوان یک سوتی از بازیگری آگاه فاکتور بگیریم. با این نگاه مردی بدون سایه هم می‌توانست فیلمی باشد که بشود با خیال راحت به تماشایش نشست.

 

در مردی بدون سایه اما لیلا حاتمی رنگی از خود ندارد. شاید به این دلیل که رنگی ندارد. فیلم با این‌که در بیشتر دقایقش او را در قاب دارد، اما از این‌رو که در باوراندن منطق خود به تماشاگر ناتوان است، این بی‌باوری و ناباوری به کاراکترها هم بسط می‌یابد و بدین‌ ترتیب کاراکتری را که مدام جلوی چشم‌هایمان می‌بینیم، نمی‌شناسیم. این مشکل بزرگ فیلم است که در رابطه با کاراکترهای علی مصفا، فرهاد اصلانی، گوهر خیراندیش و دیگر کاراکترهای کوتاه فیلم هم مصداق دارد.

 

لیلا اما در این فیلم آشکارا کوشیده به سهم خودش گلیم خود را از آب بیرون بکشد. ظرافت‌های نگاه و لحن- متفاوت از دیگر نقش‌آفرینی‌هایش (که در ظاهر همه با هم شبیه به نظر می‌رسند، درحالی ‌که چنین نیست و تنها نخی که دانه‌های تسبیح کارنامه این بازیگر را به هم متصل می‌کند، حضور بازیگری به‌ نام لیلا حاتمی ا‌ست) مبین تلاش‌های- به‌بارننشسته- او برای خلق شخصیتی متمایز و یکه است، اما هیچ بازیگری به ‌تنهایی نمی‌تواند یک فیلم را ارتقا دهد، حتی در کم غلط‌کردن آن هم ناتوان خواهد بود. چنین می‌شود که جدیدترین نقش‌آفرینی یکی از گزیده‌کارترین بازیگران این آب‌وخاک بدل می‌شود به نقطه ضعفی فاحش در کارنامه کم‌غلط لیلا حاتمی. با تمام این اوصاف اما او حتی در این فیلم هم متقاعدکننده است.
 

 

http://newspaper.hamshahri.org
shahrvand-newspaper.ir
  • 16
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش