دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۷:۴۲ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۱۰۶۱۰۸
فیلم و سینمای ایران

آبیار: فیلم‌های من با هزینه‌های دولتی ساخته نشده است/ الناز شاکردوست گزینه اصلی ام بود

نرگس آبیار,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
کارگردان "شبی که ماه کامل شد" با اشاره به اینکه هنوز زمان اکران عمومی مشخص نیست، گفت: باورم این است که نباید از لفظ «ریگی» استفاده کنیم، بهتر است بگوییم خانواده عبدالمالک.

به گزارش تسنیم، نرگس آبیار، کارگران فیلم «شبی که ماه کامل شد» با حضور در برنامه پارک شهر، رادیو تهران درباره مهمترین اتفاق زندگی اش گفت: مهمترین اتفاقی که در سال ۹۷ برای من ساخت فیلم « شبی که ماه کامل شد » است و در درجه دوم دریافت سیمرغ است.

 

وی در پاسخ به اینکه تهیه کننده فیلم نیمروز چند روز گذشته توئیت کرده است که فیلمنامه ای را درباره ماجرای ریگی به یک تهیه کننده آقا دادم اما بدون مطالعه نپذیرفت و گفت که زندگی ام را بیشتر از این ها دوست دارم. چه شد که یک کارگردان خانم به سمت ساخت چنین فیلمی رفت، گفت: یکی از دلایل من برای ساخت این فیلم بود که ماجرای مردم بلوچ را از اتفاقات گرایش های تندرو افراطی اسلام گرا جدا کنیم. همچنین ماجرای قوم ریگی را از این ماجرا جدا کنیم. ریگی یک طایفه بزرگ است که سابقه مبارزه با استعمارگرها را دارد. بنابراین نباید از لفظ «ریگی» استفاده کنیم. بهتر است بگوییم خانواده عبدالمالک.

 

آبیار گفت: طایفه ریگی اصالت ۱۰۰۰ ساله دارند. این موضوع حساسی است که جهان به آن مبتلا است. جهان به موضوع افراط گرایی و نگاه رادیکال مبتلا است. نگاه رادیکال در هر دنیایی وجود دارد و جهان از این موضوع رنج می برد. در حال حاضر زمان مناسبی بود که یک فیلم ساز به سمت چنین موضوعی برود و فیم بسازد.

 

کارگردان « شبی که ماه کامل شد» در پاسخ به اینکه چگونه این حجم از اطلاعات را برای نگارش فیلمنامه و ساخت آن تهیه کردید افزود: حجم عجیبی از اطلاعات نبود. یک جاهایی را بر اساس حدس و گمان و تخیل خودم پیش رفتم. اما اطلاعات عمده مواردی بود که تمام جراید و روزنامه ها پیش از این درباره آن نوشته بودند. من به روزنامه های خارجی به عنوان منبع نگاه کردم. علاوه بر این در داخل ایران چند نفر بودند که اطلاعات خوبی در این زمینه داشتند و من از آنها هم استفاده کردم . اما آنها هم تا حدی به من اطلاعات ارائه کردند و من مجاز نبودم بیشتر از این اندازه از آنها سوال کنم. این حجم از اطلاعاتی که داشتم را سازماندهی کردم و تلاش کردم بخشی از تخیل خودم را در کار استفاده کنم.

 

آبیار درباره انتخاب الناز شاکردوست و هوتن شکیبا گفت: از روز اول به انتخاب خانم شاکر دوست فکر کرده بودم. تلاش داشتم که تمام بازیگران چهره نباشند. اما از یک جایی به بعد تصمیم گرفتیم که نقش اول زن را از میان چهره ها انتخاب کنیم. من به سراغ خانم شاکر دوست رفتم، بعد از صحبتی که با ما داشتند دچار سانحه شدند. من آن زمان به گزینه های دیگر هم فکر کردم اما در نهایت به خود ایشان رسیدیم. به هر حال کسانی که کارهای من را می شناسند می دانند باید یک چهره دیگری از خود نشان دهند. چه بسا خانم صدر عرفایی نیز در این فیلم زحمت بسیاری کشیدند. خیلی با محلی ها نشست و برخواست داشتند به خاطر اینکه بتوانند چهره متفاوت از خود به جای بگذارند.

 

وی افزود: من در فیلم نفس از بازیگران تئاتر استفاده کردم و جواب گرفتم. این اتفاق خوبی است اگر برای هم فیلم سازان رقم بخورد و از بازیگران تئاتر هم استفاده کنند. در ابتدا قرار بود با آقای سیدی کار کنیم، اما بنا به دلایلی موفق نشدیم. کارهای آقای شکیبا را در تئاتر دنبال می‌کردیم. بحث داشتن لهجه برای من مهم بود و آقای شکیبا توانایی بسیار خوبی در اجرای لهجه های مختلف دارند، ایشان را انتخاب کردیم.

 

آبیار درباره اینکه چطور توانستید گویش ها را در بازیگران اجرا کنید گفت: الناز شاکر دوست خیلی راحت موفق شد آنچه که مد نظر من بود در گویش ادا کند. کمی تمرین کردند و بازیگر بسیار دقیقی هستند در روزهای تمرین با وجود مشکلاتی که در کمر داشتند حضور داشتند و تمرین کردند.

 

وی در پاسخ به اینکه عده ای اعتقاد دارند که الناز شاکر دوست در دقایق اول با لهجه قمی صحبت می‌کرد و در بقیه کار به لهجه اصلی رسید گفت: این را قبول ندارم. به لهجه وارد هستم و کاملاً متوجه می شوم که کجای کار کودش دَر می رود. لهجه ای که از قمی می خواستیم یک ته مایه بود. حتی مادرش هم به این اندازه غلیظ نیست. اینها سال ها است که ساکن تهران هستند. لهجه دیگر ندارند. بلکه ته مایه ای وجود دارد. الناز شاکردوست اندازه را کاملاً رعایت کردند.

 

کارگردان فیلم «شبی که ماه کامل شد» افزود: بازیگر دیگر آرمین رحیمیان است که از تئاتر شروع کرده که لهجه را به خوبی ادا کردند. بازیگر دیگر امین میری است که باز هم از بازیگران تئاتر است که نقش دایی نورالدین را بازی می‌کردند که خداروشکر در نقش خود بسیار موفق باشند.

 

وی در پاسخ به این سوال که بسیاری اعتقاد دارند سکانس های «شبی که ماه کامل شد» مردانه است. این قدرت از کجا آمد افزود: من جنسیت برای این ماجرا قائل نیستم. ساخت سکانس های احساسی بسیار سخت تر از سکانس های اکشن است. سکانس های اکشن یک توانایی بدنی می خواهد. اما خداروشکر خدا این توان را داده بود. اما سکانس آخر کار و سکانس های حسی بسیار سخت بود و من استرس بسیاری داشتم. اما نباید این کار را زنانه و مردانه کرد. ما یک تیم بودیم که با هم این کار را ساختیم. اما همسر هم کنارم بودند و دلگرمی از ایشان می گرفتم.

 

آبیار در پاسخ به اینکه رقبای سختی داشتید، تصور می کردید که فیلمتان اینقدر مورد استقبال قرار بگیرد گفت: خدا را شاکرم که گروه ما در همچین سالی توانست موفقیت کسب کند. از زبان دوستان موثق بسیار شنیدم که فیلم های خوبی امسال در جشنواره بود. من هم همان روز اعلام کردم که به نمایندگی از دوستان دیگر این جایزه رادریافت می کنم. دریافت جایزه برای فیلم من از ارزش کار دوستان کم نمی کند.

 

وی درباره پول های مشکوک به سینما گفت: من سر در نمی یارم. هیچ کدام از فیلم های من با بودجه دولتی به آن معنا نبوده است. تنها بخشی از فیلم «شیار۱۴۳» را با کمک لجستیک مس سرچشمه ساختیم. بخشی از فیلم «نفس» را هم با حمایت فارابی ساختیم.بسیاری از دوستان با بودجه دولتی فیلم می سازند بسیاری انتقاد می کنند که این بودجه دولتی است. اگر بابخش خصوصی هم همکاری کنند باز انتقاد می کنند. می خواهم بگویم که باید این حرف ها را رها کنیم. مهم خروجی کار است که چه فیلمی ساخته می شود. ما تمام تلاشمان را می کنیم که فیلم خوبی ساخته می شود. بخش اقتصادی به کارگردان و بازیگران ارتباطی ندارد. تا حدی تهیه کننده باید پاسخگو باشد. من به عنوان کارکران تمام تلاشم را می کنم که هنر کارگردانی را به کار ببرم و یک فیلم خوب بسازم.

 

آبیار درباره اینکه چرا از نویسندگی فاصله گرفته اید و نمی خواهید به دنیای نویسندگی باز گردید گفت: من تا ساخت« نفس» هم می نوشتم و کارهایم به چاپ هم می رسید. فاصله من از نوشتن به اندازه ای فیلمی بود که ساختم. فیلم « نفس» هم بر اساس یکی از رمان های من ساخته شده است. هرگز ادبیات برای من فراموش نمی شود.

 

وی درباره پروانه نمایش فیلم و زمان اکران فیلم « شبی که ماه کامل شد» اطلاع دارید افزود: متأسفانه خیر. خبر ندارم. این موضوع را تهیه کننده خبر دارد.

 

 

  • 10
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش