گلایه سردار سلیمانی جانشین فرمانده ناجا از آنچه بیاخلاقی عوامل فیلم «متری شیشونیم» نامیده بود، واکنشهای فراوانی در فضای مجازی باعث شد. این مقام نیروی انتظامی به خبرگزاری فارس گفته بود که فیلم «متری شیشونیم» را دو بار قبل از جشنواره دیده و درباره جزءبهجزء موارد اصلاحی توافق کرده بودند. «اما آنها بداخلاقی کردند و نسخهای را نمایش دادند که نهتنها اصلاح نشده بود، بلکه سکانسهای اضافهتر هم داشت»
سردار ایوب سلیمانی در ادامه ضمن اعلام این خبر که «پلیسسال آینده فیلم و سریال میسازد» ادامه داده بود: «یک بداخلاقی در قصه «متری شیشونیم» اتفاق افتاد. کارگردان فیلم اشکالات را پذیرفتند و قبول داشتند که خلاف وعدهشان عمل کردهاند. آنها فیلم را اصلاح کردند و نسخه اصلاحی را به ما تحویل دادند. اما آنچه در جشنواره نمایش دادند، نسخهای بود که خودشان میخواستند، به علاوه سکانسهایی اضافهتر. یعنی سکانسهایی که در فیلم اولی هم که دیدیم، نبود. بداخلاقی از این منظر بود. بعد هم برخورد بچگانهای در اختتامیه جشنواره انجام دادند. بعضی اوقات آدمها به حرفهایی که میزنند، توجه نمیکنند»
البته سردار پذیرفته بود که «فیلمسازان سلایق و علایق مختلف و حقوحقوقی دارند و گاهی ممکن است خواسته متقابل فیلمساز و پلیس بر هم منطبق نشود و تعارضاتی ایجاد شود»؛ اما گلایههایش و بداخلاق نامیدن سازندگان فیلم چنان تند بود که در بین علاقهمندان سینما و کسانیکه اندک شناختی از این مدیوم داشتند، واکنشهایی گاه تند را موجب شد. واکنشهایی مانند این کاربر توییتر که نوشت: «معاون نیروی انتظامی از فیلم متری شیشونیم گله کرده که زیر قولشون زدن و تن به سانسور نداد. فیلمساز بدبخت باید اجازه فیلمنامه، ساخت و نمایش بگیره. این یعنی سه شورا. حالا باید شوراهای پلیس و قوه قضائیه و حوزه هنری رو هم به اینها اضافه کرد؟»
برای روشن شدن این موضوع که ماجرا چه بوده، چه توافقاتی شده و چه مواردی نقض گردیده؛ بهترین افرادی که میتوانند حرف بزنند، کارگردان و تهیهکننده فیلم «متری شیشونیم» هستند. سعید روستایی اما تلفنش خاموش بود و سیدجمال ساداتیان هم ترجیح داد که زیاد وارد ریز ماجرا نشود. او در پاسخ به این پرسش که اشاره جانشین نیروی انتظامی به چه سکانسهایی بود، گفت: والله این را باید خودشان توضیح دهند دیگر.
ولی ایشان حرفشان را زدهاند و توضیحشان را دادهاند.
خب میتوانند در یک توضیح مکمل این موارد را بیشتر شرح دهند تا ما هم بدانیم موضوع چیست.
یعنی شما نمیخواهید پاسخ بدهید؟
در این شرایط ما حرف نزنیم بهتر است. یعنی هر چه بگوییم اوضاع را درست نمیکند که هیچ، ممکن است سوءتفاهمات را هم بیشتر کند. پس ما چیزی نگوییم بهتر است.
شما خودتان دلیل این گلایهها را در چه میدانید؟
ببینید؛ در روزهای جشنواره هم به رسانهها گفتم که متاسفانه نهادهای ما هنوز آشنایی چندانی به زبان سینما ندارند. اصل اختلافات از این عدم شناخت ریشه میگیرد که باعث میشود بعضی از فیلمها بهنظر برخی ارگانها و سازمانها برخورنده بهنظر برسد. درواقع از اینرو که مدیران و مسئولان هنوز به این آگاهی نرسیدهاند که بخشنامهها و زبان سینما با هم همخوان نیستند؛ انتظار و توقعی فراتر از واقعیات سینما دارند. به این دلیل هم هست که اغلب فیلمهای اجتماعی درگیر ممیزی میشوند.
آقای ساداتیان عزیز؛ با صحبتهای سردار خیلیها فکر کردهاند که نیروی انتظامی یکی از سرمایهگذاران فیلم «متری شیشونیم» بوده و حالا از اینکه شرایطشان رعایت نشده گله دارند.
نه؛ نیروی انتظامی هیچ سهمی در فیلم ندارد و رابطه ما با نیروی انتظامی تنها در حد رابطه دیگر فیلمها با این نهاد بوده.
یعنی فقط در حد استفاده از مجوز فیلمبرداری ناجی هنر؟
البته نه فقط در آن حد. بههرحال «متری شیشونیم» فیلم دشواری بود و در بسیاری از صحنهها و اماکن نیاز به حضور نیروی پلیس و کمک و حمایت آن نهاد داشتیم.
لوکیشنهای فیلم چه؟
بههرحال میدانید که گرفتن اماکن نظامی و امنیتی برای فیلمبرداری چه دشواریهایی دارد و در مورد کار ما هم چون خیلی از لوکیشنهایمان نظامی و امنیتی بودند و گرفتن آنها مقدمات عجیبوغریبی میطلبید، مجبور شدیم بیشتر لوکیشنها را از صفر تا صد خودمان بسازیم.
هنروران چه؟ در برخی از سکانسها صدها معتاد دیده میشود که بهنظر میآید بدون همکاری پلیس در اختیار گرفتنشان مقدور نبوده است.
نه؛ همه معتادهای فیلم کارتنخوابهای واقعی بودند و اتفاقا همین هم کار را بشدت طولانی و خستهکننده کرد.
یعنی معتادها همکاری نمیکردند؟
مسأله این نیست. اما بههرحال سروکله زدن با چندهزار معتاد کارتنخواب کار راحتی نیست. مثلا آن صحنه بازداشتگاه که چند صد نفر در آن حاضر بودند. یک فضای بسته که اگر در نظر بگیرید که بسیاری از کارتنخوابها بهداشت را رعایت نمیکنند، خواهید دید که چه وضعیتی میتواند داشته باشد.
پولاد امین
- 17
- 6