جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۳:۱۷ - ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۱۰۲۸۷۲
فیلم و سینمای ایران

گفت‌وگو با کارگردان فیلم قبرهای پرسروصدا:

مسعود رجوی روند دموکراسی را در کشور سال‌ها به تاخیر انداخت/ مردم هنوز از جنایت‌های سازمان مجاهدین خلق کینه دارند

فیلم قبرهای پرسروصد,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
محمدعلی شعبانی (کارگردان فیلم قبرهای پرسروصدا) معتقد است؛ بسیاری از فیلم‌هایی که به سازمان مجاهدین خلق پرداخته‌اند بیشتر به نقش سیاسی آن توجه کرده‌اند و کمتر به مباحث مرتبط با نقش اجتماعی این سازمان وارد شده‌اند.

به گزارش ایلنا، محمدعلی شعبانی (مستندساز و فیلمساز جوان) در آخرین اثرش  به نام "قبرهای پر سر و صدا" به بررسی وضعیت و عملکرد سازمان مجاهدین خلق (منافقین) پرداخته است. او با دستمایه قرار دادن رفتاری که مردم با قبرهای کشته‌شدگان این سازمان داشته و دارند، به نقش این سازمان نگاه کرده است. با محمدعلی شعبانی به بهانه اکران اینترنتی این فیلم گفت‌وگو کرده‌ایم.

 

در سال‌های اخیر فیلم‌های مختلفی درباره سازمان مجاهدین خلق ساخته شده است. چه نکته‌ای از عملکرد این سازمان برای شما جالب توجه بود که به فکر ساختن مستندی درباره این سازمان افتادید؟

دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ اتفاقاتی در کشور رخ داد که هر کدام از این اتفاقات می‌تواند یک قصه جذاب و جداگانه باشد اما متاسفانه بنا به مصلحتی یا دلایل دیگر سال‌ها اجازه روایت این قصه‌ها وجود نداشت و حتی زمانی نام بردن از سازمان مجاهدین خلق در صداوسیما ممنوع بود. از یک مقطعی به بعد با توجه به عملکرد این سازمان و دشمنی که با کشور و نظام داشت، مسئولان به این نتیجه رسیدند که اجازه تبیین کردن دیدگاه و عملکرد این سازمان و افراد آن را بدهند.

 

از سویی با گسترش فعالیت انجمن‌هایی همچون انجمن هابیلیان که به شهدای ترور می‌پردازند؛ واقعیت‌های بیشتری از سازمان مجاهدین خلق و جنایت‌های آنها برملا شد که در نهایت در سال‌های اخیر شاهد ساخت آثار سینمایی و مستند در این حوزه بودیم اما آ‌نچه در این آثار کمتر به آن توجه شد؛ تاثیرات اجتماعی بود که عملکرد سازمان مجاهدین خلق بر جامعه ایران گذاشته بود.

 

از سویی برخی فیلم‌هایی که ساخته شده‌اند تبدیل به بیانیه‌نویسی شدند و شکل چماق پیدا کرده بودند و نوعی بی‌تقوایی در آنها دیده می‌شد درحالیکه فیلم مستند نباید تبدیل به بیانیه و چماق شود. من تلاش کردم در فیلم "قبرهای پرسروصدا" به بخشی از این تاثیرات اشاره کنم زیرا معتقدم بررسی پایگاه اجتماعی سازمان مجاهدین خلق در گذشته مهمتر از پایگاه سیاسی آنهاست زیرا این واقعیت تلخ وجود دارد که بسیاری از کسانی که جذب این سازمان شدند افراد تحصیلکرد‌ه‌ای بودند و این سازمان در جذب نیرو از بدنه جامعه در مقطعی بسیار پرقدرت عمل کرد. پایگاه اجتماعی سازمان مجاهدین خلق حتی از نهضت آزادی و جنبش مسلمانان مبارز در آن زمان، بیشتر بود.

 

 فیلم شما از قبرهای تخریب شده سازمان مجاهدین خلق در بهشت زهرا آغاز می‌شود. این قبرها چه ویژگی داشتند که روایت فیلم خود را از آنجا آغاز کردید؟

 من هر زمانی که اسم خودم را در اینترنت جستجو می‌کردم با نام فردی به نام محمدعلی شعبانی مواجه می‌شدم که از من بسیار معروف‌تر بود و همان دکتر حسینی شکنجه‌گر ساواک بوده است. همین مساله برایم جذاب شد و بعد از جستجو به قبر او در بهشت زهرا رسیدم و دیدم که قبر او در قطعه‌ای است که تعدادی از اعضای سازمان مجاهدین خلق که در سال‌های ۵۸ و ۵۹ اعدام شده‌اند، در آنجا قرار دارند اما نکته این بود که سنگ قبر اعضای سازمان مجاهدین خلق تخریب شده اما سنگ قبر دکتر حسینی سالم بود و این مساله نشان می‌داد که در جامعه ما همچنان گروهی از مردم کینه‌هایی از جنایت‌های سازمان مجاهدین خلق دارند که هنوز داغ است و فراموش نمی‌شود. از همان زمان تصمیم گرفتم که شروع فیلم از سکانس قبرها باشد و سعی کردم نشان بدهم چه عواملی باعث می‌شود که سرنوشت انسان به یک چنین قبرهایی برسد.

 

در پژوهش‌ها و تحقیقاتی که انجام دادید عملکرد سازمان مجاهدین خلق از لحاظ اجتماعی چه تاثیراتی بر تغییر جامعه ایران در دهه ۶۰ گذاشت؟

 اصلی‌ترین و جدی‌ترین نقدی که به عملکرد سازمان مجاهدین خلق و بخصوص مسعود رجوی وارد است این است که عملکرد آنها باعث شد تا روند رسیدن به دموکراسی و فعالیت‌های حزبی در ایران بعد از انقلاب به تاخیر چند ساله بیفتد زیرا این سازمان کاری کرد که افراد در جامعه از ریسمان سیاه و سفید نیز بترسند. عملکرد مجاهدین خلق باعث شد تا بی‌اعتمادی در جامعه افزایش پیدا کند و هر فردی تا مدت‌ها اگر مخالف بود؛ یا جرات نداشت مخالفت خود را بیان کند یا اگر بیان می‌کرد در جامعه به چشم دشمن به او نگاه می‌شد نه منتقد. به همین دلیل اگر قصه عملکرد این سازمان را کاملا درست تعریف کنیم کمتر کسی است که به نظام جمهوری اسلامی در برخورد با این سازمان حق ندهد.

 

به نظرتان آیا روایت سازمان مجاهدین خلق به شناخت این سازمان کمک می‌کند یا موضع ما را در این سمت سست می‌کند؟

 یکی از نقاط تاریک یا کمتر گفته شده در داستان و تاریخ سازمان مجاهدین خلق روایت‌های درونی این سازمان است.

 

متاسفانه به دلایل مختلف همچون بسته بودن فضای اجتماعی این سازمان و اعضای آن و همچنین محافظه‌کار بودن رسانه‌های جمهوری اسلامی باعث شده تا ما اطلاعات کمی درباره این سازمان از درون خود آن داشته باشیم هرچند بعد از انحلال قرارگاه اشرف و فرار تعدادی از اعضای پشیمان این سازمان و روایت‌هایی که آنها مطرح کردند، بخش‌های ناگفته‌ای برملا شد اما همان روایت‌ها نیز حق را به سازمان مجاهدین خلق نمی‌دهد.

 

یکی از نکاتی که در فیلم به آن اشاره شده بحث استیضاح بنی‌صدر و رابطه آن با نبرد مسلحانه سازمان مجاهدین خلق با جمهوری اسلامی است. این فیلم شما و اثر قبلی‌تان "سمفونی استیضاح" تلاش می‌کند که نشان دهد استیضاح بنی‌صدر به امام (ره) تحمیل شده است؟

 بزنگاه استیضاح بنی‌صدر یک اتفاق بسیار مهم در تاریخ جمهوری اسلامی است که باید با جزئیات بیان شود. امام خمینی تا آخرین لحظه تلاش کردند که این استیضاح و اتفاق رخ ندهد اما گروهی سعی داشتند که سریع‌تر این استیضاح انجام شود. مقام معظم رهبری آن زمان در نطقی که در جلسه استیضاح بنی‌صدر و رای عدم کفایت به ایشان مطرح کردند، می‌گویند

 

باید مراقب باشیم زیرا نسل‌های آینده با دقت و طلبکارانه به عملکرد ما نگاه خواهند کرد و سوالی که من مطرح کردم، این است که آیا هزینه‌های استیضاح بنی‌صدر بیشتر از فواید آن نبود؟ البته که در بی‌کفایت بودن بنی‌صدر شکی نیست اما به نظر می‌رسد بخشی از رفتار سازمان مجاهدین و ترور ۱۲ هزار نفر در کشور و همچنین ترور شخصیت‌های مهم و وارد شدن این سازمان به فاز نظامی بعد از عزل بنی‌صدر انجام شد.

 

 

  • 19
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش