چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۱۵:۲۶ - ۲۰ فروردین ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۱۰۳۲۰۴
فیلم و سینمای ایران

لگزی الکساندر از مجموعه‌های «Arrow» و «دختر برتر» می‌گوید

قصد تخطئه مردان را نداریم!

لگزی الکساندر,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

لگزی الکساندر کـــــارگردان زن امریکــایی که فعالیت‌هایش بیشتر متمرکز بر تلویزیون است، به تازگی فصل جدید سریال تلویزیونی «دختر برتر» («دختر فوق‌العاده») را در شبکه CBS به نمایش درآورده و در فصل‌های پنجم تا هشتم سری فیلم‌های کمیک استریپی «Arrow» هم شریک است و در همه حال کوشیده است نوعی مساوات و برابری را در کار و وضع قهرمانان کمیک بوکی و بویژه بین زنان و مردان برقرار سازد. بر این اساس مطلع شدن از ایده‌ها و آرای این فیلمساز و سر درآوردن از خط و ربط قسمت‌های جدید این مجموعه‌ها خالی از لطف نخواهد بود.

 

‌ در دو سال اخیر روی سریال کمیک استریپی Arrow کار کردید و امسال به مجموعه «دختر برتر» رسیدید. آیا دومی را باید محصول مستقیم اولی دانست و به این نتیجه رسید که کار روی Arrow مقدمه‌ای برای احراز صلاحیت‌تان جهت ساخت فصل تازه «SuperGirl» بوده است؟

این دو مورد با یکدیگر بی‌ارتباط نبوده است زیرا اندرو کرایس برگ که مرا برای سریال Arrow استخدام کرد، به سوی مجموعه «دختر برتر» نیز سوق داد. آنها گفتند از حاصل کار من در «تیر» (Arrow) راضی‌اند و در نتیجه می‌خواستند وقت لازم را به فیلم‌های دختر برتر نیز اختصاص بدهم. طبعاً این ماجرا اطمینان مرا به کارم بیشتر کرد.

 

‌ برای سریال «Arrow» چه تدارک‌های ویژه‌ای را دیدید؟

۸ یا ۹ قسمتی از سریال پخش شده‌ بود که مرا برای کارگردانی چند قسمت بعدی خواستند. فرصت تدارک زیادی هم نداشتم و با کمترین وقت خودم را به سریال رساندم.

 

‌ چه چیز خاصی در این ارتباط به شما کمک کرد تا وظایف‌تان را در این سریال بهتر انجام بدهید؟

این که من از قضا و بدون اطلاع و پیش‌بینی قبلی اکثر اپیزودهای سریال را دیده بودم، به من کمک کرد تا کاملاً در فضای سریال و قصه آن قرار گیرم و بدانم که چه باید کرد و قضایا از چه قرار است.

 

‌ در مورد سریال «دختر برتر» چه راهی را طی کردید؟

در این مورد باید بسیار دقیق و حساب شده کار می‌کردم زیرا برای طبقه و قشر زنان مهم بود و هست که ما چه تصویر و برداشتی را از این قهرمان زن ارائه می‌دهیم و او را چگونه به تصویر می‌کشیم. البته قبلاً هم قهرمانان زن دیگری همچون «Buffy» و «Alias» در مدیوم تلویزیون ظهور کرده بودند ولی در سال‌های اخیر عرصه در این خصوص خالی شده بود و چیز زیادی برای عرضه کردن نداشتیم و به‌همین سبب چگونگی ترسیم «دختر برتر» به مسأله بسیار مهم و حساسی تبدیل شده بود.

 

‌ دو تجربه قبلی شما در خصوص قهرمانان خیالی کمیک بوک‌ها که «مجازات کننده» و «Arrow» بودند، کاراکترهایی را در برداشتند که بیشتر تیره و ضد قهرمان بودند اما SuperGirl یک قهرمان سنتی و کاملاً مثبت است و به تبع آن برای شما تازگی دارد.

 

در مجموع جالب‌ترین تجربه‌ای است که در این عرصه داشته‌ام. وقتی یک صحنه درگیری را طراحی می‌کردم، انواع فکرها به سرم می‌زد و جوانب مختلف آن را می‌سنجیدم و بیش از پیش حس می‌کردم که مسئولیت‌هایم در این خصوص فراوان است و باید از هر جهت از عهده مسائل موجود برآیم. صحنه طوری از آب درآمد که برای همگان تازگی داشت و ملیسا بنواست ایفا کننده نقش «دختر برتر» نیز جا خورده بود زیرا توقع‌اش را نداشت و او هم فکر نمی‌کرد ما سمت و سوی برخوردها را به چنان نقاطی بکشانیم.

 

‌ توانایی‌های مبارزه‌ای «دختر برتر» را بر اساس کدام عوامل و الگوها تدوین کردید و از کدام افراد الهام گرفتید؟

احتیاجی به الهام گرفتن نبود زیرا او خودش به اندازه کافی قدرتمند است. بر طبق داستان‌های موجود، او قدرت پرواز دارد، از توان جسمانی فراوانی بهره می‌گیرد و چشم‌هایش از نیروی لیزر برخوردارند. بر این اساس ما روی همین قابلیت‌ها مانور دادیم و اگر این کار را نمی‌کردیم، قطعاً زیر سؤال می‌رفتیم و می‌پرسیدند چرا ما در مورد برخی مهارت‌های وی بی‌توجهی و آن را مطرح نکرده‌ایم.

 

‌ شما در این مجموعه (دختر برتر) یک کاراکتر منفی جدید به نام بانشی نقره‌ای را نیز رو کرده‌اید. در ارتباط با وی چه توقعاتی باید داشته باشیم؟

مرا از ارائه توضیحات بیشتر در این خصوص بازداشته‌اند و دلیل‌شان این است که مسائل موجود تا زمان پخش فیلم پنهان بماند و در آن موقع بینندگان را غافلگیر کند. حتی یک بار که من توضیحاتی را ارائه دادم مرا به کناری کشیدند و گفتند که سکوت اختیار کن زیرا مردم نباید بدانند که در فیلم چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. در هر حال در قسمت‌های کارگردانی شده توسط من کاراکتر بانشی نقره‌ای به‌اندازه کافی ترسیم و تشریح نشده و در اپیزودهای بعدی توسط سایر کارگردانان بیشتر به وی پرداخته شده است.

 

‌ «دختر برتر» معمولاً از قرار دادن سایر کاراکترهای زن قصه روبه‌روی یکدیگر ابا دارد و از این طریق بدنبال رساندن بهره‌ای به خودش نیست ولی این اندیشه و دامی است که هر کسی احتمال دارد به راحتی در آن بیفتد.

 

حتی اگر او چنین چیزی را طراحی نکند، سایر کاراکترهای زن قصه براساس اتفاقات داستان رودررو می‌ایستند و من ایرادی در قضیه نمی‌بینم. یک مشخصه مهم این گونه داستان‌ها که متمرکز بر کاراکترهای زن هستند، درگیری مکرر بین آنهاست و نباید فرق چندانی بین آنها و جنگ کاراکترهای مرد با یکدیگر گذاشت.

 

‌ کدامیک از هنرپیشه‌های مجموعه «دختر برتر» موجب شگفتی شما شدند؟

شاید پیتر فاچینلی بیشتر از بقیه موجب حیرت من شده باشد. او در کار خود بسیار عمیق است و به همه چیزها فکر می‌کند و بشدت می‌کوشد تا هر مسأله مرتبط با فیلم کامل باشد. هر نمای مرتبط با او در مجموعه فیلم‌های ما یک صحنه عالی است. در مورد ملیسا بنواست هم که نقش دختر برتر را بازی می‌کند، باید بگویم او یک مدل و کارآموز سابق نمایش‌های هنری است و در نتیجه به خودی خود با مسائل و نیازها آشنا است و از آمادگی جسمانی بالایی برخوردار بوده و با خصوصیات نقش خود کاملاً همسان نشان داده است.

 

‌ در مورد اجحاف به زنان در هالیوود تردیدی وجود ندارد اما آیا در مجموعه SuperGirl نشانه‌هایی دیدید که شما را به این باور برساند که این ظلم در ارتباط با این سریال کمتر از سایر جاهاست.

به هرحال به عنوان مجموعه‌ای که آرتیست اصلی آن یک زن است و تهیه کنندگانش روی بال و پر دادن به کاراکترهای زن اصرار داشته‌اند، مقداری آن را متفاوت با سایر آثار روز سینما و تلویزیون در غرب می‌یابیم. در برخی اپیزودهای این مجموعه مردان فقط همراهی کننده‌اند ولی این به معنای تلاش سازندگان فیلم برای کوبیدن مردان نیست بلکه کوشش‌ها در راستای عمده‌تر کردن نقش زنان است که قهرمان اصلی داستان هم از بین آنها بیرون می‌آید. به هرحال این یک اصل مهم در سریال‌ها است.

 

iran-newspaper.com
  • 18
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش