دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۲:۰۹ - ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۲۰۱۳۱۹
فیلم و سینمای ایران

مسعود اطیابی، کارگردان «تگزاس ٢»:

فیلم بفروش هر چه باشد از نفروش‌ها بهتر است

فیلم تگزاس ٢,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

از همان روزی ‌که فیلم «تگزاس ٢» جایگزین «رحمان ١٤٠٠» شد؛ جنجال‌های زیادی پیرامون این فیلم شکل گرفت. از تهدید سعید سهیلی و دیگر سازندگان فیلم‌های روی پرده- که فیلم‌شان را از پرده پایین خواهند کشید؛ تا اتهامات پرشمار به تگزاس ٢- که این نیز ادامه نقش پررنگ علی سرتیپی بر سینمای ایران است و مواردی از این دست. مسعود اطیابی سازنده تگزاس ٢ اما از همان ابتدا با خونسردی با جنجال‌ها مواجه شد. او با این ادعا که «آقای سهیلی در شورای صنفی تمام شرایط را دیدند و بنابراین دیگر به اکران ما اعتراض نمی‌کند» با زیرکی از واکنش نسبت به اعتراضات دیگر سینماگران خودداری کرد و در مورد علی سرتیپی نیز خیلی هوشمندانه از هر نوع پاسخگویی اجتناب کرد: «آقای سرتیپی پخش‌کننده فیلم ما نیستند و نیکان فیلم، تگزاس ٢ پخش می‌کند اما آقای سرتیپی قطعا در کنار ما هستند، اما نه به‌عنوان پخش‌کننده و نه به‌عنوان مشاور و نه به هر عنوان دیگری، بلکه آقای سرتیپی به‌عنوان یک دوست در کنار ما هستند».

 

اطیابی در مورد «تگزاس ٢» می‌گوید: «این فیلم ادامه بخش اول تگزاس است منتهی یکسری شخصیت‌های جدیدی وارد قصه کردیم تا جذاب‌تر شود. در تگزاس ٢ شخصیت‌های ایرانی و خارجی فیلم وارد ایران می‌شوند و داستان در ایران روایت می‌شود. ماجراهایی برای شخصیت‌ها می‌افتد که به نظرم جذاب است و من پیشنهاد می‌کنم که خانواده‌ها با خیال راحت فیلم را ببینند. البته من شرایط مخاطبان بالای ١٢‌سال را برای نمایش فیلم پذیرفتم اما به نظرم تگزاس ٢ از اولین قسمت هم خانوادگی‌تر است»؛ در گفت‌وگوی پیش‌رو به پرسش‌های «شهروند» درباره نمایش ناگهانی این فیلم پاسخ داده است.

 

از فروش تگزاس ٢ راضی هستید؟

نه. فکر می‌کنم حق تگزاس ٢ فروشی بسیار بسیار بیشتر از این ارقام بود.

 

دلیل این‌که فروش فیلم از حد انتظار شما پایین‌تر بوده، چه می‌تواند باشد؟

خب دلایل زیادی در این زمینه وجود دارد. مثلا یکی این است که این روزها زمان خوبی برای اکران یک فیلم نیست. تعطیلات عید تازه تمام شده و فصل درس و مدرسه بچه‌هاست و دانشگاه‌ها هم. موضوع دیگر هم اکران بدون تبلیغات فیلم است که خیلی ناگهانی اکرانش را شروع کرد و خیلی‌ها هنوز هم نمی‌دانند که نمایش عمومی تگزاس ٢ آغاز شده است.

 

این محدودیت‌هایی که شما مجبور بودید رعایت کنید، چه؟

خب، هر محدودیتی قطعا در فروش یک فیلم تأثیر دارد. هر محدودیتی، به‌خصوص که درحال حاضر ما تقریبا کمترین سانس را در قیاس با دیگر فیلم‌های روی پرده داریم.

 

پس توقع‌تان به ‌هیچ‌وجه براورده نشده است دیگر...

این را از جهات گوناگونی می‌توان دید. اگر نسبت به سانس‌هایمان بخواهیم نگاه کنیم، می‌بینیم که فروش معقول و مطلوبی داریم، اما در کل نه دیگر...

 

یعنی اگر با آمادگی اکران را آغاز می‌کردید، ادعا دارید که خیلی بیشتر می‌فروختید؟

در اکران تگزاس ٢ به ما ظلم مضاعفی شده است. هم فصل بد اکران شدیم، هم محدودیت سالن و سانس داشتیم و هم این‌که فرصتی برای تبلیغات نداشتیم. همه اینها روی هم باعث شد کمتر از حد توقعاتی که وجود داشت، بفروشیم.

 

  یعنی می‌گویید که ادامه اکران هم با این محدودیت‌ها خواهد بود و قرار نیست اکران اصلی‌تان بعد از پایان این دوره محدودیت آغاز شود؟ یا حداقل یک آوانس زمانی...

هنوز چیزی معلوم نیست و حداقل چیزی به ما نگفته‌اند. باید برویم مذاکره کنیم ببینیم چه خواهد شد. باید به شورای صنفی بگوییم که برای این دوهفته‌ای که با محدودیت اکران شدیم، یک زمان جبرانی در اختیارمان بگذارند.

 

دلیل طرح این پرسش این بود که خیلی از کسانی که حالا به‌ هر دلیلی تگزاس یک را دوست داشتند، خیلی‌هایشان گفته‌اند که خبری از اکران قسمت جدید این فیلم نداشتند.

بله بله، هنوز هم خیلی‌ها خبر ندارند، چون تبلیغات میدانی نداریم؛ که امیدواریم این قضیه در یکی دوهفته آینده حل شود.

 

پس بعد از این دوهفته می‌روید برای دور جدیدی از اکران. درست است؟

طبیعتا. اما گفتم که بدترین زمان اکران را بهمان دادند که. چون بعد از پایان محدودیت سانس‌هایمان به ماه رمضان می‌رسد و آن نیز یکی از زمان‌های نامناسب اکران است.

 

یکی از مشکلات اکران فیلم شما این است که خیلی‌ها در رسانه‌ها چون کمدی‌ها را به یک چوب رانده و در زیرمجموعه کمدی‌های سخیف و مبتذل و... قرار می‌دهند، انگیزه‌ای هم برای دفاع از شما ندارند.

بله، واقعیت این است که خیلی‌ها این کمدی‌ها را از هم تفکیک نمی‌کنند و همه را به یک چوب می‌رانند، اما مردم این‌گونه نیستند. مردم معمولا نشان داده‌اند که کمدی خوب را انتخاب می‌کنند.

 

واقعا؟

ببینید ما در‌ سال کلی کمدی داریم که با امید موفقیت روی پرده می‌آیند، اما شکست می‌خورند. می‌بینیم که بعضی از کمدی‌ها بیشتر به ‌خاطر ضعف‌هایشان انتخاب مردم نیستند. این نشان می‌دهد یک فیلم باید استانداردهایی داشته باشد تا مردم مجاب شوند دست در جیب کرده و بلیت آن فیلم را خریداری کنند.

 

یعنی عقیده دارید فیلمی که پرفروش می‌شود، قطعا بهتر یا باارزش‌تر از دیگر فیلم‌هاست؟

نه، الزاما این‌گونه نیست. اما به ‌هرحال فیلم پرفروش ارزش‌هایی هم دارد. مهمترین ارزشش هم این است که می‌تواند توانایی جذب مخاطب را داشته باشد.

 

این‌که می‌شود یک ویژگی...

فیلم‌های پرفروش لزوما فیلم‌های خوب یا بدی نیستند. می‌توانند فیلم‌های خوب یا بدی باشند، اما در این موقعیت زمانی فیلمی اگر نفروشد، قطعا فیلم بدی است. در واقع در بدبودن فیلم‌های نفروش نباید و نمی‌توان شک کرد، اما تازه وقتی فیلمی پرفروش می‌شود، آن‌وقت است که اولین ویژگی یک فیلم سینمایی را پیدا می‌کند. بله؛ این‌گونه فیلم‌ها می‌توانند بد هم باشند، ولی در قیاس با نفروش‌ها چون توانایی جذب مخاطب را دارند، یک گام پیش هستند و فیلم‌های بهتری محسوب می‌شوند.

 

اما شما هم فیلم نفروش زیاد داشته‌اید...

بله؛ من هم از آن فیلم‌ها داشتم و حالا معتقدم که یک کمبودهایی داشته‌اند که موفق نشده‌اند دیگر.

 

شما تگزاس را جزو آنهایی می‌دانید که استانداردها را رعایت کرده‌اند؟

ما چه در تگزاس یک و چه این یکی فیلمی هستیم که هزینه زیادی کرده‌ایم و سعی کرده‌ایم از نظر مفرح‌بودن و جذاب‌بودن و البته سلامت، یک سری معیارها را حفظ کنیم؛ و می‌بینید که مورد علاقه مردم هم واقع شده‌ایم، با این‌که در هر دو مورد هم، چه در تگزاس یک و چه در تگزاس ٢ مشکل اکران داشتیم.

 

یعنی چه؟

یعنی این‌که در هر دو فیلم اکران محدود داشتیم و مظلوم واقع شدیم، چون زدوبندکردن برای گرفتن اکران نوروز را بلد نبودیم. در مورد تگزاس ٢ هم که اکران نوروز را از دست دادیم، اکران عید فطر می‌توانست گزینه خوبی برای ما باشد و حداقل چند برابر این رقم را درصورت اکران در زمانی بهتر می‌فروختیم، اما این اتفاقات پیش آمد و ما را ناگهانی و دست‌بسته روانه رقابت اکران کردند. ما اگر در عید فطر اکران می‌شدیم، می‌توانستیم رکورد پرفروش‌ترین فیلم ایران را بشکنیم.

 

با این اوصاف تفاوت تگزاس‌ها با دیگر کارهای کارنامه‌تان یعنی به این معناست که عامدانه دنیایتان را برای نزدیک‌شدن به تماشاگر تغییر دادید؟

نه، این فیلم‌ها هم در ادامه کارهای خودم است. در واقع آن مراعات‌هایی که من دارم، در همه فیلم‌هایم، چه کمدی و چه غیرکمدی، در این فیلم نیز هست. منویات خودم در همه اینها هست، چه آنهایی که مثل خاک و مرجان یا ریسمانی نزدیک‌تر از رعد یا صبح روز هفتم جدی‌ترند و چه مثلا خروس جنگی یا تگزاس...

 

توقع‌تان، یا چشم‌انداز کلی‌تان در مورد فروش این فیلم چقدر است؟ بیست؟ بیست‌وپنج‌میلیارد؟ چقدر؟

واقعا نمی‌‎دانم چه پاسخی بدهم، چون موفقیت فروش به خیلی چیزها بستگی دارد. اما به ‌صورت کلی می‌گویم که میزان رضایت مخاطب بعد از دیدن فیلم در ادامه فروش یک فیلم خیلی تاثیرگذار است.

 

از این نظر مردم تگزاس ٢ را پسندیده‌اند؟

قطعا. خوشبختانه بیش از ٩٠‌درصد کامنت‌هایی که گرفته‌ایم، حکایت از رضایت بینندگان از فیلم می‌کنند.

 

اگر بخواهید به مردم پیشنهاد کنید تگزاس ٢ را حتما ببینند، این پیشنهاد را در یک جمله چگونه عنوان می‌کنید؟

دیدن فیلم تگزاس برای خانواده‌ها و به‌خصوص خانواده‌های کامل لازم است. خانواده‌ها همه درکنار هم، حتی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها را هم به دیدن این فیلم بیاورند و  مطمئن باشند که شاد از سینما بیرون خواهند آمد. تگزاس ٢ فضای مفرحی دارد.

 

دریا فرج‌پور

 

  • 11
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش