چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۰۸:۳۹ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۳۰۷۵۰۲
فیلم و سینمای ایران

فرشته صدرعرفایی: «شبی که ماه کامل شد» فیلمِ عبدالمالک ریگی نیست/ آبیار با داستان تبلیغاتی برخورد نکرد

فیلم شبی‌که ماه کامل شد,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران
بحثِ اصلی «شبی‌که ماه کامل شد» عبدالمالک نیست، بحث افراطی‌گری، بنیادگرایی که موضوعات مهمی است که دوربین نرگس آبیار سعی کرد آن‌ها را به تصویر بکشد. چرا که امروز می‌بینیم در خاورمیانه چقدر این مشکلات وجود دارد.

به گزارش تسنیم، «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار جزو اکران‌های عید فطر بود که در این هفته‌های اکران مورد توجه قرار گرفته است. البته در زمان اکران در جشنواره ملی فجر هم با نظرات متفاوتی از سوی منتقدان که عمدتاً این فیلم را تحسین می‌کردند یا نقدهای فنی انجام می‌دادند، مواجه شد. جایزه‌های اصلی جشنواره را هم چه در عرصه کارگردانی، بازیگری و چه بخش‌های دیگر به خودش اختصاص داد. یکی از نقدهای جدی که به این سریال شده بسیاری اعتقاد دارند منظور و مقصود اصلی کارگردان، عبدالمالک‌ریگی بوده است. با بازیگر نقش «غمناز» مادر عبدالمالک ریگی که اتفاقاً یکی از سیمرغ‌های بلورین جشنواره فجر در بخش نقش مکمل زن را دریافت کرد. فرشته صدرعرفایی به عنوان بازیگر این نقش با تسنیم، گفتگویی انجام داد.

فیلم شبی‌که ماه کامل شد,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

فرشته صدرعرفایی بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص کار با نرگس آبیار، گفت: نرگس آبیار به خاطر کارهای ارزشمند قبلی‌شان چه «شیار ۱۴۳» و چه «نفس» شناخته شده‌اند و به نظرم کارگردان توانایی بوده‌اند و هستند. من با این شناخت بی‌تردید نقش «غمناز»- شبی که ماه کامل شد- را پذیرفتم. فیلمنامه بسیار هوشمندانه نوشته شده بود و دیدم بسیار تأثیرگذار است آنقدر بنیادی به مسئله افراط گرایی می‌پردازد. مسئله افراط گرایی و بنیادگرایی و نتایج آن در زندگی، عشق و چگونه عشق به مرز تباهی می‌رسد بسیار در «شبی که ماه کامل شد» کارشناسانه به نمایش درآمده است. برای من کار با نرگس آبیار شگفتی است، چون بسیار سخت‌کوش و ایده‌آل‌گرا کارگردانی می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از منتقدین نوشته بودند تعجب کردیم که «شبی که ماه کامل شد» را یک خانم کارگردانی کرده است، افزود: به نظرم خیلی تعجب ندارد! چون کارهایی که از ایشان دیدم اهل تجربه سخت و سخت‌ترند. نرگس آبیار کار ساده را دوست ندارد و علاقه‌مند جنگیدن و کارهای شگفتی‌ساز و پیچیده است. او کارهای سخت را دنبال می‌کند تا ببیند از پس آن برمی‌آید یا نه! به اعتقاد من تا به حال موفق بوده است.

فیلم شبی‌که ماه کامل شد,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

صدرعرفایی در پاسخ به این سوال که بسیاری می‌گویند این فیلم، فیلمِ عبدالمالک ریگی است اما یک طرفه به قاضی رفته، تأکید کرد: اصلاً بحثِ اصلی «شبی‌که ماه کامل شد» عبدالمالک نیست. فکر می‌کنم نرگس آبیار از این موضوع استفاده کردند تا یک بحث کلی را به میان آورند. بحث افراطی‌گری، بنیادگرایی که موضوعات مهمی است. چرا که امروز می‌بینیم در خاورمیانه چقدر این مشکلات وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: ما کتاب دینی‌مان قرآن کریم است و افراد و فرقه‌های گوناگون، تعاریف مختلفی دارند و ارائه می‌دهند. این فرقه عبدالمالک ریگی، بنیادهای دیگر یک برداشت غلطی از این کتاب مقدس ارائه می‌دهند و جنگ، خشونت و حذف آدم‌ها را برجسته می‌کنند. اما آدم‌های دیگری هستند از این کتاب در مسیر عشق و همنوپرستی بهره می‌برند. مهم این است کدام این نگاه‌ها برجسته شوند البته نه فقط کتاب مقدس قرآن، بلکه هر دین، مذهب و ایدئولوژی باید در مسیر صحیح خود از آن استفاده شود.  کافی است ما نگاه کنیم چه نتیجه‌ای می‌خواهیم از این مفاهیم و آرمان‌ها بگیریم؛ آیا قرار است از این مفاهیم در مسیر دشمنی و حذف دیگران بهره‌برداری شود یا دوستی و اشاعه محبت و صمیمیت. این که ما خدا و دین و مذهب را بهانه قرار دهیم  و آدم‌های بی‌گناه را بکشیم به نظرم عینِ ضدیت با آن مرام و مذهب است. به خصوص اینکه مذاهب برای دوستی آدم‌ها آمده‌اند و نه برای دشمنی آدم‌ها.

فیلم شبی‌که ماه کامل شد,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

بازیگر نقش «غمناز» در «شبی که ماه کامل شد» این رذیلت‌ها فقط مربوط به یک قوم مشخص نمی‌شود، تأکید کرد: این مشکلات و معضلات، دشمنی‌ها و نفاق‌ها واقعیتی است که بشریت با آن زندگی می‌کند. این اتفاق فقط در بلوچستان می‌افتد. خشونتی که در جامعه ما وجود دارد و هر روز به رنگ‌های دیگری درمی‌آید یک بخشی از آن برداشت غلط از دین و مذهب است. با این برداشت‌های غلط به همنوعان خودمان آسیب می‌زنیم همواره برای اینکه فکر می‌کنیم می‌خواهیم دشمن‌مان را از بین ببریم و یا می‌خواهیم آدم‌ها را به بهشت بفرستیم. و فقط مربوط به یک قوم مشخص نمی‌شود.

صدرعرفایی با اشاره به اینکه یکی از تأثیرات اصلی تماشای فیلم «شبی که ماه کامل شد» توجه به غفلت از مردم مرزنشین کردستان، سیستان و بلوچستان و خوزستان است، افزود: من دلم می‌خواهد یکی از تأثیرات این فیلم جدا از اینکه توجه مخاطب را به این نکته جلب کند چطور این تفکر انحرافی می‌تواند عشق را نابود کند، به سمت مردم مرزنشین ما چه در مناطق سیستان و بلوچستان، کردستان و چه در خوزستان، که حقیقتاً مردمی سخت‌کوش، قانع و سخاوتمند هستند، حائز اهمیت است.  تجربه‌ای که در بلوچستان داشتم، همین بوده است. نکاتی که از سخاوت و مهربانی این قوم نشان می‌دهد حقیقت دارد؛ در فیلم نشان می‌دهیم که اگر یک گوسفند  هم داشته باشند برای مهمان سَر می‌بُرند. در عین فقیر بودن، آب نداشتن، کار نداشتن و رنج در معیشت و بیداد کردن اعتیاد، آنقدر پذیرا، متواضع و سخاوتمند هستند که جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فیلم شبی‌که ماه کامل شد,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

وی اظهار کرد: آن‌هایی که در این راستا مسئول هستند بدانند در جنگ تحمیلی مردم کردستان و خوزستان اولین‌هایی بودند که در مقابل دشمن ایستادند و الان چه وضعی دارند. کولبران و خوزستانی‌های ما چه وضعی دارند.

 این بی‌عدالتی است که در حق مردم مرزنشین شاهد هستیم آن‌گونه باید سرمایه‌های ملی بین مردم تقسیم نمی‌شود. این فیلم نشان می‌دهد به چه دلیل عبدالمالک، عبدالمالک می‌شود. او سی‌دی فروشی بیش نبوده و از روی فقر جذب این گروه‌ها می‌شود تا زندگی بهتری پیدا کند. رفته رفته با قدرتمند شدن، به بیراهه می‌رود.

بازیگر فیلم سینمایی «کوچه بی‌نام» در پاسخ به این سوال که قهرمان «شبی که ماه کامل شد» را کدام نقش می‌داند، افزود: من می‌گویم به دنبال قهرمان نگردیم برای اینکه به دنبال قهرمان بگردیم منفعل می‌شویم و منتظریم یک ناجی بیاید. آن زن – فائزه(الناز شاکردوست) دارد رفتار انسانی‌اش را انجام می‌دهد چون زن‌ها هستند که عشق را تسری می‌دهند و زن‌ها هستند که نسل بعدی را بوجود می‌آورند. زن‌ها جنگ و جنایت دوست ندارند؛ علاقه‌مند ثبات و عشق هستند و دوست دارند در سایه آرامش، فرزندانشان را بزرگ کنند و دوست ندارند فرزندانشان قربانی شوند. زن‌ها می‌خواهند زندگی کنند و برخی از مردان هستند که این جنگ‌ها، قدرت‌طلبی‌ها و خشونت‌ها را بوجود می‌آورند. اما در عین حال مردهایی هستند دنبالِ صلح‌طلبی و دوستی هستند. شما می‌بینید در جایی غمناز می‌گوید سه تا از فرزندانم را از دست دادم. او یک جایی هم اقرار می‌کند که فرزندانش به ناحق رفتار می‌کنند. حتی از روز اول می‌داند که بهتر است این دختر وارد این خانواده نشود. جالب است که در یک کنایه‌ای به کاراکتر فائزه این توصیه را در خواستگاری انجام می‌دهد.

فیلم شبی‌که ماه کامل شد,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

صدرعرفایی در پایان با اشاره به اینکه «شبی که ماه کامل شد» داستان‌های واقعی و مستندی را روایت کرد، افزود: می‌دانید که روال روایتگری یک فیلم براساس قصه‌ای است که انتخاب و نوشته می‌شود که خیلی از این داستان‌ها سندیت داشت. خیلی از حرف‌های عبدالمالک، قصه عاشق شدن، ازدواج و کشته شدن شهاب سندیت دارد. من واقعاً نگاه کارگردانی نرگس آبیار را تحسین می‌کنم که می‌توانست خیلی تبلیغاتی و همگانی‌پسند با این داستان برخورد کند اما به این سمت رفت که زشت و زیبا کند. آبیار این مسئله مهم را تحلیل کرد و تأثیر یک اتفاق کلی و جریان مهم در زندگی و جامعه را به نمایش درآورد. عبدالمالک به واقع یک فرد نیست بلکه یک تفکر است. تفکری که عشق و دوستی را نابود می‌کند و دنبال از بین بردن دامنه دوستی‌ها و صمیمیت‌هاست. کارگردان «شبی که ماه کامل شد» در جریان روایت داستان می‌کوشد دوست‌داشتن همدیگر، همسایگان، آرامش و ثبات و صلح را ترویج دهد و بگوید این تفکر انحرافی است که باعث از بین بردن این خصوصیات خوب بشریت می‌شود.

  • 13
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش