دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۰۹:۳۱ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۵۰۷۱۱۳
فیلم و سینمای ایران

«در جست‌وجوی فریده» نماینده سینمای ایران در جوایز آکادمی شد

سنت‌شکنی در معرفی فیلم ایرانی به اسکار

فیلم در جست‌وجوی فریده,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

در حالی که هیچ‌کس انتظارش را نداشت، هیات ۹ نفره معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی اسکار ۲۰۲۰ که گویا به شکلی محرمانه و به دور از چشم رسانه‌ها تشکیل شده است، در نیمه‌شب شنبه فیلم مستند «در جست‌وجوی فریده» به کارگردانی مشترک آزاده موسوی و کوروش عطایی را انتخاب و به این آکادمی معرفی کرد. این نخستین بار است که به نمایندگی از سینمای ایران یک فیلم مستند به آکادمی اسکار معرفی می‌شود.

گویا این فیلم مستند با رای هیات انتخاب توانسته گوی رقابت را از رقبای نهایی‌اش یعنی «قصر شیرین» و «متری شیش و نیم» برباید. اما این انتخاب حاشیه‌های زیادی ایجاد کرده؛ برخلاف روال سال‌های گذشته، اعلام رسمی نماینده ایران در اسکار ۴۵ روز زودتر از موعد نهایی انجام شده است و چنان‌که بسیاری از رسانه‌ها نوشته‌اند، سازوکارهای انتخاب نهایی نمایندهایران نیز بدون اطلاع‌رسانی رسانه‌ای بوده است. همین موضوع سبب شد تا تیغ تیز برخی انتقادها سربرآورد و حاشیه‌های پیرامون این انتخاب را فربه‌تر از سال‌های گذشته کند. اما با این حال بسیاری از کارشناسان نیز از جسورانه بودن انتخاب یک فیلم مستند که با استقبال قابل‌توجه منتقدان و مخاطبان روبه‌رو شده است،‌ دفاع کرده و این اقدام را تحسین‌برانگیز خوانده‌اند.

حاشیه‌های یک انتخاب جسورانه

امسال انتخاب نماینده ایران برای اسکار ۲۰۲۰ سنت‌شکنی‌های بسیاری داشت. تا پیش از این معمولا ابتدا ترکیب هیات انتخاب از سوی بنیاد فارابی اعلام رسانه‌ای می‌شد و سپس در یک جلسه نامزدهای اولیه انتخاب و در نهایت در نشست دیگری، گزینه نهایی انتخاب می‌شد. این سازوکار در دهه‌های گذشته یک روال ثابت بوده است.  اما امسال در رویدادی بی‌سابقه سازوکار انتخاب نماینده اسکار چنان‌که برخی از سایت‌های خبری مدعی شده‌اند، «محرمانه و به دور از اطلاع رسانه‌ها» انجام شده است.

در واقع هیاتی متشکل از فرشته طائرپور، فاطمه معتمدآریا، ابوالحسن داودی، تورج منصوری، رسول صدرعاملی، امیر اثباتی، مرتضی رزاق کریمی، مهرزاد دانش و رائد فرید زاده، معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی دور از چشم رسانه‌ها تشکیل شد تا پشت درهای بسته درباره معرفی نماینده ایران به اسکار تصمیم‌گیری کنند.  از سوی دیگر انتخاب نماینده سینمای ایران برای معرفی به اسکار معمولا در روزهای پایانی شهریور انجام می‌شد تا نتایج جشنواره فیلم ونیز معلوم شده باشد. نتایج این جشنواره به ویژه زمانی که فیلم‌های ایرانی در آن حضور داشته باشند، می‌تواند در استقبال جامعه جهانی از فیلم‌های ایرانی اثربخش باشد. امسال در جشنواره ونیز فیلم «متری شیش و نیم» حضور دارد.

یک مستند

فیلم مستند «در جست‌وجوی فریده»  که در سال ۱۳۹۷ ساخته شده، درباره زنی به نام فریده است که چهل سال پیش در حرم امام رضا(ع) رها شده و پس از انتقال به شیرخوارگاه، از سوی زوجی هلندی به فرزندی گرفته و به آن کشور برده می‌شود. فریده که در این سال‌ها به‌‌خاطر ترس از سفر به ایران به وطن بازنگشته از راه دور جست‌وجویی را برای پیدا کردن خانواده واقعی‌اش شروع کرده است. حالا برای اولین بار به ایران سفر می‌کند تا زادگاهش را ببیند و با سه خانواده که مدعی‌اند خانواده واقعی او هستند، ملاقات کند. این فیلم در جشنواره‌های داخلی در ایران موفقیت‌های قابل‌توجهی کسب کرده است و مخاطبان و منتقدان سینما نیز  آن را پسندیده و مورد ستایش قرار داده‌اند.

اسکار ۲۰۲۰

ایران پس از الجزایر، گرجستان و سوئیس چهارمین کشوری است که تاکنون نماینده خود را در بخش بهترین فیلم بلند بین‌المللی جوایز اسکار ۲۰۲۰ انتخاب کرده است. «در جست‌وجوی فریده» بیست و پنجمین فیلمی است که ایران از ۱۹۷۷ تاکنون به اسکار فرستاده است. آخرین مهلت معرفی فیلم‌های بلند بین‌المللی به آکادمی اول اکتبر ۲۰۱۹ (۹ مهر) است.  رای‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم بلند بین‌المللی در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا ۱۰ فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به‌عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آنها ۱۳ ژانویه ۲۰۲۰ (۲۳ دی) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد. نود و دومین دوره جوایز اسکار یکشنبه ۹ فوریه ۲۰۲۰ (بامداد دوشنبه ۲۱ بهمن به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر درهالیوود برگزار می‌شود.

فهرست اولیه‌ای که هیات انتخاب برای بررسی و انتخاب نهایی معرفی کرده بود شامل این فیلم‌ها بود: مغزهای کوچک زنگ‌زده ساخته هومن سیدی، بمب، یک عاشقانه ساخته پیمان معادی، سرو زیر آب ساخته محمدعلی باشه آهنگر، آشغال‌های دوست‌داشتنی ساخته محسن امیریوسفی، قصر شیرین ساخته رضا میرکریمی، عرق سرد ساخته سهیل بیرقی، متری شیش‌ونیم ساخته سعید روستایی، در جست‌وجوی فریده ساخته آزاده موسوی و کوروش عطایی، سرخپوست ساخته نیما جاویدی و شبی که ماه کامل شد ساخته نرگس آبیار.

شایان ربیعی

donya-e-eqtesad.com
  • 16
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش