یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۱۵:۳۴ - ۱۱ آذر ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۹۰۲۱۱۲
فیلم و سینمای ایران

فاکتورهای موثر در میلیاردرشدن یک فیلم سینمایی چیست؟

چرا رضا عطاران پولسازترین بازیگر سینماست؟

رضا عطاران,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,سینمای ایران

به گزارش برنا، سینما اصولا براساس ستاره ها به گیشه مطلوب میرسد و در واقع ویترین جذاب یک فیلم سینمایی برگِ برنده آن اثر در موفقیت آن فیلم در گیشه است اما تجربه نشان داده که پارامترهای موفقیت یک فیلم سینمایی مدام درحال تغییر است. شاید یک روز ستاره های چشم آبی و زیبا عامل فروش بودند و زمانی در همین سینما اِلمان های جذابیت در ستاره ها تغییر کرد.

در دوره ای که سینما با قهرمان پروری به جذب تماشاگر فکر میکرد فردین و مدلهای فردین الگوی موفقیت بودند و در زمانی هم، جنس بازی در مبتلا کردن تماشاگر به سینما موثر بود که به یک باره دیدیم بازیگرها در آثار مختلف چقدر به هم شبیه هستند در دوره ای الگوی بهروز وثوق کارسازتر بود و همین مسئله باعث شد تا سینما در قهران تراشی، مدل هایی نزدیک به هم را معرفی کند.

معمولا ستاره های زن در فروش تاثیر دندان گیری نداشتند اما می توانستند مکمل هایی مهم و موثر برای ستاره های مرد باشند بازیگرانِ چندژانره در دوره ای الویت گرفتند و بعد از مدتی دوباره، ستارهها نیاز نبود بازیگر باشند، تنها ستاره بودن کافی بود تا قد و قواره ی جذاب، رنگ چشم خاص، افههای مردانه ایرانی پسند و اَکت های دلبری کنندهی بی تکنیک و حس، قُلکسینما را به صدا در بیاورند.

مدتی شاهد این بودیم که مخاطبان سینما براساس وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه برای گذران زمان زندگیشان به شادی و فاصله گرفتن از روز سخت به سینما می روند و عملا ژانر کمدی از هر نوعی (سخیف و قوی) به لیست پرفروش ها اضافه شد کار به جایی رسید که در وضع نامعلوم اقتصادی سرمایه گذاران در عرصه های مختلف به سینما وارد شدهاند و بیزینس سینما در ژانر کمدی پرسروصدا شد.

اما این واقعیت که مخاطبان فیلم و سریال در ایران به آثار قوی دنیا دسترسی پیدا کرده بودند و سلیقه مخاطب ایرانی کمیمتفاوت شده بود، باعث شد مذاق فیلم دیدن هم دچار تغییراتی شود و جنس خواسته ی تماشاگران در سینما چندپارچه شد طوری که به موازات فیلم های کمدی، فیلمهای جدی ملودرام و ژانرهای دیگر هم گیشه ی خوش رکوردی را تجربه کرد  و این یعنی نیاز نبود که تنها با یک قصه ی ابکی کمدی و چندبازیگر خوب و بد اما تکراری فیلم ها روانه ی پرده نقره ای شوند.

حضور بازیگران موفق تئاتر در سینما و درخشش آنان در جشنواره های مختلف سینمایی کم کم نوع ستاره سازی را در سینما تغییر داد و رنگ چشم و قد وقواره از اولویت خارج شدند طوری که سینما شاید به اجبار نگاهش را به تئاتر تغییر داد و بسیاری از ستاره های سینما از تئاتر به سینما رسیدند و باز این همه ماجرا نبود. چرا که سینما امروز به یک صنعت تبدیل شده بود و برای رسیدن به موفقیت ،متریال لازم بیش از تعداد انگشت های یک دست بودند!

در میان همه ی ستاره هایی که اوج فرودشان زمان دار شده بود شاهد درخشش ممتد رضا عطارانی بودیم که درخشش سینمایی اش را از رسانه ی ملی می‌آورد او در تلویزیون درخشید و ظرفیت تلویزیون برای استفاده از او آن قدر نبود که این ستاره ی خاموش نشدنی بتواند در تلویزیون بماند. در واقع تلویزیون در جایی برای او تمام شد و اگر به سینما کوچ نمی کرد لگد به آینده ی حرفه ایی اش میزد.

کم کم سینما رضا عطاران را بلعید و عملا تلویزیون دیگر نتوانست او را در قاب خود ببیند. این سوال پیش می آید که چرا عطاران توانسته است در سال های اخیر جذابیت و ماندگاری اش را در اوج نگه دارد؟

عطاران یک کمدین محبوب است که در سینما نشان داد ژانر های دیگر را هم درکارگردانی و بازیگری بلد است و شاید بتوان گفت نقطع عطف او در مراقبت و جای کار دادن به پارتنر هایش است که در سینما کمتر شاهد این پاسکاری حرفه ایی هستیم.

او بازیگر مقابلش را می بیند و کمتر دیده شده است نیاز داشته باشد مانند برخی از بازیگران ستاره نما بازی بازیگر مقابلش را بخورد و این یعنی هر بازیگری از حضور کنار او لذت می برد.

واقعا راز ماندگاری عطاران در چیست؟

آیا سبقه ی تلویزیونی او در این مسئله دخیل است؟

آیا نوع و شیوه ی بازیگری او در این بحث دخالت دارد؟

این‌که او در مقابل هر دوربینی می داند چگونه زندگی کند یک تکنیک است یا به شخصیت و خلق و خوی شخصی او مرتبط می شود؟

بهرحال او هدیه ی تلویزیون به سینما محسوب می شود و همین که توانسته است به موازات ستاره های سینما و ستاره های تئاتری اخیرسینما کماکان جزو موثران در گیشه سینما باشد و در اوج بماند نشان از این دارد که محبوبیت عطاران چیزی خارج از عرف مرسوم سینماست که افول نکرده است و در مقابل هر دوربینی صداقت دارد و این یعنی در یک اثر ضعیف هم ضعیف دیده نمی شود.

  • 10
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش