پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
۱۱:۱۴ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ کد خبر: ۱۴۰۲۰۳۱۷۲۲
فیلم و سینمای جهان

کلیشه سینمایی نخ نما که هنوز در فیلم ها وجود دارند

کلیشه های سینمایی نخ نما,سینمای جهان

برخی کلیشه های سینمایی هستند که بارها و بارها در فیلم ها و سریال ها تکرار شده اند تا جایی که دیگر حساسیت برانگیز شده اند و به نظر هم نمی رسد فیلمسازها حالا حالاها قصد دست کشیدن از آن ها را داشته باشند.

۱- دل باختن همکاران به یکدیگر

کلیشه های سینمایی نخ نما,سینمای جهان

در فیلم ها و سریال هایی که در آن ها شخصیت ها شغل به خصوصی دارند، اغلب ۲ همکار را می بینیم که رفته رفته رابطه ی نزدیک تری با یکدیگر پیدا می کنند. با این حال، این با زمانی که کارگردان سعی می کند به مخاطبان بقبولاند که همیشه ۲ همکار باید به یکدیگر علاقمند شوند، کاملاً متفاوت است. از همه عجیب تر این است که در ابتدای فیلم به نظر می رسد که آن ها اصلاً از یکدیگر خوش شان نمی آید، اما با جلو رفتن داستان، به زوجی جدایی ناپذیر تبدیل می شوند.

۲- شخصیت زنی که بعد از بالا آوردن از بارداری خود باخبر می شود

کلیشه های سینمایی نخ نما,سینمای جهان

اگر فیلمسازها بخواهند به ما بگویند که شخصیت زنی باردار است، در یک سکانس نشان می دهند که دچار حالت تهوع شده است. با این روش مخاطبان شاید حتی قبل از خود شخصیت متوجه می شوند که آن زن یک بچه در راه دارد. به طور قطع، بارداری می تواند بسیار غیرمنتظره رخ دهد. اما معمولاً زنان بسیار زودتر از رسیدن به مرحله ی تهوع صبحگاهی و به واسطه ی قطع شدن پریودشان متوجه بارداری خود می شوند.

۳- صاف کردن موها بخشی ضروری از تغییرات ظاهری یک شخصیت است

کلیشه های سینمایی نخ نما,سینمای جهان

تا همین اواخر اگر فیلم هالیوودی ای درباره ی تغییر یک شخصیت زن از دختری معمولی به یک زیباروی خیره کننده بود، یکی از مراحل ضروری این تغییر، صاف کردن موهای او بود. به دلایل نامعلومی، فیلمسازها می خواستند به مخاطبان بقبولانند که یک بانوی واقعی نمی تواند موهای فر داشته باشد.

از این ترفند در فیلم های «دفتر خاطرات شاهدخت» (The Princess Diaries)، «زن زیبا» (Pretty Woman) و «دختر شایسته اخلاق» (Miss Congeniality) استفاده شد. شاید با این کار می خواستند تفاوت محسوسی میان «قبل» و «بعد» شخصیت ها ایجاد کنند، اما مخاطبان سینما معتقدند که شخصیت های محبوب شان با هر مدل مویی عالی هستند.

۴- شخصیت زنی که با دوره ی زمانی اش همخوانی ندارد

کلیشه های سینمایی نخ نما,سینمای جهان

در فیلم های تاریخی اغلب یک شخصیت زن هست که به نظر نمی رسد با دوره ی زمانی ای که در آن زندگی می کند همخوانی داشته باشد. نتیجه ی کار، فیلمی درباره ی زن مدرنی می شود که صرفاً کرست و دامن پفی به تن می کند اما یک داستان تاریخی واقعی نیست.

به طور حتم در گذشته زنانی وجود داشتند که با هنجارهای اجتماعی عصر خود در چالش بودند. اما فمینیسم قرن نوزدهم هیچ سنخیتی با فمینیسم قرن بیست و یکم نداشته.

۵- اتفاقات ماوراء الطبیعه همیشه روندی پلکانی دارند

کلیشه های سینمایی نخ نما,سینمای جهان

بسیاری از فیلم های ترسناک با اسباب کشی یک خانواده به خانه ای جدید آغاز می شوند. اما تازه واردها هنوز خبر ندارند که تنها ساکنان آن خانه نیستند. با این حال، یک موجود شیطانی تصمیم می گیرد در ابتدا خود را پنهان کند و تازه بعد از مدتی شروع به ترساندن اهالی خانه با انداختن وسایل و نشان دادن خود به بچه های خانواده می کند. و تا پایان داستان، این موجود شیطانی به طور کامل دست به کار می شود و هر چه که بر سر راهش قرار دارد را نابود می کند. این اتفاق به این دلیل رخ می دهد که کارگردان ها معتقدند تماشاگران را باید به صورت تدریجی و پلکانی ترساند.

۶- تبدیل کردن کرست به نماد سرکوب

کلیشه های سینمایی نخ نما,سینمای جهان

فیلمنامه نویس ها و طراحان لباس فیلم ها اغلب برای به تصویر کشیدن دوره های زمانی از کلیشه های به خصوصی پیروی می کنند. برای مثال، کرست آنطور که گاهی در فیلم ها نشان داده می شود ابزار شکنجه نبود. بسیاری از مخاطبان سینما احتمالاً آن سکانس از فیلم «بر باد رفته» (Gone with the Wind) را به خاطر دارند که در آن شخصیت اسکارلت هنگامی که کرستش را برایش می بستند نفس خود را حبس کرده بود تا کمرش باریک تر به نظر برسد.

در اغلب موارد، در فیلم ها کرست را نمادی از سرکوب زنان و استانداردهای زیبایی غیرمنصفانه نشان می دهند. با این حال، ما اغلب این نکته را فراموش می کنیم که مفهوم ظاهر ایده آل طی قرن ها دستخوش تغییر شده است. از کرست در ابتدا برای جمع کردن بالاتنه و پشت استفاده می شد و توهم بصری باریک تر بودن کمر با استفاده از دامن های حجیم و سازه ی زیر لباس های زنانه ایجاد می شد.

۷- شخصیت ها همیشه لیوان به دست اند

کلیشه های سینمایی نخ نما,سینمای جهان

بسیاری از اوقات در فیلم ها شخصیت ها را لیوان به دست، در حال نوشیدن از آن می بینیم. و فرقی هم نمی کند این شخصیت ها مشغول چه کاری باشند – در حال انجام وظایف شغلی خود، چک کردن ایمیل یا قدم زدن با شخصی دیگر – آن ها همیشه یک لیوان در دست دارند. فیلمسازها معمولاً از این ترفند برای مشغول نگه داشتن دستان بازیگران در برخی سکانس ها استفاده می کنند.

۸- هکر تنهایی که به کمک می آید

کلیشه های سینمایی نخ نما,سینمای جهان

در فیلم هایی که داستان آن حول محور فناوری های پیشرفته و تحقیقات پیچیده است، همیشه یک هکر نابغه وجود دارد که تنها به شغلش علاقه دارد، عینک می زند و دائماً آن را روی بینی اش جا به جا می کند و به سرعت نور سرورها را هک می کند.

۹- کوتاه کردن موها برای نشان دادن تغییرات تروماتیک شخصیت ها

کلیشه های سینمایی نخ نما,سینمای جهان

در فیلم های درام، شخصیت های زن گاهی تجربیات تروماتیکی را متحمل می شوند. و برای به تصویر کشیدن این تغییرات، کارگردان ها همیشه از یک روش تکراری استفاده می کنند – زنی که موهایش را جلوی آینه کوتاه می کند.

درست است که این امر در زندگی واقعی هم ممکن است اما این سکانس به قدری در فیلم ها تکرار شده که دیگر آزاردهنده شده است.

۱۰- بچه هایی که نقاشی های ترسناک می کشند

کلیشه های سینمایی نخ نما,سینمای جهان

اگر در فیلم ترسناکی بچه ای وجود داشته باشد، احتمالش زیاد است که دیر یا زود شروع به کشیدن نقاشی های عجیب و ترسناک کند. این نقاشی ها اغلب حاوی صحنه های جنایی، آدم ها یا هیولاهایی هستند که دیگران قادر به دیدن شان نیستند اما به طور قطع ظرف ۳۰ دقیقه ی بعدی فیلم سر و کله شان پیدا خواهد شد.

۱۱- لباس زیبایی که از وسایل دم دستی و با دست دوخته شده

کلیشه های سینمایی نخ نما,سینمای جهان

اگر شخصیت زن اصلی داستان باید به مراسم مهمی برود اما لباس مناسبی نداشته باشد، با درست کردن یک لباس از چیزهایی که در خانه دارد، به سرعت مشکل خود را حل می کند. یا همچون فیلم های «بر باد رفته» و «افسون شده» (Enchanted) از پرده استفاده می کند، یا مانند فیلم «صورتی بهت میاد» (Pretty in Pink) دو لباس مختلف را تبدیل به یک لباس می کند.

  • 17
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش