جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳
۰۹:۴۸ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ کد خبر: ۱۴۰۳۰۵۱۱۲۵
فیلم و سینمای جهان

چرا این سریال ۱۰ قسمتی بهترین «آخرالزمان» سال‌های اخیر است؟

سریال های جدید خارجی,بهترین سریال آخرالزمانی
این مینی‌سریال را می‌توان یکی از بهترین‌های شبکۀ HBO و حتی بالاتر از آن، یکی از بهترین روایت‌های آخرالزمانی سال‌های اخیر دانست؛ و قطعا بخشی از آنچه که این سریال را منحصربه‌فرد می‌کند، دقیقاً دیدگاه خاص و منحصر به فرد آن نسبت به آخرالزمان و آن چیزی است که پس از آن رخ می‌دهد.

به گزارش فرادید، اغلب فیلم‌ها و سریال‌های آخرالزمانی تصویری تقریبا مشابه از پایان تمدن به ما ارائه می‌دهند. از فیلم‌هایی مانند «مکس دیوانه» تا سریال‌هایی مانند «آخرین بازمانده از ما»، آثار داستانی سال‌هاست که دارند به ما نشان می‌دهند که اگر جامعه به دلیل تغییرات اقلیمی یا شیوع ویروس‌های مرگبار مانند زامبی‌ها فرو بپاشد، چه اتفاقی خواهد افتاد.

ما تقریبا مطمئن هستیم که در شرایط فروپاشی تمدن، بی‌رحمی و خشونت به اوج خواهد رسید، زیرا انسان‌ها از محدودیت‌های اجتماعی آزاد شده و برای به دست آوردن منابع در یک مبارزه بی‌پایان برای بقا خواهند جنگید. اما حقیقت این است که ما نمی‌توانیم واقعاً هیچ‌کدام از این‌ها را با یقین و اطمیان بدانیم. هر آنچه که فکر می‌کنیم در پایان دنیا رخ خواهد داد، تنها گمانه‌زنی و حدس است. بنابراین چه ایرادی دارد اگر جرأت کنیم که دنیای پس از آخرالزمان را با همبستگی، زیبایی و مهربانی تصور کنیم؟ این دقیقاً مفهومی است که در سریال درخشان «ایستگاه یازده» (Station Eleven) به آن پرداخته می‌شود.

این مینی‌سریال را می‌توان یکی از بهترین‌های شبکۀ HBO و حتی بالاتر از آن، یکی از بهترین روایت‌های آخرالزمانی سال‌های اخیر دانست. و قطعا بخشی از آنچه که این سریال را منحصربه‌فرد می‌کند، دقیقاً دیدگاه خاص و منحصر به فرد آن نسبت به آخرالزمان و آنچه پس از آن رخ می‌دهد است.

این سریال بر اساس رمانی به همین نام از امیلی سنت جان مندل ساخته شده است. این داستانی است که جرأت می‌کند به پیامدهای فروپاشی تمدن نگاهی بیندازد و نشان بدهد که تمدن می‌تواند دوباره زنده شود؛ البته نه به شکل اولیه خود، بلکه حتی بهتر از آنچه که قبلاً بوده است!

سریال های جدید خارجی,بهترین سریال آخرالزمانی

در حالی که این سریال وجود شر و هرج و مرج را در دنیای پساآخرالزمانی خود انکار نمی‌کند، اما تمرکز خود را بر گروه‌های مسلحی که از طریق شلیک گلوله به زندگی ادامه‌می‌دهند نمی‌گذارد بلکه در عوض، نگاه خود را به پزشکان و هنرمندانی معطوف می‌کند که سعی می‌کنند دنیا را به شکلی بهتر از قبل دوباره بسازند. «ایستگاه یازده» داستانی درباره کشتار نیست، بلکه درباره همبستگی و جامعه است. این سریال درباره قدرت خشونت نیست، بلکه درباره قدرت هنر است.

داستان این سریال بیست سال بعد از وقوع یک همه‌گیری مرگبار رخ می‌دهد که باعث فروپاشی تمدن شده و بخش عظیمی از جمعیت جهان را نابود کرده است. محور اصلی داستان یک گروه تئاتر سیار به نام سمفونی مسافر است. این گروه به رهبری زنی به نام سارا (با بازی لوری پتی) در میان جوامع کوچک بازمانده از یک جامعه به جامعه دیگری سفر می‌کنند و موسیقی و نمایش‌های شکسپیر را برای بازماندگان اجرا می‌کنند. در دنیایی که در حال شکل‌دهی به فرهنگی تازه است، آن‌ها هنرهای قدیمی و آثار کلاسیک را به سبک و سیاقی خاص برای مخاطبانشان به ارمغان می‌آورند.

در این سریال شخصیت‌های متعددی وجود دارند که هر یک داستان جذاب و گیرای خود را دارند؛ از شخصیت کرستن ریموند (با بازی مکنزی دیویس) که ستارۀ جوان گروه سمفونی مسافر است، تا شخصیت «جیوان» که سال‌ها قبل در یک سالن نمایش و زمانی که همه‌گیری تازه در حال آغاز شدن بود، جان کرستن را از مرگ نجات داد و هنوز هم مراقب و همراه اوست.

سریال های جدید خارجی,بهترین سریال آخرالزمانی

این سریال با رفت و برگشت‌های زمانی متعددی که دارد، پیچش‌های داستانی فوق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند و شخصیت‌هایش را به شکل منحصر به فردی به هم پیوند می‌دهد؛ چیزی که باعث می‌شود مخاطب در تمام طول ۱۰ قسمت هر لحظه بیشتر و بیشتر مجذوب گیرایی و عمق داستانی سریال شود.

اما داستان‌های جذاب و رویکرد غیرمعمول به آخرالزمان تنها عناصر برجسته این سریال نیستند. بازی‌ها نیز همه در بهترین سطح هستند، به طوری که شخصیت‌ها به خوبی شکل گرفته‌اند و مانند افرادی به نظر می‌رسند که می‌توانیم در زندگی روزمره خود با آن‌ها ملاقات کنیم.

فیلمبرداری و صحنه‌آرایی این سریال نیز شایسته تحسین هستند. تبدیل مکان‌های معمولی مانند یک فرودگاه، یک باشگاه گلف، یا یک فروشگاه بزرگ به موزه تمدن، روستا و مرکز زایمان، به شکل عجیبی طبیعی و باورپذیر جلوه می‌کند. تضاد بین تصاویر شهرهای شلوغ و مناظری که توسط طبیعت بلعیده شده‌اند، به ویژه در چند قسمت اول خیره‌کننده و سحرانگیز است. صحنه‌پردازی نمایش‌های شکسپیری نیز که با وسایل یافت شده در جاده یا جنگل ساخته شده‌اند، بسیار زیبا و خلاقانه هستند.

سریال های جدید خارجی,بهترین سریال آخرالزمانی

علاوه بر این‌ها، تقسیم داستان به چندین خط زمانی یک پازل روایی خوب برای بینندگان ایجاد می‌کند تا کم‌کم یک داستان کلی را از دل روایت‌های جزئی و شخصیت‌های ظاهراً نامرتبط بیرون بکشند.

به عنوان آخرین نکته می‌توان به زمان‌بندی درخشان پخش این سریال اشاره کرد. فیلمبرداری «ایستگاه یازده» تنها چند ماه قبل از همه‌گیری کرونا آغاز شد و همزمان با شیوع آن در سراسر جهان به نمایش درآمد. و از قضا این یکی از قوی‌ترین داستان‌هایی است که درباره همه‌گیری ساخته شده است. نه تنها این سریال محیطی بسیار مشابه با آنچه که ما در دوران کرونا تجربه کردیم ارائه می‌داد، بلکه همچنین به ما این وعده را می‌داد که از این بحران‌ها عبور خواهیم کرد. این سریالی است که به ما امید می‌دهد؛ امید به اینکه ما از طریق آثاری که خلق می‌کنیم ماندگار خواهیم ماند. امید به اینکه حتی پس از تمام وحشت‌ها، ما هنوز هم زیبایی، هنر و عشق را خواهیم داشت.

  • 9
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش