جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۴:۱۲ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۲۹۷۹
فیلم و سینمای جهان

جای خالی عشق در سینمای ایران

بیرنگ و صباغ‌زاده و حمزه‌ای,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

موفقیت فیلم‌هایی با محوریت معضلات جامعه، منجر به حرکت بسیاری از فیلمسازان به ساخت این نوع فیلم‌ها شده و توجیه آنها برای ایجاد این یکنواختی و منفی‌گرایی مطلق، بیان واقعیت‌های امروز جامعه است. در حال حاضر اکثرا فیلم‌هایی با محوریت فقر، جنایت، اعتیاد و ... روی پرده سینماست و در حاشیه، اندکی به روابط عاشقانه اشاره می‌شود. برخی شرایط فرهنگی و ممیزی‌ها را مانع انگیزه فیلمسازان در ساخت چنین آثاری می‌دانند، در حالی‌که در اواخر دهه ۶۰ و نیمه‌ دهه‌ ۷۰ با وجود ممیزی‌ها، فیلم‌های عاشقانه بیشتری از امروز، اکران شد.

 

بیژن بیرنگ ، کارگردان سینما و تلویزیون فیلم‌های متعددی از جمله، «سیندرلا» را با درونمایه عاشقانه ساخته است و به تولید فیلم‌هایی با اندیشه مثبت تاکید دارد. او در گفت‌وگو با «وقایع‌اتفاقیه» شروع حذف فیلم‌هایی با محوریت عشق از سینما را ناشی از تلویزیون می‌داند: «حذف مفهوم عشق از زمانی که کلماتی مثل دلبستگی و علاقه‌مندی جایگزین واژه عشق در تلویزیون شد، نخستین گام برای دوری هنر از این مفهوم متعالی ایجاد شد.

 

در فیلم‌های دنیا به این موضوع پرداخته می‌شود و ما در بی‌عشقی مطلق تنها به واقعیت‌های تلخ جامعه می‌پردازیم.فیلمساز هیچ رسالتی برای انعکاس واقعیت‌های اجتماعی ندارد بلکه وظیفه او به تصویر نشاندن لحظات زیبایی است که مخاطب به دنبال آنهاست. تئوری واقع‌گرایی در سینما با توجه به شرایط امروز جامعه، شکست خورده و این مسئله از بازدهی اقتصادی سینما محسوس است.

 

چه کسی گفته سینما جایگاه بیان واقعیت‌های اجتماع است؟» بیرنگ در ادامه به نارضایتی اهل سینما از ساخت فیلم‌هایی با مضامین تکراری اشاره می‌کند: «بازیگران نیز از مرگ عشق در آثار سینمایی ناراضی هستند و گویا نویسندگان ما نیز از عشق دور شده‌اند. نسل جوان، عشق به معنای گذشته را حس نمی‌کند زیرا همه راه‌ها در پی تشدید بی‌عشقی است و هنر ما با واقع‌گرایی در برابر حیات این مفهوم می‌ایستد.»

 

این هنرمند در پایان تاکید می‌کند: «من دوست دارم به زودی فیلمی عاشقانه بسازم زیرا عشق قصه‌ای تکراری اما تازه و پرطرفدار است». کاوه صباغ‌زاده، کارگردان جوان سینماست که نخستین ساخته او با محوریت یک داستان عاشقانه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است او نیز بر این باور است که تکرار فیلم‌هایی با نگاه به معضلات اجتماعی از ضعف سینمای امروز ایران نشات می‌گیرد. صباغ‌زاده در این‌باره به «وقایع اتفاقیه» گفت: «خلاقیت در سینما از بین رفته.

 

من سینمای فرهادی را خیلی دوست دارم زیرا او در عین قصه‌گویی یک معضل اجتماعی را نیز بیان می‌کند اما سایر همکاران پیروی این کارگردان، یک مشکل اجتماعی را بدون قصه‌گویی مطرح می‌کنند و در نهایت مخاطب، شاهد اثری است که رنگ و بوی فیلم سینمایی ندارد بلکه تنها یک مستند اجتماعی است. در شرایطی که مخاطب در دنیا به دنبال قصه است، سینماگران ما فقط به واقع‌نمایی می‌پردازند. موضوعات عاشقانه بستر خوبی برای قصه‌پردازی در سینما است.

 

سینمای امروز کشور فیلم‌هایی را ارائه می‌دهد که ما هر روز به طور رایگان همه آن فیلم‌ها را به طور واقعی در خیابان می‌بینیم، در حالی‌که مخاطب با پرداخت هزینه برای خرید بلیت و صرف زمان برای تماشای فیلم در پی لحظات و ریتمی متفاوت از زندگی عادی است». صباغ‌زاده کمبود مضمون عاشقانه در فیلم‌ها را دلیلی برای کم‌توجهی مخاطب به سینما می‌بیند. این کارگردان به کاهش استقبال مخاطبان از سینما اشاره می‌کند: «در دوره‌ای کوتاه تاکید به موضوعات اجتماعی در سینما مورد توجه همگان قرار گرفت اما ادامه و تکرار آن امروز باعث دلزدگی مخاطب شده و نمی‌دانم دوستان با چه انگیزه‌ای همچنان این جریان را دنبال می‌کنند.

 

زمانی ساخت آثار عاشقانه با ممیزی‌های متعددی رو به رو بود اما امروز دیگر شرایط اندکی بهتر شده است».محمد حمزه‌ای، فیلمساز جوان که اولین فیلم او به نام «آذر» با تاکید بر قصه اجتماعی در حال اکران است، فیلم عاشقانه را نیاز سینمای امروز و مخاطبان این هنر می‌داند. او در این باره به «وقایع اتفاقیه» می‌گوید: «اوایل انقلاب ساخت فیلم‌های عاشقانه تابو بود و از دهه ۷۰ ، فضا اندکی بهتر شد و فیلم‌هایی با تم ملودرام ساخته شد که از جمله محبوب‌ترین آنها «عاشقانه» اثر علیرضا داوودنژاد را می‌توان بر شمرد. از زمان دولت خاتمی تولیدات سینمایی تغییر کرد و شرایط ساخت فیلم‌هایی با نگاه اجتماعی بیشتر شد». حمزه‌ای همچنین به تقلید فیلمسازان تاکید می‌کند: «از طرفی فیلم‌های موفق اجتماعی منجر به توجه بیشتر فیلمساز در ساخت آثاری با زمینه‌های اجتماعی شد.

 

برخی فیلمسازان به دنبال این هستند که کدام کارگردان بیشتر مورد استقبال مخاطب قرار گرفته تا راه او را عینا تکرار کنند و این ظلم به بیننده فیلم‌هاست. جوانان اواخر دهه ۶۰ و ۷۰ نیاز بیشتری به فیلم‌هایی با مضامین عاشقانه دارند و البته همه سنین همیشه از مفهوم عشق در هنرهای مختلف استقبال می‌کنند. جوانان دهه ۵۰ که دوران بلوغ‌شان همزمان با جنگ بوده اکنون در مرز ۴۰ سالگی بیش از هر کسی محتاج تماشا و درک عشق هستند.»

 

سینماگران حتی افرادی‌که اکنون فیلم‌هایی با فضاهای اجتماعی تلخ را در حال اکران دارند، جای خالی فیلم‌های عاشقانه را معضل سینما می‌دانند. سینما به عنوان رسانه، علاوه بر سرگرمی، ناخودآگاه جامعه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. همچنین بر اساس تاکید بسیاری از صاحب‌نظران سینمایی، رسالت سینما واقع‌گرایی و انتقال پیام اجتماعی صرف نیست.

 

شهرزاد رویایی

 

 

vaghayedaily.ir
  • 16
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش