پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳
۱۰:۳۸ - ۱۲ مهر ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۰۷۰۳۱۹۷
فیلم و سینمای جهان

«سیلوستر استالونه» با «رمبو ۵» آمد

سیلوستر استالونه,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

«سیلوستر استالونه» با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از شروع فیلمبرداری «رمبو ۵» خبر داد. عکس‌هایی که استالونه از خود در کسوت نقش «رمبو» منتشر کرده است شگفتی بسیاری از طرفداران رمبو را هم به همراه داشت. فیلمی خاطره‌انگیز و پر از حادثه و ماجرا که در دهه ۱۹۸۰ وارد فرهنگ عامه شد و همچنان طرفداران حرفه‌ای خودش را دارد. 

 

زمانی فیلمی از «نیکلاس کیج» با نام «ارباب جنگ» (۲۰۰۵) اکران شد که در نقش دلال سلاح‌های جنگی بود. او به کشوری آفریقایی می‌رود و می‌خواهد مسلسل‌های گران‌قیمتی را به جانیان یک دیکتاتوری بی‌رحم بفروشد. یکی از افراد حکومت از کیج می‌پرسد: «تفنگ رمبو را هم دارید؟» پدیده فیلم‌های رمبو با تمام اشکالات فنی و کشت و کشتار خنده‌داری که دارد مملو از درون‌مایه‌ها و لایه‌های زیرین معنایی درباره جنگ‌های آمریکا در افغانستان و ویتنام و کشورهای دیگر است که همگی قربانی جنگ‌طلبی آمریکایی‌ها شده‌اند. استالونه، ستاره تاثیرگذار سینمای هالیوود در لباس نظامی‌های جنگی آمریکایی تبدیل به ماشین کشتار می‌شود و روحیه یک شورشی و عاصی تمام عیار را هم دارد.

 

رمبو و طرفداران سینه‌چاک دست‌راستی

عکس‌های جدید استالونه کاراکتر سینمایی رمبو را در حالی نشان می‌دهد که لباس‌های کابوی به تن دارد و این تصویر دورترین تصویری است که طرفدارانش از او در ذهن داشتند. گویا این‌بار استالونه تصمیم گرفته است که در ژانر وسترن فیلمی پر حادثه را جلوی دوربین ببرد. اگر توالی داستان فیلم قبلی مدنظر باشد این پوشش منطقی به نظر می‌رسد زیرا در قسمت چهارم این مجموعه یعنی «جان رمبو» (۲۰۰۸)، رمبو پس از ماجراهای خونینی که در کشور «برمه» از سر می‌گذراند به آمریکا و مزرعه پدرش در آریزونا بازمی‌گردد؛

 

بنابراین قسمت پنجم رمبو ادامه داستان قبلی است و این بار رمبو تصمیم گرفته است در مزرعه پدری بماند و سبک زندگی کابوی‌ها را در پیش بگیرد. این سبک زندگی شبیه سبک زندگی جمهوری‌خواهان آمریکایی است که بیشتر قدرتمندان این حزب از ایالت‌های جنوبی هستند. ایالت‌هایی که در کار کشاورزی و زراعت و زمین و برده‌داری یدی طولایی دارند. به زندگی جرج‌ بوش پسر نگاه کنید. او پس از ریاست جمهوری خود به مزرعه پدری می‌رود و با ثروت انبوه خود و پس از سال‌ها جنگ‌افروزی مشغول زندگی آرام و راحتی می‌شود. در صورتی که مردم کشور عراق و افغانستان در فقر و فلاکت دست و پا می‌زنند. سینما از سیاست جدا نیست. مخصوصا اگر پای فیلم‌های تجاری هالیوودی و ستاره‌های کلاسیک دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در میان باشد.

 

«مارتین اسکورسیزی» که او را با عنوان دانشمند سینما هم می‌شناسند فیلم «راننده تاکسی» (۱۹۷۶) را با بازی درخشان «رابرت دنیرو» ساخت. اما در مراسم اسکار همان سال فیلم «راکی» (۱۹۷۶) به کارگردانی «جان جی.‌آویلدسن» و بازی استالونه برنده بهترین کارگردانی و بهترین فیلم اسکار شد. مراسم‌های سینمایی آن سال‌ها به شدت سیاسی بودند. آن فیلم‌های برنده به نوعی تبلیغات حکومت لیبرال دست راستی آمریکا در برابر کشورهای کمونیستی شرقی بودند. استالونه که در فیلم راکی تبدیل به سوپراستار سینما شد، در حساب بانکی‌اش هیچ پولی نداشت. او نقش فردی را بازی می‌کرد که زندگی او کاملا تبلور «رویای آمریکایی» است. فردی از طبقات پایین جامعه که به بالاترین سطح جامعه می‌رسد. او قهرمان ورزشی مهمی می‌شود. راکی در قسمت چهارم همین مجموعه به سراغ قهرمان بوکس کشور شوروی سابق هم می‌رود و او را زمین می‌زند!

 

سینمای سفارشی ایران در برابر سینمای سیاسی هالیوود

آخرین خبرها و شنیده‌ها حاکی از این است که در قسمت جدید فیلم رمبو، کاراکتر پرآوازه رمبو که از اختلال استرسی ناشی از آسیب روانی رنج می‌برد بعد از دزدیده شدن فرزند دوستش به جنگ با کارتل مکزیکی مواد مخدر می‌رود. برای سیاست‌مدارهای دست راستی آمریکا مهاجرت غیر قانونی و کارتل‌های مواد مخدر مکزیکی تبدیل به چالشی بزرگ شده است.

 

حالا هم قهرمان سینمایی آنها باید این معضلات را روی پرده سینما بیاورد. مهم‌ترین نکته در این نوع از سینمای سیاسی توجه به کیفیت بالای فیلم و انبوه جلوه‌های ویژه و قهرمان‌‌سازی درست و حسابی است که سینمای ایران از آن غافل است. فیلم‌های سفارشی و رانتی سینمای ایران توجه بینندگان وطنی را هم جلب نمی‌کنند چه برسد به اینکه اکران جهانی شوند و باعث توجه محافل سینمایی هم بشوند. آنها فیلم‌هایی بسیار ضعیفی هستند که با پول بادآورده و بدون پاسخگویی ساخته می‌شوند؛ در نهایت آنچنان جعلی و باسمه‌ای از آب در می‌آیند که حتی تبدیل به کمدی‌های مبتذل صد تا یک غاز می‌شوند.

 

ماجرای ترامپ و سیلوستر استالونه

خبرهایی در ۲۹ آذر شنیده شد که «دونالد ترامپ» تمایل دارد که سیلوستر استالونه را به عنوان رئیس «سازمان ملی پشتوانه هنرهای آمریکا» منصوب کند. این سازمان دولتی در سال ۱۹۶۵ توسط «لیندن جانسون»، رئیس جمهوری وقت آمریکا و کنگره آمریکا تاسیس شد و هدف از تاسیس آن، پشتیبانی مالی و حمایت معنوی از پروژه‌های هنری و برنامه‌های فرهنگی کشور است. سیلوستر استالونه روابط دوستانه‌ای با دونالد ترامپ رئیس ایالات متحده آمریکا داشته و بارها او را بازرگانی موفق و یکی از چهره‌های تاثیرگذار دنیای سرگرمی توصیف کرده است. از «رونالد ریگان» تا «دونالد ترامپ» شاهد چهره‌های قدرتمند سیاسی هستیم که دستی در دنیای سرگرمی و سینما دارند.

 

دست راستی‌های آمریکایی به خوبی از سینما و صنعت سرگرمی بهره می‌برند. البته استالونه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ را فاقد تجربه لازم برای رهبری جهان معرفی کرد ولی انتقاد تندی هم از او نداشت و درگیر جار و جنجال‌های سیاسی نشد. در نهایت هم استالونه اعلام کرد که از پیشنهاد همکاری با موسسه پشتوانه ملی برای هنرها به «خود می‌بالد»‌ اما‌ قصد ندارد ریاست این نهاد فرهنگی را بر عهده بگیرد. از سوی دیگر «رابرت دنیرو» که در حال حاضر یکی از تاجرهای بزرگ هم شده است بارها در سخنرانی‌هایش به ترامپ حمله کرده است و حتی مردم را تشویق به رای دادن علیه ترامپ می‌کند. او طرفدار حزب رقیب ترامپ است. به این ترتیب بازیگران هالیوودی در عرصه عمومی مانند سیاست بسیار فعال هستند.

 

سیدحسین رسولی

 

ebtekarnews.com
  • 21
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش