یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳
۱۰:۴۹ - ۲۴ تير ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۴۰۶۸۸۴
فیلم و سینمای جهان

چرا داستان اسباب بازی ۳ یک میلیارد دلار فروش داشت؟

انیمیشن اسباب بازی ۳,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان
یکی از مهم‌ترین فیلم‌های این دوره داستان اسباب‌بازی بود که استقبال گسترده از سری چهارم آن نشان می‌دهد هنوز اهمیتش را برای مخاطبانش حفظ کرده است. حدود یک ماه از اکران داستان «اسباب‌بازی‌های۴» می‌گذرد و این انیمیشن خاطره‌انگیز تا به حال توانسته بالای نیم میلیارد دلار فروش داشته باشد.

به گزارش سینماپرس، حدود یک ماه از اکران داستان «اسباب‌بازی‌های۴» می‌گذرد و این انیمیشن خاطره‌انگیز تا به حال توانسته بالای نیم میلیارد دلار فروش داشته باشد. کودکانی که در سال ۱۹۹۴ میلادی با این انیمیشن خاطره داشتند، امروز بزرگترانی هستند که می‌توانند همراه با کودکان‌شان برای تماشای این فیلم به سینما بروند.

داستان اسباب‌بازی جزء اولین انیمیشن‌هایی بود که پس از دوران کارهای دو بعدی و خصوصا آثار کمپانی دیزنی، روی پرده سینماها رفت و موفق شد مخاطبان بسیاری را جذب کند. «دامبو»، «سیندرلا»، «برنارد و بیانکا» و بسیاری از انیمیشن‌های دو بعدی خاطره‌ساز در هالیوود پس از آغاز دهه ۹۰ میلادی رفته‌رفته جایشان را به فیلم‌هایی دادند که نرم‌افزارهای طراحی کامپیوتری در خلق آنها نقش اساسی داشتند. یکی از مهم‌ترین فیلم‌های این دوره داستان اسباب‌بازی بود که استقبال گسترده از سری چهارم آن نشان می‌دهد هنوز اهمیتش را برای مخاطبانش حفظ کرده است.

پیکسار چگونه ساخته و پرداخته شد؟

پیکسار یکی از مجموعه‌های شرکت «لوکاس‌فیلم» بود و فعالیت‌هایی را در حوزه تولید سخت‌افزار و نرم‌افزار برای ساخت انیمیشن انجام می‌داد تا اینکه در سال ۱۹۸۶ استیو جابز آن را از جرج لوکاس به قیمت پنج میلیون دلار خرید. نام شرکت از زبان اسپانیایی انتخاب شد و پیکسار یعنی فیلمسازی. پس از یک دهه، پیکسار اولین انیمیشن بلند خود را با نام «داستان اسباب‌بازی‌ها» به کمک شرکت والت‌دیزنی ساخت. این انیمیشن تحولی بزرگ برای پیکسار داشت و با بودجه ۳۰ میلیون دلاری توانست تقریبا ۳۷۰ میلیون دلار فروش داشته باشد. از ویژگی‌هایی که باعث شناخته شدن این اثر شد، می‌توان به صداپیشگی تام هنکس برای شخصیت اصلی آن نام برد. «داستان اسباب‌بازی‌ها» نامزد دریافت جایزه‌های بهترین فیلمنامه توسط آکادمی اسکار شد که برای اولین انیمیشن بلند این شرکت بهترین رویداد ممکن بود.

چرا داستان اسباب‌بازی‌ها؟

ایده «داستان اسباب‌بازی‌ها» اولین بار توسط جان لستر که به والت دیزنی عصر جدید معروف است، مطرح شد و یکی از بارزترین ویژگی‌هایش تلفیق دو دنیا با یکدیگر بود؛ دنیای خیالی اسباب‌بازی‌ها و دنیای واقعی آدم‌ها یا به عبارتی ساده‌تر، زندگی اسباب‌بازی‌هایی که در کنار انسان‌ها زندگی می‌کنند. این انیمیشن با داستان کوتاه ۱۱۰ دقیقه‌ای خود موفق به جذب مخاطبان بسیاری شد؛ انیمیشنی که بدون هیچ‌گونه حرف و ادعای زیاد، سعی می‌کرد مخاطبش را سرگرم کند و تنها قصد معرفی یک دنیای جدید را به کودکان داشت. داستان انیمیشن در مورد زندگی یک پسربچه است و حوادثی که برایش در حین اسباب‌کشی خانه رخ می‌دهد.

ایده در نگاه اول ساده است و کوچک، اما در عین سادگی، توانسته حرف‌های جالبی را به مخاطبانش بزند.   دهه ۹۰ زمانی بود برای‌گذار از دوران کلاسیک سینما؛ از این رو «داستان اسباب‌بازی‌ها» روایتی از تقابل دوران سنتی‌تر هالیوود با دوره پس از آن بود که برای مخاطبان نسل جدید نمایش داده می‌شد. این انیمیشن شخصیتی گاوچران می‌سازد که نشانه‌ای از دوران کلاسیک سینمای آمریکاست و رفتارش بیانگر شیوه‌های سنتی آن دوره به حساب می‌آید؛ اما برای عصر جدید یک آدم فضایی وارد قصه می‌شود؛ شخصیتی به اسم باز لایتیر که از آسمان آمده و قصد ایجاد یک تحول در میان دارودسته گاوچران دارد و می‌خواهد دیدگاه آنان را به‌روزرسانی کند.

گاوچران ترس از دست دادن جایگاه خودش در میان دیگران را دارد. از این رو مدام در حال پس زدن این دیدگاه جدید است و حتی نمی‌گذارد دیگران هم آن را قبول کنند. درنهایت گاوچران درمی‌یابد که جریان تجدد قرار نیست که به او آسیبی بزند، بلکه فقط قصد دارد راه‌های جدیدی را برای آنان فراهم سازد. درنهایت کلاسیک و مدرن با هم متحد می‌شوند و برای پیشرفت بیشتر و زندگی بهتر خود تلاش می‌کنند.

سیاست سریالی شدن این انیمیشن چیست؟

صنعت سریالی شدن فیلم‌های سینمایی برای جذب مخاطب بیشتر و محکم کردن پایه‌های مالی شرکت‌های سازنده از ابتدای تاریخ سینما وجود داشته است. زمانی که داستانی موفق از آب دربیاید، سازندگان به این فکر می‌افتند که با ساخت دنباله‌های آن به فروش بیشتر و درنهایت مخاطب بیشتر دست یابند.

نه‌تنها معمولا موفقیت یک فیلم باعث خواهد شد سری‌های بعدی آن هم فروش خوبی داشته باشند، بلکه حتی خیلی از اوقات مخاطب مجبور می‌شود برای دیدن قسمت سوم یک فیلم، قسمت اول و دوم آن را هم ببیند. اما در اکثر مواقع نسخه ادامه‌دار یک مجموعه، به اندازه اولین داستانش خوب نیست. «داستان اسباب‌بازی‌های ۲» در سال ۱۹۹۹ ساخته شد و با بودجه ۹۰ میلیون دلاری توانست نیم میلیارد دلار بفروشد. اما این قسمت شامل هیچ قصه خطی مناسبی برای یک انیمیشن نبود و هیچ‌گاه نتوانست جایگاهی محبوب به اندازه قسمت اول آن پیدا کند.

«داستان اسباب‌بازی‌های ۲» شاید فروش بیشتری نسبت به سری اولش داشته باشد، اما قسمت قبلی همچنان محبوب‌تر باقی مانده بود. از ویژگی‌های سریالی کردن این انیمیشن این است که در قسمت اول بیشتر با معرفی عروسک‌های متفاوت و ساختن زندگی آنها همراه بود، در قسمت دوم، مولفه عشق به این قصه اضافه شد و دنیای این اسباب‌بازی‌ها بزرگ‌تر از قبل شد و ماجراجویی‌های آنها هم سخت‌تر. در قسمت دوم آدم فضایی داستان وارد گذشته خود شد، بیشتر در چشم قرار گرفت و کشمکش‌های خارجی آن با دنیای خودش تکوین پیدا کرد. در این میان شاهد حضور عروسک‌های جدید هم بودیم، چراکه اگر یک اثر قرار است ادامه داشته باشد، باید بر تعداد شخصیت‌هایش اضافه کند که قصه خسته‌کننده نشود.

اینجا هم یک دختر گاوچران که مکمل وودی است و همچنین یک اسب که در کنار او قرار داده شده، به کار اضافه می‌شود. با اینها گذشته شخصیت وودی هم معرفی می‌شود و می‌توان گفت نسبت بین سازنده اسباب‌بازی با خود اسباب‌بازی در این قسمت کامل شده است. کشمکش دوم در قسمت دوم این سری که مربوط به گاوچران با دنیای بیرون بود هم به تکامل رسید. پس از قسمت اول که کشمکش‌های درونی شخصیت‌ها شکل گرفته بود، در قسمت دوم به کشمکش‌های بیرونی پرداخته شد و همین به صورت یکی از برنامه‌ریزی‌های پیکسار برای تداوم و تکراری نشدن مجموعه‌هایش درآمد.

چرا داستان اسباب بازی ۳ یک میلیارد دلار فروش داشت؟

سال ۲۰۱۰ و بعد از آنکه دیگر دیزنی توانسته بود پیکسار را جزء زیرمجموعه‌های خودش بکند، با همکاری شرکت دریم ورکس یک انیمیشن سه‌بعدی را در قالب تکنولوژی آیمکس برای مخاطبان خود عرضه کرد.

این انیمیشن فروش بالایی داشت و از عوامل فروش زیاد آن می‌توان به نوستالژی‌ قسمت‌های قبل اشاره کرد. بعد از ۱۰ سال که از آخرین قصه داستان اسباب بازی‌ها می‌گذشت، مایکل آرندت با ارائه طرحی به جان لستر توانست توجه او را برای ساخت سومین قسمت از این مجموعه جلب کند. داستان سوم از دنیای اسباب بازی‌ها، تبدیل به یکی از موفق‌ترین قسمت‌های این مجموعه شد و جوایزی چون بهترین انیمیشن و بهترین موسیقی را در اسکار از آن خود کرد؛ قسمتی که توانست با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری به فروش بالای یک میلیارد دلار دست یابد. قصه این قسمت حول محور ترس از فراموشی پیش می‌رود و غیر از فراموشی، به تفاوت ظاهر و باطن هم می‌پردازد. این دو مساله موازی یکدیگر پیش می‌رفتند. همان‌گونه که شخصیت پسرکی به نام اندی که صاحب اسباب‌بازی‌ها است، به مرور بزرگ می‌شود، در واقعیت مخاطبان آن قسمت از این مجموعه هم بزرگ شده‌اند و حالا روی صحبت اصلی این قسمت با آنهاست.

«داستان اسباب‌بازی ۳» به شکل نامحسوسی، خودش را تحت تاثیر تب تازه هالیوود هم قرار می‌دهد و به سمت دیدگاه فمنیسمی پیش می‌رود.

قسمت جدید چگونه ارائه شد؟

قسمت جدید «داستان اسباب‌بازی‌ها» در سال ۲۰۱۹ اکران شد و اکنون بعد از چهار هفته اکران توانسته به فروش ۷۰۰ میلیون دلاری دست یابد. در این قسمت نام‌های جدیدی در صداپیشگان می‌توان مشاهده کرد و از جمله آنها می‌شود به کیانو ریوز و جردن بیل اشاره کرد که هر دو از ستاره‌های بازیگری سینمای هالیوود به شمار می‌روند و متاسفانه نام یکی از صداپیشگان به دلیل مرگش در سال ۲۰۱۷ دیگر در این بین نیست.

صداپیشه آقای سیب‌زمینی با اینکه دیگر حضور ندارد، ولی کارگردان و نویسنده طوری این قسمت را طراحی کرده‌اند که از صداهای قبلی او در قسمت‌های پیشین استفاده کرده و همچنان او در این قسمت حضور داشته باشد. این انیمیشن با واکنش مثبت منتقدان همراه بوده و تاکنون توانسته مخاطبانش را راضی نگه دارد.

داستان این قسمت مربوط می‌شود به چهار سال پس از وقایع قسمت قبلی که البته این بار با یک صاحب جدید برای اسباب‌بازی‌ها پیش می‌رود. این‌بار یک شخصیت جدید به نام فورکی وارد قصه می‌شود که نمی‌داند چنگال است یا قاشق. در این میان دیگران به او کمک می‌کنند تا بتواند یک اسباب‌بازی باشد. این قسمت، بحران شناخت خود را مطرح می‌کند و نحوه مواجه شدن با آن و کمک برای آنکه خود را باور کنی و در این راه دیگران هم به تو کمک خواهند کرد. در بخشی از کار هم وودی با شخصیتی جدید برخورد می‌کند که دیدگاهی جدید را در مورد اسباب‌بازی بودن به او می‌دهد.

آینده پیکسار در مورد این انیمیشن چگونه است؟

پیکسار اعلام کرده این انیمیشن آخرین قسمت خواهد بود، ولی به احتمال خیلی کم امکان ساختن قسمت بعدی هم وجود دارد. در عوض خبر قطعی ساخت یک مینی‌سریال در مورد شخصیت جدید قسمت چهارم که فورکی است را داده که یکی از چندین اسپین‌اف‌های این انیمیشن است و قرار است به‌زودی هرکدام از شخصیت‌های این انیمیشن یک فیلم جدا برای خود داشته باشند.

  • 19
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش