یکشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۳
۱۰:۳۳ - ۲۶ تير ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۴۰۷۵۳۱
فیلم و سینمای جهان

نگاهی به طراحی بی‌نظیر «داستان اسباب‌بازی ۴»

از زمان ارائه اولین نسخه داستان اسباب‌بازی، سیستم‌های کامپیوتری و نرم‌افزار‌های طراحی، پیشرفتی فوق‌العاده داشته‌اند و همین موضع باعث شده تا طراحی نسخه جدید انیمیشن داستان اسباب‌بازی (Toy Story)، مورد توجه علاقه‌مندان و کارشناسان قرار بگیرد.

داستان اسباب‌بازی ۴,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

این پیشرفت نرم‌افزاری باعث شده تا سازندگان داستان اسباب‌بازی، مجبور به طراحی دوباره تمامی شخصیت‌های داستان شوند. این طراحی جدید، هرچند در نگاه اول شباهت زیادی به قسمت‌های پیشین «توی استوری» دارد، اما با کمی دقت، متوجه کیفیت عجیب و بی‌نظیر کاراکتر‌ها و دقت فوق‌العاده در جزئیات خواهید شد.

داستان اسباب‌بازی ۴,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

۲۴ سال بعد از ارائه نسخه اول داستان اسباب‌بازی، این انیمیشن همچنان پیشروترین محصول در زمینه کیفیت طراحی کارتون به‌حساب می‌آید. به این طراحی فوق‌العاده باید سیستم صوتی با کیفیت و دوبله قوی توی استوری ۴ را اضافه کنید تا متوجه شوید با یک شاهکار سینمایی روبرو هستید.

تام هنکس (Tom Hanks) وظیفه صداپیشگی کاراکتر وودی را به عهده دارد و تیم آلن (Tim Allen) نیز به‌جای شخصیت «باز» صحبت می‌کند. علاوه بر این دو هنرمند افسانه‌ای سینما، کریستینا هندریکس (Christina Hendrikcks) و کیانو ریوز نیز در این انیمیشن، نقش‌آفرینی کرده‌اند.

قسمت اول داستان اسباب‌بازی، در سال ۱۹۹۵ میلادی به بازار آمد و بیش از ۳۷۳ میلیون دلار فروش داشت. در زمان ارائه، بسیاری از کارشناسان طراحی نسخه اول را انقلابی در کیفیت ساخت انیمیشن‌های کامپیوتری دانستند.

داستان اسباب‌بازی ۴,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

نسخه اول داستان اسباب‌بازی، اولین ساخته بلند پیکسار (Pixar) بود که با بیش از ۱۱۷ کامپیوتر اختصاصی، طراحی و ساخته شد. این کامپیوتر‌ها در یک پروسه ۲۴ ساعته، وظیفه رندر و ساخت انیمیشن را به عهده داشتند. ساخت هر فریم از توی استوری، ۴۵ دقیقه تا ۳۰ ساعت زمان برده است.

پیکسار شرکتی آمریکایی است که توسط استیو جابز و در سال ۱۹۸۶ و با قیمت پنج میلیون دلار از جرج لوکاس خریداری شد. این شرکت یک دهه بعد و با همکاری با کمپانی والت دیزنی در ساخت توی استوری، به شهرتی جهانی رسید.

در سال ۲۰۰۶ والت دیزنی، شرکت پیکسار را به قیمت هفت میلیارد دلار خریداری کرد و امروزه این شرکت و تمامی کارمندان و برنامه‌های اختصاصی آن، زیر مجموعه والت دیزنی به‌حساب می‌آیند.

داستان اسباب‌بازی ۴,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

طراحی نسخه اصلی داستان اسباب‌بازی در زمان خود آن‌قدر پیچیده بود که پیکسار مجبور شد نرم‌افزار و افزونه‌هایی اختصاصی را برای بهبود کیفیت این انیمیشن، طراحی کند. بااین‌حال مقایسه نسخه اول با قسمت چهارم این مجموعه، نشان از پیشرفت بی‌نظیر فناوری در ۲۴ سال اخیر داشته است.

داستان اسباب‌بازی ۴,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

درهرصورت پرسش مهم در ذهن بسیاری از علاقه‌مندان به فناوری این است که پیکسار، از چه نرم‌افزار‌هایی برای طراحی و ساخت داستان اسباب‌بازی چهار استفاده کرده است. در ادامه به معرفی نرم‌افزار‌هایی می‌پردازیم که در توی استوری ۴ مورداستفاده قرار گرفته‌اند.

نکته جالب این است که بسیاری از نرم‌افزار‌های معرفی‌شده در این مطلب، در دسترس عموم قرار دارند و همین موضوع اثبات می‌کند که هنر فردی و تلاش فوق‌العاده طراحان انیمیشن، مهم‌ترین ابزار در ساخت یک شاهکار سینمایی است.

Autodesk SketchBook

داستان اسباب‌بازی ۴,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

اسکچ‌بوک یک اپلیکیشن طراحی و نقاشی است که توسط شرکت اتودسک به فروش می‌رسد. نسخه رایگان این برنامه را می‌توانید در سیستم‌عامل‌های مختلف از جمله ویندوز و اندروید نصب کنید.

رابط کاربری ساده این نرم‌افزار، تفاوت بسیار زیادی با محصولات شرکت ادوبی دارد. یادگیری ساده گزینه‌های موجود در برنامه باعث شده تا یک طراح و نقاش بتواند بیشترین تمرکز را بر روی طراحی بگذارد.

برخلاف بسیاری از اپلیکیشن‌های موجود در بازار، اسکچ‌بوک تنها یک شکل از طراحی دو بعدی را پشتیبانی می‌کند و البته این کار را به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. طراحی‌های اولیه شخصیت‌ها و محیط در انیمیشن داستان اسباب‌بازی ۴، توسط همین برنامه خاص و کم‌وبیش رایگان انجام شده است.

Blender

داستان اسباب‌بازی ۴,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

شاید برای ما ایرانی‌ها که عادت به استفاده از برنامه‌های گران‌قیمت و کرک‌شده داریم، باورپذیر نباشد که طراحان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های انیمیشن جهان، از یک برنامه رایگان طراحی استفاده کنند.

بااین‌حال باید به این موضوع اشاره‌کنیم که بلندر، در طراحی اغلب فیلم‌های سینمایی و انیمیشن‌ها، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اپلیکیشن آزاد و متن‌باز، در زمینه طراحی سه بعدی، مدل‌سازی، طراحی مایعات، پوست، استخوان و دیگر اعضای کاراکترها، به‌کاربرده می‌شود.

بلندر یک برنامه جدید نیست و اولین بار در سال ۱۹۹۵ مورد استفاده قرار گرفته است. هرچند نسخه نهایی و کامل شده آن، در سال ۲۰۰۲ ارائه شده است. بلندر را می‌توانید در اغلب سیستم‌عامل‌های دسکتاپ مثل ویندوز و لینوکس، نصب و استفاده کنید.

بر خلاف اسکچ‌بوک، بلندر یک برنامه به‌شدت پیچیده و مشکل است و شاید سال‌ها زمان ببرد تا یک طراح بتواند با قسمت‌های مختلف برنامه، آشنایی کامل پیدا کند. هرچند در صورت موفقیت در استفاده از این برنامه، شاهد نتایجی فوق‌العاده خواهید بود.

Gravit Designer

داستان اسباب‌بازی ۴,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

بسیاری از طراحان وکتور و تصاویر دو بعدی، از برنامه ادوبی ایلاستریتور برای طراحی استفاده می‌کنند. شهرت این برنامه در ایران آن‌قدر زیاد است که می‌توانید نشانه‌هایی از آن را در کامپیوتر‌های خانگی نیز پیدا کنید. البته استفاده رایگان و غیرقانونی ما ایرانیان از این برنامه، در شهرت آن تأثیر گذار بوده است.

بااین‌حال باید به این موضوع اشاره کنیم که ایلاستریتور، تنها برنامه مناسب طراحی وکتور نیست. گراویت که تا چند ماه پیش، یک برنامه رایگان بود، گزینه‌ای مناسب برای طراحی حرفه‌ای وکتور است که بر خلاف محصولات ادوبی، به حافظه، رم و توانایی گرافیکی بالا نیازی ندارد.

این برنامه تحت وب با کمترین میزان استفاده از سخت‌افزار، نتیجه‌ای مشابه با ایلاستریتور را برای شما به ارمغان می‌آورد. در نظر داشته باشید که استفاده از برنامه برای ۱۵ روز رایگان است و تنها لازم است ثبت‌نام اولیه را به‌پایان برسانید.

Pixar RenderMan

داستان اسباب‌بازی ۴,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

آخرین برنامه‌ای که در لیست کوتاه اپلیکیشن‌های طراحی داستان اسباب‌بازی ۴ قرار دارد، مهم‌ترین برنامه استفاده شده در این پروژه است. رندرمن یک برنامه اختصاصی از شرکت پیکسار است که برای طراحی و ساخت انیمیشن و ویدیو مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در سال ۲۰۱۴، پیکسار این برنامه با ارزش را به‌صورت رایگان بر روی اینترنت قرار داد تا اشخاص مختلف بتوانند برای پروژه‌های غیرمالی، از آن استفاده کنند. رندرمن می‌تواند از انواع دوربین‌های حرفه‌ای فیلم‌برداری پشتیبانی کند و سرعت پردازش مسائلی مثل جاذبه و فواصل کاراکتر‌ها و اشیا، در این برنامه بسیار زیاد است.

بر خلاف انتظار، رابط کاربری رندرمن چندان پیچیده نیست، اما ابزار لازم برای کار با این برنامه، در دسترس عموم قرار ندارد. یک کارشناس استفاده از اپلیکیشن رندرمن، در صورت تخصص کافی، می‌تواند به‌راحتی شغلی مناسب را در مجموعه پیکسار برای خود دست‌وپا کند. در نظر داشته باشید که کمتر از ۱۰۰ نفر در سراسر جهان، استفاده کامل از گزینه‌های مختلف این برنامه را به‌صورت کامل آموخته‌اند.

داستان اسباب‌بازی ۴,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

رندرمن از روش مونت-کارلو برای محاسبه نتایج رندر خود استفاده می‌کند که یک نمونه‌گیری تصادفی به‌حساب می‌آید. این روش در سال ۲۰۱۶ جایگزین سیستم Reyes در رندر من شد که برای سال‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفت.

همین تغییر سیستم رندرینگ را می‌توان مهم‌ترین موضوع در طراحی فوق‌العاده توی استوری ۴ دانست. تفاوت در سیستم حرکتی کاراکتر‌ها را با یک مقایسه ساده در نسخه‌های مختلف توی‌استوری، متوجه خواهید شد.

پیکسار رندرمن در فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی مثل ارباب حلقه‌ها (The Lord of the rings)، جنگ ستارگان (Star Wars)، تایتانیک (Titanic)، آواتار (Avatar)، پارک ژوراسیک (Jurassic Park)، نابودگر ۲: روز داوری (Terminator ۲: Judgment Day)، شیرشاه (The Lion King)، علاءالدین (Aladdin) و دیو و دلبر (Beauty and the Beast)، مورد استفاده قرار گرفته است.

bartarinha.ir
  • 18
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش