جمعه ۱۱ آبان ۱۴۰۳
۱۲:۰۳ - ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ کد خبر: ۱۴۰۳۰۱۱۰۵۳
موسیقی

افزایش نجومی قیمت بلیت کنسرت

کنسرت,افزایش نجومی قیمت بلیت کنسرت موسیقی
قیمت بلیت کنسرت از ابتدای امسال به شکلی چراغ‌خاموش افزایش پیدا کرده و این روند نمی‌تواند در بازه کنونی، به نفع بازیگران فعال در صنعت موسیقی کشور و البته مخاطبان باشد.

به گزارش ایرنا، سقف قیمت بلیت کنسرت، هم‌زمان با نخستین روزهای سال جدید، افزایشی ۱۰۰ هزار تومانی پیدا کرد و به ۸۹۵ هزار تومان رسید. این اتفاق در شرایطی رقم خورد که سقف قیمت بلیت کنسرت برای اجراهای تا ۲۸ اسفند، ۷۹۹ هزار تومان بود. این رقم برای سال ۱۴۰۱، ۶۹۹ هزار تومان و برای اجراهای سال ۱۴۰۰، ۴۹۵ هزار تومان بود. تا پیش از فرا رسیدن کرونا نیز سقف بلیت‌های کنسرت پایتخت به ۲۹۵ هزار تومان می‌رسید.

اینکه چرا سقف قیمت بلیت کنسرت، به‌صورت چراغ‌خاموش از نخستین روزهای امسال به حوالی ۹۰۰ هزار تومان رسیده، مورد بسیار عجیبی است که سبب می‌شود این پرسش مطرح شود که از فاصله ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ تا ۴ فروردین ۱۴۰۳، چه هزینه مضاعفی بر اجراهای زنده ایجاد شد که این ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت بلیت رقم خورد؟

تا پیش از این، عرف بر این بود که با پایان یافتن ماه صفر و به انتها رسیدن محدودیت ۲ ماه اجرای زنده در کشور، سقف قیمت بلیت با توجه به عواملی چون افزایش تعرفه‌های بخش خصوصی برای تامین پروداکشن‌هایی چون نور، صدا، ال‌ای‌دی‌ها و دستمزد کادر فنی و البته بالا رفتن چند ۱۰درصدی اجاره‌بهای سالن‌ها، این افزایش قیمت بلیت در ابتدای ماراتن ۱۰ماهه فعالیت خواننده‌های که عموما با بندهایی جدید برای سال جدید خود برنامه‌ریزی کرده بودند، رقم می‌خورد ولی اینکه این اتفاق برای امسال از نخستین روزهای سال رقم خورده، نکته عجیبی است که تاکنون سابقه چندانی نداشته است.

در شرایطی که کنسرت سال‌هاست به کالایی لوکس تبدیل شده که همگان، امکان استفاده از آن را پیدا نمی‌کنند، این افزایش بیش از ۱۲ درصدی سقف قیمت در بازه کنونی، هیچ توجیه منطقی و قانونی را به خود نمی‌بیند. این اتفاق در شرایطی رخ داده که قیمت بلیت کنسرت در رویال‌هال پانورامای کیش، که همواره بالاتر از تهران بوده، برای سال جدید، ۸۵۰ هزار تومان بوده است و بسیارجالب است که این سقف برای اجراهای تهران به ۹۰۰ هزار تومان نزدیک شده است.

سال گذشته بود که استقبال بسیارخوبی از کنسرت‌های کمتر از ۵۰۰ هزار تومانی جشنواره موسیقی فجر به عمل آمد تا جایی که برخی از مدیران هنری کشور اعلام کردند که درصدد اعمال سازوکاری برای حذف برخی هزینه‌های اجرای زنده هستند تا رقم نهایی بلیت‌ها پائین بیاید. در زمانی که مدیران در حال اعمال راهکارهایی برای اجرایی کردن این اتفاق خوب هستند، ناگهان این افزایش ۱۰۰ هزار تومانی قیمت بلیت که سبب ۸۹۵ هزار تومانی شدن صندلی‌های ردیف جلو و ۳۰۰ هزار تومانی شدن صندلی‌های آخرین ردیف سالن می‌شود، علامت سوال بسیاربزرگی است که باید صراحتا به آن پاسخ داده شود.

هم‌زمانی افزایش قیمت بلیت برای خوانندگانی که اکنون بیش از ۶ ماه به‌صورت مستمر بر روی صحنه بوده‌اند با رکود نخستین روزهای سال، ضریب عدم‌اشغال صندلی‌ها را تا حدود زیادی شدت می‌بخشد

نتیجه چنین رویکردی، سولداوت نشدن هیچ‌یک از اجراهای پایتخت از ابتدای امسال بوده است. از نخستین روزهای امسال تا امروز، ۸ خواننده پاپ در تهران به روی صحنه رفته‌اند که هیچ‌یک از این اجراها، برخلاف اجراهای نوروزی سالیان گذشته، سولداوت نشده است. این اتفاق را هم‌اکنون می‌توانید در بلیت‌فروشی خوانندگانی که طی روزهای آینده اجرای برنامه دارند نیز به‌وضوح مشاهده کنید.

البته در این مورد باید به این عامل روانی نیز اشاره کنیم که هم‌زمانی افزایش قیمت بلیت برای خوانندگانی که اکنون بیش از ۶ ماه به‌صورت مستمر بر روی صحنه بوده‌اند با رکود نخستین روزهای سال، ضریب عدم‌اشغال صندلی‌ها را تا حدود زیادی شدت می‌بخشد. بنابراین اگر راهکار مدیران فرهنگی مبنی بر کاهش رقم بلیت کنسرت، به هر دلیلی، عملی نشود و قرار بر افزایش قیمت بلیت باشد، چه خوب است که این اتفاق، پس از پایان ماه صفر اتفاق بیفتد. یعنی زمانی که خوانندگان، تیم خود را بازپروری کرده‌اند؛ سالن‌ها تجهیز شده‌اند و مخاطبان، پس از بیش از ۲ ماه دوری از کنسرت‌ها، عطش زیادی برای استقبال از اجرای خواننده موردعلاقه خود دارند.

بنابراین افزایش کنونی قیمت بلیت کنسرت‌ها، اقدامی بخردانه و منطقی محسوب نمی‌شود و بهتر است برای زمان کمتر از ۳ ماهی که تا آغاز ماه محرم فرصت باقی‌مانده، اصلاح قیمت‌ها صورت گرفته و نرخ‌ها به همان سال گذشته بازگردد. با این روش، سود بیشتری به سمت ذی‌نفعان کنسرت‌ها سرازیر خواهد شد و میزان استقبال، قطعا بیشتر از میزان فعلی خواهد بود.

  • 13
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش