دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۲:۲۴ - ۲۷ فروردین ۱۴۰۳ کد خبر: ۱۴۰۳۰۱۱۴۶۷
موسیقی

چرا پای «گل یخ» کوروش یغمایی به منچسترسیتی، لیورپول و اینترمیلان باز شد؟

کوروش یغمایی,آهنگ گل یخ کوروش یغمایی
سعید ذهنی معتقد است یکی از دلایل استفاده از موسیقی «گل یخ» کوروش یغمایی این است که سال‌هاست که گرایش و توجهی ویژه نسبت به موسیقی اورینتال (شرقی) در غرب مشهود است و این گرایش هم بخاطر بکر بودن و تنوع بی‌نظیر این نوع از موسیقی است.

کوروش یغمایی خواننده و نوازنده مشهور ایرانی به تازگی در اکانت شخصی خود ویدئوهایی از حساب‌ اینستاگرامی چندین باشگاه بین‌المللی فوتبال بازنشر کرده که در آن از موسیقی ترانه «گل یخ» استفاده شده است. در روزهای گذشته صفحات اینستاگرامی باشگاه‌های منچسترسیتی، لیورپول، اینتر میلان، یوونتوس و صفحه رسمی اینستاگرام جام جهانی فوتبال زنان، ویدئوهایی با آهنگ ترانه معروف «گل یخ» که توسط «مت بی‌لا» ریمیکس‌ شده را منتشر کردند. انتشار این ویدئوها با استقبال گسترده کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

پیش از این هم هندی‌ها موسیقی (آهای سیاه زنگی دلمو نکن خون، آی تو رفتی کجا منم چو مجنون، جمال جمالک جمال جمال قدو) را به شیوه دیگر تنظیم کرده بودند و روی فیلم سینمایی «animal» قرار داده بودند.

کوروش یغمایی که به باور برخی کارشناسان، بنیان‌گذار موسیقی راک در ایران است، بعد از انقلاب اسلامی در ایران، سال‌ها ممنوع‌الکار بود. او در دهه هفتاد خورشیدی مجوز ساخت و انتشار چند آلبوم موسیقی را دریافت کرد. اما این دوران بسیار کوتاه بود و یغمایی مجدد از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممنوع‌الکار شد که تا به امروز ادامه دارد.

سعید ذهنی موسیقی‌دان درباره گرایش به این نوع از موسیقی توضیح داد و گفت: «سال‌هاست که گرایش و توجهی ویژه نسبت به موسیقی اورینتال (شرقی) در غرب مشهود است و این گرایش هم بخاطر بکر بودن و تنوع بی‌نظیر این نوع از موسیقی است. موسیقی ایرانی از نظر تنوع و تکثر نغمه (ملودی) بسیار غنی است، اما بزرگ‌ترین ضعف موسیقی ما هارمونی است. موسیقی ما مونوفونیک (تک صدایی) است و به لحاظ هارمونی فقیر است؛ البته در این میان استادانی مانند احمد پژمان یا حسین علیزاده و حتی بسیاری از آهنگسازان معاصر ایرانی هستند که به دنبال خلق آثار هارمونیک در موسیقی هستند. امروزه استفاده از ملودی‌های شرقی در خلق موسیقی‌های فیلم، اپرا و حتی در بازی‌های کامپیوتری بسیار چشمگیر و قابل توجه است. این موسیقی شرقی که درباره آن صبحت می‌کنم الزاما درباره موسیقی ایرانی نیست و موسیقی ترکی، عربی و همینطور موسیقی پنتاتونیک ( پنج صدایی) خاور دور ( ژاپن ، چین ... ) را نیز شامل می‌شود. این نوع از موسیقی‌ها که ما با نام موسیقی اورینتال از آن یاد می‌کنیم بسیار بکر هستند، به همین دلیل هم ممکن است حتی در کنسرت‌های راک، استفاده از موسیقی شرقی را بشنویم که بخاطر جذابیت آن است. مردم دنیا به خاطر تازه بودن و بکر بودن ملودی‌ها با ترکیبی که به شکل مدرن انجام می‌شود، به موسیقی (فیوژن) علاقه مندند. به همین خاطر هم اشاره کردید مشاهده شده بین اجرای یک گروه موسیقی راک یا متال صدای استاد بنان پخش شده یا این استفاده‌ای که اخیرا از ترانه «گل یخ» کوروش یغمایی صورت گرفته است.»

باتوجه به توضیحات سعید ذهنی به این نتیجه می‌رسیم که این نوع از موسیقی‌ها که ما با نام موسیقی اورینتال از آن یاد می‌کنیم بسیار بکر هستند، به همین دلیل هم ممکن است حتی در کنسرت‌های راک، استفاده از موسیقی شرقی را بشنویم که بخاطر جذابیت آن است. مردم دنیا به خاطر تازه بودن و بکر بودن ملودی‌ها با ترکیبی که به شکل مدرن انجام می‌شود، به این نوع از ملودی علاقه پیدا کردند. به همین خاطر هم بین اجرای یک گروه موسیقی راک یا متال صدای استاد بنان هم پخش شود به احتمال زیاد این ماجرا به خاطر تازگی این نوع از موسیقی اورینتال است که جامعه بین المللی از آن استقبال می کند. یا این ماجرایی که اخیرا برای «گل یخ» کوروش یغمایی پیش آمده، به خاطر نو بودن تازگی و تاثیرگذاری ملودی است که افراد دیگر کشورها سراغ آن می‌روند، مثلا چندوقت پیش هم موسیقی «جمال جمالک جمالو» را به شکلی مدرن تنظیم کرده بودند و روی یک فیلم هندی گذاشته بودند همه این موارد نشان می‌دهد که جامعه در حال حاضر به دنبال چیزهای تازه نو و بکر است و این ویژگی را ملودی‌های شرقی دارند.

آهنگ «گل یخ» یکی از تاریخی‌ترین قطعات ایرانی است که چند دهه به حیات خود ادامه داده است. نکته عجیب و حیرت‌انگیز این است که ساخت این ترانه در سال‌های دور خیلی اتفاقی رخ داد.  مهدی اخوان لنگرودی، ترانه‌سرای «گل یخ»، با کوروش یغمایی در دانشگاه تهران هم‌کلاس بود و این شعر را اخوان در اختیار یغمایی گذاشت تا روی آن آهنگ بنویسد. یغمایی آن موقع سرپرست گروه راک دانشگاه بود و گروه «رایچرز» را تشکیل داده بود اما فارسی نمی‌خواند. آنها دنبال خواننده‌ای بودند که این قطعه را اجرا کند اما گویا کسی را پیدا نکردند و در نهایت با اصرار کوروش یغمایی راضی شد خودش آن را بخواند و در نهایت یکی از مهم‌ترین قطعات موسیقی ایران شکل گرفت.

  • 18
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش