سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳
۱۰:۱۴ - ۰۹ آبان ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۰۸۰۰۱۰۲
موسیقی

دام «جم» برای اهالی موسیقی

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,شبکه جم
آنها شکارچی‌اند. شکارچی هم کاری جز پهن کردن دام و کمین کردن در نقطه‌ای دور از چشم‌ها ندارد. او باید بهترین نقطه را برای پنهان شدن و بهترین نقطه ضعف‌ها را برای ضربه زدن به شکار پیدا کند تا بتواند به بهترین حالت ممکن از شرایط بهره ببرد.

به گزارش جام جم، آنها شکارچی‌اند. شکارچی هم کاری جز پهن کردن دام و کمین کردن در نقطه‌ای دور از چشم‌ها ندارد. او باید بهترین نقطه را برای پنهان شدن و بهترین نقطه ضعف‌ها را برای ضربه زدن به شکار پیدا کند تا بتواند به بهترین حالت ممکن از شرایط بهره ببرد. این روزها و در شرایط کم و بیش ناامن موسیقی کشورمان که سیاستگذاری‌های مناسبی برای حمایت و جذب جوانان مستعد این عرصه وجود ندارد، شبکه جم درصدد است دامش را مقابل آهنگسازان، نوازنده‌ها، خوانندگان و فعالان موسیقی در ایران پهن کند.

 

پس از جذب تعدادی از بازیگران که البته برخی از آنها از پیوستن به این شبکه اظهار نارضایتی هم کرده‌اند، حالا نوبت به موزیسین‌ها رسیده است و ظاهر جم قصد دارد از آنها هم چهره‌هایی از اینجا رانده و از آنجا مانده بسازد و با تبلیغ‌های خوشرنگ و لعاب نشان دهد که امکانات کار و پیشرفت برای این افراد در شبکه‌های مختلف گروه جم فراهم است.

 

آن طرف هیچ خبری نیست 

یکی از خوانندگان جوان که چند سالی است به ایران برگشته و با اخذ مجوزهای لازم تیتراژ چند برنامه تلویزیونی را هم خوانده است و فعالیت رسمی خود را در عرصه موسیقی در کشور ادامه می‌دهد، تجربه رفتن به خارج از ایران را برای کار در عرصه موسیقی یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتش می‌داند.

 

او به جام‌جم می‌گوید: هر چند در ایران موسیقی با اما و اگرهای زیادی روبه‌روست، اما با همه سختی‌ها باید ماند و همین جا زمینه کار حرفه‌ای را فراهم کرد، آن طرف هیچ خبری نیست و هیچ کس برای جوان ایرانی فرش قرمز پهن نکرده است.

 

این خواننده که دوست ندارد، نامش در این گزارش ذکر شود، بیان می‌کند: اگر اینجا با مشکل گرفتن مجوز از ارشاد و پیدا کردن اسپانسر روبه‌روییم، آن طرف با هزار و یک مشکل دیگر روبه‌رو هستیم. اگر کسی بتواند نگاه عاقلانه به شرایط داشته باشد، می‌بیند هر قدر دامنه فعالیت موسیقی پاپ در ایران آزادانه‌تر شده، موسیقی پاپ آن طرف بیشتر شکست خورده، بنابراین رفتن از اساس اشتباه است.

 

او تاکید می‌کند: تمام جذابیت‌هایی که کار کردن موسیقی در خارج از ایران دارد، سرابی بیش نیست. وقتی آدم وارد کار می‌شود می‌بیند هیچ چیز در میان نیست، اغلب در موسیقی جا مانده‌اند و چون دستشان خالی است، می‌خواهند عقب‌ماندگی‌هایشان را با جوان‌های ایرانی پر کنند. زیاد هم دیده ایم که ترانه، تنظیم و حتی برخی آهنگ‌های خواننده‌های معروف آن سوی آب را جوانان ایرانی همین جا می‌سازند و برایشان می‌فرستند، یعنی موسیقی آن طرف کاملا تعطیل شده است.

 

هر چند این خواننده تجربه همکاری با جم را نداشته، اما اظهار می‌کند: همه مثل هم هستند و هیچ تفاوتی ندارند. مگر جم با بازیگرانی که جذب کرده چه کرده است؟ آیا اثر خوب و تاثیرگذاری خلق کرده است؟ مسلما نه. حتی شنیده‌ام که برخی اطرافیانم این فیلم‌ها را مسخره می‌کنند و بازی‌های گذشته برخی از این بازیگران را یادآوری می‌کنند و می‌گویند حیف فلانی که رفت و حالا این نقش‌ها را بازی می‌کند.

 

او در پایان سخنانش می‌گوید: به همه جوانان می‌گویم فریب این حرف‌ها را نخورید. اگر اینجا نتوانید موفق شوید، محال است آن طرف بتوانید. هر چه هست همین جاست، بمانید و برای آنچه می‌خواهید، تلاش کنید. اینجا کسی درصدد سوء استفاده و سیاسی کردن چهره شما نیست، اینجا با همه چارچوب‌ها و قوانین دست و پا گیر، از آن طرف آزادتر هستید و لااقل اختیار کار دست خودتان است.

 

فعالیت رژیم اسرائیل و جم در کشورهای همسایه 

البته این نخستین دخالت جم در عرصه موسیقی نیست. چندی پیش رحیم شهریاری، خواننده معروف موسیقی آذری کنسرت گذاشتن در کشورهای همسایه را کاری دشوار دانست که پشت پرده‌های دیگری دارد. او در این باره به جام‌جم توضیح می‌دهد: همان‌طور که چندی پیش اعلام کردم موقعیت کنسرت گذاشتن در کشورهای همسایه صورتی پیدا کرده است که آدم ترجیح می‌دهد قیدش را بزند.

 

او ادامه می‌دهد: من برای برگزاری کنسرت به شهرهای باکو، نخجوان و آنتالیا دعوت شدم و نرفتم. هیچ وقت هم حاضر نیستم به این دعوت‌ها پاسخ مثبت بدهم. پشت این کنسرت‌ها، برگزارکنندگان اسرائیلی هستند.

 

بخش دیگر هم کنسرت‌گذاران همین شبکه جم هستند که قصد بهره‌برداری مالی از کنسرت‌های خوانندگان ایرانی و همچنین دخالت در عرصه موسیقی را دارند.

 

ما چه کرده‌ایم؟ 

حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی بخش عمده‌ای از مشکلات را مربوط به برخوردی می‌داند که ما داخل کشور با موسیقی داریم. او به جام‌جم می‌گوید: بنده نمی‌دانم این شبکه‌ها در دست چه کسانی هستند و چه اهدافی دارند، اما شکی نیست که تا به حال حرکت فرهنگی از آنها ندیده‌ایم و می‌دانیم هیچ وقت قصد کمک به فرهنگ و هنر را نداشته‌اند.

 

او می‌افزاید: در این‌که شبکه جم دنبال مقاصد خودش است، شکی وجود ندارد اما اگر نگاه بهتری بیندازیم، می‌بینیم که ما با جوانان مستعد عرصه موسیقی چگونه رفتار کرده‌ایم.

 

اگر شرایط برای زندگی و کار هنرمندان چه بازیگر و چه موزیسین در داخل کشور فراهم باشد، مسلما آنها حاضر به جلای وطن نخواهند شد. بهتر است مسئولان از خودشان بپرسند چه اتفاقی افتاده که این تبلیغ‌ها می‌تواند برای جوانان جذاب باشد.

 

مدیر عامل خانه موسیقی اظهار می‌کند: هر روز بر تعداد فارغ‌التحصیلان موسیقی افزوده می‌شود، در حالی‌که ما هیچ فکری برای آینده‌شان نکرده‌ایم. در میان این جوانان، استعدادهای شگفت‌انگیزی وجود دارد که فضایی برای کار ندارند و ممکن است در برابر وسوسه‌های تبلیغی جذاب این شبکه‌ها جلای وطن کنند.

 

  • 16
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش