دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۱:۲۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۰۹۰۰۸۲۶
موسیقی

این‌ مهمانی است یا کنسرت!؟ / معضلات اجراهای بانوان از نگاه پری ملکی، سهیلا پورگرامی و مرجانه گلچین

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,مرجانه گلچین
 بانوان خواننده، برگزاری کنسرت در ساعات اولیه بعد از ظهر، نگاه به زعم آن‌ها سودجویانه سالن‌های موسیقی و دوندگی برای دریافت مجوز را از جمله دلایل استقبال نه چندان خوب از کنسرت‌های خانم‌ها می دانند.

به گزارش هنر آنلاین،پس از انقلاب اسلامی، به علت ممنوعیت تک‌خوانی زنان در مجالس مختلط، کنسرت بانوان تنها برای خود خانم‌ها برگزار می‌شود. در سال‌های دورتر فقط چند تن از بانوان پیشگام نظیر سیمین غانم، پری زنگنه، پری ملکی و... در شهر تهران برای بانوان می‌خواندند، اما اکنون تعداد گروه‌های موسیقی بانوان بسیار بیشتر شده است.

 

تعداد علاقه‌مندان به کنسرت‌های بانوان نیز در چند سال گذشته بیشتر شده که همین مسئله زمینه را برای ورود چهره‌های معروف هنرهای دیگر مخصوصاً بازیگران سینما به برگزاری کنسرت برای بانوان فراهم کرده است. در دو سه سال اخیر بازیگرانی نظیر هنگامه قاضیانی، شهره سلطانی و مرجانه گلچین در سالن‌ها و محل‌های مختلف پایتخت برای بانوان به اجرای موسیقی پرداخته‌اند.

 

با توجه به این که بانوان خواننده اجازه انتشار آلبوم ندارند، فعالیت آن‌ها به عنوان خواننده تنها به همین کنسرت‌های مخصوص بانوان محدود می‌شود که البته این کنسرت‌ها نیز از شرایط مساعدی برخوردار نیستند. خوانندگان زن ایرانی که برای بانوان کنسرت برگزار می‌کنند، اشاره دارند که اجراهایشان توجیه اقتصادی ندارد و صرفاً از روی عشق و علاقه به کارشان ادامه می‌دهند. آن‌ها مشکلاتی نظیر زمان بد اجرای کنسرت‌ها، محدودیت سالن‌ها، عدم صدور مجوز برای تبلیغات خیابانی، ممانعت از برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها و لغو برخی از کنسرت‌ها را از معضلات اصلی حوزه فعالیت خودشان می‌دانند.

 

اکثر فعالیت‌های فرهنگی نظیر اجرای تئاتر، برگزاری کنسرت موسیقی، مراسم‌ شب شعر و... در ساعات پایانی برگزار می‌شود و سینماها و گالری‌های مختلف نیز عموما تا دیروقت پذیرای تماشاچیان و بازدیدکنندگان هستند. معمولاً بیشترین تماشاگران سینماها و بازدیدکنندگان از گالری‌ها نیز در همان زمان عصر یا شب به این محیط‌های فرهنگی می‌روند.

 

در این بین، کنسرت‌های موسیقی بانوان از فرصت برگزاری در سئانس‌های شبانه سالن‌های کنسرت محروم‌اند. این کنسرت‌ها پیش‌تر در ساعت‌های ۱۵ یا ۱۵:۳۰ برگزار می‌شد. اخیراً شرایط بدتر هم شده است و برخی از آن‌ها از ساعت ۱۴ آغاز می‌شوند که یک زمان بسیار بد برای اجرای موسیقی است. کنسرت‌های بانوان در جشنواره موسیقی فجر نیز در ساعت ۱۵:۳۰ آغاز می‌شود که همین مسئله در دوره گذشته این جشنواره با اعتراض‌های مختلف همراه بود.

 

مشکل دیگری که برگزاری کنسرت در ظهر و بعد از ظهر برای خوانندگان زن ایجاد می‌کند، مشکل ریزش مخاطب و به تبع آن کاهش سود مالی و حتی گاهی ضرر و زیان است. وضعیت فروش بلیت کنسرت‌های بانوان در کشورمان متفاوت است ولی معمولاً آن‌طور که انتظار می‌رود از این کنسرت‌ها استقبال به عمل نمی‌آید. این عدم استقبال ویژه از کنسرت‌های بانوان، دلایل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها به عدم انتشار آلبوم موسیقی و دلیل مهم دیگرش، زمان بد برگزاری آن‌ها است. بر کسی پوشیده نیست که اگر کنسرت بانوان نیز به مانند کنسرت‌های معمولی دیگر در سئانس‌های شبانه برگزار شود، مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرد.

 

گذشته از این تبلیغ کنسرت‌های بانوان فقط به دنیای مجازی محدود می‌شود. در سال‌های اخیر بانوان زیادی سعی کرده‌اند که با گفت‌وگوهایشان به عدم اجازه به بانوان برای تبلیغ کنسرتشان در سطح شهر اعتراض کنند ولی این اعتراض‌ها هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

 

این توهین به خانم‌هاست

پری ملکی خواننده و موسیقی‌دان درباره برگزاری کنسرت در ساعات اولیه بعد از ظهر می‌گوید: من از ابتدا هم مخالف بودم و همان زمان که این قانون تصویب شد، مخالفت صریح خود را با این اتفاق اعلام کردم.

 

وی این مسئله را توهین به خانم‌ها می‌داند و می‌گوید: اکثر خانم‌ها در چنین ساعت‌هایی درگیر کارهای شخصی خود هستند و کمتر کسی مگر جزو قشر مرفه جامعه باشد، فرصت حضور در کنسرت پیدا می‌کند. از طرف دیگر معتقدم خود بانوان هم نباید با این شرایط در اجراها حاضر شوند.

 

ملکی تأکید کرد: من در تمام سال‌ها فعالیتم در عرصه خوانندگی برای برگزاری کنسرت در شهرهایی چون شیراز، گرگان و حتی قزوین که زادگاه پدر و مادرم هم هست، تلاش کردم اما به نتیجه نرسید. به نظرم در درجه اول خانم‌های همکار خودشان باید بخواهند و در مقابل این مسئله بایستند.

 

این‌ها مهمانی است نه کنسرت!

سهیلا پورگرامی خواننده کهنه‌کار موسیقی هم می‌گوید: مسئله آن‌قدر حاد شده که ساعت به ۲ هم کشیده شده. وقتی علت را جویا شدم به من پاسخ دادند، "یک خواننده مخاطب خاص خود را دارد و آن مخاطب در هر ساعتی برای حضور و دیدار با هنرمند آمادگی دارد!" به راستی برای مخاطبی که قدم به سالن می‌گذارد نباید و احترام و ارزش قائل بود؟ از طرفی دیگر مسئولین می‌گویند از قدیم به همین روال بوده است و الان هم همین روال خواهد بود.

 

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه مسئولان سالن‌های رایج هم فقط به پر کردن سالن هستند. از طرفی دیگر روی آوردن بازیگران به این عرصه است که باعث پر شدن سالن‌ها شده است، البته با حضور اقوام و نزدیکان این افراد! این به حضور افرادی چون ما که سال‌ها خاک صحنه خوردیم، لطمه وارد می‌کند. ما کنسرت برای مخاطبان برگزار می‌کنیم و نه برای حضور عمه و خاله‌مان!

 

پورگرامی می‌گوید: من نزدیک به چندین ماه است که درگیر اجاره سالن هستم. فقط به من وسط هفته وقت دادند آن هم روز دوشنبه. به نظر شما چه کسی روز دوشنبه ساعت ۱۴ به سالن می‌آید؟ اکثر سالن‌ها هم فقط به فکر پر کردن جیب خودشان هستند و کمتر به دغدغه ما می‌پردازند.

 

این خواننده همچنین می‌گوید: من در شهر کیش و چند شهر ایران کنسرت‌هایی را با رعایت شئون برگزار کردم، اما به تازگی آن هم به پایان رسید. دلیل مسئولان برای توجیه این مسئله، نبود نیروی کافی خانم برای مدیریت در این سالن‌هاست. واقعاً باورنکردنی است که مشکل من و مثال من نبود صرفاً نیروی انسانی باشد.

 

برای برگزاری کنسرت در شهرستان در تلاش هستیم

مرجانه گلچین بازیگر و خواننده که به تازگی اولین اجرای زنده خود را در تالار وحدت تجربه کرده است، درباره مشکلات بانوان در عرصه موسیقی می‌گوید: متأسفانه تمامی مجموعه‌ها دست‌به‌دست هم داده تا کمتر شاهد حضور بانوان در این عرصه باشیم، دوندگی برای دریافت مجوز در زمانی که فرصتی برای تبلیغات باقی نماند از دیگر مشکلات این عرصه است.

 

وی افزود: ساعات اولیه بعد از ظهر، طرح ترافیک، وسط هفته بودن روز اجرا هم از دیگر سنگ‌هایی هستند که جلوی پای بانوان این عرصه قرار گرفته می‌شود.

 

او ادامه داد: در حال حاضر برای برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها در تلاش هستیم و امیدوارم بتوانیم برای این عزیزان هم اجرا داشته باشیم چرا که آن‌ها بیش از دیگران نیازمند این برنامه‌ها هستند.

 

گذشته از این، بانوان موسیقی‌دان ایرانی علاقه‌مندند در شهرستان‌ها هم به روی صحنه بروند و برای همه هم‌وطنانشان اجرا کنند. تماشاگران موسیقی در شهرستان‌ها نیز انتظار برگزاری کنسرت بانوان در شهر خودشان را دارند. با توجه به نبود ناهنجاری در کنسرت‌های بانوان و در شرایطی که این محافل کاملاً زنانه هستند و امکان فیلمبرداری و عکس‌برداری وجود ندارد، عجیب است که تا این اندازه سخت گرفته شده و عرصه بر فعالیت بانوان خواننده تنگ می‌شود.

 

 

 

  • 9
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش