پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
۱۶:۰۱ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۱۰۳۰۶۷
موسیقی

کریستف رضاعی:

آهنگساز فیلم باید ذهن کارگردان را بخواند/ موسیقی زندگی‌ام است

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,کریستف رضاعی
کریستف رضاعی آهنگساز برنده سیمرغ بلورین سی‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم فجر در برنامه «چشم شب روشن» حضور یافت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کریستف رضاعی با اشاره به اینکه دریافت جایزه موسیقی فیلم برایم لذتبخش بود، گفت: «سال گذشته نیز برای موسیقی فیلم «اژدها وارد می شود» کاندیدا شدم و خیلی خوشحالم که در خانواده سینمای ایران حضور دارم. وقتی سال ۱۹۹۴ به ایران آمدم، موسیقی زندگی ام بود. اولین تجربیات موسیقی با تصویر برایم، تبلیغات بوده است و هنوز هم تبلیغات کار می‌کنم.»

 

بخش دلی و عاطفی موسیقی مهم تر است

رضاعی در رابطه با این فرض که افرادی که موسیقی را شغل دوم انتخاب می کنند، موفق ترند، عنوان کرد: «نمی دانم کسانی که از آغاز زندگی در راه موسیقی قدم برداشته اند کمتر از کسانی که دیر این اتفاق برایشان می افتد، موفق هستند یا خیر، اما چیزی که برای موسیقی اهمیت دارد، بخش دلی و عاطفی آن است. فکر می کنم اگر مطالعه یا تحصیلاتی در رابطه با ریاضی و منطق داشته باشید، افق گسترده تری از احساسات هنری و منطقی می توانید داشته باشید.»

 

او ادامه داد: «زمانی که وارد این عرصه شدم، تحصیلات آکادمیک موسیقی نداشتم اما ساز اصلی ام پیانو بود و رفتم سراغ موسیقی باروک و دوره هایی در کنار تدریس های مهندسی گذراندم.»

 

آهنگسازی برای ۲۰ فیلم بلند

آهنگساز فیلم «در دنیای تو ساعت چند است» در خصوص کارهای خود توضیح داد: «در زمینه موسیقی فیلم، حدود ۲۰ فیلم بلند کار کردم و علاوه بر این، چند فیلم مستند و کوتاه نیز انجام دادم و سعی کردم تنوع داشته باشم.»

 

آهنگساز باید ذهن کارگردان را بخواند

رضاعی یادآور شد: «در موسیقی فیلم موضوع جذاب این است که کارگردان با یک ذهنیت موزیکال به سمت شما می آید و بتوانید در خدمت فیلم و کارگردان باشید. همیشه ساخت موسیقی که تصویر داشته باشد برایم یک چالش است، چون خود موسیقی دارای تخیل و تصویر است. بنابراین، باید به عنوان یک آهنگساز فیلم کاملا بتوانید ذهن کارگردان را بخوانید تا بدانید چه می خواهد. هرچه ارتباط نزدیک تر باشد، موسیقی و تصویر بیشتر هماهنگ می شود.»

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,کریستف رضاعی

 

چگونه موسیقی جاز و راک به موسیقی تصاویری اضافه شد

این موسیقی دان در ادامه افزود: «در فیلم های صامت همیشه موسیقی وجود داشت و حتی در بخش هایی نقش روایت کننده را داشت. زمانی که روایت آمد، موسیقی به نقش اصلی خود رسید که کنار تصویر قرار گیرد. بعضی افراد اصلا آهنگساز موسیقی فیلم نبودند و بیشتر کارشان ارکسترال اما در سبک کلاسیک بود. پس از آن تمام آهنگسازان برجسته آمریکایی از این دست افراد الهام گرفتند تا سبکی برای موسیقی تصویر به وجود بیاورند. به تدریج موسیقی جاز و راک هم به موسیقی تصاویری اضافه شد.»

 

این آهنگساز با تأکید بر اینکه همیشه تأکیدم هم راستا شدن موسیقی با فیلم است، اظهار داشت: «از زمانی که آهنگساز تصمیم می گیرد برای فیلم موسیقی بسازد باید در خدمت داستان باشد. خلاقیت در موسیقی هدف و محدودیت هایی دارد که نمی توانیم به هر جهتی که خواستیم حرکت کنیم و مدیریت داستان، دیالوگ و مونتاژ و موسیقی را کارگردان باید انجام دهد.»

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,کریستف رضاعی

 

تجربه همکاری با داریوش مهرجویی

رضاعی با اشاره به استقبال از موسیقی فیلم «در دنیای تو ساعت چند است» گفت: «این قطعه آهنگسازی نیست بلکه تنظیم است چون ملودی آن مربوط به آمریکای جنوبی و کشور کوبا است اما تنظیم آن از سازهای کوبه ای و بادی کوبا دور است. این اتفاق برای کاری که با آقای مهرجویی انجام دادم افتاد و ایشان دوست داشتند تم آهنگ را در «نارنجی پوش» انتخاب کنند.»

 

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,کریستف رضاعی

 

او در خصوص اینکه به سبک خاصی در موسیقی مانند فولک محدود نشده، توضیح داد: «آزادی زمانی در موسیقی معنا پیدا می کند که به رغم تمام محدودیت هایی که وجود دارد، راه خودش را پیدا می کند و این همان چیزی است که در موسیقی فیلم در تعامل با کارگردان به دست می آید.»

 

«چشم شب روشن» به تهیه کنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن می رود.

 

 

 

  • 13
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش