دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۰:۰۹ - ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۲۰۰۹۸۳
موسیقی

درباره حسن ناهید

وقتي که ني گل مي‌دهد

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,حسن ناهید
حسن ناهيد متعلق به روزگاري است که موسيقي در آن مقوله‌اي مصرفي و روزمره نبود که در مسير ابتذال ابزاري شود براي سوءاستفاده از احساسات و روحيات ابناء بشر، بلکه هويت ملي-انساني و تعالي‌بخش جامعه و روح آدمي بود.

فرهنگ و هنر چيست؟ خون‌بهاي رسالت تاريخي و تعهد ملي هنرمنداني است که زيستن عاشقانه و مسئولانه را آرمان خود مي‌پندارند. هنرمندان در هر کجاي جهان که زاده شده باشند، گوشه‌اي از تاريخ بشري را به نام خود مي‌كنند و آن را سند هويت و شناسنامه ملي ملت و سرزمين خود قرار مي‌دهند و از اين طريق به وجود آدمي اعتبار و جنبه اخلاقي مي‌بخشند.

 

هنرمندان با آثار هنري خويش آفريننده فرهنگ‌ها هستند و به اعتبار يگانگي همين فرهنگ است که ملت‌ها داراي آبرو و وجاهت تاريخي و جايگاه بين‌المللي مي‌شوند. فرهنگ، بنياد سلامت يک جامعه و هنر آينه اصالت و روح انساني آن است. بدون فرهنگ و هنر، جامعه از هم مي‌پاشد. هنرمندان ستون‌هاي حيات جوامع بشري هستند و فرهنگ و سنت‌هاي کهن هر سرزمين، ميراث تاريخي ايشان، از اين رهگذر سرزمين ايران کهن‌ترين گنجينه فرهنگ و هنر تاريخ بشري را داراست. 

 

حسن ناهيد يکي از اين هنرمندان است. حسن ناهيد متعلق به روزگاري است که موسيقي در آن مقوله‌اي مصرفي و روزمره نبود که در مسير ابتذال ابزاري شود براي سوءاستفاده از احساسات و روحيات ابناء بشر، بلکه هويت ملي-انساني و تعالي‌بخش جامعه و روح آدمي بود. وي در دوره‌اي از تاريخ اجتماعي ايران ديده به جهان گشود که جامعه ايراني در گذر از سنت به مدرنيته بود و دراين‌ميان موسيقي ايراني نيز متأثر از تغيير و تحولات وسيع اجتماعي در حال برون‌رفت از حصار حاکمان رو به سمت اجتماعي‌ترشدن يا در حقيقت مردمي‌ترشدن بود. تا قبل از استاد حسن ناهيد، ني ‌سازي بود که يا در غزل‌هاي مولانا نامش به نمناکي خوانده مي‌شد يا نواي سوزناکش در عمق افسانه‌هاي کهن حماسي ادبيات ايران شنيده مي‌شد، اما در ميان جامعه ايراني ناشناخته بود.

 

دهه ٤٠ خورشيدي هم براي موسيقي ملي ايران و هم براي حسن ناهيد جوان و ني‌نوازي معاصر کشور دوره‌اي مهم و تعيين‌کننده بود. موسيقي ملي ايران در اين دوره با هدايت و مديريت استاد حسين دهلوي يک دهه طلايي و باشکوه را سپري کرد. به‌طوري‌که بعدها اين دوران به عنوان عصر طلايي موسيقي ايران و نسل موسيقي‌داناني که در مکتب هنري و علمي و اخلاقي استاد دهلوي در هنرستان عالي موسيقي تربيت و پرورش يافتند، به طلايه‌داران موسيقي ملي ايران شهرت يافته و قوام و تداوم موسيقي ايراني را بنيادگذاري كردند و حسن ناهيد يکي از همين طلايه‌داران موسيقي ايراني است.

 

اما براي استاد حسن ناهيد و ني‌نوازي معاصر کشور اين دهه از چهار جهت حائز اهميت بود؛ نخست در سال ١٣٣٩ آشنايي وي با استاد حسين دهلوي و چند نفر از ديگر استادان نامدار آن زمان همچون نور علي خان برومند، سعيد هرمزي و سيدمهدي کماليان و بهره‌گيري از مکتب علمي و هنري و اخلاقي ايشان سپس با تأييد و حمايت استاد حسين دهلوي به عنوان نخستين مدرس ساز ني در هنرستان عالي موسيقي به استخدام اداره فرهنگ و هنر در آمد و رسما در مقام استادي به معرفي و شناساندن قابليت‌ها و گستره موسيقايي ساز ني و پرورش شاگردان و دانشجويان موسيقي پرداخته و شيوه‌هاي نويي را در تدريس و ني‌نوازي معاصر پايه‌گذاري كرد. 

 

اين در حالي است که آن زمان ساز ني به عنوان ساز دوم نيز انتخاب نمي‌شد و مقبوليتي بين دانشجويان موسيقي نداشت. اما به لطف نبوغ موسيقايي و تلاش مستمر استاد حسن ناهيد، ساز ني جايگاه حقيقي خود را در سطح اول آموزش عالي فرهنگ و هنر کشور شناخت. وي در اين سال ازسوي استاد حسين دهلوي به روان‌شاد آقاي نصرت‌الله گلپايگاني، سرپرست و رهبر ارکستر رودکي اداره فرهنگ و هنر، معرفي شد. بنابراين براي نخستين‌بار استاد حسن ناهيد ساز ني را وارد موسيقي ارکسترال ايراني كرد و به مدت بيش از ٢٠ سال سوليست و تک‌نواز ني ارکسترهاي متعدد موسيقي ايراني بود.

 

دوم آشنايي با فرامرز پايور، استاد بزرگ سنتور و موسيقي‌دان بزرگ ملي ايران، که نقطه عطفي در زندگي حسن ناهيد جوان بود. در اين زمان استاد فرامرز پايور وي را به عنوان سوليست و تک‌نواز ني گروه ارکستر خويش برگزيد و اين سرآغازي شد بر ٥٠ سال دوستي با استاد فرامرز پايور و آفرينش هنري در ارکستر موسيقي ايشان به همراه ديگر هنرمندان سرشناس موسيقي از جمله هوشنگ ظريف، محمد اسماعيلي، رحمت‌الله بديعي، پروين صالح که از پرباترين دوره‌هاي هنري هنرمندان موسيقي کشور در موسيقي ارکسترال ايراني است. مردم ايران براي نخستين‌بار ساز ني را بر دستان ذوالقدر استاد ناهيد و در ارکستر موسيقي استاد پايور از تلويزيون ملي ايران مشاهده كردند.

 

سوم، آشنايي با هنرمند ارجمند کشور عبدالوهاب شهيدي، خواننده نامدار موسيقي ايراني و نوازنده برجسته عود و از پايه‌گذاران اصلي راديو گلها بود که اين آشنايي نقطه عطف ديگري بود در زندگي استاد حسن ناهيد و سرآغازي شد بر دوستي ٥٠ساله با استاد شهيدي و ورود وي به جرگه نوازندگان برنامه محبوب راديو گلها به دعوت استاد شهيدي و همکاري و هم‌نوازي در بيش از صد برنامه راديويي با استاد شهيدي.

 

چهارم، هدف‌گذاري و آگاهي از رسالت فرهنگي و تاريخي و انساني خويش و آغاز رسمي فعاليت‌ها و هنرآفريني ايشان در ارکسترهاي موسيقي ايراني و ني‌نوازي معاصر ايران که درنهايت امروز با دانش و نبوغ و تلاش‌هاي مستمر استاد حسن ناهيد ني هويت گم‌گشته تاريخي خود را بازشناخت و به جايگاه حقيقي خويش در موسيقي ملي ايران دست يافت.

 

حسن ناهيد با داشتن چنين پشتوانه علمي و فرهنگي و هنري کم‌نظير و کارنامه‌اي درخشان در موسيقي ملي ايران يکي از معدود جريان‌سازان هنري در تاريخ موسيقي ايراني و ني‌نوازي معاصر کشور است. او به‌حق شناسنامه ني ايران‌زمين و ميراث‌دار يگانه روان‌شاد استاد حسن کسايي است. 

 

 

sharghdaily.ir
  • 10
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش