پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
۱۲:۱۱ - ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۲۰۳۴۹۸
موسیقی

با پرواز همای، خواننده و آهنگساز

موافق بداهه نوازی نیستم

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,پرواز همای

«پرواز همای» همچون نامش هنرمند عجیبی است. سبک خاصی را در موسیقی ایرانی دنبال می‌کند که طرفداران و منتقدان سرسختی دارد. او حالا پس از برگزاری کنسرت‌های متعدد با گروه مستان، گروه پرواز را تشکیل داده تا با نوازندگان و خوانندگان بنام جهانی، کنسرت موسیقی مشترک برگزار کند.

او پس از برگزاری کنسرت به همراهی نوازنده هندی طبلا «رامداس دشپاند»، روز گذشته برای دومین شب پیاپی با عالیم قاسیمف، خواننده شهیر آذربایجانی در تالار وزارت کشور روی صحنه رفت که کنسرتشان با استقبال مخاطبان نیز همراه بود؛ کنسرتی که با نقدها و تمجیدهای فراوانی هم روبه‌رو بود. ازجمله این‌که چرا همای خود را با قاسیمف در یک سطح قرار داده و نام این کنسرت را «جنجال دو دیوانه» گذاشته است. با پرواز همای درباره «جنجال» اخیرش گفت‌وگو کردیم.

 

چرا «جنجال دو دیوانه»؟

این عنوان، نام یکی از قطعاتی است که در کنسرت اجرا کردیم. قطعه‌ای را ویژه این کنسرت برای همخوانی استاد عالیم قاسیمف و خودم ساختم که از نظر عرفانی آن حس شیدایی و دیوانگی موسیقی هر دوی ما را در بر داشته باشد. شعر آن را گفتم و به زبان آذری نیز ترجمه شد و در کنسرت به اجرا درآمد و حس و حال جنجال دو دیوانه را به نمایش گذاشت که از قضا مورد استقبال مخاطبان هم قرار گرفت.

 

در طول چند سال اخیر، شما اجراهای متعددی با نوازندگان خارجی داشته‌اید از جمله کنسرت در جشنواره موسیقی فجر به همراهی نوازنده هندی طبلا «رامداس دشپاند» بود. هدف شما از برگزاری کنسرت با نوازندگان یا هنرمندان خارجی چیست؟

من در کنار دنبال کردن موسیقی ایرانی با گروه «مستان» که به اجرای موسیقی با سازهای ایرانی می‌پردازیم، گروه دیگری با نام «پرواز» دارم که با دعوت نوازندگان خارجی به نوعی از طریق موسیقی رایزنی فرهنگی انجام می‌دهم تا بتوانم این موسیقی‌ را با یکدیگر نزدیک و همرنگ کنم و تابلوی زیبایی از آنها بسازم. از آنجا که در حال تحصیل رشته موسیقی کلاسیک هستم، روابط زیادی با نوازندگان مطرح دنیا پیدا کردم و سعی می‌کنم هرازگاهی ارتباط آنها‌ را با سازهای ایرانی پیدا کنم و هر فصل با دعوت از این نوازندگان یا گروه‌های موسیقی خارجی و اجرای مشترک با گروه پرواز به یک رنگ‌آمیزی موسیقایی برسیم.

 

جایی گفته‌اید که کار با استادان موسیقی ایران دشوار است و نوازندگان و خوانندگان خارجی راحت‌تر می‌پذیرند که اجرای مشترک برگزار شود. چرا فکر می‌کنید هنرمندان بزرگ ایرانی تمایلی به اجرای مشترک ندارند؟

باید از خود این هنرمندان پرسید، اما به نظر می‌رسد آنها خود را بالاتر از دیگران می‌بینند و فرمان‌پذیر نیستند و نمی‌توانند ایده کسی را بپذیرند و قبول کنند به آنها‌ گفته شود چه کنند. درواقع، خودخواهی و غرور در میان نوازندگان ایرانی زیاد است و چشم دیدن همدیگر را ندارند. به هم حسادت می‌کنند و هزار داستان دیگر. هر یک قشر طرفداری دارند که چاپلوسی‌شان را می‌کنند و علیه نوازندگان و خوانندگان دیگر توهین و بی‌حرمتی می‌کنند. این بازی‌ها بین نوازندگان و خوانندگان ایرانی زیاد به چشم می‌خورد و همین مسائل سبب می‌شود که همکاری با آنها دشوار باشد.

 

ترغیب و راضی کردن استاد عالیم قاسیمف برای اجرای مشترک سخت بود؟

قطعا راضی کردن هنرمندانی در سطح ایشان سخت است. او جایگاه بزرگی در دنیا دارد و پیش از این تنها در کنار دخترش به صورت مشترک خوانده است. کار ما این بود که ایشان را از نظر موسیقی، فکری و عرفانی راضی می‌کردیم که خوشبختانه خدا خواست و وقتی ایشان کارهای مرا دید استقبال کرد و به همکاری رضایت داد و حاصلش هم اجراهای رضایت‌بخش پنجشنبه و جمعه بود.

 

به نظر می‌رسد در بیشتر اجراهای مشترک، نوازندگان به طور بداهه می‌نوازند. اجرای شما هم بداهه بود؟

اجرای ما به هیچ وجه بداهه‌نوازی نبود و اصلا هم به بداهه‌نوازی اعتقادی ندارم. یک هنرمند می‌تواند به تنهایی بداهه‌نوازی کند، مشروط بر این‌که در کسوت بالایی باشد همچون استاد حسین علیزاده و استاد کیهان کلهر، استاد محمدرضا لطفی یا استاد پرویز مشکاتیان باشد. آنها با توجه به اندیشه‌ها و تفکراتشان می‌توانند تکنوازی و بداهه‌نوازی کنند، اما اعتقادی ندارم که هنرمندان در کنار هم بنشینند و تکنوازی کنند و برای همین قطعاتی که در کنشرت اجرا شد، از پیش آهنگسازی و طراحی و تمرین شده بود. شاید بیش از ۵۰ ساعت برای این اجرا تمرین شده بود.

 

چرا وزارت کشور را برای اجرا انتخاب کردید، درحالی که برخی معتقدند این سالن برای برگزاری کنسرت مناسب نیست؟

این سالن پس از آن اتفاق آتش‌سوزی بازسازی شده و به کیفیت بالایی رسیده است. برای اجرای کنسرت از نظر آکوستیک آماده شده است و از سوی دیگر، گنجایش بالایی دارد. سالن‌های دیگر برای اجرای این کنسرت کوچک بود. همچنین من از اجرا در سالن‌های دیگر مانند برج میلاد، تالار وحدت و سالن نمایشگاه بین‌المللی تهران راضی نیستم. متأسفانه رفتار بدی با مردم و هنرمندان دارند.

 

در کنسرت جشنواره موسیقی فجر، هنرمندی که در صحنه به خوشنویسی مشغول بود، گروه موسیقی را همراهی می‌کرد. چه شد که این ایده مبتکرانه را اجرایی کردید و هدف شما از آن چه بود؟

تلاش کردم که به معرفی خوشنویسی بپردازم و به همزبانی خط و موسیقی اشاره کنم که خوشبختانه مورد استقبال مردم نیز قرار گرفت.

 

کار با هنرمندان خارجی را در آینده نیز ادامه می‌دهید؟

قطعا. قصد دارم با هنرمندان و نوازندگان بیشتری به صورت مشترک کنسرت برگزار کنم که در آینده و در صورت قطعی شدن خبرش را به اطلاع مردم خواهم رساند.

 

بلبل شرق

عالیم قاسیمُف (Alim Qasımov) خواننده شهیر آذربایجانی سال ۱۹۵۷ در شهر شماخی جمهوری آذربایجان به دنیا آمد. پدر و مادرش در ابتدا نام «پناه» را برای او انتخاب کرده بودند، اما از آنجا که بشدت ضعیف و بیمار بود، به مادرش می‌گویند که بیماری کودک احتمالا به دلیل نام اوست و پیشنهاد می‌کنند نام کودک را به «عالیم» تغییر دهند.

 

تغییر نام کارساز می‌شود و نوزادی که پدر و مادرش انتظار نداشتند حتی تا یک سالگی زنده بماند، تبدیل به یکی از افسانه‌ای‌ترین صداهای موسیقی شرق می‌شود. عالیم قاسیمُف که یکی از معروف‌ترین خوانندگان موسیقی مقامی آذربایجان است، در سال ۱۹۹۹ جایزه موسیقی سال یونسکو، نوبل موسیقی را برد. این جایزه را موسیقیدانان بزرگی چون شوستاکوویچ، برنشاین، راوی شانکار و نصرت فاتح علی خان دریافت کرده‌اند. در سال ۲۰۰۱ در جشنواره موسیقی شرق در سمرقند برنامه افتتاحیه را خواند و به عنوان نفر اول به او «بلبل شرق» دادند.

 

کمیل انتظاری

 

 

jamejamonline.ir
  • 19
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش