چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۰۹:۵۲ - ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۱۰۲۴۲۸
موسیقی

حمیدیان:

سرگردانی انجمن‌های موسیقی/بودجه نداریم؛ دست‌مان خالی‌ست

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,احمد حمیدیان
رییس دفتر انجمن موسیقی استان بوشهر با بیان اینکه کیفیت آموزش موسیقی در استان بوشهر بسیار پایین است، گفت: انجمن موسیقی اساسنامه مشخصی ندارد همین مسئله مشکلات اساسی برای ما ایجاد کرده و ما نمی‌دانیم دقیقا چه فعالیت‌هایی را باید انجام بدهیم.

احمد حمیدیان رییس دفتر انجمن موسیقی استان بوشهر در گفت‌وگو با ایلنا، درباره فعالیت‌های این انجمن اظهارکرد: از اردیبهشت ماه سال گذشته تمام هم و غم دفتر انجمن موسیقی بر مسائل آموزشی بود چراکه مشکلات پایه‌ای در موسیقی کلاسیک و ایرانی در بوشهر وجود دارد.

 

او ادامه داد: سیستم موسیقی بومی و نحوه برخورد و فعالیت‌هایی که در این زمینه می‌شود کاملا متفاوت است و خوشبختانه ما در این زمینه مشکلی نداریم و تمام سعی خود را بر آموزش موسیقی صحیح کلاسیک و ایرانی گذاشتیم.

 

رییس انجمن موسیقی استان بوشهر به فعالیت‌های صورت گرفته توسط این انجمن در سال ۹۵ اشاره کرد و افزود: با دعوت از اساتید معتبر موسیقی بیش از ۱۰ مستر کلاس در سال گذشته برگزار کردیم همچنین یکی دیگر از برنامه‌های انجمن حمایت از موسیقی ارزشی بود از همین‌رو ۴ کنسرت موسیقی با حمایت انجمن برگزار شد.

 

حمیدیان ادامه داد: کنسرت «پردگیان باغ سکوت»، کنسرت «ریستال پیانو» و «کنسرت موسیقی دستگاهی گروه حیراب» با حمایت انجمن موسیقی بوشهر برگزار شد و در کنار این کنسرت‌ها نیز مستر کلاس‌هایی توسط نوازندگان این گروه‌ها برگزار شده است.

 

او تاکید کرد: تمام فعالیت‌های انجمن با دست خالی و بدون هیچ بودجه‌ای از سوی وزارت ارشاد و یا انجمن موسیقی انجام شده است. متاسفانه از آنجا که برای انجمن موسیقی ایران بودجه تعریف شده‌ای در نظر گرفته نشده به شعبات انجمن در سراسر ایران نیز بودجه‌ای تعلق نمی‌گیرد البته در گذشته انجمن موسیقی بودجه مشخصی داشت که از حدود ۶ الی ۷ سال گذشته این بودجه قطع شده است.

 

رییس انجمن موسیقی استان بوشهر با بیان اینکه در اوایل دولت نهم هم مبالغی پرداخت می‌شد، گفت: از دولت دهم به بعد این بودجه قطع شده و تمام دفاتر انجمن موسیقی در ایران با دست خالی فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند و با مشکل بودجه روبرو هستند البته ما در انجمن موسیقی بوشهر با برگزاری کنسرت‌های هزینه‌های لازم برای فعالیت‌ انجمن را تامین می‌کردیم.

 

حمیدیان با گلایه از اینکه انجمن موسیقی اساسنامه مشخصی ندارد؛ گفت: متاسفانه انجمن موسیقی اساسنامه مشخصی ندارد اگرچه دوستان در حال پیگیری این موضوع هستند و قول داده‌اند که هرچه سریعتر این اساسنامه به تایید وزیر فرهنگ و ارشاد برسد.

 

او تصریح کرد: یکی از معضلات ما این است که ما نمی‌دانیم دقیقا چه کاری باید انجام بدهیم البته ما وظایف خود را می‌دانیم اما وقتی می‌خواهیم آن‌ها را اجرایی کنیم با مشکلاتی در دیگر دستگاه‌ها مواجه می‌شویم و به علت نداشتن اساسنامه دست ما بسته است و ما نمی‌توانیم فعالیت‌هایمان را اجرایی کنیم.

 

رییس انجمن موسیقی استان بوشهر خاطر نشان کرد: یکی از وظایف انجمن موسیقی کنترل و نظارت بر آموزشگاه‌های موسیقی است که به علت نبود اساسنامه اجازه این نظارت و بررسی‌ها به انجمن نمی‌شود و با مشکلاتی در این زمینه روبرو هستیم قطعا اگر ما بدانیم برطبق اساسنامه چه کارهایی را باید انجام بدهیم با مشکلات کمتری روبرو می‌شویم.

 

حمیدیان بیان کرد: بدون شک تا زمانی که ما اساسنامه مشخصی نداشته باشیم نمی‌توانیم با سازمان‌ها و نهادهایی که برای ما مانع ایجاد می‌کنند برخورد کنیم چراکه اساسنامه‌ای وجود ندارد که وظایف ما را مشخص کرده باشد اما مسئله مهم این است که ما حتی خودمان نمی‌دانیم چه کارهایی را باید دقیقا انجام دهیم، البته دفتر اداره کل ارشاد در بوشهر همیشه با ما همراه است اما بازهم تاکید می‌کنم به دلیل نبود اساسنامه برای هر فعالیتی پروسه اداری طولانی باید سپری شود.

 

او ادامه داد: وقتی دیگر حوزه‌های فرهنگی ازجمله حوزه تئاتر را با حوزه موسیقی مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که آن‌ها به مراتب فعالیت‌های بیشتری را می‌توانند انجام دهند و این به دلیل این است که بودجه‌های مشخصی دارند و می‌توانند جشنواره‌های مختلف درون استانی را برگزار کنند همچنین اساسنامه مشخصی دارند و محدوده فعالیت خود را می‌دانند.

 

رییس انجمن موسیقی استان بوشهر در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه سطح کیفیت آموزش موسیقی در استان بوشهر پایین آمده، گفت: در استان بوشهر کمتر از ۱۰ نفر هستند که تحصیلات موسیقی دارند و بقیه به صورت تجربی کار کرده‌اند و گاها افرادی ناکار آمد وارد حوزه آموزش می‌شوند و ما نمی‌توانیم نظارت و کنترلی بر آن‌ها داشته باشیم. در گذشته در دفاتر اداره کل وزارت ارشاد آزمونی برای مربیگری برگزار می‌شد که متاسفانه چند سالی‌ست همین آزمون هم برداشته شده است.

 

حمیدیان ادامه داد: همین موضوع به یکی از معضلات اساسی ما تبدیل شده است و هر کسی با اندک اطلاعاتی کتاب چاپ کرده و شروع به تدریس می‌کند. البته ما تلاش‌های زیادی در این زمینه داشته‌ایم و به دفتر آموزش دفتر موسیقی در تهران هم نامه زدیم اما پاسخ مشخصی از آن‌ها دریافت نکردیم ما حتی به دفتر موسیقی هم پیشنهاد دادیم تا نمایندگان‌شان را معرفی کنند و ما هزینه‌ها را به حساب دفتر موسیقی پرداخت می‌کنیم تا بتوانیم آزمون را برگزار کنیم اما متاسفانه بی‌نتیجه ماند البته ما هنوز پیگیری این موضوع هستیم.

 

او خاطرنشان کرد: متاسفانه میزان ارائه مجوز از سوی وزارت ارشاد برای تاسیس آموزشگاه موسیقی کنترل نشده است. آموزش موسیقی در شهر بوشهر در حال حاضر در ۶ آموزشگاه مجوز‌دار، ۳ فرهنگسرا و ۳ آموزشگاه بدون مجوز، برگزار می‌شود البته در حال پیگیری هستیم که آموزشگاه‌های بدون مجوز یا مجوز بگیرند و یا تعطیل شوند اما سوال اینجاست که آیا برای ارائه مجوز به یک آموزشگاه موسیقی چه مواردی مد نظر گرفته می‌شود. آیا در همه این آموزشگاه‌ها معلم موسیقی متخصص مسئولیت آموزش را برعهده دارد؟ معتقدم ما اینقدر استاد و معلم با تجربه موسیقی در استان نداریم و مجوزها بدون هیچ گزینش ارائه می شود.

 

رییس انجمن موسیقی بوشهر با بیان اینکه خوشبختانه آموزش موسیقی محلی با خودِ موسیقی مطابقت دارد، ادامه داد: موسیقی بومی و محلی متد آموزشی مشخصی ندارد و بالصطلاح یک موسیقی بدوی است و برای اقوام اولیه بوده و بدون هیچ تغییری تا امروز باقی مانده. آموزش این نوع موسیقی نیز سینه به سینه است و از هیچ پیچیدگی خاصی برخوردار نیست و با بررسی‌هایی که شده موسیقی بومی کیفیت خود را حفظ کرده و میزان افرادی که در بوشهر موسیقی بومی کار می‌کنند برابری می‌کند با افرادی که در دیگر سبک‌های موسیقی در این استان مشغول فعالیت هستند و ما دغدغه‌ای در این زمینه نداریم.

 

حمیدیان خاطر نشان کرد: در سال گذشته اداره کل ارشاد استان بوشهر بیشترین حمایت را از موسیقی محلی و بومی داشت و هر کدام از گروه‌های موسیقی محلی حداقل یک بار در سال گذشته در این استان کنسرت برگزار کرده‌‌اند همینطور بسیاری از گروه‌های موسیقی بومی در خارج از کشور نیز اجراهایی را برگزار کرده‌اند البته اگرچه وضعیت موسیقی بومی خیلی بهتر از دیگر انواع موسیقی است اما قطعا فعالان موسیقی بومی نیز خواسته‌های بحقی دارند و ما و اداره کل ارشاد استان سعی در حفظ این نوع از موسیقی داریم چراکه موسیقی بومی هویت فرهنگی استان بوشهر است.

 

 

  • 18
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش