دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۶:۳۵ - ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۱۰۴۶۸۳
موسیقی

بیان مفاهیمی که در قالب کلمات غیر قابل بیان است / وحید زردی از آلبوم مسخ می‌گوید

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,وحید زردی
وحید زردی می‌گوید در آلبوم "مسخ" نه فقط مباحث فرد مطرح هست، بلکه به واسطه عناصر موسیقایی، یک تراژدی کلی و جهانشمول مطرح می‌شود.

به گزارش هنرآنلاین، وحید زردی آهنگساز اواخر سال گذشته آلبوم موسیقی "مسخ" را منتشر کرد و نوروز امسال برای ارائه آثارش به فرانسه دعوت شده بود.

 

زردی در آثار خود رگه‌هایی از فلسفه و روند اجتماع را نیز مد نظر داشته و علاقه زیادی دارد که با موسیقی خود با مخاطبش حرف بزند. این آهنگساز هم اکنون مشغول نوشتن آلبوم "کهن دژ" است که روی اشعار شفیع کدکنی است.

 

نمایش‌های "مسافر کوچولو" به کارگردانی حسن باستانی، "سفری برای آرش" به کارگردانی کمال‌الدین شفیعی، "مارمانه" به کارگردانی مجتبی چراغعلی، نمایش "آسو" به کارگردانی هومن شباهنگ و آهنگ‌سازی برای فیلم "مارس" به کارگردانی حامد فراهانی و همچنین آهنگ‌سازی برای نمایش‌نامه‌های "پرومته در زنجیر"، "دخمه شیرین" و "صدای یک دست" به کارگردانی قطب‌الدین صادقی و… از جمله آثار مهمی بوده که وی آهنگ‌سازی آنها را بر عهده داشته است.

 

به بهانه انتشار آلبوم "مسخ" با این هنرمند گفت‌و‌گویی کرده‌ایم که می‌خوانید:

 

درباره نمایش آثار موسیقی در فرانسه که در نوروز ۹۶ انجام شد، توضیح دهید؟

اساس هدف من از سفر به کشورهای مختلف و رونمایی آثار در جاهای مختلف، معرفی موسیقی ایران در سطح بین‌المللی است. به باور من موسیقی ایران در جنبه‌های مختلف دارای قابلیت‌ها و پتانسیل‌هایی است که ظرفیت ارائه و معرفی به طور حرفه‌ای در عرصه جهانی را دارد. جای تأسف دارد که موسیقی ما در همه ژانرها به طور دقیق و رسمی معرفی نشده است و در نگاه دنیا با موسیقی مصر، هند، عربستان و غیره اشتباه گرفته می‌شود و دلایل زیادی هم برای این معضل وجود دارند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم:

 

ابتدا اینکه طیف وسیعی از آهنگسازان ما به خاطر مسائل اقتصادی بیشتر به آهنگسازی سنتی و پاپ منعطف شده‌اند و تقریباً مسیر تولید دیگر ژانرها یا مکاتب مختلف مسدود شده است و به طور جسته‌وگریخته و قطره‌قطره آثاری در بازار ایران تولید می‌شود

 

از سوی دیگر مسیر همواری برای ورود به بازار بین‌الملل و پرش به رنکینگ بین‌المللی تا به حال وجود نداشته است و بی‌تردید حل معضلات فوق نیازمند به یک تدبیر اساسی و طراحی و اجرای یک برنامه هدفمند و بلندمدت است که بتواند تمام موانع برون‌مرزی را از پیش روی جامعه هنری برداشته و مسیر موسیقی ایران را در جامعه بین‌المللی هموار گرداند. بی‌شک چنین طرحی نیازمند یک همت متقابل از سوی هنرمندان و مسئولین است.

 

سفر به اتریش شروع این رؤیا بود که خوشبختانه با استقبال کم‌نظیر مردم و سران کشور اتریش از جمله صدراعظم و رئیس جمهور و اساتید کنسرواتوار اتریش روبرو شد و به این واسطه ۶۰ اثر از آثار برجسته موسیقی ایران رونمایی شد به واسطه رایزنی‌های مختلف با اساتید کنسرواتوار اتریش و مسئولین سفارت ایران در اتریش گام جدی برای اجرا و تداوم این طرح صورت گرفت و در گام بعدی در سفر فرانسه به منظور کنسرت و رونمایی از آثارم که مجدداً با حضور رئیس جمهور کشور مذکور به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در هنر اروپا روبرو شدم و به واسطه رایزنی‌هایی که با کمپانی‌ها و تهیه‌کنندگان موسیقی و همچنین مسئولین سفارت ایران در فرانسه داشتم، زمینه جدیدی برای اجرایی شدن طرح معرفی موسیقی ایران در اروپا مهیا شده که امیدوارم به زودی شاهد برگزاری تور کنسرت‌های پژوهشی و معرفی موسیقی ایرانی به واسطه مستر کلاس‌های آموزشی توسط اساتید مجرب ایرانی در دانشگاه‌ها و کنسرواتوار‌های اروپا باشیم.

 

به تازگی آلبوم "مسخ" را منتشر کرده‌اید. استقبال از آن در ایران چطور بوده است؟

هرچند در روز رونمایی با فروش چشمگیری روبرو شدم ولی برای نظر دادن در این مورد هنوز خیلی زود است چون که بعد از رونمایی تازه آرام آرام آلبوم دارد در مراجع معتبر فروش پخش می‌شود. از جهت دیگر باید در نظر داشت که این طیف موسیقی هم بدون کلام است و هم کم آشنا به سلیقه و گوش مردم، پس نمی‌شود انتظار زیادی داشت. ولی بالاخره لازم بود که این اثر رو به عنوان یک امکان برای رویکرد شنیداری تازه به بازار موسیقی ایران ارائه بدهم

 

آلبوم موسیقی "مسخ" چه تفاوت و شباهت‌هایی با رمان "مسخ" دارد؟

دقت کنید موضوع تفاوت و شباهت نیست به نظر من قیاس هر اثر هنری با دیگری مناسبت ندارد چون هر کدام ابزار و کنش خود را خواهند داشت ولی با این احوال به نظر من کافکا با عنصر کلمات واقعیاتی را از جامعه دوران خود مطرح کرد، و گاه چیزهایی که در آن دوران مقابل مشاهده نبود را پیش از واقعه بیان کرد. ولی هر چند آن صورت کلمه ابزار انتقال مفاهیم و واقعیات هستند ولی در یک حدی دیگر کلمات نمی‌تواند گویای کلیت حس و حال و هوای یک ایده یا مفهوم باشند. از همین جاست که صوت و تمام امکاناتش مانند هارمونی، کنترپوان، ارکستراسیون و فرم می‌تواند مفاهیمی که در قالب کلمات امکان‌پذیر نیست را انتقال دهد. آلبوم "مسخ" در راستای همین هدف آهنگسازی شد، یعنی بیان مفاهیمی که در قالب کلمات غیر قابل بیان است. از سوی دیگر در نظر داشته باشیم که در رمان کافکا یک بحث جامعه‌شناسانه در بافت یک خانواده بررسی می‌شود ولی در آلبوم "مسخ" نه فقط مباحث فرد مطرح هست، بلکه به واسطه عناصر موسیقایی مانند دینامیک‌های بالا و همراهی کل ارکستر در واقع بیان یک تراژدی کلی و جهانشمول مطرح می‌شود. ناگفته نماند که در آلبوم "مسخ" برون‌ریزی روانشناسی در قالب ‌هارمونی اکسپرسیو در خیلی از لحظات مورد توجه جدی واقع شده است که بیانگر و مکاشفه‌ای از حالات درونی و روانی فرد در یک جامعه است. نهایت باید بگویم که شاید در محتوا یک عنصر مشترک به نام مسخ وجود دارد ولی هم ابزار و ابعاد هر کدام و هم نقطه تمرکز هر کدام متفاوت است. جدای از اینکه در بخش دوم آلبوم "مسخ" روایتی از یک مانیفست برای رفع این مسخ شدگی است که همان illumination یا روشنگری به واسطه نور مکاشفه است که در رمان "مسخ" مشهود نیست.

 

 

 

 

 

  • 13
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش