شنبه ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
۰۹:۵۲ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۳۰۵۳۳۰
موسیقی

توضیحات بنیامین برای تک آهنگ جنجالی کبیر/با مشاوران مذهبی صحبت کردم

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,بنیامین بهادری
پس از آنکه بنیامین بهادری چند روز قبل قطعه "کبیر" را براساس فرازهایی از دعای "جوشن کبیر" منتشر کرد و متعاقب آن وزارت ارشاد در بیانیه‌ای نسبت به انتشار این تک‌آهنگ اعتراض کرد؛ او روز گذشته طی یک کنفرانس خبری اینترنتی از امریکا، به شائبه‌ها و سوالات مطرح شده پیرامون این اثر پاسخ داد.

به گزارش ایلنا، بنیامین بهادری در حالی که طی یک کنفرانس خبری اینترنتی از امریکا پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود، درباره اجرای قطعه "کبیر" گفت: من برای اجرای این کار سوالات زیادی پرسیدم. اجرای موسیقایی این گونه کارهای آسمانی مخصوص امروز و امسال و این دوره نیست.

 

زمانی که برای اولین بار اسم بنیامین مطرح می‌شد قطعاتی منتشر شد که جزو همین قطعات آسمانی قرار می‌گرفتند. درست است که با زبان فارسی آن آثار را اجرا می‌کردم؛ منتهی مضامین قطعاتم آسمانی بود و ما با موسیقی اجرایشان کردیم.

 

این خواننده موسیقی پاپ در ادامه افزود: قطعاتی که تاکنون اجرا کرده بودم شامل قطعاتی چون "عمویم ابالفضل"، "بوی محرمش میاد" و "آقام آقام" است. بعدها خواستم یک آلبوم موسیقی با همین مضامین به اسم "ماه مهربان" منتشر کنم. قبل از اینکه وارد عرصه خوانندگی پاپ شوم، این آلبوم را ساخته بودم تا چند نفر آن را بخوانند.

 

فکر می‌کنم سال ۱۳۸۳ بود که با صدای من این قطعات به ارشاد فرستاده شد ولی مجوز نگرفت. همه ۸ قطعه در یک آلبوم رد شد. در یکی دو تا از این قطعات مانند "عمویم ابالفضل یه پهلونه" از موسیقی ریتمیک همان دوره استفاده شده بود و بقیه قطعات هم موسیقی آرامی داشتند.

 

وی همچنین عنوان کرد: آن زمان این آلبوم مجوز نگرفت و بعدها که بقیه آثار پاپ من مطرح شده بود؛ برخی از قطعات آن آلبوم نیز از طرق مختلف در بازار منتشر شد که همان موقع به چنین کاری اعتراض کردم. هر چه پیگیری کردم نتوانستم جلوی این کار را بگیرم و بفهمم از چه طریقی این اتفاقات دارد روی می‌دهد. در آن زمان هم از نظر مسئولان؛ هم ارشاد مجوز دادن به چنین قطعاتی کار بسیار مشکلی محسوب می‌شد و هم اینکه از نظر جامعه کار آوانگاردی شاید به نظر می‌رسید.

 

بنیامین بهادری گفت: من تجربه چنین کارهایی را دارم و می‌دانم وقتی چنین اثری اجرا می‌شود باید شکل اولیه‌اش بسیار جذاب باشد و متن‌های آسمانی با فرم جدیدی باید اجرا شوند؛ چون مردم فرم سنتی آنها را بارها شنیده‌اند و به شکل عادی با آنها نیز ارتباط برقرار می‌کنند. درنهایت هم وقتی چنین آثاری منتشر می‌شود بخشی از مخاطب ممکن است آن را نپسندد و نپذیرد یا اینکه گمان شود دارد اتفاق مقدسی زیر سوال می‌رود.

 

این موزیسین همچنین افزود: از آنجا که ما مسلمان هستیم؛ برای انتشار این قطعه با برخی کارشناسان مذهبی مشورت کردم و نظر شرعی برخی از آقایان پرسیده‌ام که اگر لازم باشد حتما از آنها می‌خواهم پاسخی که آن روز به من دادند را امروز هم به شکل عمومی منتشر کنند. از آنجا که این افراد از نظر اجتماعی و مذهبی افراد معتبری هستند؛ احتمالا مردم هم حرف آنها را می‌خوانند.

 

حتی این قطعه را با واسطه و بدون واسطه برایشان فرستاده‌ام تا آن را گوش بدهند. به هر حال گمان می‌کردم انتشار این قطعه منتقدانی داشته باشد ولی اینکه بگوییم اجرای دعاها با موسیقی اشکال جدی به آن وارد است؛ چنین چیزی نداریم. همه می‌دانیم این کار یک دعای معنوی است که شامل هزار و یک اسم خدا می‌شود.

 

وی عنوان کرد: فرازی که من از این دعا انتخاب کردم این معنا را دارد:‌ ای کسی که هم هوای بچه کوچولو را داری و هم هوای پیرزن و پیرمرد را داری و هر چیزی که در دنیا اتفاق می‌افتد با اراده تو محسوب می‌شود و به هیچ کسی غیر از تو نمی‌شود خدا گفت.

 

بنیامین در ادامه افزود: قطعه "اذان صبح" بعد از حادثه پلاسکو منتشر شد. من این آثار را بلافاصله پس از این حوادث نساخته‌ام. تمام کسانی که در دنیا فعالیت هنری انجام می‌دهند می‌دانند گاهی موفقیت‌های ما آنی اتفاق می‌افتد و گاهی در طولانی مدت روی می‌دهد.

 

من قطعه‌ای با عنوان لالایی ساختم که سال ۸۱ عروسک "چرا" آن را اجرا کرد و بسیار هم در بین مردم گرفت. بعدها همان قطعه "لالایی" در آلبوم مذهبی "ماه مهربان" هم بود. ولی وقتی من همین "لالایی" را بدون هیچ موسیقی در برنامه کلاه قرمزی اجرا کردم و به اندازه قطعات هیات هم مردم آن را شنیدند.

 

این خواننده پاپ گفت: من فکر می‌کنم هیچ اشکالی ندارد قطعاتی مانند "کبیر" را با موفقیت بالا و یا با موفقیت کم اجرا کرد؛ و این موضوع هیچ نسبتی با قانونی بودن یا نبودن و شرعی و غیرشرعی نبودنش ندارد. امکان دارد بگویند من کارم را زیبا انجام نداده‌ام و در جایی دیگر امکان دارد بگویند من کار غلطی انجام داده‌ام؛ این دو را باید از هم جدا کرد.

 

وی همچنین عنوان کرد: قطعه "کبیر" سال ۱۳۹۳ ساخته شده است. همان موقع رایزنی شد تا به صورت تک آهنگ منتشر شود که گفتند صبر کنید ولی خبری نشد. در سال ۱۳۹۴ به همراه یک آلبوم به وزارت ارشاد فرستاده شد. مدیر وقت دفتر موسیقی به من زنگ زد و گفت این قطعه عربی را از سی دی شما درمی‌آورم.

 

گفتم چرا اینکار را می‌کنید گفت چون می‌خواهم سی دی را به شورا بدهم. پرسیدم چه ایرادی دارد این قطعه را نیز به شورای بدهید؟ گفت: این قطعه به هر حال الان مناسب نیست. گفتم بالاخره این کار ساخته شده است؛ اگر شما نظرتان درباره شرعی بودن این کار است من خودم و خانواده‌ام مسلمان هستیم و در این باره سوال کرده‌ام؛ لطفا این کار را به شورا بدهید حتی اگر قرار است این کار را رد کنند. یا خود شما به عنوان یک مسئول این کار را رد کنید.

 

بنیامین افزود: پس از این ماجرا من به ارشاد نزد مدیر بالادستی مدیرکل دفتر موسیقی رفتم و به ایشان گفتم؛ ایشان هم قطعه را شنید و قول داد به من کمک کند. باز هم در سال ۱۳۹۵ هم من این قطعه را برای مسئولان وزارت ارشاد فرستادم. حدود یک ماه قبل مجددا یکبار دیگر به همان مسئول ارشاد مراجعه کردم و به ایشان گفتم دو سال از ارائه این قطعه به شما گذشته است.

 

ایشان از من خواست کمی دست نگه دارم و تنظیم کار را هم تغییر بدهم. من یک ماه قبل این قطعه را به یک آقای مکزیکی دادم و گفتم این دعایی است که برای ما بسیار مقدس است.

 

وی افزود: در مورد اجرای متون مذهبی با موسیقی من بسیار سوال پرسیده‌ام؛ مثلا می‌دانم در مورد قرآن به قدری حساسیت بالاست که هیچکس آن را توصیه نمی‌کند. ولی در مورد ادعیه مشکلی وجود ندارد و صحبت از موسیقی مناسب آن می‌شود.

 

من تعریفی در این زمینه دارم و می‌گویم یک موسیقی هرقدر که جذاب و ریتمیک باشد وقتی روی چنین متونی قرار می‌گیرد اگر در حین شنیدنش شما به یاد چیز دیگری به غیر از مفهوم آن بیفتید ساخت آن موسیقی برای متن مذهبی مناسب نیست؛ ولی اگر پس از شنیدن موسیقی همچنان به همان متن مذهبی فکر کنید فکر نمی‌کنم ایرادی داشته باشد. من خودم برای بسیاری از کسانی که نوحه می‌خوانند طی سال‌های گذشته سبک‌های مختلف ساخته‌ام و همیشه این تجربه را داشته‌ام که هر نوع نوآوری می‌تواند با موجی از مخالفت‌ها روبرو شود.

 

بنیامین بهادری در ادامه گفت: آقای ناظم یک هیئتی معرف بود که حدود ۵۰ سال قبل سبکی را به وجود آورده که ابتدا با مخالفت‌هایی روبرو شده از نوعی که همین امروز در مورد امثال این قطعات شاهد آن هستیم. البته همان سبک آقای ناظم به عنوان یک مبنای سنتی و اصیل شناخته می‌شود. این یک تجربه همیشگی است.

 

هیچ کس در این چند روز نبوده که دعای جوشن کبیر را بشناسد و با شنیدن این قطعه دیگر دلش نخواهد آن را گوش کند؛ اما آدم‌های بسیار زیادی بوده‌اند که تا این چند روز هیچ آشنایی با دعای جوشن کبیر نداشته‌اند اما به واسطه این قطعه برای آشنایی با آن ترغیب شده‌اند. این اتفاق چه ایرادی دارد؟

 

این خواننده موسیقی پاپ کشورمان گفت: دفتر موسیقی وزارت ارشاد بیانیه‌ای منتشر کرده و طی آن گفته ما مجوزی برای انتشار تک آهنگ "کبیر" صادر نکرده‌ایم و من حساسیت این دوستان را درک می‌کنم. حتما فشارهایی در این زمینه وجود داشته است. من دو سال تمام این قطعه و تغییراتش را برای دوستان ارشاد ارسال کرده‌ام و در این مدت حتی یک پاسخ روشن هم به من نداده‌اند و برایم جالب است که چطور به یکباره بیاینه‌ای در این زمینه صادر می‌شود و تا این حد حساسیت موضوع بالا برده می‌شود.

 

بنیامین افزود: من قبل از عید به امریکا سفر کردم چون مجبور بودم به برخی از مسائل رسیدگی کنم. در این سفر چند کنسرت برایم برنامه‌ریزی شده که آنها را اجرا می‌کنیم و بعد به ایران بازمی‌گردیم. عید فطر هم کنسرت بزرگی در سالن دالبی لس‌آنجلس خواهیم داشت.

 

 

  • 17
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش