جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۲۰:۴۴ - ۲۴ تير ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۴۰۶۰۹۷
موسیقی

در مراسم رونمایی از آلبوم «پرده بی‌گاه» مطرح شد؛

«استاد» کسی‌ست که به بداهه‌خوانی می‌رسد/صداوسیما در موسیقی بد راهی را می‌رود/ترانه‌های امروزی گرفتار بی‌اخلاقی هستند

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,نوربخش
حمیدرضا نوربخش با اشاره به کمرنگ شدن بخش بداهه و ساز و آواز در موسیقی ایران گفت: همه باید این زنگ خطر را هر چه رساتر به صدا در بیاوریم که موسیقی جدی در جامعه کمرنگ شده و یادآور شد: امروز از نظر ترانه متاسفانه گرفتار بی‌اخلاقی هستیم. هر روز هم قارچ گونه چهره‌هایی به این جامعه معرفی می‌شود و همه جا هم هستند.

به گزارش ایلنا، مراسم رونمایی آلبوم «پرده بی‌گاه» روز جمعه ۲۳ تیرماه با حضور علی بهرامی فرد (آهنگساز) و فرشید بزرگی (خواننده اثر) و همچنین هنرمندانی همچون حمیدرضا نوربخش (مدرس و خواننده موسیقی ایرانی)، اسفندیار قره باغی (خواننده موسیقی کلاسیک)، سیروس جمالی (آهنگساز و نوازنده تار)، هادی آذرپیرا (نوازنده تار)، امیر مردانه (خواننده و تهیه کننده آلبوم) و مجید کاشانی (طراح گرافیک و مدیر هنری آلبوم) در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی ورزشی صدرای شهر تبریز برگزار شد.

 

حمید رضا نوربخش، مدرس و خواننده موسیقی ایرانی در مراسم رونمایی از آلبوم «پرده بی گاه» با ابراز خرسندی از حضور در شهر فرهنگی تبریز و دیدار با هنرمندان و فرهیختگان این شهر گفت: «اثری که امروز رونمایی شده، اثری ارزشمند است و که همه عوامل پدید آورنده اثر را بخوبی می شناسم و خوشحالم در این جلسه حضور دارم.»

 

زنگ خطر را به صدا دربیاوریم که موسیقی جدی در جامعه کمرنگ شده

حمیدرضا نوربخش با اشاره به کمرنگ شدن بخش بداهه و ساز و آواز در موسیقی ایران گفت: همه باید این زنگ خطر را هر چه رساتر به صدا در بیاوریم که موسیقی جدی در جامعه کمرنگ شده. متاسفیم که امروزه جوانان ما و نسل جدیدی با ساز و آواز هیچ ارتباطی ندارند و ساز و آواز پسند شنیداری غالب آنها نیست. بنیان و جان‌مایه موسیقی ایران ساز و آواز است. برای اینکه حاصل تمام ذهن، ضمیر، توان و دانش یک هنرمند نوازنده در بداهه‌نوازی‌اش بروز و ظهور دارد و همچنین برای یک خواننده آواز هم همینطور است. وقتی این دو کنار هم گفتگویی ار آغاز می‌کنند آنوقت است که دو بال پرواز فراهم می شود و یک پرواز بلند آسمانی صورت می‌گیرد.

 

نوربخش قدرت بداهه را در موسیقی ایرانی بسیار مهم توصیف کرد و گفت: تمام عظمت یک هنرمند زمانی است که به این درجه از خلاقیت می‌رسد که به آن بداهه‌خوان می‌گویند. به نظر من استاد در موسیقی ایرانی کسی است که به این درجه می‌رسد. اگر نام استادانی مانند عبادی، پایور، صبا، کسایی و یا استاد شجریان را می‌آوریم به این دلیل است که به قدرت بداهه رسیده‌اند و ماندگارترین موسیقی هم از همین جنس است.

 

وی افزود: این جانمایه موسیقی امروز متاسفانه شنیده و درک نمی‌شود. ما تعصب نداریم و نمی‌خواهیم که بقیه انواع موسیقی را نفی کنیم، انواع موسیقی باید وجود داشته باشد و همیشه هم بوده است. در آهنگسازی هم چنین حالتی است و در واقع الهامی است که در ذهن یک آهنگساز شکل می گیرد و جملات موسیقی تراوش می کند و به صورت این آهنگ در می‌آید.

 

او یادآور شد: بر همه ما واجب است که خودمان و اطرافیان‌مان را از این مساله هشیار کنیم که فرزندان ما نباید با این میراث ساز و آواز بیگانه باشند. ما امروز در کشورمان رسانه‌ای نداریم و رسانه ملی راه خودش می‌رود و متاسفانه بد راهی را می‌رود. ولی ما که دستمان نمی‌رسد چیزی را عوض کنیم می توانیم در خانواده و اطرافیان مان تاثیر بگذاریم. موسیقی وقتی به این شکل نباشد، ادبیات و شعر هم وجود ندارد و دیگر در خانواده ها حافظ و سعدی و مولانا هم جایی ندارد. متعاقب آن کلام نازل می شود که امروز نازل شده و امروز خجالت می کشیم برخی از ترانه ها را از روی آن هم بخواینم.

 

نوربخش ادامه داد: برخی از این ترانه ها ورد زبان عده ای نوجوان می شود که بسیار جای تاسف دارد. مگر ما در گذشته موسیقی پاپ یا جز یا راک نداشتیم؟ کی دچار این ابتذال و سقوط بوده ایم؟ بسیاری از هنرمندان موسیقی گذشته پاپ که امروز به سنین میانسالی پیری رسیده اند کارهایشان به برخی کارهای امروزی شرف داشت.

 

در ترانه ها هم گرفتار بی اخلاقی هستیم

نوربخش گفت: به یکی از مسئولین فرهنگی می گفتم که در زمان قدیم نازل ترین موسیقی را موسیقی لاله زاری می گفتند. اشعار موسیقی لاله زار را می توانیم برویم مرور کنیم؛ همه اش مدح وفای به عهد و مذمت ناجوانمردی و بی وفایی، کلام عاشقانه و با احساس و خیلی اخلاقی است. امروز از نظر ترانه متاسفانه گرفتار بی‌اخلاقی هستیم. هر روز هم قارچ گونه چهره‌هایی به این جامعه معرفی می‌شود و همه جا هم هستند. ای کاش که اینها باشد ولی موسیقی ما هم به اندازه خودش باشد. نباید بخشی مثل ساز و آواز را فراموش کنیم که این بسیار خطرناک است.

 

نوربخش با اشاره به دست اندرکاران آلبوم گفت: امروز خوشحالیم اثری که با آهنگسازی هنرمند ارجمند آقای بهرامی فرد ساخته شده، هنرمندی مثل آقای آذرپیرا در آن تار نواخته اند، منتشر شده است. تهیه کننده اثر آقای مردانه هم خودشان هنرمند آواز هستند و طراحی این اثر به عهده آقای کاشانی است که از طراحی و بسته بندی شکیلی را برای اثر درنظر گرفته اند.  این هم از نکاتی است که از آن مغفول می شویم، به گرافیک اثر هیچ توجهی نمی کنیم. ما وقتی یک اثر را داریم ارائه می کنیم باید به مخاطب احترام بگذاریم تا وقتی اثر دیده می شود مخاطب از آن لذت ببرد. شاید همین هم باعث شود که عادت زشت دانلود و کپی کردن از بین برود.

 

نوربخش در پایان با اشاره به خواننده آلبوم پرده بی گاه گفت: فرشید بزرگی را از سال ۷۱ که جوان خوشصدا، با انگیزه و پرشور بودند می شناسم و دیدم که با اشتیاق موسیقی را عاشقانه دنبال می کردند و هنوز هم آن اشتیاق وجود دارد و خوشحالم که اثری از ایشان بصورت مستقل شکل گرفته است.

 

هنرمندان را با خرید آثار هنری حمایت کنیم

پس از این سخنان، امیرمردانه تهیه کننده آلبوم «پرده بی گاه» و مدیر موسسه ساز آواز در جایگاه قرار گرفت و گفت: موسسه ساز آواز چهارمین سالی است که در عرصه موسیقی فعالیت می کند. آلبوم “پرده بی گاه” قرار بود سال گذشته منتشر شود ولی به دلایلی از جمله سفر هنرمندان پدید آورده این آلبوم امروز منتشر شد و نهمین آلبوم موسسه ساز آواز است. فکر می کنم با توجه به هزینه های بالایی که تولید و ضبط این آلبوم داشته خوب است همه علاقمندان آلبوم را از بازار های رسمی موسیقی تهیه کنند. باید هنرمندان را خودمان با خرید آلبوم حمایت کنیم و از دانلود و کپی آثار جلوگیری کنیم.

 

در این برنامه همچنین علی بهرامی فرد (آهنگساز آلبوم پرده بی‌گاه) و فرشیدبزرگی (خواننده آلبوم پرده بی‌گاه) در مورد این آلبوم و نحوه شکل‌گیری این اثر هنری صحبت کردند. سیروس جمالی (آهنگساز و نوازنده تار) و اسفندیار قره باغی (خواننده موسیقی کلاسیک) از هنرمندان شهر تبریز نیز در این مراسم به سخنرانی پرداختند.

 

پایان بخش این مراسم اجرای ساز و آواز با هنرنمایی هادی آذر پیرا (تار) و فرشید بزرگی (آواز) بود و سپس از آلبوم «پرده بی گاه» رونمایی شد و میهمانان حاضر در این برنامه پوستر یادگاری آلبوم را امضا کردند.

 

 

 

 

 

  • 12
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش