سه شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۳
۰۷:۵۹ - ۲۷ تير ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۴۰۶۷۶۳
موسیقی

این‌بار پای مردان در میان است

اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی,موسیقی
هنگامه اخوان، پری ملکی و سهیلا پورگرامی از موانعی می‌گویند که پیش پای بانوان موزیسین قرار گرفته‌اند.

به گزارش شهروند، محرومیت نیمی از جامعه موسیقی ایران از اجرای برنامه در شهرستان‌ها به موضوعی عادی مبدل می‌شود آن هم در شرایطی که از منظر قانونی منع واضحی در مورد این اجراها وجود ندارد و ادارات ارشاد در سراسر کشور با وجود این‌که از نظر قانونی موظف به صدور مجوز اجراهایی هستند که شرایط لازم را دارند، به طور کلی از صدور مجوز اجرای بانوان سرباز می‌زنند.

 

روز گذشته بعد از مدت‌های مدیدی که از این اتفاق می‌گذرد باران رضایی، عضو سابق گروه همنوازان شیدا دراین‌باره زبان به گلایه گشود و گفت: من بارها برای اجرا در شهر خودم درخواست مجوز داده‌ام اما هرگز با آنها موافقت نشده است. من چندین مرتبه برای اجرای کنسرت بانوان در رشت، اصفهان، کرج، کرمانشاه، یزد، سقز و شیراز اقدام کرده‌ام اما به هیچ عنوان چنین اجازه‌ای داده نمی‌شود.

 

او با اشاره به این‌که تنها در تهران و سنندج موفق شده مجوز کنسرت بگیرد افزود: دی‌ماه ‌سال گذشته در سنندج با گروه «هناره» کنسرت موسیقی ویژه بانوان داشتیم؛ جالب است بدانید در همان زمان همایون شجریان هم در سنندج کنسرت داشت و مجوز کنسرت ایشان یک هفته‌ای صادر شد، اما مجوز کنسرت ما بعد از ٤ ماه ارایه شد.

 

نکته جالبی که رضایی به آن اشاره کرده این است که مدیرکل اداره ارشاد سنندج و اداره ارشاد کرمانشاه یک نفر هستند اما همین یک نفر با وجود اعطای مجوز اجرای کنسرت بانوان در سنندج مجوز اجرای همین کنسرت را در کرمانشاه نمی‌دهد.

 

چارچوب‌های موجود درباره برگزاری کنسرت مبین این موضوع است که برگزاری کنسرت بانوان با تکخوانی خواننده زن مجاز است. از سوی دیگر بانوان اجازه دارند با آقایان همخوانی کنند و این شیوه اجرایی هم دست‌کم در ساحت قانون با مشکلی مواجه نیست. صدور مجوز انتشار آلبوم‌هایی با همخوانی آقایان و خانم‌ها انگشت تاکیدی بر این ادعا است.

 

با این وجود به نظر می‌رسد برخی از مسئولان اداره‌های ارشاد در شهرستان‌ها به جای آن‌که به صورت واضح اعلام کنند بانوان اجازه برگزاری کنسرت ندارند، با جلوگیری از صدور مجوز این اجراها مخالفت خود را با این بخش از بدنه موسیقی کشور ابراز می‌کنند.

 

به نظر می‌رسد مشکلات موجود در حوزه موسیقی بانوان به این یک مورد محدود نمی‌شود. کم بودن سالن‌های اجرا در تهران، برگزاری کنسرت‌های بانوان در ساعت ١٤ یا ١٥ و طولانی بودن مسیر اخذ مجوز بخشی از مسائلی است که بر پیکره موسیقی بانوان در ایران سایه انداخته است. از سوی دیگر با توجه به کم بودن امکانات تبلیغی و معرفی گروه‌های فعال در حوزه موسیقی بانوان، حالا انگار وضع به سمتی پیش رفته که بسیاری از اجراهای بانوان بیش از کنسرت به میهمانی شبیه شده است.

 

بسیاری از نوازنده‌ها و آهنگسازان درجه اول موسیقی بانوان در این شرایط با تنگنا مواجه هستند و در عوض افرادی در این حوزه مشغول کارهای بیشتر‌ند که از منظر ارزش موسیقایی و کیفیت کار ارایه شده عملکرد قابل دفاعی ندارند. با این وجود آنها با مخاطب‌شناسی که صورت داده‌اند به خواست‌های بانوان شنونده که بیشتر آنها زنان خانه‌دار هستند تن می‌دهند و کارهایی را اجرا می‌کنند که احتمالا هیچ ربطی به برنامه کنسرت ندارد.

 

پری ملکی خواننده و نوازنده شناخته شده موسیقی ایرانی به‌عنوان یکی از منتقدان وضع به وجود آمده مشکل را در جای دیگری جست‌وجو می‌کند. او در گفت‌وگو با «شهروند» به بخشی از این نکات اشاره می‌کند: برخی آقایان اهل موسیقی که آمده‌اند دراین‌باره حرف زده‌اند تاکنون مگر چه ضرری را متحمل شده‌اند؟‌ در تمام این سال‌ها تقریباً بیشترین بهره را برده‌اند، بعضی‌هایشان پول‌های کلانی درآورده‌ و کنسرت‌هایشان را هم برگزار کرده‌اند اما سرسوزنی دلشان برای ما بانوان نسوخته است. کار به جایی رسیده که اگر هر کدام از این آقایان بیایند حرفی بزنند، من باورشان نمی‌کنم. برای این‌که تمام این سال‌ها کمتر حمایتی از خانم‌ها نکرده‌اند. حتی یک بار در برنامه‌های این خانم‌ها هم حاضر نشده‌اند.

 

او می‌گوید: این آقایان در برنامه‌ای که با چند آقا و چند خانم به صورت همخوانی اجرا می‌کنیم، هم شرکت نکرده‌اند تا حداقل ذره‌ای حمایت کرده باشند. آنها در زمان دیگر بلافاصله می‌چرخند و باز به نفع خودشان حرکت می‌کنند.

او در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر این‌که مشکل را باید در بین اهالی موسیقی جست‌وجو کرد و بعد به سراغ دولت رفت توضیح می‌دهد: دولت به ما نمی‌گوید نباید بخوانید یا برنامه همخوانی اجرا نکنید.

 

اجرای موسیقی بانوان از نظر وزارت ارشاد که باید متولی اصلی هنر در کشور باشد، پذیرفته شده است. همان‌طور که من سال‌هاست به صورت همخوانی برنامه اجرا می‌کنم، اما وقتی خود خانم‌ها با این ماجرا مشکل دارند، چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

ملکی در بخش پایانی سخنانش باز هم بر اهمیت کار تیمی و حمایت همه اقشار موسیقی از موسیقی بانوان اشاره کرد و گفت: متاسفانه در موسیقی هر کسی فقط به خودش فکر می‌کند، درحالی‌که موسیقی یک کار اجتماعی و گروهی است و نمی‌توان به صورت تک نفره کار را پیش برد.

 

سهیلا پورگرامی خواننده و سرپرست گروه آوای مهربانی دیگر هنرمندی است که درباره چالش‌های موسیقی بانوان اظهارنظر کر د. او با تأکید بر چندلایه بودن مشکلات موجود گفت: برخی از چالش‌هایی که گروه‌های مختلف موسیقی بانوان با آن دست به گریبان هستند مربوط به زمان بدی است که سالن‌های مطرح و شناخته شده تهران به اجرای این گروه‌ها اختصاص می‌دهند. من شخصا به‌عنوان کسی که سال‌هاست در این حوزه فعالیت می‌کنم هنوز هم متوجه نشده‌ام چرا باید ساعت‌های میانی ظهر را در اختیار گروه‌های موسیقی بانوان قرار دهند.

 

پورگرامی درباره مشکل اصلی که درحال حاضر موسیقی بانوان با آن دست به گریبان است به «شهروند» گفت: مسأله اصلی این است که هیچ‌کدام از کسانی که در عرصه موسیقی فعال هستند موسیقی بانوان را به‌عنوان بخش مهمی از هنر لازم در جامعه ایرانی نپذیرفته‌اند که اگر این‌طور بود یاری می‌رساندند و همصدای ما بودند.»

 

یکی از هنرمندان دیگری که «شهروند» برای پیگیری مشکلات موسیقی بانوان به سراغش رفت چهره شناخته شده‌ای است که می‌گوید آقایان نمی‌خواهند خانم‌ها در حوزه موسیقی فعال باشند.

 

هنگامه اخوان، خواننده شهیر موسیقی ایرانی می‌گوید: من حدود ١٢، ١٠‌سال است که در مطبوعات می‌گویم «ما زحمت می‌کشیم و کارها را آماده می‌کنیم اما اجازه ضبط نداریم.» من از بس این حرف‌ها را زده‌ام که تکراری شده است. حرفی که خریدار ندارد، گفتنش بی‌فایده است.

 

او با اشاره به این‌که «نه پول می‌خواهد و نه هیچ چیز دیگری» از گلایه‌هایی گفت که در تلاش است به نوبه خودش برای برطرف شدن آنها کاری کند: من ٦٢‌سال دارم و برای خودم چیزی نمی‌خواهم. تنها درخواست من آزادی کنسرت بانوان در شهرستان‌هاست.

 

هنگامه اخوان در ادامه به «شهروند» گفت: مگر کسی چون من چقدر می‌تواند منتظر دستور آقایان برای خواندن یا نخواندن بماند؟ من که مطرب نیستم. می‌خواهم موسیقی سنتی ارایه دهم ولی با این شرایط نمی‌توانم.

او هم مثل بسیاری دیگر از چهره‌های فعال در حوزه موسیقی بانوان از صادر نشدن مجوز کنسرت بانوان در شهرستان‌ها دلگیر است: در شهرستان‌ها می‌شود مجوز گرفت اما نمی‌گذارند. دو‌سال پیش یک خانمی در شهر رشت برای برگزاری کنسرت من برنامه‌ریزی کرد و همه کارها را انجام داد، دو روز مانده به اجرا یک مسئول استانی گفت «خانم‌ها حق ندارند این‌جا بخوانند.»

 

او در بخش پایانی سخنانش به نکته‌ای اشاره کرد که در جان سخن برخی دیگر از چهره‌های موثق موسیقی بانوان هم به چشم می‌خورد: متاسفانه دور در دست آقایان افتاده است و آنها نمی‌خواهند خانم‌ها بیایند. آنها دوست ندارند خانم‌ها حضور پیدا کنند چون اگر ما بتوانیم کارمان را ارایه دهیم، آنها دیگر جایگاهی ندارند.»

 

فارغ از این‌که سخنان مطرح شده تا چه حد نزدیک به واقعیت هستند می‌شود با نگاهی دوباره به عکس‌العمل‌های انگشت شمار مردان به این گزینه هم فکر کرد که احتمالا بخشی از بدنه موسیقی ایرانی ترجیح می‌دهد بدون داشتن رقیب به کار خودش ادامه دهد. آن هم رقیبی که ظرفیت‌های زیادی برای هنرنمایی دارد. با این توضیح هم باید این سوال را از مسئولان ادارات ارشاد در شهرستان‌ها پرسید که «چرا فعلا صلاح نیست مجوز کنسرت بانوان را صادر کنید؟» و هم باید از مسئولان فعال در حوزه موسیقی که اکثر قریب به اتفاق آنها آقایان هستند پرسید «برای بهبود وضع اجرای بانوان چقدر کوشیده‌اید؟»

 

 

  • 18
  • 6
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش