چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۱۷:۴۹ - ۱۳ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۳۴۷۴
موسیقی

حمیدرضا نوربخش در نشست خبری:

٩٠ اجرا در سی و سومین دوره جشنواره موسیقی فجر

حمیدرضا نوربخش,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

 نشست خبری سی و سومین دوره از جشنواره موسیقی فجر صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد و حمیدرضا نوربخش (رییس جشنواره موسیقی فجر) و مهدی وجدانی (مدیر روابط عمومی جشنواره) توضیحاتی را درباره جزئیات برگزاری فستیوال امسال و برخی حواشی آن در حضور نمایندگان رسانه‌ها مطرح کرد.

 

* سالن «همایش‌های ایرانیان»، سالن اجراهای پرطرفدار امسال

به گزارش «موسیقی ما»، نوربخش در ابتدای صحبت‌های خود گفت: «جشنواره امسال ۲۰ تا ۳۰ دی سال جاری در شش سالن برگزار می شود. امسال نخستین سالی است که تکلیف مدیریت جشنواره از سال گذشته روشن بود و به همین دلیل ما راحت‌تر و روان‌تر امور را پیش بردیم. بیش از ۹۰ اجرا در جشنواره خواهیم داشت. موسیقی ردیف دستگاهی، ارکسترال، بانوان، نواحی، پاپ، تلفیقی و بین الملل بخش‌های جشنواره هستند. تالار وحدت، سالن رودکی، برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران، برج میلاد و سالن همایش‌‌های ایرانیان سالن‌هایی هستند که امسال در اختیار جشنواره هستند. امسال ۱۲ اجرای موسیقی نواحی داریم. از سال گذشته این موسیقی را به طور پررنگ وارد جشنواره کردیم. سعی ما بر این بود که از همه‌ی اقوام اجراهایی داشته باشیم. هم جوانان و هم پیشکسوتان در جشنواره و در بخش موسیقی نواحی روی صحنه می روند. دو گروه موسیقی نواحی در بخش بانوان اجرا خواهند داشت.»

 

* یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان بودجه جشنواره امسال

دبیر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر درباره بودجه جشنواره امسال نیز گفت: «بودجه جشنواره مشابه سال گذشته است. هر روز هم پیام ‌هایی می‌‌آید که ممکن است کمتر از سال گذشته هم بودجه داشته باشیم. یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان بودجه جشنواره امسال تا این لحظه تعیین شده است. جدول جشنواره را از شهریور آماده کردیم و زمانی برای استعلام‌ها لازم داشتیم. دوستان ما در بخش مارکتینگ و تبلیغات نظرشان این بود که بلیت فروشی را یک ماه قبل از جشنواره آغاز کنیم و به همین علت جشنواره را در شهریور منتشر نکردیم ولی جدول نهایی در اسرع وقت در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

 

* معیار انتخاب‌های بخش پاپ، فقط پرمخاطب بودن است

نوربخش با اشاره به بخش موسیقی انقلاب بیان کرد: در این بخش ۶ اجرا روی صحنه خواهد رفت که سه اجرا به سه گروه موسیقی ردیف دستگاهی اختصاص خواهد داشت. در این میان برای اولین بار بخش کرال را به موسیقی انقلاب اضافه کردیم که آثار و سرودهای جاودانه انقلاب توسط سه گروه کُر اجرا می‌شود. او همچنین درباره بخش پژوهشی گفت: این بخش همانند سال گذشته پی گرفته شده است با این تفاوت که در سی‌وسومین دوره چند پژوهشگر بین‌المللی نیز دعوت شده و همراه ما خواهند بود. نوربخش با بیان اینکه رویکرد بخش پاپ در این رویداد به دلیل مخاطب زیاد است، اظهار کرد: در این بخش گروه‌های فعال و پرمخاطب گزینش شده و اجرا خواهند کرد. در بخش بین‌الملل نیز نگاه من در این چند سال بر این بوده که اگر می‌خواهیم در ردیف جشنواره‌های معتبر جهانی حضور داشته باشیم، این بخش را جدی‌تر بگیریم، بنابراین با مدیر فستیوال‌ها و آژانس‌های فعال بین‌المللی ارتباط نزدیک گرفتیم.نکته جالب اینجا بود که این افراد از آن سوی مرزها هنرمندانی را به ما معرفی می‌کردند که علاقه‌مند بودند در جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه بپردازند.

وی درباره بخش بین الملل جشنواره نیز توضیح داد: نگاه خودم در جشنواره موسیقی فجر همواره بر این مبنا بوده که بتوانیم به بخش بین المللی توجه ویژه ای داشته باشیم بر همین اساس با آژانس های فعال بین المللی ارتباط نزدیکی گرفتیم. برای من جالب بود که ما از آن سوی مرزها تماس هایی داشتیم که گروه های بین الملل خودشان خواستار حضور در جشنواره بودند. نوربخش با تاکید بر اینکه در این بخش سعی شده تنوع رعایت شود و علاوه بر این در حوزه «ایران فرهنگی» تمرکز جدی داشته اند، عنوان کرد: در بخش بین المللی هنرمندانی از جمله فرانچسکو کفیسو نوازنده ایتالیایی ساکسیفون، مانوکچه نوازنده زبردست درامز از فرانسه، پرویز شهیدخان از کشور هندوستان، همایون سخی از افغانستان، ارکان اوگور از ترکیه، گروه آی سو از اتریش، ریکاردو ری برو از پرتغال، کوارتت کلنگ از آلمان، تریو سوشان از فرانسه و هنرمندانی از کشورهای چین، صربستان، اسلوونی، سنگال حضور خواهند داشت. نوربخش در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا برخلاف دوره سی‌ویکم در دوره گذشته ریز هزینه‌کرده جشنواره منتشر نشده است گفت: منش و روش من اتاق شیشه ای است. هر جا هم باشم همین روند را دارم. دو سال پیش هجمه ی زیادی درباره هزینه های جشنواره مطرح شد و ابهاماتی مطرح شد که روا نبود. البته بخشی از این ابهام ها طبیعی بود چرا که روند برگزاری جشنواره تغییر کرده بود و تحولاتی ایجاد شده بود. اما برای زدودنِ ابهام ها آمدم و تمام هزینه ها را بیان کردم. در حال حاضر هم اگر شما درخواستی داشته باشید، ریز هزینه‌کرد دوره قبل را هم منتشر می‌کند. در ادامه خبرنگاران در خواست خود را مبنی بر ارایه هزینه‌کرد جشنواره دوره گذشته ارایه کرد که با قول مساعد رییس جشنواره قرار شد تا طی روزهای آینده اطلاعات مالی جشنواره دوره گذشته در اختیار خبرنگاران قرار گیرد.

 

* معرفی کارشناسان جشنواره رییس جشنواره موسیقی فجر

نوربخش در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که انتخاب گروه‌ها را کدام یک از کارشناسان بر عهده دارد، گفت: مهدی وجدانی در بخش اطلاع‌رسانی، امیر عباس ستایگر در بخش موسیقی دستگاهی، خانم حسین زاده دربخش‌ تبلیغات و خانم‌ها کروبی و یوسفیان در بخش بین‌الملل کارشناسان جشنواره هستند. انتخاب گروه ها را خود من انجام میدهم و کارشناسان پیشنهاد می دهند. البته در بخش پاپ محسن رجب پور به عنوان مدیرعامل مجمع صنفی آثار شنیداری به ما کمک می‌کند اما در نهایت انتخاب ها با خودم است.

 

* معیارهای انتخاب سایت بلیت فروشی جشنواره

نوربخش در پاسخ به سوال خبرنگار سایت «موسیقی ما» درباره انتخاب سایت بلیت‌فروشی جشنواره نیز توضیح داد: در سال های گذشته هم سایت های رقیب بوده اما هیچ کدام را راه نمی داده اند. ما در ایران چند سایت بلیت فروشی مطرح داریم. من آمده ام و درِ مذاکره را باز کرده ام. به همه سایت ها نامه داده ایم و سه موضوع از آنها خواسته ام. یک تضمین فروش، دوم اسپانسر و سوم خدمات و درصد کارمزد. این سه موضوع را درخواست کرده ایم و در دو سال گذشته هم با حالت مناقصه انتخاب کرده ایم. اگر هم سایتی نیامده است خودش شرایط ما را قبول نکرده است. من دوست دارم که حداکثر مشارکت در امر بلیت فروشی را داشته باشیم. درصد کارمزد بلیت فروشی ما خیلی بالا نیست. سایت هایی هم که الان بلیت فروشی می کنند به اندازه خودشان اعتبار و مخاطب دارند. وی افزود: ما فکر فروش بلیت های جشنواره هستیم. برای من اگر سایت های بیشتری در جشنواره مشارکت داشته باشند، راحت تر است. متاسفانه برخی ها در پیِ جوسازی و بحران سازی هستند. کارمزد بلیت فروشی جشنواره ما حدود ۷۰ یا ۸۰ میلیون تومان می‌‌شود و رقم چندان زیادی نیست. ما با سایتی قرارداد می‌بندیم که کل بلیت‌هایمان را پیش خرید کند.

 

* مشکلی با بنیاد رودکی نداریم

رئیس جشنواره سی و سوم فجر درباره انتخاب برخی سالن‌های جشنواره و ببرخی حواشی درباره پرداخت اجاره بهای سالن‌ها نیز گفت: « بحث اجاره بهای سالن ها طبق تعرفه بوده و به طور کامل به سالن های میزبان جشنواره پرداخته شده است. شما بهتر از من می دانید که تا وقتی پول به سالن های میزبان غیردولتی پرداخته نشود اصلا ما را به سالن راه نمی دهند. ما در موضوع اجاره بهای تالارهای میزبان به ویژه بنیاد رودکی مشکلی نداریم و خوشبختانه در این زمینه همکاری های بسیار خوبی انجام گرفته است که من از مدیریت بنیاد رودکی بابت این همکاری قدردانی می کنم. بنیاد رودکی از همکاران ما هستند و همه در یک مجموعه کار می کنیم. تا کنون هم هیچ مسئله و مشکلی در همکاری را این بنیاد نداشته ایم.»

نوربخش درباره تجلیل از محمدرضا شجریان در جشنواره موسیقی سی و سوم نیز گفت: قدردانی از محمدرضا شجریان وظیفه همه نهادهاست اما در این زمینه بخشی به ما ارتباط دارد و بخشی دیگر هم به ایشان ارتباط پیدا می کند. در این سال‌ها بیش از صدها نهاد درخواست دادند که از مقام هنری استاد محمدرضا شجریان قدردانی شود اما ایشان هیچ گاه این موضوع را نپذیرفتند. این هنرمند تا به امروز زیر بار تقدیر و تجلیل نرفته ضمن اینکه همه ما وظیفه داریم نام و یاد محمدرضا شجریان را زنده نگه داریم. البته ما در جشنواره امسال بخش قدردانی هم داریم که اطلاعات آن به زودی در اختیار اهالی رسانه قرار می گیرد.

 

* حضور ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک در جشنواره موسیقی فجر

وی درباره اساس‌نامه جشنواره گفت: من در جریان اساسنامه نیستم و باید از دوستان دیگر پیگیری کنید. تا جایی که من می دانم جشنواره باید آیین نامه داشته باشد که ساز و کار جشنواره را تعیین کند. من نمی فهمم منظور از اساسنامه نیست. من صاحب و سیاست گذار جشنواره نیستم و این وظیفه برعهده وزارت ارشاد است. نوربخش در بخش انتهایی از صحبت‌های خود نیز از حضور ارکسترهای ایرانی در جشنواره خبر داد و گفت: این ارکسترها با رهبران ثابت خود در جشنواره حضور خواهند داشت.

 

گفتنی‌ست در انتهای این نشست خبری از پوستز و تیزر جشنواره سی و سوم نیز رونمایی شد.

 

سی و سومین جشنواره موسیقی فجر ۲۰ تا سی دی ماه در تهران برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

 

musicema.com
  • 11
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش