پنجشنبه ۰۴ مرداد ۱۴۰۳
۲۲:۵۱ - ۲۳ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۶۴۷۷
موسیقی

مدیر کل دفتر موسیقی:

جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی جای خود را پیدا کرده است

موسیقی سنتی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
ششمین شب جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در دو سئانس «بخش پژوهشی» و «اجراهای صحنه‌ای» با حضور فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دومین جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی، در بخش پژوهشی احمد ایروانی، نوازنده و مدرس سنتور و دانشجوی کارشناسی ارشد نوازندگی موسیقی ایرانی با موضوع مطالعه تحلیلی و تطبیقی گوشه آذربایجانی در پنج روایت از ردیف‌های موسیقی کلاسیک ایرانی، مهرداد میرزایی، نوازنده کمانچه و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد آهنگسازی از دانشکده موسیقی دانشگاه هنر با موضوع بررسی ساختار ملودی در تصنیف «از خون جوانان وطن» اثر عارف قزوینی، و محمد انشایی، نوازنده کمانچه و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد موسیقی ایرانی با موضوع نقش مستزاد در تصانیف دوره قاجار مقاله خود را ارائه دادند.

 

پس از ارائه مقالات، جلسه نقد و بررسی سه نشست پژوهشی این جشنواره با مدیریت استاد داریوش طلایی برگزار شد.

 

در ابتدا مریم قره‌سو، مدیر اجرایی بخش پژوهشی، خلاصه‌ای از این سه نشست را برای حاضرین شرح داد. سپس بابک خضرایی، عضو شورای پژوهشی جشنواره، به درخواست داریوش طلایی خلاصه‌ای از زندگینامه و آثار به‌جامانده از مهدیقلی هدایت و اهمیت بررسی آثار او را برای حاضرین بیان کرد.

 

در ادامه  این نشست  داریوش طلایی در مورد موضوعاتی که دردانشگاه کمتر به آن پرداخته شده مثل موسیقی دوران رادیو،موسیقی معاصر و موسیقی صد سال گذشته، و لزوم پژوهش درمورد آنها صحبت کرد. همچنین در مورد ضرورت تغییر نگاه درآنالیز ردیف موسیقی ایرانی و اهمیت بیش از حد به نام گوشه‌ها و نادیده‌گرفتن ایده‌های موسیقایی آنها تأکید کرد.

 

در ادامه، بابک خضرایی برای کسانی که می‌خواهند در امر پژوهش کار کنند مواردی را بیان کرد و گفت: برخی از مهم‌ترین موضوعات تحقیق در موسیقی کلاسیک ایرانی عبارت‌اند از شرح احوال، سیر تحولات و تاریخ تحلیلی، بنیان‌های نظری، مفاهیم و اصطلاحات، تجزیه و تحلیل آثار و رپرتوارها و نیز شیوه‌ها، سبک‌ها و مکاتب احتمالی در برابر پشتوانه غنی مدال و سنت‌های عالی آوازی و بیان ممتاز و منحصربه‌فرد این موسیقی، مسائلی چون مدون‌نبودن نظام متریک‌ریتمیک، موضوع فرم، بافت، سازبندی و نیز مسئله خلاقیت و راه‌های برون‌رفت از ورطه تکرار نیازمند کار و توجه جدی است.

 

وی شرح احوال موسیقیدانان را مهم قلمداد کرد و گفت: از مهم‌ترین موسیقیدانان ایرانی، مثل سرورالملک، شرح احوال نداریم چه برسد به اینکه آثارشان را تحلیل کنیم. همچنین نیاز به تاریخ تحلیلی و مسائلی که باعث رونق و شکوفایی موسیقی شده است را مهم شمارد

 

فرزاد طالبی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی پس از نشست پژوهشی در مورد این جشنواره گفت: در حوزه موسیقی دستگاهی تا سال گذشته اساسا جشنواره‌ای برای ارائه و ارزیابی وجود نداشت و جای خالی آن بشدت احساس می‌شد.خوشبختانه برگزاری این جشنواره در سال گذشته با اقبال علاقه مندان مواجه شد و امسال هم این اقبال چشمگیر است.به علاوه جشنواره دوم پیشرفتهای جدی نسبت به سال گذشته داشته و شاهد حضور سلائق متنوع در این جشنواره هستیم.

 

او ادامه داد: امسال هم حضور اساتید به نام موسیقی دستگاهی را در شورای سیاستگذاری و در بخشهای جشنواره شاهدیم و هم بخش پژوهشی افزوده شده و مقالات بسیار خوبی در این چند روز ارائه شده است.در واقع از هر نظر امسال شاهد ارتقای جشنواره هستیم و این جشنواره جای خود را در میان جشنواره های دیگر موسیقی پیدا کرده است.

 

وی در مورد شورای سیاست‌گذاری گفت: اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره استادانی مانند مجید کیانی و علی‌اکبر شکارچی را در کنار متفکران فعال نسل میانی ‌ که در جامعه موسیقی مقبولیت زیادی دارند شامل است و به‌نوعی نقش راهبری را در امور کلی جشنواره برعهده دارد. همچنین بخش‌هایی از این وظیفه را شورای علمی برعهده گرفته است. امسال این شورا با حضور بزرگانی چون استاد داریوش طلایی و فرهیختگان دیگر این حوزه شکل گرفت.

 

وی در ادامه توضیح داد:همانطور که میدانید تنوع دیدگاه در حوزه موسیقی دستگاهی وجود دارد و شورای سیاستگذاری ضمن تقریب این دیدگاهها درمورد اینکه جشنواره مثلا رقابتی برگزار شود یا نه؛ و یا در حوزه پژوهش چه مواردی اولویت دارد و اجراها به چه صورتی باشند تصمیم گیری کرد و جشنواره پس از آن کار خود را آغاز کرد.

 

پس از بخش پژوهش، در سئانس دوم اجراهای صحنه‌ای در سه بخش «تکنوازی»، «ساز و آواز»، و «گروه‌نوازی» برگزار شد.

 

در بخش تکنوازی، عماد حنیفه، نوازنده تار روی صحنه آمد و اجرایی چشمگیر در آواز بیات اصفهان به صورت بداهه کرد که مورد توجه و تشویق حاضرین قرار گرفت.

 

در بخش ساز و آواز، منصور جمعه‌زاده (آواز)، کیارش داوودی (سنتو)، و محمدکریم ابراهیمی (تنبک) برنامه‌ای در دستگاه همایون اجرا کردند. قطعاتی که در این بخش اجرا شد عبارت بودند از: پیش‌درآمد همایون اثر کیارش داوودی، سازوآواز با کلامی از فخرالدین عراقی، و تصنیف فریاد هجران با ملودی منصور جمعه‌زاده، تنظیم کیارش داوودی و کلام خواجوی کرمانی.

 

گروه میرزا عبدالله در بخش گروه‌نوازی اجرای هنرمندانه از خود ارائه داد به‌طوری که پس از اجرای هر قطعه مورد تشویق حاضرین قرار می‌گرفتند. این گروه به سرپرستی مازیار شاهی، آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار اجرایی در مایه شور و دشتی ارائه داد. تصنیف‌های این برنامه همگی از ساخته‌های مازیار شاهی بود که به زیبایی هرچه تمام توسط گروه اجرا شد. اعضای گروه میرزاعبدالله عبارت بودند از : اوا اره‌سازان (عود)، حمیدرضا برزویی (تنبک)، میلاد داول (دف)، علیرضا دریایی (کمانچه)، مازیار شاهی (تار)، علیرضا گلبانگ (آواز)، هوشمند عبادی (نی)، یحیی علوی (سنتور)، محمد یوسفی (نی).

 

هفتمین شب جشنواره موسیقی کلاسیک ایرانی در دو سئانس و آئین اختتامیه این جشنواره جمعه ۲۴ آذر ماه از ساعت ۸ شب در تالار رودکی با حضور اهالی موسیقی و علاقمندان برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

  • 13
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش