یکشنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۳
۱۵:۰۳ - ۰۲ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۰۳۸۹
موسیقی

مهرداد حسینی: پاپ، شیوه نوین رویارویی با موسیقی است

مهرداد حسینی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
در ایران کسی متولی موسیقی نیست، خانه موسیقی هیچ توجهی ندارد و خواننده و نوازنده را بیمه هم نمی کنند.

به گزارش صبا، مهراد حسینی خواننده و آهنگساز حوزه پاپ است که با قیچی خوردن ترانه های امروزی مخالف است. پینک فلوید، متالیکا و ردیوهت را به همراه شجریان، بنان و قوامی دوست دارد. با او درباره موسیقی گفت و گویی داشته ایم که می خوانید:

 

برای شروع از فعالیت های خودتان بگویید.

سال ۹۳ بین ۱۱۰۰۰ نفر رتبه نخست را در یک برنامه کسب کردم و بالغ بر ۲۵۰ قطعه را گیتار زدم. آلبوم های «یه کاری کن»، «محکوم عشق» و «همنفس» را کار کردم. برای بهنام علمشاهی، مرتضی پاشایی، امیر عظیمی، امین فیاضی، آرش مسیح، امید جهان و مصطفی فتاحی آهنگسازی کرده ام.

 

حضور پاپ در ایران را دسترنج چه کسانی می دانید؟

عماد رام، کوروش یغمایی و فرهاد مهراد حلقه اتصال سنت به مدرنیته در موسیقی ما هستند.

 

آیا شاخصه های پاپ با مخاطب امروز همخوانی داشته که روزافزون شده یا تبلیغات و پشتیبانی هم درآن دخیل بوده؟

پاپ شیوه نوین رویارویی با موسیقی است. درترانه پاپ و راک نهفتن اسرارِمگو رایج نیست. حکم کردن دراین نوع موسیقی از عاطفه به دوراست. صداقت به عنوان عامل اصلی مدرنیته در جامه عشق یا نفرت حضورمستیقم دارد. خواننده نیز در گفتمان خصوصی خود به سرمی برد و آنچه که در کلیپ مشاهده می شود متن ترانه است و دنیای ترانه نویس درتصویر چپ نویسی می شود. پاپ فاصله بین دیدار و شنیدار را پُرمی کند.

 

متنِ ترانه سرآغاز یک اثر هنری است. چگونه ساختمان پاپ و راک به حوزه زبان فارسی وارد شد و حفظ موقعیت کرد؟

فرهنگ از هر سرزمینی ممکن است وارد سرزمین دیگری شود. مهم بقا و مخاطب پذیری و آزادی انتخاب در سلیقه هنری است.

 

در ایران چه جایزه ای برای موسیقی تعریف شده و متولی آن کدام سازمان است؟

در ایران جایزه ای برای موسیقی تعریف نشده است. جایزه گِرَمی هست که مربوط به ما نیست و سال گذشته فقط کیهان کلهر آن را دریافت کرده. اینجا کسی متولی موسیقی نیست و خانه موسیقی هیچ توجهی ندارد و خواننده و نوازنده را بیمه نیز نمی کند.

 

درموسیقی انتقالِ یک آگاهی به انضمامِ حس مد نظر است؟

انتقال، سرشت ذاتی هنر نیست، بلکه میانجی بودن است که باعث همرسانی می شود. همرسانی نیز با انتقال متفاوت است و یک فضا که تلفیقی از حس و آگاهی است به مخاطب برخورد می کند.

 

پس دراین فضا اُمورِکنش گر مانندِ فلسفه ، زبان و پدیدار شناسی در پیرامون وجه مادی هنر آلبوم قراردارند. با این وجود چگونه فلسفه و زبان را به امر موسیقی مرتبط می دانید؟

جایگاه معرفت در هنر است. زبان نیز ساختاری بیشتر از سخن گفتن دارد. ساده تر اگر بگویم اندوه طبیعت می رود به گنگی خودش بپیوندد، اما هنرمند این اجازه را نمی دهد. البته برای فیلمساز، داستان نویس و خواننده این پیشگیری روش های خود را دارد که در فلسفه هنر به آن پرداخته شده است.

 

فلسفه سلیقه ها را پاسخ می دهد و از این نظر با هنر اشتراک دارد. آیا همان طور که فیلسوف بین فلسفه و مخاطبان قراردارد، هنرمند نیز واسط هنر و مخاطب است؟

پرسش شما ساختارگرایانه است و من مبناگرا پاسخ می دهم. هنرمند تعیین می کند و محک می زند. این پژوهش ها هستند که مسیر دنیای دنیای هنر را روشنایی می بخشند، نه پاسخ ها که دغدغه اندیشمندان است.

 

می دانید که اخلاق، فلسفه، هنر وادبیات هم بسته دیالکتیکی برای هم محسوب می شوند و هنرآدرس های مشترک با مخاطب دارد. آیا با این نگاه، هنر تک ساحتی نمی شود؟

مشکل دراتصال نابهنگام همین سوژه هاست. اتصالاتی که متولی آگاه در آنها دخالت نداشته است. مثلا اخلاق خلاق نیست. دیگر نوشتن ازغرایز بشری، ادبیات بویناک نامیده نمی شود،اما همچنان بعضی اهرم ها در انکار خیلی ازمسائل کوشا هستند و بخش عظیمی از هنر را هرزه نگاری فرض می کنند. فلسفه در راستای ادبیات به پژوهش ادامه می دهد، اما حلقه مفقوده ای انگار در همین میانه وجود دارد.

 

خودآشکاری و تردید درعالم هنرعینیت دارد.آیا موسیقی درکشورما به طور نامریی ازهنرجداسازی شده است که این همه زیر ذره بین است؟ به خصوص که اگر فرض کنیم موسیقی باعث سرگرمی است هیچ حکومتی با سرگرم سازی زاویه ندارد؟

مخاطب را به صورت نامریی از هنرجدا کرده اند. یعنی درابتدا امرآگاهی ازمخاطب کسر شده است و تفاوت موسیقی خوب و بد را نمی داند. ما به استثمار صداهای گوشخراش درآمده ایم. قوانین حاکم بر موسیقی نیز دست و پاگیر است و در این میانه پررنگ شدن بعضی خواننده ها واقعا حیرت آور است.

 

بعد از تخریب ترانه برای اخذ مجوز، چگونه آهنگساز و تنظیم کننده آن را اِحیا می کنند؟ پنج پایه آیمبیک و آتاوریما لبه هایی دارند که متصل به نُت ها و ملودی می شوند. اگر لبه های آن روی موسیقی قرارنگیرد فالش موسیقایی تولید می کند چگونه آن را درست می کنند؟

در قطعات سنّتی با تحریر. در پاپ روی اوج و فرود و در راک روی کشش صدا. بالاخره اگر نشود با ویبراسیون هندسه ای آن را جمع می کنند و این با تنظیم کننده است. لحن و مکث ها و تضاد و طباق ها هم بی تاثیر نیستند . به خاطرهمین باید اول ترانه نوشته شود و بعد روی آن هارمونی موسیقی و ملودی ساخته شود. اگر ابتدا ملودی ساخته شود یک سری کلمات خاص می توانند ظاهرشوند در این صورت شعر و لبه های موسیقی زخمی می شوند و این هم فاجعه است.

 

البته آن چنان ترانه ها قیچی می خورند که نمی توان روی آنها آهنگ سازی کرد و تحت هیچ عنوان موسیقی نمی پذیرند. مسوولیت آن هم با وزارت ارشاد نیست. یعنی آنچه که اصول ابتدایی هنر و فرهنگ است مورد اقبال ارشاد نیست و آنچه که ارشاد از هنرمند می خواهد بیرون ازاتصالات نامبرده است. بنابرین وقتی خواننده ای مجبور می شود زیرزمینی کار کند خیلی مقصر نیست.

 

کلام آخر.

مانند بسیاری از اهالی موسیقی با شرایط سخت کنارآمده ام، اما هرسفارش و ابتذالی را نپذیرفتم و این را مرهون مادرم خانم معصومه غلامی هستم که تا ابد پشتیبان من خواهد بود و سپاسگزاری می کنم ازخانم شهلا بدخشان و مسیح کیانی و شهریار فراتی دوست شاعرم .

 

مجتبی حدیدی

 

  • 12
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱۲
غیر قابل انتشار: ۱۲
جدیدترین
قدیمی ترین
با تشکراز مجتبی حدیدی عزیزم
با تشکراز مجتبی حدید...
ارادتمندم مهراد عزیز..در قلب دوستانت هستی
درودها..در پایان تمام خبرهای این سایت منبع ذکر کردید، اما در پایان مصاحبه ی من با مهراد حسینی نام من ذکر نشده علتش رو می خواهم بدونم.خبر شماره ۹۶۱۰۰۰۳۸۹ را منظورمه
درودها..در پایان تما...
از دوست عزیزم مجتبز حدبدی عزیز بسیار مچکرم وهمه عوامل که بنده دراین امر یاری کرده اند
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش