پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳
۱۲:۲۴ - ۰۳ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۰۶۶۵
موسیقی

گفت و گو با حميد متبسم از بنیان‌گذارانِ گروه دستان به مناسبت انتشار آلبوم «تار و پود»

حميد متبسم,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

حميد متبسم را جداي از فعاليت‌هايش در گروه دستان، به خاطر آهنگ‌سازي‌هايش در حوزه موسيقي ايراني، همين‌طور نوازندگي تار و سه‌تار مي‌شناسند تا آنجا که امسال آلبومي را صرفا به تک‌نوازي سه‌تار-سازي که کمتر با آن در دستان حاضر مي‌شود- منتشر کرد. او در سال‌هاي اخير چندين پروژه را بر اساس اشعار کهن فارسي انجام داده است که از جمله آنها مي‌توان به «سيمرغ» اشاره کرد. به تازگي او آلبومي را روي اشعار «نظامي‌گنجوي» آماده کرده که قرار است هفته آينده در فرهنگ‌سراي نياوران رونمايي شود.

 

 لطفا درباره پروژه «تار و پود» توضيح بفرماييد، اينکه چه زماني آغاز شد و هدف اصلي از ساخت آن چه بود؟

خلق هر اثر هنري آتشفشاني است که درون خالقش فعال مي‌شود و بازتاب حالات دروني خالق هنر است و به جز اين تعريف و هدفي ندارد. مگر اينکه آن اثر سفارشي باشد. «تار و پود» اثري عاشقانه بر اساس برداشتي آزاد از داستان خسرو و شيرين نظامي است که فکر آهنگ‌سازي‌اش از اواسط سال ٩٣ با من بود، اما در سال ٩٥ به سرانجام رسيد. با اينکه ٨٠ بيت از اشعار نظامي بافت داستان ساخته و پرداخته اين اثر را شامل مي‌شود، «تار و پود» تفاوت‌هاي ويژه‌اي با داستان خسرو و شيرين دارد. در افسانه خسرو و شيرين رقابت، حسادت، غرور و تکبر عشق خسرو و شيرين را به راهي مي‌برد که پايانش زميني است، «تار و پود» ولي با به‌هم‌رسيدن خسرو و شيرين به پايان مي‌رسد و از طرح بخش‌هاي بعدي داستان نظامي پرهيز مي‌کند، تا دامن عشق، آلوده نشود و آسماني بماند.

 

تفاوت اين اثر با آنچه پيش از اين منتشر شده بود، در چيست؟

تفاوت اين اجرا و اجراي پيش تنها در خواننده است، غير از اينکه هر اثر هنري مي‌تواند و جذاب است که اجراهاي متفاوتی داشته باشد، همان‌طور که خودتان مي‌دانيد به‌هرحال نشر آثار موسيقي با صداي خواننده خانم در ايران ميسر نيست.

 

شما در سال گذشته و بعد از «سيمرغ» بار ديگر سراغ ادبيات کهن رفته‌ايد. لزوم پرداختن به ادبيات کهن در عصر جديد را در چه مي‌بينيد؟

در ادبيات کهن جلوه‌هاي انساني و نقاط خاص تاريخ زندگي انسان برجسته است، نقاطي که مي‌توان از آن درس گرفت و مي‌توان از آن چراغي ساخت براي يافتن راهي بهتر و براي زندگي نوين. ادبيات کهن، افتخار ما، يا بهتر بگويم تاريخ و ادبيات کهن، از انگشت‌شمار مايه‌هاي سرفرازي ماست. تمام مردماني که تاريخي کهن مانند ايرانيان دارند، به ادبيات کهن خويش مي‌نازند و مي‌پردازند. ببينيد چقدر فيلم، تئاتر، موسيقي و اپرا تاکنون از داستان‌هاي يوناني، رمي و مصري ساخته شده است.

 

همکاري با وحيد تاج چطور بود؟

وحيد تاج جوان خوش‌فکر، خوش‌تکنيک و بامرامي است و آينده‌اش روشن‌تر از امروز است، به شرط پرورش اين تفکر و اين تکنيک و اين مرام. از قديم گفته‌اند: آدمي را بايد بر اساس کرده‌ها و ناکرده‌هاي خودش سنجيد. متأسفانه تجربيات من از کارکردن با خوانندگان جوان، همگي شيرين و دلپذير نيستند. انسان و به‌خصوص انسان هنرمند، تا فراموش نکرده است که همه چيز نام و ثروت نيست، کردار و پندارش نکوست. جامعه امروز ما انسان را به بستن باري تشويق مي‌کند که به دور از معرفت زندگي انساني است و بر همين اساس است که کيفيت‌هاي هنر موسيقي تحت تأثير بازاري است که همين روند برايش خط و مشي مشخص مي‌کند و به همين دليل است که ديگر کمتر اديب خوانساري، محمودي خوانساري، قوامي، گلچين، محمدرضا شجريان و از اين دست به وجود مي‌آيد. بازار موسيقي به خوانندگان امروز فرصت آن‌شدن را نمي‌دهد و مخاطب امروز هم از خوانندگان، آن توانايي و معرفت را طلب نمي‌کند.

 

چرا متن عاشقانه خسرو و شيرين نظامي را انتخاب کرديد؟

هنر بازتاب درون خالق هنر است و درون خالق هنر شامل احساس، جهان‌بيني و تفکر او مي‌شود. انتخاب شعري عاشقانه براي به‌تصويرکشيدن حال دروني من و انتخاب خسرو و شيرين به دليل تفکر پرداختن به ادبيات کهن، دستمايه اين اتفاق بود.

 

انتخاب ادبيات کهن براي آهنگ‌سازي، چه محدوديت‌ها و مزيت‌هايي دارد؟

ادبيات کهن يک مفهوم کلي و بسيار فراگير است، بهتر است بگوييم، انتخاب ادبيات روايي چه محدوديت‌ها و مزيت‌هايي دارد؟ ادبيات روايي (داستاني)، چند مشکل براي آهنگ‌ساز ايجاد مي‌کند. اول اينکه آهنگ‌ساز بايد داستاني را که آغاز کرده به درستي پيش ببرد و به انجام برساند، در اين حالت حذف ابيات و قسمت‌ها بسيار مشکل است و کنترل زمان قطعه و کل ماجرا خودش هنري است.

 

دوم اينکه در ادبيات کهن وزن اشعار يک مجموعه، از آغاز تا پايان يکي است و تنوع در مفهوم کلمات است، حال اينکه در موسيقي تنوع در تغيير اوزان و مايه‌هاست و درگيري با يک وزن ثابت مثلا (مفاعيلن مفاعيلن مفاعيل) دست خالق اثر را مي‌بندد و يافتن راهي براي تلفيق گوناگون و رنگارنگ شعر سخت مي‌شود.

 

البته به اعتقاد من همين پيچيدگي‌ها مزيت کار روي اشعار روايي کهن نيز هست، چراکه آهنگ‌ساز به يک مبارزه جذاب دعوت مي‌شود و در راه يافتن مسير هنري، رشد مي‌کند و متحول مي‌شود و شايد نتيجه کارش هم به همين دليل، اثري شود بديع.

 

اجراي اثر با ارکستر مجلسي است، دليل انتخاب اين ارکستر جمع‌و‌جور چيست؟

انتخاب سازبندي در آثار به دو دليل شخصيت خود کار و امکانات صورت مي‌گيرد. به فکر و احساس من مي‌شد که «تار و پود» را براي يک کوارتت زهي، سازهاي کوبه‌اي و خواننده يا اين ترکيب فعلي، يعني دو سه تار، قيچک آلتو، بربت، سازهاي کوبه‌اي و خواننده نوشت. قصد و احساس من اين بود که اين اثر صدايي کهن داشته باشد، از اين رو از سازهايي مانند تار و سنتور و همين‌طور از سازهايي که صداي زير دارند، پرهيز کردم.

 

براي اجراي صحنه‌اي آن چه برنامه‌اي داريد؟

«تار و پود» تاکنون اجراهاي متعددي در خارج از ايران داشته و در تابستان گذشته نيز اجرائي در فضاي باز کاخ نياوران با همين ترکيب داشتيم که به دليل عدم برنامه‌ريزي صحيح و کمبود امکانات لازم، درست ارائه نشد.

 

 حال در روزهاي ٢٧ و ٢٨ دي‌ماه پيش‌رو، اجراهايي خواهيم داشت که اجراي اول در تالار وحدت براي عموم و دوم در سالن رودکي براي اهالي هنر خواهد بود.

 

مخاطبي که براي اين اثر تعريف کرده‌ايد، در چه رده سني و فکري است؟

موسيقي اين اثر و رنگارنگي‌اش مي‌تواند براي پير و جوان جذاب باشد، اما ناگفته نماند که اين موسيقي به دليل بافت‌هاي پيچيده‌اش، نياز به گوش آموزش‌ديده دارد و شايد براي گوشي که عادت به شنيدن موسيقي روزمره و پاپ دارد، کمي سنگين باشد.

 

 از فعاليت‌هاي در حال انجام خودتان بفرماييد؛ همين‌طور از برنامه‌هاي آينده.

از آنچه هنوز خلق نشده نمي‌توانم برايتان بگويم، ولي در مورد کنسرت‌ها و فعاليت‌هاي آموزشي مانند گذشته تلاش دارم که فعال باشم و اميد دارم که بتوانم نت آثارم را منتشر کنم.

 

 

نسيم قاضي‌زاده‌

 

 

sharghdaily.ir
  • 9
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش