دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۰۹:۱۰ - ۲۹ دي ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۰۰۷۶۸۶
موسیقی

گروه «پازل بند»؛ استیج زیر پای ستاره‌های نوظهور

گروه پازل بند,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
پازل بند از جمله گروه های موسیقی است که در دو، سه سال اخیر محبوبیت و طرفداران زیادی بین علاقه مندان ایرانی موسیقی پاپ پیدا کرده است. تا چندی پیش آنها با تنظیم ها و ملودی هایی که برای دیگران می ساختند شناخته می شدند اما در همان جایگاه نماندند و خودشان وارد دنیای خواندن ترانه هایشان شدند.

پازل بند از جمله گروه های موسیقی است که در دو، سه سال اخیر محبوبیت و طرفداران زیادی بین علاقه مندان ایرانی موسیقی پاپ پیدا کرده است. تا چندی پیش آنها با تنظیم ها و ملودی هایی که برای دیگران می ساختند شناخته می شدند اما در همان جایگاه نماندند و خودشان وارد دنیای خواندن ترانه هایشان شدند. در «پازل بند» علی رهبری به عنوان خواننده و آهنگساز و آرین بهاری تنظیم، میکس و مستر قطعات را برعهده دارد. آلبوم «قایق کاغذی» شروعی بود برای حضور رسمی این گروه در بازار موسیقی. قطعه های «دلارام»، «دلداده»، «معشوقه»، «بی تاب» و «کار دادی دستم» از جمله آهنگ های هیت بازار موسیقی امسال بوده است.

گفت و گو با این دو هنرمند جوان را در ادامه بخوانید.

علی رهبری متولد ۱۳۶۲ است و موسقی را از سال ۸۰ با نوازندگی پیانو آغاز کرده است. او ابتدا در استودیوی کوچکی که داشت به ساخت ملودی و تنظیم مشغول بوده و البته رهبر ارکستر «حمید حامی» و «نیما مسیحا» هم بوده است.

گروه پازل بند,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی علی رهبری

آرین بهاری متولد ۱۳۷۰ است و از سال ۸۸ وارد عرصه موسیقی شده است. کار او با ترانه های زیرزمینی آغاز شد اما با استعداد و ذوقی که داشت با همراهی علی رهبری و مهران عباسی گروه پازل را تشکیل دادند هر چند که مهران عباسی بعدها در فضایی صمیمانه از این گروه جدا شد.

گروه پازل بند,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی آرین بهاری

قطعه های پازل کنار هم

علی رهبری: شهریور ۱۳۹۰ گروه پازل بند تشکیل شد و نخستین رهبر گروه موسیقی پاپ در ایران بود که فقط یک خواننده داشت. از همان موقع که من نام شناسنامه ای خود را کنار گذاشتم و نام پازل بند را به عنوان یک آرتیست دنبال کردم اطرافیانم معتقد بودند که اشتباه کرده ام اما من می گفتم که چهار سال بعد می فهمید که تصمیم درستی گرفته ام. به همراه آرین بهاری و مهران عباسی چند قطعه موسبقی را منتشر و با محسن یگانه در آلبوم حباب همکاری کردیم.

نمی خواستیم تنها به عنوان آهنگساز فعالیت کنیم به همین دلیل در سال ۹۳ با آرین بهاری چند قطعه دیگر ساختیم و همزمان در آلبوم رضا صادقی، علی لهراسبی، مهدی احمدوند و میثم ابراهیمی حضور داشتیم. دوست داشتم ملودی و تنظیم ها را با صدای خودمان عرضه کنیم و فضای شرقی موسیقی مان را به استانداردها نزدیک تر کنیم. آشنایی با آرین بهاری که تنظیم کننده توانمندی است زمینه را برای قرارگرفتن قطعه های این پازل فراهم کرد.

آرین بهاری: خوانندگی را دوست داشتم اما به دلیل این که شرایط تامین مالی هزینه ها را نداشتم اوایل کار تنظیم انجام می دادم تا زمانی که گروه پازل تشکیل شد. نکته ای که خیلی به آن علاقه دارم و نیاز به زمان و فرصت بیشتری دارد سرودن ترانه و فعالیت به عنوان ترانه سراست.

یک اسم کاملا اتفاقی

علی رهبری: عنوان «پازل بند» به شکل اتفاقی انتخاب شد. برای انتخاب اسم گروه خیلی فکر می کردیم و گزینه های مختلفی مطرح می شد تا این که به شکل اتفاقی در جریان یک قرار دوستانه، یکی از دوستان ما به اسم فریاد با دیدن یکی از تابلوهای استودیو که به شکل یک قاب و از قطعات مختلف پازل تشکیل شده بود، این اسم را پیشنهاد داد و همزمان این اسم به ذهن من آمد و همه با اتفاق نظر به پازل باند یا بند رسیدیم.

درواقع هرکدام از ما تکه هایی از یک تابلو هستیم و زمانی که با هم و در کنار هم باشیم نما و خروجی درستی داریم. سبک کاری ما پاپ است ولی سعی می کنیم که از همه فضاهای موسیقیایی و بیشتر از سازهای الکترونیک که طرفداران خاص خود را دارد استفاده کنیم. البته به نظر من در سال های اخیر هوش موسیقایی مخاطب بیشتر شده و اگر کاری میکس و مستر خوبی نداشته باشد و اصطلاحا دیستورت بوده یا آکوردی در آن اشتباه گرفته شده باشد، مخاطبان کاملا می فهمند که این اتفاق خیلی خوبی است.

اهمیت به شعور مخاطب

آرین بهاری: ما برخی مواقع ۱۵ تا ۲۰ قطعه آماده و چندین بار تنظیم می کنیم تا یک کار از داخل آن دربیاید. اتاق فکر داریم. اول باید ببینیم نسبت به سبکی که در بازار است چه کار جدیدی می  توانیم ارائه دهیم که در مقایسه با آثار دیگر متفاوت باشد و شنونده را جذب کند. از ترانه و ملودی شروع می کنیم. در مورد ایده ها و موضوعات با علی و آقای ناصری و مهندس اردستانی و بچه هایی که در گروه مان هستند مشورت می کنیم تا به سوژه و ترانه جدید برسیم. من و علی کلمه هایی که در ذهن مان داریم را می نویسیم و اگر ترانه سرایی در کنارمان باشد، همفکری می کنیم و کار را با ملودی پیش می بریم تا به نقطه اتودزدن برسیم.

اگر هدف کار از اول مشخص باشد معلوم می شود که از نظر تنظیم چه سبکی را باید برای آن فرآوری کنیم. به همراه اعضای اتاق فکر آهنگ را گوش می دهیم و برای تعدادی از دوستان هم می فرستیم که گوش کنند و نظر بدهند. خیلی از قطعات را بارها تنظیم می کنیم؛ مثلا ترانه «کار دادی دستم» را در پنج، شش ورژن تنظیم کردیم. موضوعی که خود ما همیشه دوست داریم آن را رعایت کنیم این است که اگر قرار است موسیقی مردمی ارائه کنیم، به شعور آنها توهین نکنیم.

علی رهبری: این که میگویید طی سال های اخیر خوانندگان، یک دوران کوتاه اوج دارند اما در مقایسه با خوانندگان نسل های قبلی خیلی زود از دوران اوج فاصله می گیرند طبیعی است چون فاصله آماده شدن کار تا مرحله رسیدن به دست مخاطب کم شده است. از طرفی آرتیست هم باید صدای خودش را بشناسد. خیلی از خواننده ها احساس و صدای خیلی خوبی دارند و با ملودی های خوبی که می سازند کارشان در یک برهه زمانی به قول معروف می گیرد اما از یک جایی به بعد برای آرتیست چیزهای دیگری هم اهمیت دارد.

مثلا این که چگونه لباس بپوشد یا سبک موسیقی اش پتانسیل پیشرفت و ماندگاری داشته باشد. قبلا خواننده یک کار هیت می ساخت و دو سال با آن کنسرت برگزار می کرد ولی امروزه شرایط فرق می کند مثلا آهنگ «جاده» در مقطعی هیت شد ولی به فکر این هستم که دیگر آن را در کنسرت نخوانیم و کار جدیدی را جایگزین کنیم. هر چقدر در موسیقی صبوری در کنار فکر و بررسی سلیقه جامعه باشد، موفقیت  بیشتری به دست می آید.

گروه پازل بند,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

همکاری با حمید هیراد

علی رهبری: همکاری با حمید هیراد در قطعه «دلارام» توصیه من بود. حمید یک سال تمام با شرکت قرارداد بسته بود ولی کاری بیرون نمی داد و فقط در حال آنالیز بود تا به قطعه بی حوصله رسید که من و آرین این تصمیم را با هم گرفتیم. اولا این که حمید هیراد در میان بچه های موسیقی پدیده ای نادر است. از لحاظ خصوصیات نیک رفتاری و خوش قلبی مانند او ندیده ام و ترانه هایی که می خواند به نوعی بازتاب ویژگی های اخلاقی خوب او هستند. حتی در صفحه اینستاگرام خودم هم کارهای حمید را می گذارم. البته ممکن است با خوانندگان دیگر هم در آینده اجراهای مشترک را تجربه کنیم.

مهم ترین رقبا

همه بچه هایی که در سبک شرقی می خوانند به نوعی رقیب ما هستند. بعضی از آنها صدای خیلی خوبی دارند و برخی دیگر علاوه بر صدا و استعداد خوانندگی، پروداکشن و مجموعه خیلی خوبی دارند. کسی که موفق می شود حتما علتی دارد. مثالی راجع به ماکان بند می زنم؛ ما با خیلی از موزیسین ها در ارتباط هستیم که خیلی تکنیکال به موضوع نگاه می کنند و همه هم دوست دارند خواننده بشوند. نخستین واکنش برخی از دوستان جبهه گرفتن نسبت به موفقیت ماکان بند بود.

پس از آن ماجرایی پیش آمد که گفتند یکی از آثار آنها کاور بوده اما بعد به همه ثابت شد که کاور نبوده است و تاریخ ریلیز کار کاملا مشخص بود. حدود دو سال پیش شرکت آوازی نو با ماکان قرارداد بسته بود و از آن موقع یاشار خسروی، امیرمیلاد نیکزاد و مهندس اردستانی آنالیز می کردند که بچه ها چه کاری را بسازند که بگیرد. منظور من فقط ماکان بند نیست. مطمئنا هر موفقیتی با تلاش، فکر و خلاقیت همراه است. من اعتقادی به مافیا در بازار موسیقی ندارم چون باور دارم که موفقیت را مردم رقم می زنند. آنها هستند که به یک ترانه و آهنگ علاقه مند می شوند و از آن استقبال می کنند.

خواننده مورد علاقه

آرین بهاری: سبک محسن چاوشی را خیلی دوست دارم. به نظرم هرچه بخواند می گیرد و جایگاه ویژه او در صدر مارکت و بازار موسیقی بی دلیل نیست. استراتژی محسن چاوشی برای من خیلی جذاب است. او یکی، دو آلبوم موسیقی با کلام عامیانه داشت که از آنها بسیار استقبال شد اما یکباره سبک کلام را عوض کرد و کلاسیک خوان شد و جالب این که این سبک او هم گرفت.

علی رهبری: سعی می کنم آثار بیشتر خوانندگان و آهنگسازها را گوش کنم ولی خواننده مورد علاقه من داخلی نیست. همه خوانندگانی که موفق شده اند یک ویژگی مشترک دارند؛ این که درون خود را شناخته و توانسته اند وجه مشترک خودشان و مخاطب هایشان را بشناسند. این که بگویم کدام شان قهرمان من بوده و دوستش داشتم، واقعا نمی دانم به نظرم شادمهر عقیلی یک نابغه است؛ او هم نوازنده منحصر به فردی است و هم آهنگساز و ترانه سرایی توانمند. بیزینس موسیقی را به خوبی می شناسد و کارهای موفق او در سالیان متمادی نشانه این است که موفقیت او بی دلیل نیست. مطمئنا اگر شادمهر در ایران بود کار برای کسانی که مشابه سبک او فعالیت می کنند به مراتب سخت تر می شد.

برنامه های آینده

علی رهبری: به نظر من استمرار موفقیت، با تفکر و استراتژی مناسب شدنی است و قطعا این اتفاق می افتد. شاید خواننده جدیدی به گروه ما اضافه شود که البته دو حالت دارد. یک اسم شناسنامه ای و دیگری برند «پازل بند». نه من و نه آرین هیچ وقت به دنبال اسم شناسنامه ای نبودیم. برند پازل بند می تواند با رویکردی صحیح، آینده نگری و رصد ذائقه مخاطب به فعالیت خود ادامه دهد.

آرین بهاری: اول از همه خواست خداست و بعد هدف و این که هر سال و هر ماه چه استراتژی و تفکری به کار ببریم که باقی بمانیم. اگر خواست خدا باشد، هستیم و اگر خواست خدا نباشد، نیستیم.

ماهنامه دیار

bartarinha.ir
  • 25
  • 3
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش