دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۰۸:۳۳ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۱۰۰۹۶۴
موسیقی

نادر مشایخی: چرا به جوانان اجازه کار کردن نمی‌دهند؟

نادر مشایخی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
نادر مشایخی می‌گوید: می‌دانید چقدر جوان با حال داریم؟ یکی از آن‌ها قطعه‌ای نوشته بود که به نظر من می‌توانست در بهترین فستیوال‌های دنیا اجراء شود. چرا به آن‌ها اجازه کار کردن نمی‌دهند؟ می‌خواهند دست زیاد نشود!

این آهنگساز و رهبر ارکستر در گفت‌وگویی که با ایسنا داشت، درباره فعالیت‌های موسیقایی این روزهایش اظهار کرد:  در حال آماده شدن برای کنسرتی هستیم که قرار است اسفند در تهران و شهرستان‌ها به روی صحنه برود. این کار ادامه پروژه «یک سال با باخ» به همراهی اینتر ارکستر تهران برگزار می‌شود.

 

سالن سمندریان جان می‌دهد برای موسیقی

او ادامه داد: اجرای تهران پیش از سال برگزار می‌شود؛ من معتقد هستم بهتر است این اجراء در تماشاخانه «ایرانشهر» به روی صحنه برود. سالن سمندریان آن برای موسیقی جان می‌دهد؛ سالن‌های عادی به نظر من از لحاظ آکوستیک خیلی بد هستند. باخ به درد تالار وحدت نمی‌خورد سالن‌هایی با این حجم تماشاگر از قرن ۱۹ باب شد؛ پیش از آن سالن‌ها کوچکتر بود و مردم عادت شنیداری دیگری داشتند.

 

مشایخی اضافه کرد: اجرای تهران پیش از سال برگزار می‌شود؛ من معتقد هستم بهتر است این اجرا در تماشاخانه «ایرانشهر» به روی صحنه برود. سالن سمندریان آن برای موسیقی جان می‌دهد؛ سالن‌های عادی به نظر من از لحاظ آکوستیک خیلی بد هستند. باخ به درد تالار وحدت نمی‌خورد سالن‌هایی با این حجم تماشاگر از قرن ۱۹ باب شد؛ پیش از آن سالن‌ها کوچکتر بود و مردم عادت شنیداری دیگری داشتند.

 

این آهنگساز همچنین گفت: در حال نوشتن قطعاتی برای ارکسترها و آنسامبل‌های خارجی هستم. شرایط خیلی خوبی پیش آمده و یک ارکستر خوب در کشور آلمان قرار است آثار جدیدی از من را اجراء کند؛ اگر شدنی شود، خبرهای آن را به زودی خواهم داد.

 

۷۰ مورد آسیب‌شناسی موسیقی ایران

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان کرد: من موسیقی ایران را آسیب‌شناسی کردم که به ۷۰ مورد رسیدم؛ این موارد مکتوب شده و به زودی به عنوان یک رساله منتشر می‌شود.

 

مشایخی گفت: مشکل ما این است که در شهرستان‌ها سالن کنسرت وجود ندارد این موضوع باید آسیب‌شناسی شود؛ نصف شهرهای شمال کشور سالن کنسرت ندارند و باید در سینما اجراء کرد؛ حتی در سنندج و کردستان که فرهنگ موسیقایی خیلی مهم است این مشکل دیده می‌شود.

 

او با بیان این‌که تمام فعالیت‌هایم را فعلا روی موضوعات آموزشی گذاشته‌ام، اظهار کرد: زیرا به نظرم وقت جوان‌ها تلف می‌شود، یعنی به جوان‌هایی که تا این اندازه بااستعداد هستند، افرادی درس می‌دهند که هنوز هیچ اطلاعی از سیستم‌های جدید آموزشی ندارند. سال‌ها است که این سیستم‌ها تغییر کرده اما همچنان چیزهای قدیمی را درس می‌دهند بدون این‌که در نظر بگیرند باید به نسل جوان طور دیگری آموزش داده شود. نسل امروز نسلی است که گجت‌های هوشمند در دستشان دارند و از آن‌ها اطلاعات را می‌گیرند بنابراین نحوه آموزش هم باید تغییر کند نه این‌که به روش ۷۰ سال پیش تدریس کرد.

 

این موسیقیدان در ادامه گفت: با این کتاب‌های آموزشی کسی چیزی یاد نمی‌گیرد، در نهایت هنرجوها پیش من می‌آیند و می‌گویند معلم‌هایشان دست به تحقیر آن‌ها می‌زنند. باید شاگرد را جذب کرد و به او هیجانی داد که بتواند یاد بگیرد. آموزش موسیقی در ایران باید به طور کل تغییر کند.

 

فستیوال باید عادات شنیداری جدید تولید کند

مشایخی همچنین درباره جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: اصلا نمی‌توان به این رویداد جشنواره گفت، بلکه بیشتر یک دورهمی است و در برگزاری آن تغییرات جزیی ایجاد می‌شود. فستیوال باید این امکان را به مخاطب بدهد که عادت‌های شنیداری جدید برای او ایجاد شود و امکانی ایجاد کند که هیچ جا این موسیقی را نشنود.

 

این موسیقیدان ادامه داد: می‌دانید چقدر جوان با حال داریم؟ یکی از آن‌ها قطعه‌ای نوشته بود که به نظر من می‌توانست در بهترین فستیوال‌های دنیا اجراء شود. چرا به آن‌ها اجازه کار کردن (شرکت در جشنواره) نمی‌دهند؟ می‌خواهند دست زیاد نشود! اگر می‌خواهند بخورند، ایرادی ندارد اما به بقیه هم اجازه کار کردن بدهند. می‌دانید چقدر کار آسانی است و چقدر خودشان لذت می‌برند؟ کمک کردن یعنی بهشت! پنج سال اجازه بدهیم جوانان کار کنند و ببینیم چه می‌شود.

 

مشایخی گفت: اگر قرار است فستیوال جریان‌ساز داشته باشیم، باید سعی کنیم موسیقی‌ای اجراء شود که تا به حال شنیده نشده است. می‌دانید چقدر موسیقی وجود دارد که در ایران اجراء نشده است؟ در ایران حتی یک نفر که بلیت‌فروش است می‌تواندن جلوی یک پروژه را بگیرد.

 

او درباره اساسنامه جشنواره موسیقی فجر که هنوز تصویب نشده است، بیان کرد: اساسنامه اگر هم داشته باشد، متعلق به داخل کشو است. اساسنامه ضمانت اجرایی ندارد. خوشبختانه معاونت جدید سعی می‌کند همه‌چیز را از پایه نگاه کند.

 

این رهبر ارکستر اظهار کرد: جشنواره‌ای که قرار است جریان‌ساز شود نباید فقط به اجرای موسیقی فکر کند. باید به نحوه‌ی تفکر انسان کنونی و ایرانی فکر کردن، فکر کند. مدام می‌پرسند چرا موسیقی ایرانی جهانی نمی‌شود؟، خب تقصیر خودشان است زیرا نمی‌دانند ایرانی فکر کردن چیست. نمی‌دانند ما ایرانی‌ها «عِلّی» فکر نمی‌کنیم. موسیقی ایرانی «موسیقی عِلّی» نیست و زیبایی آن هم در همین است و نمی‌دانیم چرا این‌ گوشه در ادامه آن گوشه قرار گرفته است اما احساسمان می‌گوید این خوب است.

 

او ادامه داد: یکی از مشکلات تئوری‌نویسی در ایران این است که طرز تفکری که خودش را با سرهم‌بندی مشغول می‌کند، می‌خواهد رابطه علّی پیدا کند و در این‌باره می‌ماند. دارند با ابزار اشتباه کار می‌کنند.

 

از نت‌نویسی‌های اوایل «باروک» استفاده کنیم

این آهنگساز اضافه کرد: موسیقی اوایل دوران باروک (قرن ۱۷) از نظر ساختار و فرمال به موسیقی ایرانی شبیه است، که نت‌نویسی شده است. به نت‌نویسی آن‌ها نگاه کنیم، ببینم چگونه این‌کار را انجام داده‌اند شاید بتوانیم استفاده کنیم یا خودمان نت‌نویسی‌ای داشته باشیم که وجوه نت‌نویسی اوایل باروک را به وجود بیاورد.

 

ما هر چهار سال یک‌بار رئیس جمهور انتخاب می‌کنیم چرا باید یک نفر ۴۰ سال در یک شورا حضور داشته باشد؟ هیچ‌گونه پیشرفتی در موسیقی ایران به وجود نیامده هیچ؛ بلکه یک سمبل‌کاری مزمن جا گرفته که مدام بدتر می‌شود. وزارت ارشاد تصمیم‌های  اشتباه می‌گیرد زیرا مشاوران اشتباهی انتخاب می‌کند.

 

 

 

 

 

  • 9
  • 1
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش