دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۰:۴۹ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۲۰۱۰۸۴
موسیقی

واکنش ها به بازسازی سرود «ای ایران»

بی‌حرمتی به یک اثر ریشه‌دار توسط معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی

روح‌الله خالقی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

انتشار یک قطعه سرود با به‌‌خدمت گرفتن قطعه «ای ایران» اثر ماندگار روح‌الله خالقی موسیقیدان و آهنگساز ایرانی بحث و جدل‌های بسیار در فضای رسانه‌ای کشور به‌راه انداخت. شبکه‌های اجتماعی دیروز مدعی شدند که معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی ترانه ای جدید را روی ملودی آهنگ مشهور «ای ایران» گذاشته است.

 

این اقدام باعث شد تا عده زیادی نیز با راه انداختن کمپین‌های مختلف در فضای مجازی، در حمایت از سرود اصیل و کهن «ای ایران» بشدت نسبت به این مصادره و تقلید موسیقایی و ادبی انتقاد کنند. این افراد معتقدند اگر قرار است چنین کاری انجام شود با توجه به بودجه مناسبی که نهادهای مذهبی و انقلابی در اختیار دارند، چرا به ساخت و تولید اثری فاخر که وجه هنری و شأن آنچه در شعر این اثر به آن پرداخته شده اقدام نشده و چه لزومی داشته تا اثری که به عنوان یک اثر ملی در ذهن و حافظه تاریخی ایرانی‌ها قرار دارد بستری برای ساخت چنین اثری شود.

 

محمدعلی بهمنی شاعر معاصر و حسام‌الدین سراج خواننده و موسیقیدان ایرانی در گفت‌و‌گو با «ایران» از لزوم توجه به مسائل حقوقی و البته اخلاقی در برخورد با آثاری که به عنوان گنجینه ملی و مذهبی در حافظه و خاطر یک جامعه وجود دارد سخن گفته‌اند.

 

وقتی از ذات هنر بی‌خبریم

 

حسام‌الدین سراج

خواننده و موسیقیدان

 

قطعاً کسی چنین حقی ندارد که بخواهد اثری که سال‌ها پیش با هویتی مستقل به گوش و هوش مردم رسیده را تغییر هویت بدهد و با تحریف و بازسازی اثری تازه خلق کند. هر اثر هنری هویتی مستقل دارد و ما چنین حقی نداریم که حقوق سازندگان اثر را پایمال کنیم و این چه از نظر اخلاقی و چه از نظر حقوقی امری مذموم است و نشان می‌دهد سازندگان این اثر برای هنر هیچ هویتی قائل نیستند و صرفاً برای آنها وسیله‌ ای است تا به آنچه در ذهن، به عنوان هدف دارند برسند.

 

همان‌طور که گفته شد چنین اقداماتی نشان می‌دهد که افرادی که پشت چنین اثری قرار دارند نه هنرمند هستند و نه قائل به هویت مستقل برای هنر. وقتی ما ذات هنر را قبول نداریم از ریشه و کنه آن‌ چیزی که می‌تواند به عنوان هنر مردم را تحت تأثیر قرار دهد هم بی‌اطلاع هستیم. همین می‌شود که ما لحظه‌ای فکر نکنیم که سرودی با جایگاهی ملی مثل سرود «ای ایران»‌دارای هویتی ملی و ایرانی است و اگر می‌خواهیم کار دیگری انجام دهیم باید بدانیم که چگونه می‌توانیم برای رساندن پیام خود از قابلیت‌های هنر که در ذات هنر نهفته است بهره ببریم.

 

بی‌حرمتی به یک اثر ریشه‌دار

 

محمد علی بهمنی

شاعر و ترانه‌سرا

 

چنین رفتاری با یک اثر اصیل موسیقایی بی‌احترامی به ساحت هنر است. چیز زیادی نمی‌توان در مورد چنین کاری گفت. چرا که بدی رفتار کسانی که چنین کاری با سرود «ای ایران» کردند، آن قدر روشن است که نیازی به اثبات خطای آنها وجود ندارد. نه تنها سرود معروف و اصیل «ای ایران» که ساخته زنده‌یاد روح‌الله خالقی است بلکه با هر اثر اصیل و ریشه‌دار دیگری هم اگر چنین رفتاری صورت بگیرد به معنای نادیده گرفتن جایگاه و ارزش و اعتبار هنری و فرهنگی آن اثر است. کسانی که چنین کاری کردند، در واقع کارشان اول بی‌حرمتی به هنر و فرهنگ و بعد به سرود «ای ایران» است.

 

ضمن این‌که اصلاً نیازی هم به چنین کاری نبوده چون مفاهیم و موضوعاتی که سازندگان این کار خواستند به وسیله آهنگ سرود «ای ایران» آنها را مطرح کنند، هیچ نیازی به کار آنها ندارد. به این ترتیب ضمن این‌که به یک اثر معروف، اصیل و ریشه‌دار موسیقایی بی‌حرمتی کردند، کاری انجام دادند که هیچ ضرورتی به انجام آن نبود.

 

  • 20
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش