دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۲۰:۳۱ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ کد خبر: ۹۷۱۲۰۷۲۹۸
موسیقی

انتقادات شهرام ناظری از دولت و صداوسیما/ در جنگی نابرابر هستیم

شهرام ناظری,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
آئین رونمایی از آلبوم «آرش کمانگیر» به آهنگسازی پژمان طاهری و خوانندگی شهرام ناظری با طرح انتقادات این خواننده پیشکسوت علیه دولت و صداوسیما همراه شد.

به گزارش مهر، مراسم رونمایی آلبوم «آرش کمانگیر» به آهنگسازی پژمان طاهری، روایت قطب الدین صادقی و خوانندگی شهرام ناظری بعدازظهر جمعه ۲۴ اسفند ماه با حضور تعدادی از هنرمندان در تالار اجتماعات موزه موسیقی برگزار شد.

 

این در حالی است که روز چهارشنبه ۲۲ اسفندماه کنسرتی از این پروژه موسیقایی در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران میزبان علاقه‌مندان موسیقی ایرانی بود.

 

تلاش برای روزآمد کردن آرش کمانگیر با شهرام ناظری

محمد حسین توتونچیان در ابتدای مراسم رونمایی آلبوم «آرش کمانگیر» اظهار کرد: این آلبوم با زحمت‌های فراوان دوست هنرمندم پژمان طاهری به سرانجام رسید و بسیار خوشحالم که امروز شاهد رونمایی آن در موزه موسیقی هستیم. به هر حال این روزها رونمایی از آلبوم‌ها و آثار موسیقایی مد شده است. شما بدانید شهرام ناظری به هیچ عنوان نیازی به این بزرگ شدن‌ها ندارند و ما به جهت اینکه هواداران استاد تمایل داشتند که چنین برنامه‌هایی برگزار شود نسبت به برگزاری این مراسم اقدام کرده و به خواست استاد موزه موسیقی را برای اجرای برنامه انتخاب کردیم.

 

پژمان طاهری آهنگساز آلبوم «آرش کمانگیر» هم در این نشست بیان کرد: خیلی خوشحالم که در کنار استاد شهرام ناظری شاهد برگزاری مراسم رونمایی این آلبوم هستیم. کار با این هنرمند شایسته موسیقی کشورمان تلاش بسیار سختی بود که بسیار خوشحالم امروز شاهد رونمایی آن هستیم.

 

طاهری ادامه داد: این پروژه بعد از مجموعه امیرکبیر دربرگیرنده لحظات خوبی بود که بعداً درباره آن به صورت مکتوب نکاتی را بازگو خواهم کرد. آرش کمانگیر در شرایطی تولید می‌شود که ما به ازاهای این شخصیت اسطوره‌ای در جامعه ایرانی دیده می‌شوند. خوشبختانه نمونه‌های عینی از آرش کمانگیر در کشور ما وجود دارند که می‌توانند در قالب یک اثر موسیقایی به مخاطبان معرفی شوند.

 

وی افزود: به اعتقاد من دوران انتشار سی دی به پایان رسیده و من از دوست خوبم آقای توتونچیان تشکر می‌کنم که با وجود اینکه می‌داند این اثر توجیه اقتصادی ندارد نسبت به انتشار آن و برگزاری کنسرت این پروژه همکاری‌های بسیار شایسته ای انجام داد.

 

دیگر «فرهنگ» موردتوجه دولت نیست

شهرام ناظری خواننده آلبوم آرش کمانگیر نیز در این نشست بیان کرد: من در کنار پروژه آرش کمانگیر کارهای زیادی را انجام دادم و هر چند می‌دانیم تولید سی‌دی به لحاظ اقتصادی بازدهی ندارد اما تلاش کردیم که کاری را انجام دهیم. زیرا ما باید کار کنیم. من از همه مخاطبان عزیز به ویژه خبرنگاران عزیز تشکر ویژه‌ای دارم که همواره همراه اهل فرهنگ و هنر بودند و ما را کمک کردند که صدای آواز ما به گوش مخاطبان برسد.

 

این هنرمند گفت: من برای تولید پروژه آرش کمانگیر با برادران طاهری خیلی کلنجار رفتم زیرا آنها می‌خواستند من را وارد دنیای دیگری کنند. اما بسیار خوشحالم که برای اجرای پروژه همراه من بودند. به هر حال برای تولید یک اثر موسیقایی اصلاً خوانندگی مهم‌ترین و تنهاترین اصل نیست زیرا یک خواننده باید به تمام وجوه فرهنگی کشور خود از تاریخ گرفته تا ادبیات آشنا شود. خود من از بچگی تلاش کردم با آشنایی تاریخ و فرهنگ کشورم به موسیقی وارد شده و لحن خودم را به مخاطبان معرفی کنم. این شیوه در پروژه آرش کمانگیر هم ادامه پیدا کرد و خوشبختانه به مرحله‌ای رسید که با وجود کلنجارهای فراوان اثر ارزشمندی را به جامعه مخاطب تحویل داد.

 

ناظری در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: هر دوره‌ای بیان‌کننده یک فضایی در عرصه فرهنگ و هنر است. امروزه دوره دیگری است که حس هنری در آثار موسیقایی به وضوح مشاهده می‌شود و حتی آن شور و احوالی که در دهه‌های قبل وجود داشت دیگر رنگ باخته است. امروز اینترنت از یک سو می‌تواند تأثیر منفی بگذارد و از سوی دیگر مساله پرداختن به فرهنگ دیگر مورد توجه دولت نیست در نتیجه طبیعی است که همه چیز آرام‌آرام افت پیدا کرده و اگر خواننده‌ای هم در این شرایط رشد کند دیگر آن تأثیرگذاری لازم را برای موسیقی و مخاطب نداشته باشد.

 

نمی‌توانیم با صداوسیما رقابت کنیم

این هنرمند پیشکسوت افزود: البته ما چندین غول موسیقی ایران را پس از پیروزی انقلاب اسلامی از دست دادیم که واقعاً شرایط موسیقی را دچار دگرگونی کرد. به عبارتی نبود مراکزی چون مرکز حفظ و اشاعه و فقدان استادان موسیقی ایران مقداری باعث هرج و مرج شده که شرایط را تا به این حد نامطلوب کند.

 

وی ادامه داد: وقتی من نوجوان بودم پیش استادانی بودم که از آن‌ها بسیار آموختم. من در آن دوران برای هنرمندانی که از آن‌ها می‌آموختم هر کاری می‌توانستم انجام می‌دادم. کما اینکه در زمان نوجوانی استادی داشتم که از کار بیکار شده بود و در دماوند زندگی می‌کرد. من برای قدرشناسی از این هنرمند بزرگ برای او در زمستان نفت می‌آوردم چرا که به او مدیون بودم. امروز هم این ماجرا در زندگی کاری خودم ادامه داشته و من همراه با برادران طاهری تلاش کرده‌ام تا این موضوع را به آن‌ها منتقل کنم که به عنوان دو هنرمند جوان و مستعد موسیقی ایرانی از استاد و کسی که تجربه بیشتری از آن‌ها دارد حرف شنوی داشته باشند.

 

ناظری افزود: البته بسیار خوشحالم که چنین اتفاقی افتاد و منظومه آرش کمانگیر با ویژگی‌های بسیار ارزشمندی که دارد به مخاطبان ارائه شد. من نمی‌دانم چه شد که ضبط این پروژه بسیار روان انجام گرفت و من به صورت خلاقانه به لحن‌هایی از آواز رسیدم که برای خودم تجربه ارزشمند بود. به هر ترتیب خوانش اسطوره آرش کمانگیر کار بسیار سختی بود که من به صورت کاملاً خلاق و در عرض یک روز آنها را خواندم.

 

این خواننده موسیقی ایرانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود بیان کرد: به هر صورتی که بوده کارهایمان را منتشر کرده اما شما بدانید ما نمی‌توانیم با صداوسیما رقابت کنیم. من سال‌هاست در صداوسیما حضور ندارم و وقتی من در این مجموعه حضور ندارم پس شرایط همین می‌شود. به هر حال چون سیاست رسانه ملی حمایت از کارهای سطح پایین است، پس نمی‌توان با این شرایط مقابله کرد.

 

وی افزود: این رسانه تمام جامعه را تحت پوشش خود قرار داده است و ما توانایی مقابله با این جریان نابرابر را نداریم. ما در این عرصه فقط می‌توانیم سعی کنیم تا با کمک علاقه‌مندان فرهنگ کارهایمان را منتشر کنیم. متأسفانه تبلیغات در دست ما نیست و ما هم نمی‌توانیم با هشتاد میلیون ایرانی حرف بزنیم. به هر حال من در این جنگ نابرابر حضور داشتم اما وقتی کاری برای هدایت درست گوش شنیداری جامعه نمی‌توان انجام داد، ماجرا واقعاً ترسناک می‌شود. البته مردم ایران با وجود تمام مسائلی که وجود داشته هنوز خواستار فرهنگ و هنر ایرانی هستند و ما هم با اتکا به آن‌ها هر تلاشی می‌کنیم.

 

ادای احترام به پهلوانان ملی ایران در آرش کمانگیر

قطب‌الدین صادقی راوی پروژه «آرش کمانگیر» هم در این مراسم با ابراز خرسندی از حضور در این اثر توضیح داد: تخصص من به دور از عالم موسیقی است و این برای اولین‌بار است که در خدمت هنرمندانی در عرصه موسیقی هستم که از دیرباز با کارهای آنان آشنا بودم.

 

وی افزود: به اعتقاد من آرش کمانگیر حماسی‌ترین شعر ایران است که به دلیل شرایط سیاسی دهه چهل، سیاوش کسرایی را واداشت که احساسات شاعرانه و میهن‌دوستی خود را در آن ارائه دهد. این شعر دارای یک فرهنگ مهری بوده که دارای ارزش‌های فراوانی است. این اثر یک ادای احترام به پهلوانان ملی است که زنده کردن آن یکی از وظایف هنرمندان هر دوره است.

 

آلبوم «آرش کمانگیر» که توسط شرکت فرهنگی هنری «ققنوس» به تهیه‌کنندگی محمد حسین توتونچیان در دسترس مخاطبان قرار گرفته، یک اثر ارکسترال محسوب می‌شود که با صدای شهرام ناظری و بر اساس شعری از سیاوش کسرایی توسط پژمان طاهری آهنگسازی شده است. بخش ارکسترال این اثر نیز در «کنسرت هاوس» شهر وین توسط ارکستر مجلسی اتریش و به رهبری طاها عابدیان ضبط شده است.

 

«آرش کمانگیر» متشکل از هفت قطعه به نام‌های «شب»، «قصه»، «امید»، «آهنگ دگر»، «بدرود»، «آرش» و «سوگ» است. ضمن اینکه پژمان طاهری، طاها عابدیان، فرهاد صفری و بابک غسالی تکنوازان آلبوم «آرش کمانگیر» هستند و غیر از تکنوازی ویولای طاها عابدیان که در وین ضبط شده، دیگر تک نوازی‌ها و دکلمه در تهران صدابرداری شده است.

 

 

  • 18
  • 5
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش