دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۰۰:۲۰ - ۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۲۰۱۴۳۴
موسیقی

پایین‌آمدن تیراژ آلبوم‌ها و بلایی که بر سر همه آورد

کپی‌رایت دقیقا کجایی؟

محسن چاوشی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی

روزگار فروش میلیونی کاست‌ها و سی‌دی‌های خوانندگان سر آمده است و دیگر شاید هیچ آلبومی نتواند رکورد فروش آلبوم دهاتی، نیلوفرانه و حسرت در دهه ٧٠ و ٨٠ را رد کند. حتی اگر بیشتر از ١٠‌میلیون نفر هم آلبومی را بشنوند کمتر از یک‌درصد آنها آلبوم را خریداری کرده‌اند، بنابراین قطعا می‌توان حرف‌های نیما جوان، ناشر آلبوم جدید بیژن کامکار درباره آمار فروش آلبوم‌های موسیقی را باور کرد و این‌که فروش آن به زیر ‌هزار نسخه رسیده است.

 

بابک چمن‌آرا، مدیر مرکز موسیقی بتهوون، قدیمی‌ترین فروشگاه موسیقی در ایران هم در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «ما در ایران قانون کپی‌رایت داریم اما رعایت نمی‌شود. اگر قانون کپی‌رایت نداشتیم، تا این اندازه تأسف‌برانگیز نبود. امکان فروش آلبوم‌ها به صورت مجازی البته یک فرصت است که از آن غفلت شده است. متاسفانه اخلاق و فرهنگ استفاده از آن را نداریم؛ موضوعی که باعث می‌شود حتی اگر چند سایت در این زمینه کار ‌کنند، باز اتفاق دلخواهی نیفتد. مثل این است که با آبکش آب را جا‌به‌جا کنیم، به قدری این فاجعه بزرگ است که عملا نمی‌توان کاری انجام داد.»

 

دانلود کن، بی‌خیال قانون باش

رغبت‌نداشتن مردم برای خرید آلبوم‌ها و پایین‌آمدن تیراژ فیزیکی از نظر بابک چمن‌آرا دلایل مختلفی دارد: «کاری به رسمی و غیررسمی‌بودن آن ندارم اما شاید مردم راحت‌تر باشند که آلبوم‌ها را از اینترنت دانلود کنند. از سوی دیگر عملا فضای استفاده از سی‌دی از بین رفته است به عنوان مثال، اگر در همین پایتخت سی‌دی پلیر بخواهید، باید ٥روز دنبال آن بگردید. ضمن این‌که کارخانه‌ها هم دیگر برای خودرو به جای دستگاه سی‌دی پلیر، جای فلش می‌گذارند نه این‌که بد باشد اما چون فرهنگ استفاده از آن را یاد نگرفتیم، آسیب‌زاست. بنابراین امکان استفاده از آلبوم فیزیکی پایین آمده است.»  او در ادامه درباره مشکلات صنف سی‌دی‌فروش‌ها که باعث تعطیلی آنها شده است، هم توضیحاتی داد: «به دلایلی که گفته شد، سود سی‌دی‌فروشی‌ها کم شده است و حتی اتحادیه مستقلی هم ندارند که از آنها و حقوقشان دفاع کند، بنابراین اگر سی‌دی و آلبوم جدید فیزیکی هم باشد، جای فروختن برای آن نیست.»

 

امان از قیمت‌ها

به همه اینها افزایش قیمت‌ها در یک‌سال گذشته را هم اضافه کنید که حسابی بازار فروش آلبوم‌های فیزیکی را بی‌رونق‌تر از گذشته کرده است: «اگر ناشری در گذشته دلش می‌خواست که در‌ سال چند سی‌دی و آلبوم فیزیکی تولید کند، الان دیگر حتی اگر دلش بخواهد هم نمی‌تواند. قیمت تمام‌شده آلبوم فیزیکی در گذشته با محاسبه قیمت  سی‌دی، کاغذ و همه ملزومات البته به جز درنظرگرفتن حق مولف ٣ تا ٣‌هزار و ٥٠٠ تومان بود، بنابراین اگر ٣٠٠ تا ٥٠٠ سی‌دی هم فروخته می‌شد، هزینه‌هایش را پوشش می‌داد و فروش بیشتر از این تعداد هم سود مولف بود اما حالا قیمت تمام‌شده یک سی‌دی ٩‌هزار تومان است؛ یعنی باید ‌هزار و ٢٠٠ نسخه فروش برود تا شرکت از حاشیه ضرر فاصله بگیرد. در این شرایط واقعا فکر می‌کنید چند نفر بخواهند سی‌دی بخرند؟» چند روز قبل البته نیما جوان، ناشر آلبوم جدید بیژن کامکار گفته بود که تولید یک آلبوم موسیقی حدود ٨‌میلیون تومان هزینه در برمی‌گیرد اما به گفته مدیر مرکز موسیقی بتهوون رقم قطعی برای تولید آلبوم به خیلی چیزها ازجمله تعداد سازها، استودیویی که در آن کار ضبط می‌شود؛ خواننده، نوازنده و آهنگساز کار و حتی شعر مرتبط است.

 

از رکوردهای فروش خبری نیست

درحال حاضر آمار رسمی درباره فروش آلبوم‌ها وجود ندارد. فقط می‌‌دانیم که فروش فیزیکی زیر‌ هزار نسخه است، درحالی ‌که در دهه ٧٠ و ٨٠ و درباره برخی آلبوم‌ها این رقم به ٣‌میلیون نسخه هم رسیده بود مثل آلبوم حسرت محمد اصفهانی که در دهه ٧٠ بیش از یک‌میلیون و ٦٠٠‌هزار نسخه فروخت یا آلبوم نیلوفرانه علیرضا افتخاری که عدد فروش آن به سه‌میلیون نسخه رسید و البته آلبوم دهاتی از شادمهر عقیلی که در چهاردهمین‌سال انتشار آن رکورد ١٠ میلیونی را ثبت کرد. با وجود این، چمن آرا می‌گوید اگر در ‌سال ٩٣ آلبومی ٢‌هزار نسخه به فروش می‌رفت، حالا ٢٠٠ نسخه به فروش می‌رود: «همه اینها درحالی است که قیمت تمام‌شده آلبوم‌ها چندین‌برابر شده است. افزایش جمعیت را هم به آن اضافه کنید، چون درحال حاضر آدم‌های بیشتری یک آهنگ را می‌شنوند که به معنی خرید قانونی آن نیست. مثلا اگر در‌ سال ٩٣ حدود ٥٠‌هزار نفر آهنگی را می‌شنیدند، الان درنهایت ٧٥٠‌هزار نفر می‌شنوند.»

 

محرمانه‌های بیپ تونز

به هرحال در برابر این‌همه واقعیت تلخ شاید هنوز روزنه امیدی هست، اگرچه خیلی کم‌نور. فروش مجازی آلبوم‌ها چندسالی است که از طریق چند سایت محدود ازجمله بیپ تونز، بلندگو یا مثلا سایت بیار انجام می‌شود اما واقعا فکر می‌کنید میزان فروش چقدر است؟ البته که فرزاد تهرانی، یکی از مدیران سایت بیپ تونز آمار فروش اینترنتی آلبوم‌ها از طریق بیپ تونز را به «شهروند» اعلام نمی‌کند، چون از نظر او این آمار، اطلاعاتی محرمانه میان استارت‌آپ بیپ‌تونز و صاحبان آلبوم است. او فقط پروفروش‌های ‌سال ٩٧ را نام می‌برد: «در ‌سال ٩٧، به ترتیب آلبوم‌های ابراهیم  از محسن چاووشی، ایران من از همایون شجریان و سهراب پورناظری، شهر دیوانه از احسان خواجه‌امیری، کجا باید برم از روزبه بمانی و دریا اثر آرش و مسیح عدل‌پرور پرفروش‌ترین‌های‌ سال ٩٧ در سایت بیپ تونز بوده‌اند.»

 

پشتکار گمشده

در مقابل این ماجرا بحث فروش اینترنتی فیلم‌های سینمایی از طریق سامانه وی.او.دی و سایر سایت‌های فروش از‌ سال ٩٤ به راه افتاده و تقریبا موفق هم بوده است و حالا باید فهمید که چرا سایت‌های دانلود قانونی آلبوم‌های موسیقی موفقیت چندانی به دست نیاوردند؟ چمن‌آرا، مدیر بتهوون در توضیح دلایل آن از سماجت و پیگیری بیشتر تهیه‌کننده‌های سینمایی نام می‌برد: «آنها محکم پشت ماجرا ایستاده‌اند اما همکاران ما این کار را نکردند، اگر هم کردند، حرکت صنفی نبوده است؛ ضمن این‌که حجم موسیقی نسبت به حجم فیلم بسیار پایین‌تر است. همین حالا اگر سیروان خسروی یک آهنگ بخواند، ظرف چند دقیقه می‌شود آن را از یک مسیری دانلود کرد اما یک قسمت از یک سریال حداقل نیم‌ساعت زمان می‌برد.»

 

نیره خادمی

 

  • 19
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش