دوشنبه ۰۳ دی ۱۴۰۳
۱۳:۰۵ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۵۰۰۸۹۱
موسیقی

حسین زمان بعد از ۱۷ سال سکوت بار دیگر خواند

حسین زمان,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
شب گذشته «حسین زمان» خواننده نسل اول موسیقی پاپ ایران، بعد از ۱۷ سال سکوت، در مرکز همایش‌های برج میلاد به روی صحنه رفت و منتخبی از آثار قدیم و جدید خود را با همراهی ارکستر بزرگی متشکل از نوازندگان پیشکسوت و جوان اجرا کرد.

حسین زمان از خوانندگان پیشگام موسیقی پاپ بعد از انقلاب که مدت‌ها فعالیتی نداشت، موفق شد تا پس از اخذ مجوز رسمی از دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته (سوم مردادماه) با مخاطبان قدیمی و علاقه‌مندان جوان موسیقی پاپ دیدار کند.

از دل نرود هرآنکه از دیده برفت

این کنسرت با اورتور بی‌کلامی که از قطعه ای ایران اقتباس شده بود آغاز شد. پس از این قطعه حسین زمان در میان تشویق‌های ممتد حاضران روی صحنه آمد و ضمن خیر مقدم به حاضران در سالن گفت: از مدت‌ها پیش برای امشب لحظه شماری می‌کردم و بسیار خوشحالم که می‌بینم بعد از مدت‌ها سکوت و غیبت هنوز مرا به یاد دارید.

این هنرمند افزود: بسیاری از دوستانم به من توصیه کرده بودند که اقدام به برگزاری کنسرت نکنم چون دیگر کسی مرا به خاطر نخواهد آورد و شاید حنجره من بعد از این مدت طولانی توانایی اجرای دو نوبت کنسرت در یک شب را نداشته باشد اما من باور داشتم که در خاطر شما مانده ام و امشب آمده ام تا با اجرای گلچینی از قطعات قدیمی و تعدادی قطعه جدید با شما تجدید دیدار کنم و بگویم هنوز هم می‌توانم برای شما بخوانم.

ارکستری برای مردم

این هنرمند که برای تازه ترین کنسرت خود از ارکستر بزرگ شامل سکشن سازهای زهی، بادی، کوبه ای و گیتار الکتریک، باس، درامز و سازهای پرکاسیو استفاده کرده در باره انتخاب چنین آنسامبل بزرگی گفت: می‌شد این کنسرت با یک ارکستر کوچک پاپ نیز برگزار شود اما من دوست داشتم برای مردمی که سالهاست موفق نشده اند از رسانه های رسمی سازها و نوازندگان را به صورت زنده ببینند ارکستری بزرگ تدارک ببینم. 

حق نوازندگان ادا نشده است

وی افزود: از طرفی امروزه موسیقی ما  خواننده محور شده و آنچنان که باید به نوازندگان بها داده نمی‌شود و از آنها تقدیر و تشکر به عمل نمی‌آید درصورتی که نوازندگان و بسیاری از عوامل پشت صحنه نقش غیرقابل انکاری در موفقیت و به شهرت رسیدن خوانندگان دارند.

موسیقی جولانگاه دلالان شده است

وی در بخش دیگری از کنسرت خود گفت: امروزه موسیقی ما در دستان دلالانی است که جز منفعت شخصی هیچ دغدغه فرهنگی و هنری ندارند و ما هنرمندان باید باور کنیم که حرمت هنر و موسیقی در دستان خود ماست و اگر ما برای حفظ  حرمت خود تلاشی نکنیم از دیگران نباید انتظاری داشت.

درد دل با مخاطبانی خاص

یکی از جداب ترین بخش‌های این کنسرت اجرای قطعه جدید برادرجان بود که در این قطعه که به گفته حسین زمان ترانه آن درد دلی است با بعضی از هم‌نسلان خود در دوران دفاع مقدس، محمد رضا چراغعلی با نوازندگی پیانو و حسن فراهانی نوازنده ترومپت حسین زمان را بدون ارکستر بزگ همراهی کردند. پخش تصاویری از فیلم آزانس شیشه ای به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در زمان اجرای این قطعه اشاره ای تلویحی بود به رزمندگانی که بعد از جنگ مورد بی‌مهری قرار گرفته و امروزه با مشکلات عدیده ای دست به گریبان هستند که مخاطبان اصلی این خواننده برای درد دل‌های حسین زمان بودند که خود در سال‌های دفاع مقدس حضوری فعال در جبهه ها داشت.

تمرکز این موسیقی بر کلام است

پیش از اجرای این قطعه محمدرضا چراغعلی در سخنان کوتاهی گفت: مخاطبان هنر موسیقی سلیقه های مختلفی دارند. برخی از آنها به موسیقی بیکلام علاقه دارند و برخی به موسیقی ریتمیک، برخی به موسیقی ملودی محور و برخی در موسیقی به کلام و مفهوم ترانه ها علاقه دارند و ما هنرمندان موظفیم به همه این سلیقه ها احترام بگداریم اما مخطبان اصلی موسیقی حسین زمان کسانی هستند که به دنبال کلام و مفاهیم ترانه ها در موسیقی دقت می‌کنند و علاقه دارند. 

سپاس از همسری فداکار

ترانه بعدی کنسرت دیشب حسین زمان «تو نباشی» بود که این خواننده آن را به پاس سال‌ها همراهی و همدلی دوران سخت گذشته به همسرش تقدیم کرد.

نوستالژی‌های یک ترانه

اجرای قطعه «ایران ایران» که برای نخستین بار در سال های نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط هنرمند فقید موسیقی ایران یعنی عبدالرضا کیانی‌نژاد با نام مستعار  «مازیار» اجرا شد یکی از جذاب ترین بخش های کنسرت دیشب حسین زمان بود که فضای بسیار نوستالژیکی را در سالن ایجاد کرد و حاضران در سالن یکصدا این ترانه را با حسین زمان خواندند.

پایان بخش کنسرت حسین زمان اجرای ترانه «زندونی» بود که با استقبال شایان توجه حاضران در سالن روبه رو شد.

گاهشماری یک جریان هنری

در آخرین سال‌های دهه هفتاد که شروع دوباره ای برای موسیقی پاپ ایران بعد از سال‌ها سکوت بود، هنرمندانی در این عرصه هنری آغازگر جریانی نو و رویکرد زیبایی شناسانه بدیعی در موسیقی پاپ ایران شدند جریانی که در مدت کوتاهی موفق شد بر موج موسیقی لس‌آنجلسی که در آن دوران به عنوان تنها مرجع موسیقی پاپ  ایرانی بود غلبه کرده و گوی سبقت را از موسیقی پاپ لس آنجلسی برباید.

این نگاه بدیع و هنرمندانه نوین به موسیقی پاپ ایران بعد از مدتی هویت هنری خود را به بازار موسیقی واگذار کرد و موسیقی پاپ ایران به صورت ابزاری تجاری به دست برخی تهیه کنندگان افتاد که جز رقابت در بازار موسیقی و سود سرشار مالی به چیز دیگری توجه نداشتند این اتفاق سرآغاز روند رو به افولی شده که تا امروز ادامه یافته است. و باعث شده تا موسیقی پاپ امروز ما جز مواردی اندک به محصولی تجاری و عاری از نگاه هنرمندانه با تاریخ مصرف کوتاه مدت تبدیل شود.

یکی از هنرمندان و خوانندگان پیشگام موسیقی پاپ بعد از انقلاب که نگاه ویژه ای به ساختار هنرمندانه موسیقی با تمرکز بر اشعار فاخر و مفهومی داشت و از همه مهم‌تر در آثارش به مضامین اجتماعی توجه ویژه ای می‌شد، حسین زمان بود. 

این هنرمند  در ۱۸ مرداد ۱۳۳۸ در شهر تهران به دنیا آمد. پس ازاتمام تحصیلات متوسطه در تهران و اخذ دیپلم  ریاضی از دبیرستان خوارزمی در سال ۱۳۵۶، به  دانشگاه راه یافت  و در رشته مهندسی الکترونیک  در  دانشگاه  صنعتی اصفهان به تحصیل پرداخت.

این هنرمند که همواره در آثارش ردپاهای پررنگی از هنر متعهد دیده می‌شود در پیش از انقلاب مبارزات سیاسی‌اش  را از شانزده سالگی در دبیرستان و با پخش اعلامیه‌ها و  نوشتن  مقالات سیاسی آغاز کرد.  و پس از دو ترم  تحصیل  توسط  ساواک دستگیر شده و از دانشگاه اخراج  شد. 

پس از آن برای تحصیل به آمریکا رفت و تا آغاز جنگ ایران و عراق در آنجا بود. 

هنرمند جدا از مردم نیست

حسین زمان که معتقد است اثر هنرمند بدون توجه به جریانات و تاثیرات اجتماعی اصالت نخواهد داشت با آغاز جنگ با وجود اینکه حدود صد واحد دانشگاهی را گذرانده بود و  برای  چند ترم پیاپی شاگرد اول شده بود، تحصیلاتش را نیمه کاره رها کرد و به ایران بازگشت و بلافاصله راهی جبهه شد و در طول هشت سال جنگ هم‌زمان با  ادامه  تحصیل، به  مبارزه  با  دشمن نیز پرداخت. او تحصیلاتش را تا کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مخابرات ادامه داد و در طی بیست سال گذشته به تدریس در دانشگاه‌ها و مراکزآموزش عالی  و نیز پژوهش  در زمینه‌های  الکترونیک، مخابرات و رایانه مشغول بوده‌ است.

مجوز فعالیت هنری این هنرمند ۱۷ سال پیش بنا به دلایلی که به گفته خودش تا کنون مشخص نشده به حالت تعلیق درآمد تا اینکه در دوران مدیریت علی ترابی بر دفتر موسیقی وزارت ارشاد مراحل لغو این ممنوعیت از کارهای هنری آغاز و در روزهای نخست مدیریت محمد الهیاری فومنی در دفتر موسیقی به نتیجه رسید.

irna.ir
  • 13
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش