دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۰۲:۰۶ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۵۰۲۲۰۲
موسیقی

فرماندار تهران می‌گوید اجرای موسیقی خیابانی در تهران فقط با دریافت مجوز ممکن است

تهران بی‌ترانه

موسیقی خیابانی,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
دفتر موسیقی وزارت ارشاد اعلام کرد: هیچ آیین‌نامه‌ای برای موسیقی خیابانی تصویب نشده است.

موسیقی در ایران همیشه فرزندخوانده است و تا دلتان بخواهد با آن برخورد قهری شده است. نشان ندادن ساز در صداوسیما تا بگیر و ببندهایی که برای برگزاری کنسرت در سالن‌ها یا مثلا برخوردهایی که در سال‌های گذشته با نوازندگان خیابانی شده از نمونه‌های بارز بی‌مهری به موزیسین‌های ایرانی است.   حالا هم فرماندار تهران گفته است که هرگروه موسیقی و کنسرتی که قصد فعالیت در سطح شهر را دارد باید از وزارت ارشاد و دستگاه‌های مربوطه مجوز داشته باشد.

حرف‌های عیسی فرهادی در شرایطی است که پیگیری‌های «شهروند» از دفتر موسیقی وزارت ارشاد نشان می‌دهد هیچ آیین‌نامه‌ای دراین‌باره وجود ندارد. ظاهرا نهادهای ذیصلاح با این کار، درحال آماده‌سازی افکار عمومی برای اجرای تصمیمات جدید خود در آینده نزدیک هستند.

نیمه پر لیوان را ببینیم

شاید بتوان به صدور مجوز از دیدگاهی حمایتی نگاه کرد؛ دیدگاه خوشبینانه‌ای که امیر بهاری، فعال و منتقد موسیقی در گفت‌وگو با «شهروند» از آن حرف می‌زند:  «سطح کیفی بسیاری از این هنرمندان گاهی از کسانی که درحال برگزاری کنسرت هستند خیلی بیشتر است، آنها اغلب تحصیلکرده‌های مهم و گروه‌های جدی هستند که در این زمینه فعالیت می‌کنند، اما به دلیل فضای بی‌دلیل امنیتی که برای آنها وجود دارد با مشکل روبه‌رو می‌شوند. نمونه این برخوردها بسته شدن صفحه اینستاگرامی سه نوازنده خیابانی در ماه‌های گذشته بود که دلیل آن را محتوای مجرمانه مطرح کرده بودند، درحالی‌که فقط ویدیوی اجراهای خیابانی خود را منتشر می‌کردند. این برخوردها بی‌انصافی است و شاید با دادن مجوز وثبت شدن این گروه‌ها در ارشاد حداقل تکلیف آنها مشخص شود.»  سروش قهرمانلو، موزیسینی که خود سال‌ها همراه گروه موسیقی نیوش، موسیقی خیابانی اجرا کرده هم به «شهروند» می‌گوید که اگر وزارت ارشاد در ازای مجوز ما را حمایت کند، اشکالی ندارد.

نیمه خالی لیوان می‌چربد

ثبت نوازندگان خیابانی و حمایت از آنها در زمانی که با نهادهای امنیتی به مشکل بر می‌خورند نیمه پر لیوان است. اما نیمه خالی آن اتفاق محتمل‌تری است؛ یعنی نگاهی که گروه‌های خیابانی را در یک چارچوب خاص می‌خواهد. سروش قهرمانلو، که این اتفاق را محتمل‌تر می‌داند، در این باره می‌گوید: «این تصمیم برای محدود کردن اجراهای خیابانی است.»  امیر بهاری هم این اتفاق را ناخوشایند می‌داند و می‌گوید اگر این رویه تبدیل به امر و نهی شود که چه قطعاتی بخوانید یا نخوانید، مضحک است: «مسئولان باید بدانند که بسیاری از نوازنده‌ها به دلیل بروکراسی پیچیده و گران برگزاری کنسرت، در خیابان ساز می‌زنند. محدود کردن نوازندگان خیابانی برای اجرای چند قطعه خاص اشتباه است. وقتی در خیابان ساز می‌زنید، ارتباط با مخاطب چهره به چهره است و این ارتباط منجر به درخواست قطعاتی می‌شود.»

گرفتن شادی‌های لحظه‌‌ای از مردم

موسیقی خیابانی برای مردمی که شاید به دلیل قیمت‌های سرسام‌آور بلیت کنسرت، هیچ‌گاه در زندگی فرصت حضور در آن را نداشته باشند، جذاب است و احتمالا دقایقی آنها را از مشکلات روزمره دور می‌کند، بنابراین محدودیت برای گروه‌های موسیقی یعنی گرفتن امکان شادی‌های لحظه‌ای از مردم. سروش قهرمانلو هم می‌گوید نوازندگان خیابانی وظیفه فرهنگی خود را انجام می‌دهند تا فضای بیمار جامعه بهتر شود؛ درواقع کاری که مسئولان باید آن را انجام دهند، اما حالا چرا باید آن را محدود کنند.

مقایسه نوازنده خیابانی با تکدی‌گری اشتباه است

عیسی فرهادی البته پا را فراتر گذاشته و نوازندگان خیابانی را با تکدی‌گران خیابانی مقایسه کرده است: «موسیقی‌های خیابانی به نحوی تبدیل به تکدی‌گری نوین شده است و برای برخی مردم و خانواده‌ها مزاحمت ایجاد می‌کند.» این حرف‌ها مایه دلخوری اهالی موسیقی است که پس از سال‌ها تحصیل، تلاش و تجربه به این درجه رسیده‌اند؛ مثل امیر بهاری که معتقد است: «این حرف‌ها یعنی گوینده هیچ شناختی از موسیقی ندارد. حتی کسانی که در موسیقی خیابانی به‌عنوان مطرب‌ از آنها یاد می‌شود، هنرمند هستند.» سروش قهرمانلو هم می‌گوید اول باید بگویند که منظورشان از تکدی‌گری چیست: «آیا کسانی که در خیابان بساط پهن می‌کنند و جنس می‌فروشند هم از نظر آنها تکدی‌گر هستند؟ پس باید آنها را هم قانونمند کنند. نوازنده خیابانی که به زور از کسی پول نمی‌گیرد.»

آیا وزارت ارشاد بدون آیین‌نامه می‌تواند مجوز بدهد

موضوع در وزارت ارشاد به‌عنوان دستگاهی که گروه‌های موسیقی خیابانی ملزم به دریافت مجوز از آن هستند هم در نوع خود جالب است. مجید فروغی، مدیر روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت ارشاد در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «از ‌سال گذشته بحث‌هایی مبنی بر دریافت مجوز گروه‌های خیابانی برای اجرا در شهر مطرح شد. این موضوع به بررسی و مطالعه جوانب مختلف نیاز دارد، چون وجوه مختلفی دارد و نهادهای متعددی ممکن است با آن مرتبط باشند. بحث‌هایی هم مبنی بر تدوین آیین‌نامه‌ای برای اجرای گروه‌های موسیقی در خیابان‌های شهر مطرح شد اما هنوز آیین‌نامه‌ای تدوین نشده است و درحال حاضر هیچ اقدامی هم مبنی بر صدور مجوز از سوی دفتر موسیقی برای اجرای گروه‌های موسیقی خیابانی انجام نمی‌شود.»

آبان‌ سال گذشته سه جوان در یکی از خیابان‌های رشت مشغول نواختن موسیقی بودند که مامور اماکن با رفتار زننده‌ای مانع نواختن آنها شد، غافل از آن‌که دوربین‌ گوشی‌های شهروندان روشن است. تصاویر در مدت کمی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و تا چند روز بحث و انتقاد درباره آن ادامه یافت. اگر چه مسئولان قبل‌تر از لزوم مجوزدار کردن نوازندگان خیابانی گفته بودند، اما پس از این ماجرا صحبت‌ها جدی‌تر شد. چند ماه بعد کمیسیون فرهنگی مجلس، وزارت ارشاد، شهرداری تهران، وزارت اطلاعات و ناجا با هم تصمیم گرفتند که اجراهای خیابانی موسیقی مجوز بگیرند. حالا بعد از گذشت یک‌سال بدون تصویب آیین‌نامه‌ای می‌گویند نوازندگان خیابانی باید مجوز بگیرند.

  • 11
  • 4
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش