جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۷:۱۰ - ۰۳ آذر ۱۳۹۸ کد خبر: ۹۸۰۹۰۰۱۲۴
موسیقی

فریدون شهبازیان:

عصر جدید خواننده‌ی نوجوانش را به بیراهه برد

فریدون شهبازیان,اخبار هنرمندان,خبرهای هنرمندان,موسیقی
فریدون شهبازیان می‌گوید: زمانی که برنامه «عصر جدید» روی آنتن رفت، آن پسر که اصلا خواننده نبود، به دلیل حمایت‌های بی‌مورد افرادی که آنجا نشسته بودند و به نظرم چیزی از موسیقی نمی‌دانستند به بیراهه رفت و واقعا گمراه شد. اینگونه که می‌گویند به جشنواره‌ای در ترکیه رفته و در آن شرکت کرده است. آن بچه باید برود درسش را بخواند و اصلا نباید چنین اتفاقاتی برای او رخ دهد. آن بچه شاید در زمینه تحصیل و درس خواندن نسبت به موسیقی استعداد بیشتری داشته باشد و حتی نابغه باشد.

به گزارش ایلنا، برگزاری جشنواره‌های دولتی و خصوصی نقش مهمی در ارتقای سطح کیفی هنرهای مختلف دارد. طی سال‌ها و دهه‌های اخیر نیز مسئولان و هنرمندان عرصه‌های مختلف برای برگزاری رویدادهای تخصصی تلاش‌های بسیاری کرده‌اند که البته تحلیل آسیب‌شناسانه این بخش، گویای کاستی‌های بسیار در شیوه مدیریت و اجرای جشنواره‌های مختلف است. در میان هنرهای هفت‌گانه، موسیقی یکی از پرطرفدارترین و مردمی‌ترین‌هاست. موسیقی و گونه‌های مختلف آن در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی و پس از آن، مسیر پر فراز و نشیبی را تا به امروز پیموده است.

باید اذعان داشت که موسیقی سنتی، ایرانی، پاپ و دیگر گونه‌ها، به دلیل عدم وجود قوانین مشخص و سیاست‌های تعریف شده تا اوائل دهه هفتاد، رسما مقولاتی ممنوع محسوب می‌شدند، بنابراین اگر بخواهیم به تحلیل و ارزیابی موسیقی پس از انقلاب بپردازیم، باید قدمت آن را کمتر از چهل سال در نظر گیریم. البته باید یادآور شد که در آن سال‌ها موسیقی سنتی و ایرانی اعم از مقامی و دستگاهی نسبت به گونه پاپ به نوعی وضعیت مشخص‌تری داشته است. در همان سال‌های ابتدایی پس از انقلاب بود که هنرمندانی چون زنده‌یاد محمدرضا لطفی، شهرام ناظری، حسین علیزاده و دیگر بزرگان موسیقی ایرانی با تشکیل گروه‌های مستقل به اجرای آثار ایرانی پرداختند و با توجه به اتفاقات و رویدادهای مهم اجتماعی و سیاسی از جمله جنگ تحمیلی به تولید آثار ماندگار پرداختند.

جشنواره‌های موسیقی محور طی سال‌های پس از انقلاب اسلامی

از سال‌های پس از انقلاب تاکنون، چندین جشنواره مهم به عنوان تشکل‌های تخصصی و گاه رقابتی بنا گذاشته شده‌اند و به صورت مستمر یا منقطع به فعالیت خود ادامه داده‌اند، که در میان آنها جشنواره موسیقی فجر از بقیه شناخته شده‌تر است و سی‌و‌چهارمین دوره آن سال گذشته برگزار شد. از دیگر جشنواره‌های مهم حوزه موسیقی نیز می‌توان به جشنواره موسیقی نواحی کرمان، جشنواره موسیقی جوان اشاره کرد. البته باید یادآور شد رویدادهای مذکور با حمایت مراکز دولتی برگزار می‌شوند و خصوصی نیستند.

جشنواره‌های خصوصی حال حاضر کشور

حال چند سالی است که بخش‌های خصوصی نیز به میدان آمده‌اند و با برگزاری جشنواره‌ها در فصل‌های مختلف سال برای ارتقای سطح کیفی موسیقی و گونه‌های مختلف آن تلاش می‌کنند. به طور مثال علی‌اکبر مرادی طی چند سال گذشته برای ایجاد تشکلی منحصر به تنبورنوازان و فعالان موسیقی مقامی تلاش‌هایی کرده و علاوه بر تاسیس خانه تنبور واقع در روستای بانزلان (از توابع شهرستان دالاهو یکی از شهرهای استان کرمانشاه) رویدادی را نیز برگزار کرده که آن را با نام جشنواره کهن‌ آواهای تنبور می‌شناسند و امسال سومین دوره آن برگزار شد. جشنواره دانشگاهی موسیقی صبا، جشنواره خنیاگران مهر و سازهای الکترونیک نیز برخی دیگر از رویدادهایی هستند که به صورت تخصصی موسیقی و گونه‌های مختلف آن را مدنظر دارند.

جشنواره یا جایزه نوای خرم و چند و چون آن

جشنواره و جایزه همایون خرم (موسیقی‌دان، آهنگساز و نوازنده ویولون) با نام هنری «نوای خرم» نیز یکی‌دیگر از رویدادهای مهم بخش خصوصی است که با همیاری و همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط موسسه فرهنگی، هنری «رادنواندیش» با مدیریت بردیا صدرنوری و دبیری ناصر ایزدی برگزار می‌شود.فریدون شهبازیان درباره کیفیت جشنواره نوای خرم گفت: از ابتدای برگزاری جشنواره خرم در جریان چند و چون آن بوده‌ام و طی دو دوره نیز به عنوان داور در آن حضور داشته‌ام. جشنواره نوای خرم طی شش سال گذشته توانسته به خوبی میان خانواده‌ها نفوذ کند تا آنجا که رده سنی نوجوان و جوان غرق در اجرای موسیقی شدند که بر گرفته از آهنگسازانی است که جزو قدما هستند و در تاریخ موسیقی ایران جایگاه ویژه‌ای دارند.شهبازیان افزود: درست است که جشنواره خرم نام زنده‌یاد همایون خرم را با خود همراه دارد اما به آثار افرادی چون تجویدی، یاحقی، بدیعی و دیگر بزرگان موسیقی ایران پرداخته می‌شود و آنها نیز به نوعی در جشنواره حضور دارند.

وی افزود: البته خیلی با این موضوع که نام هنرمندان را بر جشنواره‌ها بگذاریم و متقاضیان را وادار به اجرای آثار آنها کنیم موافق نیستم. به نظرم، بهتر آن است که برای اجرای قطعات به شرکت‌کنندگان حق انتخاب دهیم.

شهبازیان در ادامه، درباره نحوه انتخاب آثار و اجراهای گروه‌های شرکت‌کننده در ششمین جشنواره نوای خرم گفت: آنگونه که طی بررسی‌ اجراهای دیروز و امروز دیده‌ام، می‌توانم بگویم پنج،‌شش گروه به اجرای آثار همایون خرم پرداختند و اتفاقا اجرای بدی داشتند.رهبر سابق ارکستر ملی ایران در ادامه گفت: طی روزهای گذشته خبری شنیدم مبنی بر اینکه قرار است جشنواره نوای خرم به صورت بین‌المللی شود و برگزارکنندگان تمایل دارند چنین اتفاقی رخ دهد. اگر چنین شود و متولیان این رویداد بتوانند این امکان را برقرار کنند که نوجوانان و جوانان ایرانی خارج از کشور نیز در جشنواره حضور یابند، اتفاقات مثبت و مفیدی رخ خواهد داد و امیدوارم چنین امکانی ایجاد شود و تصمیم نهایی در این‌باره با مسئولان است.

شهبازیان درباره سوءاستفاده‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای از شرکت‌کنندگان نوجوان و جوان جشنواره نوای خرم و چگونگی جلوگیری از این اتفاق نیز گفت: چنین اتفاقاتی اجتناب‌ناپذیر است و نمی‌توان جلوی آن را گرفت. شما توجه کنید، زمانی که برنامه «عصر جدید» روی آنتن رفت، آن پسر که اتفاقا خیلی بد و فالش می‌خواند و اصلا خواننده نبود، به دلیل حمایت‌های بی‌مورد افرادی که آنجا نشسته بودند و به نظرم چیزی از موسیقی نمی‌دانستند به بیراهه رفت و واقعا گمراه شد.اصلا معلوم نیست برای آن پسر چه اتفاقی رخ داده است. اینگونه که می‌گویند به جشنواره‌ای در ترکیه رفته و در آن شرکت کرده است. آن بچه باید برود درسش را بخواند و اصلا نباید چنین اتفاقاتی برای او رخ دهد. آن بچه شاید در زمینه تحصیل و درس خواندن نسبت به موسیقی استعداد بیشتری داشته باشد و حتی نابغه باشد. واقعا تعجب می‌کنم که آن داوری که در برنامه حضور داشته به‌به و چه‌چه می‌کرد و می‌گفت من خودم به تو آهنگ می‌دهم! پس کو؟ یک آهنگ به آن بچه بدهید ببینیم. شعار دادن که سخت نیست.

شهبازیان در پایان گفت: اگر به عنوان دبیر جشنواره مسئولیت داشته باشم به هر روی پس از پنجاه سال فعالیت در موسیقی کشورم، ایده‌هایی را برای برگزاری بهتر در ذهن دارم. اتفاقأ آقای ایزدی دبیر جشنواره نیز آن راه‌کارها را می‌داند؛ اما مسئله این است که آیا امکان به کارگیری آن راهکارها وجود دارد؟ به طور مثال اگر برای حمایت بهتر و بیشتر به برخی از شرکت‌کنندگان بگویم برای شرکت در کلاس‌ها به تهران بیایند، شاید خانواده‌شان این اجازه را ندهد یا به لحاظ مالی این امکان برایشان میسر نباشد. مسلمأ اگر حمایت از آنها توسط جشنواره میسر باشد و مثلا برای آنها بلیت رفت و برگشت هواپیما تهیه شود و آنها به کلاس‌های تهران بیایند اتفاقات خوبی رخ خواهد داد. مهم این است که امکانات لازم وجود دارد یا خیر.

  • 9
  • 2
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش