چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۳
۰۰:۲۲ - ۰۹ شهریور ۱۴۰۰ کد خبر: ۱۴۰۰۰۶۰۶۷۳
تئاتر شهر

هشدار زهرا نژادبهرام درباره خطر محدودیت زنان/ تئاتر نباید تفکیک جنسیتی شود

زهرا نژاد بهرام,واکنش زهرا نژاد بهرام به حذف رشته نمایش
زهرا نژاد بهرام، فعال حوزه زنان و عضو سابق شورای شهر تهران می‌گوید: وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ باید نسبت به تصمیم اخیر برای محدود شدن تحصیل دختران در رشته تئاتر در هنرستان سوره بازنگری کنند و تشکل های غیردولتی فعال در حوزه زنان نیز باید نسبت به این مساله حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.

به گزارش ایران آرت، در روزهای اخیر انتشار خبر حذف شدن رشته تئاتر از رشته‌های مجاز برای تحصیل دختران در هنرستان سوره وابسته به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، موج جدیدی از گمانه زنی‌ها درباره محدود شدن حضور اجتماعی زنان را مطرح کرده است. این در حالی است که با وجود افزایش محسوس حضور زنان در مشاغل مختلف در دهه‌های گذشته، براساس گزارش های مرکز آمار ایران، در حال حاضر تنها ۱۶ درصد از فرصت های شغلی در اختیار زنان است و درصد زنان بیکارشده در طول دوره کرونا نسبت به مردان بیکارشده در مدت همه گیری این ویروس نیز ۹ برابر بوده است.

 در این میان باید توجه داشت که براساس اظهارات معصومه ابتکار، معاون پیشین زنان و خانواده رئیس جمهور تا پیش از دوره شیوع کرونا حدود ۴۱ درصد کارکنان دولت را زنان تشکیل می دادند و همواره استقبال از زنان در بخش های دولتی بسیار بیشتر از بخش های خصوصی بوده است. همچنین اکنون حدود ۴۸ درصد کرسی های دانشگاهی توسط دختران اشغال شده است، اما شیوع کرونا در ایران و تعطیل شدن آموزش های حضوری در مدارس و دانشگاه ها عملا حضور اجتماعی دختران را محدودتر کرده است. در این شرایط بسیاری از فعالان حوزه زنان تاکید دارند که نباید با اقداماتی نظیر محدود شدن حضور دختران در رشته تئاتر، نباید به نگرانی ها از کاهش حضور اجتماعی دختران در حوزه های مختلف دامن زد.

این نکته ای است که زهرا نژادبهرام، فعال حوزه زنان در گفت‌و‌گو با رکنا روی آن دست گذاشت و با اشاره به تفکیک جنسیتی در برخی رشته های دانشگاهی در سال های قبل گفت: در سال های گذشته شاهد آن بودیم که از جذب دانشجویان دختر در برخی رشته های دانشگاهی خودداری می شد، اما با فعالیت های فعالان حوزه زنان، این روند تا حد زیادی محدود شده است و اکنون با حذف دختران از رشته تئاتر هنرستان سوره، این نگرانی وجود دارد که بازگشت به رویه های سابق، موجب کاهش حضور اجتماعی زنان و دختران شود.

وی افزود: محدود شدن حضور دختران در رشته تئاتر هنرستان سوره مجددا بازگشت به همان مساله نامطلوب تفکیک جنسیتی در حوزه آموزش را مطرح کرده است که این مساله قطعا برای جامعه ای که در چهار دهه گذشته فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته، مطلوب نیست؛ بخصوص که اکنون در جامعه ما زنانی زندگی می کنند که بسیار بیشتر از چهار دهه قبل به حق و حقوق خود آشنا هستند و سطح تحصیلات آنها به مراتب بالاتر رفته است و توانسته اند که در حوزه های مختلف شایستگی های خود را به اثبات برسانند.

این فعال حوزه زنان ادامه داد: بدون شک طرح مسائلی مانند تفکیک جنسیتی یک رشته هنری در یکی از هنرستان های کشور، به جز این که موجب وارد شدن عارضه های نگران کننده ای به جامعه زنان شود، هیچ عایدی دیگری نخواهد داشت. بنابراین مسئولان جدید آموزش و پرورش و وزارت علوم باید نسبت به این مساله توجه ویژه ای داشته باشند و مانع هرگونه تفکیک جنسیتی برای تحصیل در رشته های مختلف در مدارس و دانشگاه ها شوند.

نژادبهرام همچنین به بیکاری بخش زیادی از زنان در طول دوره کرونا اشاره کرد و گفت: خانم ها بسیار بیشتر از آقایان از شرایط کرونایی کشور آسیب دیده اند؛ به نحوی که در حالی که صرفا حدود ۱.۷ درصد مردان شاغل در طول دوره کرونا شغل خود را از دست داده اند، آمار بیکار شدن زنان در این دوره حدود ۱۵.۳ درصد بوده است. براین اساس می توان گفت که ضربه کرونا به اشتغال زنان حدود ۹ برابر مردان بوده است؛ به نحوی که زنان بسیاری از فرصت هایی را که تا پیش از دوره کرونا با تلاش زیادی به دست آورده بودند، به دلیل دشوارتر شدن شرایط اقتصادی کشور در طول دوره کرونا، از دست داده اند.

این فعال حوزه زنان تصریح کرد: در چنین شرایطی وارد کردن یک فشار روحی دیگر به دختران ما که حدود دو سال است به دلیل دوری از مدرسه و دانشگاه، عملا از فضای اجتماعی دور شده اند، قطعا خسارات جبران ناپذیری را به جامعه تحمیل خواهد کرد. بنابراین نهادهایی از جمله وزارت آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ باید نسبت به تصمیم اخیر برای محدود شدن تحصیل دختران در رشته تئاتر در هنرستان سوره بازنگری کنند و تشکل های غیردولتی فعال در حوزه زنان نیز باید نسبت به این مساله حساسیت ویژه ای داشته باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: ما نباید اجازه دهیم دخترانی که برحسب علاقه های خود تمایل دارند در رشته های هنری فعالیت کنند، از حضور در رشته های هنری گوناگون از جمله نویسندگی، کارگردانی، بازیگری و ... محروم شوند. این اتفاق نامبارکی است که متاسفانه در شرایط کنونی رخ داده است و امیدوارم که دولت جدید نخواهد از این مساله الگوبرداری کند و حضور دختران در رشته های هنری مختلف را محدود کند.

  • 13
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش