دوشنبه ۰۱ مرداد ۱۴۰۳
۱۵:۲۷ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ کد خبر: ۹۵۱۲۰۴۰۲۹
تئاتر شهر

استقبال گسترده از بیستمین جشنواره تئاتر دانشجویی

اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر,بیستمین جشنواره تئاتر دانشجویی
نشست بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران با حضور مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و دبیر این دوره از جشنواره، امروز ۲۳ اسفندماه در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.آثار ارسالی به این جشنواره تا کنون به بیش از ۳۰۰ اثر رسیده است که این تعداد در نوع خود بی سابقه است .

نشست رسانه ای بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران با حضور فضل الله ایرجی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، مهدی گمار دبیر این دوره از جشنواره و حسین عبدالهی معاون اجرایی و مسعود حکیمی معاون هنری جشنواره بیستم، برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست مهدی گمار با اشاره به صدور حکم دبیری خود در ۱۱ دی ماه ۹۵، گفت: از اعلام فراخوان تا افتتاحیه جشنواره بیستم، ۱۰۰ روز کاری را شامل می شود و به دلیل تأخیری که در آغاز به کار دبیرخانه جشنواره وجود داشت با ترس عظیمی مواجه شدم. خوشبختانه بخش اعظمی از راه را تا به امروز رفته ایم.

 

سپس فضل الله ایرجی با بیان اینکه شاید تأخیرها در جاهایی به ما کمک کند تا تصمیمات را سریعتر بگیریم، یادآور شد: همدلی در فضای دانشگاهی می تواند همه تأخیرهایی را که بر سر رویدادهای فرهنگی و هنری رخ می دهد، جبران کند. ضمن اینکه اگر بخواهیم انتخاب دبیر از وضعیت انتصابی به شکل انتخابی انجام شود، تغییر این روند زمان بر است.

 

وی با اشاره به اینکه ۷۳۹ نفر متقاضی حضور در جشنواره بیستم تئاتر دانشگاهی ایران بوده اند، اظهار کرد: در این بین ۱۹۳ دانشجوی خانم و ۵۴۷ دانشجوی آقا وجود داشتند که حدود ۳ درصد در مقطع کاردانی، ۶۷ درصد در مقطع کارشناسی، ۲۸ درصد در مقطع کارشناسی ارشد و ۲ درصد در مقطع دکترا تحصیل می کنند.

 

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه مخاطب جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران دانشجویان همه دانشگاه ها است، افزود: باید چتر حمایت فرهنگی گسترش داشته باشد تا همه دانشجویان را شامل شود. جشنواره تئاتر دانشگاهی این درس را به ما آموخته که در جشنواره های دیگر دانشگاهی هم، همه دانشجویان دانشگاه های مختلف حضور داشته باشند. همچنین مشارکت تمامی نهادهای دانشجویی در جشنواره تئاتر دانشگاهی، درس دیگری بود که از این جشنواره آموختیم.

 

ایرجی اعلام کرد که دانشجویان دانشگاه هنر ۱۴ درصد، دانشگاه تهران ۱۴ درصد، دانشگاه سوره ۱۰ درصد، دانشگاه آزاد ۳۱ درصد، پیام نور ۳ درصد و مؤسسات غیر انتفاعی مانند مؤسسه نبی اکرم تبریز ۲ درصد شرکت کنندگان در جشنواره را تشکیل داده اند.

 

جشنواره تئاتر دانشگاهی علیرغم تأخیر در معرفی دبیر، به سمتی می رود که نهادهای دانشگاهی و دانشجویی را در انتخاب دبیر و مشارکت در برگزاری جشنواره جذب می کند. دبیرخانه جشنواره بیست و یکم تئاتر دانشگاهی باید بعد از پایان جشنواره بیستم کار خود را آغاز کند.

 

وی اظهار کرد: جشنواره تئاتر دانشگاهی علیرغم تأخیر در معرفی دبیر، به سمتی می رود که نهادهای دانشگاهی و دانشجویی را در انتخاب دبیر و مشارکت در برگزاری جشنواره جذب می کند. دبیرخانه جشنواره بیست و یکم تئاتر دانشگاهی باید بعد از پایان جشنواره بیستم کار خود را آغاز کند.

 

در این بخش از نشست نیز مسعود حکیمی گزارشی درباره روند بازبینی های بخش صحنه ای جشنواره ارائه داد و گفت: آثار بخش صحنه ای که ۱۴۹ اثر به صورت حضوری و ۱۶۷ اثر از طریق فیلم متقاضی بازبینی شده اند، طی ۱۲ روز مورد ارزیابی قرار می گیرند.

 

سپس مهدی گمار درباره این موضوع که چه شرایطی برای اجرای عمومی آثار جشنواره بیستم با در نظر گرفتن اینکه تعهدات جشنواره نوزدهم در این زمینه به درستی اجرا نشد وجود دارد، یادآور شد: سال گذشته اتفاقاتی افتاد که در حق برخی آثار اجحاف شد. امسال سعی می کنیم محوریت اجراها را از تالار مولوی برداریم و با تهیه کننده ها و مدیران تولید تئاتر صحبت می کنیم که در ایام جشنواره کارها را انتخاب کنند و در تولید آن ها مشارکت داشته باشند. همچنین تلاش می کنیم که این اتفاق بیفتد که کارها به درستی در تالار مولوی اجرا شوند.

 

فضل الله ایرجی نیز در این خصوص، اظهار کرد: دوره گذشته اختلالاتی در طول برگزاری جشنواره با برخی تالارها به وجود آمده بود. امسال برخی از مشکلات و عدم تطبیق تالار مولوی با جشنواره تئاتر دانشگاهی را حل می کنیم. باید با تدبیر این مشکلات را حل کرد. ما نمی توانیم تضمینی برای اجرای عمومی آثار برگزیده جشنواره در تالار مولوی را بدهیم و دانشگاه تهران که تالار مولوی زیر مجموعه اش است باید این تضمین را بدهد.

 

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که چرا مدیر تالار مولوی سند چشم انداز تئاتر دانشگاهی را نوشته و تدوین می کند، یادآور شد: اطلاعی از این کار ندارم و چنین مأموریتی را ما به مدیر تالار مولوی نداده ایم.

 

حسین عبدالهی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه تالار مولوی باید در اختیار تئاتر دانشجویی باشد، اظهار کرد: تالار مولوی خوشبختانه تمام امکانات خود را در اختیار جشنواره تئاتر تجربه قرار داد و ما امیدواریم از جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران هم به همین شکل حمایت کند.

 

وی ادامه داد: این دوره از جشنواره برای اینکه مشکلی پیش نیاید، هیچ تفاهم شفاهی انجام ندادیم و تمام تفاهم ها مکتوب است. قرار است در این دوره از جشنواره تئاتر دانشگاهی کارگاه های آموزشی در دانشگاه ها برگزار شود. سالن های دانشگاه ها باید در جشنواره مشارکت داشته باشند و رفتن به سالن های خصوصی شکل خوبی برای برگزاری جشنواره نیست. باید سالن های دانشگاه ها مأمن اجراهای جشنواره و تئاتر دانشگاهی باشد.

 

معاون اجرایی جشنواره بیستم تئاتر دانشگاهی ایران تأکید کرد: اگر سالنی اجرای اثری دانشجویی را قبول می کند باید پای آن کار حتی اگر متضرر هم شود، بایستد نه اینکه از گروه دانشجویی چک ضمانت بگیرد و قانون کف فروش و سود خود را مطرح کند.

 

مهدی گمار دبیر جشنواره بیستم در ادامه نشست با اشاره به اینکه در اختتامیه این دوره از جشنواره یک برگزیده در هر بخش معرفی خواهد شد، گفت: تلاش می کنیم که کارهای برگزیده جشنواره را در قالب یک کارناوال در شهرهای مختلف اجرا کنیم که تا به حال به توافقاتی برای انجام این کار در شهر رشت، رسیده ایم.

وی اظهار کرد: در این دوره از جشنواره تلاش می شود تا دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران شکل بگیرد.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نیز درباره شکل گیری دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر دانشگاهی، توضیح داد: مکانی را برای استقرار و فعالیت دائم دبیرخانه جشنواره در نظر داریم که اقدامات لازم در این خصوص در دست انجام است.

 

حکیمی معاون هنری جشنواره نیز درباره این موضوع که بازبینی روزانه ۲۸ اثر طی ۱۲ روز روندی فرسایشی برای هیأت بازبینی است و معرفی با تأخیر دبیر جشنواره باعث فشردگی فعالیت ها و کم شدن کیفیت آثار می شود، اظهار کرد: کاملا این روند فرسایشی است و روی کیفیت آثار تأثیر می گذارد. امیدواریم در پایان جشنواره بیستم دبیر جشنواره بیست و یکم معرفی شود تا شاهد چنین روند فشرده ای نباشیم.

 

در این نشست اعلام شد که نتایج بازبینی بخش صحنه ای بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران در ۲۵ اسفندماه اعلام می شود.

 

 

 

ion.ir
  • 13
  • 1
۵۰%
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش