جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۹:۴۱ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۳۰۷۹۳۰
تئاتر شهر

اعتراض مسعود دلخواه به گیشه‌ای شدن نمایش‌ها

حضور تأمل‌برانگیز ستاره‌های سینما در تئاتر/ تالار وحدت در اختیار مشاهیر و پولدارهاست

اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر,مسعود دلخواه
کارگردان پروژه نمایشی «مفیستو» گفت: ما اجازه نداریم بگوییم ستاره سینما به تئاتر بیاید یا نیاید، این حق هر کسی است که تئاتر کار کند، منتها این بحران به جایی رسیده که هر فردی با پول و شهرت، تالار وحدت و تئاتر شهر را در اختیار می‌گیرد و اینجاست که تئاتری‌ها باید در خانه بنشینند و کتاب بخوانند!

به گزارش فارس، نشست خبری نمایش «مفیستو» به کارگردانی مسعود دلخواه و سایر عوامل نمایش صبح امروز، ۳۱ خرداد ماه در تالار مولوی برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست مسعود دلخواه طی سخنانی گفت: تعالی فرهنگ از سوی یک نفر یا گروه امکان ندارد، از عهده یک نهاد یا وزارتخانه هم خارج است از همان ابتدا در مهدها و مدارس وظیفه معلمین همین است. در سطوح عالیه هم دانشگاه‌ها و وزارت علوم و در کنارش وزارت فرهنگ و ارشاد نقش مهمی دارند.

 

وی در ادامه با اشاره به نقش رسانه‌ها در فرهنگ سازی گفت: هنرمندان و نویسندگان نقش زیادی در تعالی فرهنگ و در نهایت همه مردم در این راستا نقش دارند . ما الان دو گروه هستیم نخست گروهی که اثر هنری خلق کردند و دوم رسانه‌ها که می‌توانند در اطلاع‌رسانی و تضعیف و تقویت آثار نقش مهمی ایفا کنند.

 

در ادامه نشست بخش‌هایی از تمرین نمایش گروه پخش شد و دلخواه در ادامه آن گفت: فیلمی که الان پخش شد چکیده تمرینات گروه است، فیلمی صد ساعته هم از پیش تولید کار به صورت مستند تهیه کرده‌ایم.

 

*۸۰ نفر مشغول پروژه مفیستو

وی درباره برخی ویژگی‌های این پروژه نمایشی گفت: همه افراد این نمایش از طریق فراخوان جمع شده‌اند، نزدیک هشتاد نفر مشغول این کار هستند. البته همه بازیگر نیستند ۳۲ نفر بازیگراند که ۲۲نقش دارند، ۱۰بازیگر نیز برای یک نقش به صورت دو بازیگری هستند، یعنی رزرو هستند. فراخوان نوازندگان و خوانندگان جدا صورت گرفت،‌حدود ۷۰۰نفر از کل ایران برای تست آمدند که برخی در این آزمون قبول شدند.

 

دلخواه با اشاره به اینکه نسل جوان منتخب این پروژه از دانشجویان یا فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌های هنر و تئاتر سراسر کشور هستند، گفت: مرکز تئاتر مولوی هم که دانشگاهی است نقش خوبی در خدمات رسانی به دانشگاهیان داشته که با شروع این پروژه مدیریت تالار مولوی و معاونت فرهنگی دانشگاه تمام تلاشش را برای تهیه امکانات انجام داد.

 

وی در ادامه افزود: درباره بودجه باید بگویم تمام هزینه‌ها که نزدیک سی میلیون تومان شده، توسط شخص کارگردان تامین شده اما قول‌های مردانه‌ای از مرکز هنرهای نمایشی و وزارت آموزش عالی و فرهنگ برای حمایت گرفته‌ایم.

 

دلخواه با تأکید بر اینکه این پروژه تجاری و گیشه‌ای نیست ستاره سینما ندارد بلکه دانشجویان علاقه مند آن را کار کرده‌اند، توضیح داد: تئاتر ما امروز بر لب تیغ کار میکند من آینده را می‌بینم همواره موافق تنوع سلیقه در هنر هستم، دلیلی ندارد همه تئاترها را مردم دوست داشته باشند اما همه کارها حق موجودیت دارند مسئله این است که اگر مسیر کلی به سمت گیشه و تجارت برود و مدیریت سالن‌های دولتی دراختیار هرتئاتری برود تیاتر منحرف میشود.

 

وی در ادامه گفت: ما حتی اجازه نداریم بگوییم ستاره سینما در تئاتر بیاید یا نیایید، هرکسی حق کار دارد اما مشکل ما کارگردانی در کارها است ما الان بحران زیاد کارگردان داریم، این بحران به جایی می‌رسد که هرکس پولی داشته باشد تالار وحدت و تیاتر شهر را با چندچهره پر کند وبنابراین بقیه تئاتری‌ها باید بروند خانه بنشینند و کتاب بخوانند!

 

دلخواه با تأکید بر اینکه چرا تالار وحدت بایر در اختیار پولدارها باشد، گفت: اگر جنبه تجارت و گیشه و ستاره پروری که اواخر قرن هجده باب شده بود ـ ما الان انگار در آن شرایط هستیم ـ راه بیافتد، دچار انحراف بزرگ شده‌ایم. رسانه می‌تواند این زنگ خطر را به صدا درآورد چرا که جریان اصلی تیاتر نباید به این صورت آلوده شود.

 

وی با توضیح داستان مفیستو و رمانش گفت:‌رمان مفیستو اثر کلوس مان از رمان های معروف آلمان در قرن بیست است چند اقتباس از آن شده که یکی اقتباس آرین مشکین است که توسط ناصر حسینی مهر به فارسی ترجمه شده خود اثر بیش از چهار ساعت است اما ما تلاش کردیم با یک دراماتورژی کوچک آن را به دو ساعت و نیم برسانیم که البته آن را کمتر هم خواهیم کرد.

 

دلخواه در ادامه گفت: جریان این نمایش درباره یک گروه است که هر یک توسط فاشیست‌ها به سمتی می روند، یکی از آنها بازیگر معروف آلمان است که شخصیت واقعی است  ما هم وفادار به مستندش شدیم. این کار همواره یک زنگ خطر برای شرایط و اوضاع غیرقابل پیش بینی است به نطر من مفیستو در جوامعی آزادانه اجرا می‌شود که امنیت فرهنگ و اجتماعی داشته باشند.

 

*انسان امیدواری هستم/روی قول مسئولان حساب می کنم

وی درباره این کار که کارگردانیش را برعهده دارد و همینطور کار نمایشی «روال عادی» اش  گفت: من همیشه به دانشجوهایم می‌گویم هیچوقت دو کار را با هم نداشته باشید این پروژه هم خیلی سنگین است و روال عادی هم تمرکز می‌خواهد، اما ما هم قرار بود از چند سال پیش آن کار را اجرا کنیم منتها نشد بنابراین از پیش انتظار نداشتم که هم زمان شوند و شرایط اینطور شد که بیست شب اجراها با هم تداخل پیدا کند.

 

این کارگردان و بازیگر تئاتر درباره گلایه‌های قبلی‌اش از وزارتخانه‌ها برای حمایت از نمایش‌ها گفت: ما روی قول‌ها زندگی می‌کنیم و من همیشه یک انسان امیدوار هستم.

 

سپس امرآبادی مدیر سایت تیوال نیز در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره شرایط فروش نمایش گفت: فعلا سایت فروش باز نشده اما همه ابزارها آماده است برای تخفیفات نیز کارهایی انجام داده‌ایم.

 

دلخواه درباره موسیقی نمایش مفیستو گفت: با توجه به اینکه موسیقی این نمایش انقلابی بوده، اصولا گروه‌های انقلابی اغلب از آهنگ‌های انقلابی استفاده می‌کنند البته شعرها را خودم گفتم، منتها از جملات کتاب درآوردم، اما آةنگسازی و طراحی صدا و افکت وجود دارد. در نهایت موسیقی کار تلفیقی از ملودی‌های معروف با کلام متفاوت و آهنگسازی ارجینال است.

 

وی با اشاره به گروه نمایشنامه خوانی گفت:  ۷۵ عضو شدند، از دانشگاه‌های مختلف که برای این کار تست داده بودند، تصمیم داریم با توجه به اینکه از حضورشان در این نمایش محروم شدیم، در پروژه نمایشنامه خوانی تالار مولوی آنها را شرکت دهیم،‌ با توجه به اینکه من عضو شورای تالار مولوی هم هستم، تصمیم گرفتیم شنبه‌های مولوی را از نیمه دوم تیر ماه به صورت نمایشنامه خوانی داشته باشیم.

 

دلخواه یادآور شد: این اشتباه است که عده‌ای تصور می‌کنند تالار مولوی در اختیار مسعود دلخواه است،‌من در اختیار دانشجویانم هستم، در نهایت اگر این پروژه موفقیت آمیز باشد و مورد حمایت قرار بگیرد کار ادامه خواهد یافت، اگر من دوباره دست به چنین پروژه‌ای زدم نشان از رضایت خاطرم دارد.

 

اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر,مسعود دلخواه

در پایان این نشست از پوستر نمایش مفیستو که به زودی در تالار مولوی به صحنه می‌رود، رونمایی شد.

 

 

 

 

 

  • 12
  • 4
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش