یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۱۴:۳۸ - ۰۴ تير ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۴۰۰۸۵۷
تئاتر شهر

درباره نمایش «سه خواهر»/ تراژدی زنانه

اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر,نمایش سه خواهر
نمایش‌های حسن معجونی یادآور شخصیت او هستند، بازیگوش و خلاق. ساده اما عمیق.

به گزارش خبر آنلاین، «سه خواهر» نمایش تازه حسن معجونی، اقتباسی موفق از نمایشنامه مشهور چخوف است. اثری پرشخصیت، پر از داستانک‌های فرعی و همراه با مایه‌های انتقادی آشنای آثار چخوف. نمایشنامه‌ای که ارزش و غنای آن محدود به زمان و مکان وقوع ماجرا نیست و به همین دلیل همچنان زنده و جذاب است.

 

معجونی در این اجرا، بسیار به متن چخوف وفادار است، اما شیوه خود در روایت را دارد. آنچه تماشای این تابلوی ملال و آشفتگی را برای تماشاگر امروزی، دیدنی می‌کند درونمایه انسانی آن و رویکرد درست معجونی برای مقایسه جامعه‌ای که داستان در آن روایت می‌شود، با جامعه امروز است. کاری که پیشتر در دیگر اقتباس‌هایش از چخوف انجام داده بود.

 

معجونی منطبق با آن تصور رایج و مفهوم آشنا، نمایشنامه‌های خارجی را ایرانی نمی‌کند، او سعی می‌کند ساختمان ظاهری آثار را حفط کند، اما با ارجاع‌هایی، حال و هوایی ایرانی به نمایش می‌دهد. او به سراغ متن‌هایی می‌رود که از نظر مضمون با جامعه امروز همخوان هستند و این امتیاز، قلاب ارتباط مخاطب با اثر است.

 

معجونی در فضایی ساده قصه را روایت می‌کند، برایش مهم است که بخش‌های اصلی درام برجسته شوند و البته جزئیات و داستانک‌ها هم جایگاه خود را دارند. در «سه خواهر» محور داستان زندگی رخوت‌آلود سه خواهر است که پس از مرگ پدر نظامی‌شان، همه رویاها و آرزوهایشان را بی‌اعتبار و در معرض نابودی می‌بینند، اما بقیه شخصیت ها هم مهمند. آندری، دکتر، بارون، ورشینین و ... بخش‌هایی از این پازل ملال و اضمحلال هستند و در کنار همه آنها، مارشا، الگا و ایرینا دیده می‌شود.

 

معجونی تمرکز را روی قصه و بازی‌ها گذاشته. صحنه ساده است و کمترین نشانه و المانی در آن وجود دارد که فضای یک شهر کوچک در روسیه را به ذهن متبادر می‌کند، اما جهانی که لازم است، خلق می‌شود و مخاطب باور می‌کند که نظاره‌گر زندگی پرفراز و نشیب سه خواهر در عمارتی بزرگ با حیاطی درندشت است. یک زندگی اشرافی اما دور از دوران شکوه و جلالش. همان طور که سه خواهر و برادرشان در سراشیبی روزمرگی، تن به ملال سپرده‌اند، عمارت و شهر و حتی جهان نیز این گونه رو به سقوط پیش می‌رود.

 

ماشا از زندگی با معلم آداب‌دان و عصا قورت داده به تنگ آمده، الگا زندگی ظاهرا موفق اما خالی از عشق دارد و ایرینا نمی‌تواند گام‌هایی بزرگ برای رسیدن به رویاهاش بردارد. آندری برادر آنها، خودخواهانه اهداف خود را دنبال می‌کند و به اندازه همه مردانی که موجب رنج و پریشانی سه خواهر می‌شوند، بر آنها ظلم می‌کند. نمایش دو ساعت است، اما مخاطب را خسته نمی‌کند، چرا که ضرباهنگی پرشتاب دارد و در آن به همه شخصیت‌ها و روابط و بحران‌ها پرداخته می‌شود. یکی از امتیازهای «سه خواهر» بازیگران این نمایش هستند.

 

با تماشای مجموعه نمایش‌های معجونی می‌توان سلیقه او در بازیگری را هم درک کرد و از برداشت او از بازی خوب لذت برد. برداشتی که همواره آن را با تماشاگران نمایش‌هایش سهیم شده. انتخاب درست بازیگران و استفاده هوشمندانه معجونی از توانایی‌های آنها باعث شده، بازیگران این نمایش درخشان به نظر برسند. در این تراژدی زنانه، طبیعی است که انتظار داشته باشیم شاه‌نقش‌هایی همچون الگا، ماشا و ایرینا به چشم بیایند و دیده شوند.

 

بازی بسیار خوب فرزانه میدانی که با جزئیات و حرکات خفیف و ظریف چشم‌ها و صورت او همراه است، شخصیت ماشا را بعد داده و جذابیت و شکنندگی توامان او را عینی کرده است. به آفرید غفاریان پرانرژی و انعطاف‌پذیر است و آوا شریفی وقار و متانت همراه با یاس الگا را به خوبی نشان می‌دهد.

 

نمی‌توان سعید چنگیزیان را روی صحنه دید و بی تفاوت از کنار بازی خوب او گذشت، بازیگری شش دانگ که در طی این سال‌ها، انبوهی نقش آفرینی درجه یک در تئاتر داشته و بسیار کاراکتر‌های خاکستری، یا منفی و مثبت و پیچیده را به شکلی عالی بازی کرده است. استعداد ذاتی چنگیزیان و انعطافش در کار با بدن و بیان، و اجرای کاراکترهای پیچیده و چند بعدی در کارهای تصویری‌اش اصلا دیده نشده اما در تئاتر، او همیشه نقش‌هایی خاص بازی کرده و به دلیل مهارتش روی صحنه قادر است توجه تماشاگر را به خود جلب کند.

 

آندری با همه یاس و ناتوانی‌اش در رسیدن به رویاها و حفظ میراث ارزشمند پدری، شخصیتی است که با بازی چنگیزیان، جلوه مضاعف پیدا کرده. «سه خواهر» یک تراژدی کامل است، اما با شوخ طبعی و طنازی معجونی تلطیف شده. نکبتی که بر زندگی سه خواهر حاکم است، به یمن موقعیت‌های کمیکی که در کل نمایش ایجاد شده، کمتر تماشاگر را آزار می‌دهد. شوخی با ماجرای اختلاس یا چهارشنبه سوری، یا ناتوانی مفرط فراپونت و حضور مداومش در عمارت از این دست تمهیدها برای شکستن فضای سراسر ملال و یاس حاکم بر نمایشنامه است.

 

تماشای «سه خواهر» مانند دیدن «ستوان اینیشمور» و «به خاطر یک مشت روبل» لذت بخش است. قرائت توام با بازیگوشی، طنازی و شوخ طبعی حسن معجونی از متن‌های غیرایرانی، اما بسیار نزدیک به روزگار ما و آدم‌هایش همیشه جذاب و سرگرم کننده است.

 

محدثه واعظی‌پور

 

 

  • 13
  • 5
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش