یکشنبه ۰۲ دی ۱۴۰۳
۲۰:۳۹ - ۱۹ تير ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۴۰۴۸۹۹
تئاتر شهر

پری صابری:

جز کارگردان و آهنگساز کسی نمی‌تواند موسیقی نمایش را تائید کند

اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر,پری صابری
سیروس اسنقی (بازیگر نمایش شمس پرنده) گفت: قطعا همه گروه‌های حرفه‌ای کارشان را بلد هستند وقتی در شمس پرنده آهنگساز و کارگردان نمایش به عنوان دو مهره اصلی کنار هم قرار می‌گیرند نیاز به نفر سومی نداریم که موسیقی گروه را تائید کنند یا نه.

به گزارش ایلنا، نشست خبری نمایش «شمس پرنده» به کارگردانی پری صابری و با حضور او، سیروس اسنقی (بازیگر) و ابراهیم اثباتی (آهنگساز) در تئاترشهر برگزار شد.

 

پری صابری، نمایش «شمس پرنده» را یکی از مهم ترین نمایشنامه‌های خواند که تاکنون در ایران نوشته شده و روی صحنه  آمده است و گفت: مانند نمایشنامه‌های مطرح دنیا همچون رومئو و ژولیت و هملت، شمس پرنده نیز نمایشی است که با اینکه همه داستان آن را می‌دانند اما از اجرای آن استقبال می‌کنند. چون این دست آثار، نمایشنامه‌هایی هستند که زمان ندارند.

 

صابری با تاکید بر اینکه باید به معرفی این آثار کمک شود، گفت: من هم در توان خودم این کار را کردم چون دینی به فرهنگ ایران دارم و تا جایی که بتوانم این کار را انجام می‌دهم. شمس پرنده با این ایده، هربار که روی صحنه آمده مورد استقبال قرار گرفته و ما را تشویق کرده که دوباره آن را اجرا کنیم.

 

او با بیان اینکه تمام عرفان و مقابله‌اش با شریعت را در این کار می‌بینید، گفت: هربار که این نمایشنامه را می‌بینم و می‌خوانم موارد جدیدی در آن کشف می‌کنم. فکر می‌کنم این مساله برای بقیه عوامل هم وجود دارد.

 

این کارگردان همچنین با اشاره به انتخاب سعدآباد برای اجرای نمایش «شمس پرنده» گفت: در ایران ما امکانات ویژه‌ای داریم که اگر از آنها استفاده کنیم به ما جواب می‌دهد. کاخ سعدآباد ویژگی منحصر بفردی دارد و آن هوای بسیار خوبش است. مردم با اشتیاق برای دیدن نمایش به سعدآباد می‌آیند و من هم سعی کرده‌ام از امکانات این محل حداکثر استفاده را کنم. وقتی وارد کاخ سعدآباد می‌شوید شما را می‌گیرد چون فضا و هوای منحصری دارد.

 

صابری با اشاره به اینکه خیلی مهم است که شمس و مولانا را بتوانیم با دید وسیع‌تری ببینیم، گفت: مردم هم آن را دنبال می‌کنند، اگر تمایلی برای تماشای این نمایش نبود، آن را دوباره روی صحنه نمی‌آوردم.

 

سیروس اسنقی بازیگر نقش «شمس» نیز در این نشست خبری گفت: من فکر می‌کنم با تمام زحماتی که بانوی تئاتر ایران، خانم پری صابری برای این نمایش کشیده‌اند، خود عالیجنابان شمس و مولانا می‌خواهند که این اجرا همچنان پیش برود.

 

اسنقی با بیان اینکه وقتی کار تماشاگر دارد باید همچنان اجرا شود، گفت: شمس پرنده همیشه در سال‌های اخیر در اوج جمع شده است و بعد از اینکه کار تمام شده و پرونده‌اش بسته شده خیلی‌ها اعتراض کرده‌اند به ما که چرا ادامه نمی‌دهید. مثل پارسال که ما با ماه محرم برخورد کردیم و هنوز خیلی‌ها علاقه‌مند بودند این نمایش اجرا شود تا به تماشای آن بیایند. امسال این اجرا را تا مهرماه ادامه خواهیم داد.

 

صابری در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر بازیگر مولانا، گفت: این نمایش حاصل گروهی ۵۰ نفره از بازیگرانی است که کار حرکت می‌کنند. وقتی بازیگری جایگزین می‌شود باید به همان قدرت بازیگر قبلی باشد. من خوشحالم که با تیم جوان بسیار قدرتمندی کار می‌کنم.

 

او خاطرنشان کرد: همه ما به کشورمان ایران، دینی داریم که باید ادا کنیم و من همیشه در این زمینه تلاش کرده‌ام. کاری که روی فرهنگ ایران انجام می‌دهم لذت و رضایت بیشتری به من می‌دهد.

 

صابری در پاسخ به سوالی با توجه به موسیقی‌محور بودن نمایش شمس پرنده، مبنی بر اینکه چه چقدر موافق این است که دفتر موسیقی می‌گوید تئاترهایی هم که از موسیقی استفاده می‌کنند باید از ما مجوز بگیرند، گفت: برنامه‌هایی که در دنیا روی صحنه می‌رود فقط بسنده به دیالوگ نیست بلکه مجموعه کاملی از عوامل بصری و ازجمله موسیقی است. حالا اینکه بگویند برای استفاده از موسیقی در نمایش باید بروید از جای دیگری مجوز بگیرید موافق نیستم. چون جزو کار است. برنامه‌ای مثل شمس پرنده بدون موسیقی و حرکت نمی‌تواند اجرا شود؛ اما تابه‌حال این مساله شامل حال ما نشده است.

 

اسنقی یادآور شد: قطعا همه گروه‌های حرفه‌ای کارشان را بلد هستند وقتی در شمس پرنده آهنگساز و کارگردان نمایش به عنوان دو مهره اصلی کنار هم قرار می‌گیرند نیاز به نفر سومی نداریم که موسیقی گروه را تائید کنند یا نه.

 

اسنقی ادامه داد: این بازیگر و آهنگسازی را که خواننده هم هست کسی باید بیاید ممیزی کند و خط قرمز جلویش بکشد؟ اینها جزو حواشی و سنگ انداختن مقابل کار حرفه‌ای است.

 

او همچنین با اشاره به حضور اصغر همت در اجرای جدید این نمایش گفت: اصغر همت به عنوان یک هنرمند حرفه‌ای و درجه یک با دیسیپلین بالا جایگزین شد و خوشحالم که همت در گروه حضور دارد و نقش را به بهترین شکل ممکن درآورده است. معتقدم جناب شمس و مولانا به این کار نظر داشتند و ما هم به این نگاه مقدس همت کردیم و سعی کردیم در خارج از متن کنکاشی روی این بزرگان داشته باشیم و نزدیک‌تر شویم. خدا را شکر می‌کنم که تماشاگران همیشه ما را باور کردند.

 

کارگردان نمایش «رستم و اسفندیار» یادآور شد: کار من تئاتر است؛ یا می‌نویسم یا اجرا می‌کنم. چند برنامه در آینده درنظر دارم. کارهای زیادی دارم؛ اما کار مصدق را خیلی دوست دارم روی صحنه بیاورم و کارهای دیگر مانند کالیگولا را که البته نمی‌دانم کدام یک به این زودی روی صحنه خواهم آورد چون هم باید بازیگران را مشخص کرد و هم پشتیبانی مالی وجود داشته باشد. چون کارهای من هزینه‌بر است و باید این هزینه‌ها تامین شود.

 

نمایش «شمس پرنده» به کارگردانی پری صابری از بیستم تیرماه در کاخ موزه سعدآباد به صحنه می‌رود.

«شمس پرنده» دیدار شمس و مولانا را روایت می‌کند. در چهارمین اجرای این نمایش اصغر همت (مولانا)، سیروس اسنقی(شمس)، عماد سالکی (علاالدین) و الناز تاریخی (کیمیا) در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به حضور ابراهیم اثباتی آهنگساز، حمیدرضا جوکار طراح حرکات، فرزانه ابراهیمی فخار (همخوان)، حمیدرضا ترکاشوند (خواننده)، امجد ابراهیمی (دف، تاس، پرکاشن)، حامد ابراهیمی (کمانچه، ویلن)، حسین قاسم‌زاده (نی، سنتور، دودوک)، سعید بهرامی (نوازنده عود)، سحر صفاری (نوازنده تنبک و دف)، شروین عباسی (نوازنده فلوت) و... اشاره کرد.

 

 

 

 

  • 13
  • 3
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش