جمعه ۱۱ آبان ۱۴۰۳
۰۷:۴۳ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۵۰۰۵۶۵
تئاتر شهر

 فروش بلیت یک میلیونی نمایش شهاب حسینی نشانه چیست؛

حسن بزرگ عیب کوچک

اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر,نمایش اعتراف

 پس از پایان ماه رمضان، شهاب حسینی نمایش «اعتراف» را با بازی خود و علی نصیریان به روی صحنه برد که با استقبال بسیاری از مخاطبان مواجه شده و حتی جمعی از نمایندگان مجلس همچون علی مطهری به تماشای آن نشستند. این روزها بلیت‌های این نمایش در بازار‌سیاه با قیمت‌های بسیار نجومی فروخته می‌شود؛ به ‌طوری که برخی سودجویان قیمت بلیت صندلی‌های جلویی این نمایش را به قیمت یک‌میلیون تومان عرضه می‌کنند. اما با انتشار گسترده این خبر، پیمان شریعتی، مدیر تئاترشهر اعلام کرد که بلیت‌های یک‌میلیون تومانی این نمایش ابطال خواهد شد.

 

پس از این‌که در روزهای ابتدایی نمایش «اعتراف» شهاب حسینی، بسیاری از بلیت‌های این تئاتر به‌سرعت پیش‌فروش شد، بسیاری از مخاطبان برای تهیه بلیت‌های این نمایش به دردسر افتادند و نتوانستند به تماشای آن بنشینند.

 

سایت فروش اینترنتی این تئاتر (ایران نمایش)، بلیت‌های «اعتراف» را تا تاریخ هفتم شهریورماه به ‌طور کامل پیش‌فروش کرده ولی یکی‌ از کاربران سایت‌های مطرح (دیوار) که چندی پیش صحبت‌هایی در مورد امکان فیلترشدن آن مطرح شده بود، تعدادی از بلیت‌های این نمایش را با قیمت یک‌میلیون تومان به فروش گذاشته است. البته در این میان، فروشندگان منصفی هم بوده‌اند که بلیت‌های خود را در تیرماه و نیز برای مردادماه با همان قیمت اصلی بلیت یا نهایتا با قیمت ۱۵۰هزار تومان برای فروش ثبت کرده‌اند؛ اما یکی از این فروشندگان دو عدد بلیت اواخر مردادماه را در ردیف اول با این تبلیغ که «صندلی‌ها درست روبه‌روی جایگاه بازی علی نصیریان و شهاب حسینی هستند» به قیمت یک‌میلیون تومان عرضه کرده است.

 

البته این تنها مورد فروش بلیت این نمایش با قیمتی نجومی برای یک تئاتر نیست و در آگهی دیگری بلیت‌هایی با قیمت ۸۰۰‌هزار تومان برای فروش در مردادماه در یکی از سایت‌های فروش درج شده‌اند. پس از انتشار این خبر پیمان شریعتی، مدیر تئاترشهر اعلام کرد که بلیت‌های یک‌میلیون تومانی نمایش «اعتراف» باطل و با این پدیده برخورد قاطع خواهد شد.

 

پیمان شریعتی افزود: اصولا واگذاری و تبدیل بلیت در برنامه‌های هنری و به‌ویژه هنگامی که برخی خریداران به دلایل مختلف امکان حضور در برنامه را از دست می‌دهند و بلیت خود را دوباره در اختیار مجموعه فروش قرار می‌دهند، عرف و رایج بوده، اما آنچه الان برای نمایش «اعتراف» شاهدش هستیم اتفاق جدیدی است. اظهارات شریعتی به‌عنوان مدیر تئاترشهر درست و منطقی به نظر می‌رسد؛ زیرا وجود فضایی که مروج ایجاد بازار سیاه در عرصه محصولات مختلف شود (هر چند اینجا بحث بر سر تولیدات فرهنگی است) مورد تأیید هیچ فرد درستکاری نمی‌تواند باشد؛ اما نکته جالب توجه موجی است که تئاتر را به سمت صنعت‌شدن پیش می‌برد و کم‌کم می‌شود همان‌طور که از پیشوند صنعت برای سینما و موسیقی در این ملک سخن می‌گوییم پا را فراتر بگذاریم و در مورد تئاتر هم سخاوتمندانه از ترکیب «صنعت تئاتر» استفاده کنیم.

 

 البته که نمایش‌های مهم و تأثیرگذار همیشه در ایران فروش خوبی را پشت سر گذاشته‌اند. تئاتر هنرمندان و چهره‌های شناخته‌شده‌ای همچون دکتر علی رفیعی، بهرام بیضایی، رضا حداد، محمد رحمانیان و همایون غنی‌زاده در این سال‌های اخیر نشان داده‌اند، جماعت علاقه‌مند به این هنر زنده و پویا از نمایش‌هایی که با سلیقه آنها تطابق نسبی دارد، استقبال می‌کنند.  با وجود این اما اتفاق پیش آمده برای نمایش اعتراف تقریبا برای نخستين‌بار است كه دارد می‌افتد. اینجا صحبت بر سر یک بازار سیاه قابل پیش‌بینی نظیر اتفاقاتی که در مورد خرید و فروش بلیت مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشنواره فیلم فجر می‌افتد، نیست.

 

آنچنانکه در سال‌های قبل خاطره رفتن به نمایش «عروسی خون» دکتر علی رفیعی و خرید بلیت این نمایش در بازار سیاه با دو برابر رقم اصلی فروش در ذهن برخی از علاقه‌مندان به تئاتر مانده؛ اما وقتی هواخواهان یک نمایش حاضراند ١٠ برابر قیمت تعیین‌شده در سامانه بلیت‌فروشی پول بدهند تا بتوانند پای تماشایش بنشینند، بحث کمی عجیب‌تر می‌شود.  شنیده‌های «شهروند» بر قوت این اتفاق عجیب می‌افزاید. در ابتدا باید به این نکته اشاره کرد که بلیت‌های عرضه‌شده در بازار سیاه بلیت‌های میهمان نیست. ردیف یک هم در اختیار گروه نمایش نیست و مردم برای تماشای نمایش از آن ردیف باید بلیت تهیه کنند.

 

 از سوی دیگر عوامل تولید یک اثر نمایشی نیک می‌دانند کسانی که به آنها مخاطب تئاتر می‌گوییم جمع نسبتا ثابتی هستند که در طول ‌سال با انتخاب نمایش‌های باب سلیقه خودشان به تماشای آنها می‌روند. این مخاطبان برای انتخاب تئاتر دلخواهشان به نام کارگردان، محل اجرا، بازیگران نمایش و متنی که برای اجرا انتخاب شده توجه ویژه‌ای دارند.

 

با وجود چنین مخاطبانی تئاتر همچنان هنری است با چرخه اقتصادی نسبتا ثابت و نه یک کالای فرهنگی سودده که می‌توان نامش را صنعت گذاشت. وقتی ماجرا عجیب‌تر می‌شود که متوجه می‌شوید در روزهایی که بناست نمایش «اعتراف» به روی صحنه برود، افرادی از قشرهای مختلف و با عنوان‌های متفاوت در پی یافتن آدرس تئاترشهر هستند. این یعنی افراد جدیدی دارند به بدنه مخاطبان تئاتر اضافه می‌شوند که تا پیش از این حتی نمی‌دانستند ساختمان تئاترشهر در کدام نقطه از تهران واقع شده است. 

 

 

  • 12
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش