شنبه ۰۳ شهریور ۱۴۰۳
۲۰:۰۷ - ۲۶ آبان ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۸۰۶۷۶۹
تئاتر شهر

فرزندان هر کدام از ما می‌توانند یک الیور باشند

حسین پارسایی,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر
 حسین پارسایی به این انتقاد که اجرای نسخه موزیکال «الیور توئیست» اجرایی تجاری و بی‌مناسبت با شرایط روز جامعه است و به چگونگی تامین منابع مالی این اجرا پاسخ داد.

به گزارش خبرآنلاین، نمایش «الیور توئیست» به کارگردانی حسین پارسایی قرار است از چهارشنبه اول آذر در تالار وحدت روی صحنه برود.

از جمله بازیگرانی که پارسایی برای حضور در «الیور توئیست» از آن‌ها دعوت کرده می‌توان به، نوید محمدزاده، سعید چنگیزیان (بیل سایکس)، مهناز افشار (نانسی)، هوتن شکیبا (فاگین)، آتیلا پسیانی (بران لو)، امیرکاوه آهنین‌جان (بامبل)، داریوش موفق (در سه نقش؛ پارکر، قاضی شهر و دوربری) و... اشاره کرد. رهبری ارکستر این نمایش موزیکال بر عهده بردیا کیارس است و سرپرستی گروه آوازش  با هادی قضات، با همراهی ارکستر بادی کارا.

آن‌چه در ادامه می‌خوانید گفت‌وگویی است با حسین پارسایی پیش از شروع اجرای نسخه ایرانی موزیکال «الیور توئیست». 

تاکنون از «الیور توئیست»، رمان جاودان چارلز دیکنز نسخه‌های متعدد تصویری و نمایشی ساخته شده است و هر چند به نظر می‌رسد شما به سراغ نسخه موزیکال کارول رید (۱۹۶۸) رفته‌اید اما آن‌چه روی بنرهایتان در قالب تبلیغات محیطی و شهری دیده‌ایم، به عنوان مثال تصویر نوید محمدزاده در نقش بیل سایکس، یادآور گریم نسخه دیوید لین (۱۹۴۸) است. مرجع‌تان برای اقتباس کدام نسخه بوده است؟  

اقتباس از فیلم سینمایی موزیکال کارول رید (۱۹۶۸) است که خود براساس نمایشنامه‌ای موزیکال به آهنگسازی لیونل بارت ساخته شده، اساسا اولین باری که رمان «الیور توئیست»، شاهکار چارلز دیکنز، در قالب نمایشنامه‌ای موزیکال نوشته شد توسط بارت بود اما بنرهایی که در خیابان‌ها دیده‌اید، نقاشی هستند. در واقع طراحی چهره و لباس‌ در عین حال که اقتباسی است، استقلال خود را دارد.

مهمترین نکته‌ای که در نسخه موزیکال کارول رید توجه‌تان را جلب کرد چه بود؟

یک موزیکال منحصر به فرد و جذاب با شخصیت‌های خاکستری دوست‌داشتنی، انسان­های درمانده­ای که در فقر و نیستی دست و پا می‌زنند.

بچه‌هایی که علی‌رغم همه آموزه‌های زشتی که دریافت می‌کنند در فقدان سرپرست، مهر و محبت دریافت می‌کنند، سرپناه دارند و به خواب و استراحت و کار و زندگی دعوت می‌شوند.

ما در این اثر شاهد تقابل نیروی خیر و شر هستیم. همه آدم‌ها خوب یا بد، اهل ثواب یا اهل گناه در کنار هم زندگی می‌کنند و هر کدام با تلاش خود سرنوشتشان را عوض کنند. الیور تلاش می‌کند خود را از آن زیرزمین نمور به دنیایی تازه‌تر و جهانی دیگری برساند، از بدی‌ها مبرا باشد و شبیه هیچ‌کس در نوانخانه یا خانه فاگین نشود. الیور برای این که بتواند درست زندگی کند مبارزه می‌کند و این بخشی از طبیعت همه ما انسان‌هاست که تلاش می‌کنیم در جدال با نیروهای شر مصمون بمانیم.

حتما خودتان هم شنیده‌اید که اجرای نسخه موزیکال «الیور توئیست» از طرف برخی متهم شده است به اجرایی تجاری و بی‌مناسبت با شرایط روز جامعه. ضرورت اجرای این اثر در حال حاضر از نظر شما چیست؟

همان چیزی که در زندگی امروز خود می‌بینیم؛ کودکان بسیاری که در سرما، گرما، زیر باران، زیر آفتاب، سر چهارراه‌ها و پشت چراغ قرمزها برای گذراندن زندگی‌شان، برای دیگران کار می‌کنند. از نظر من «الیور توئیست» سرشار از نکات اخلاقی و تربیتی است و می‌تواند هر بار خود را با هر جامعه‌ای که با آسیب‌های اجتماعی سر و کار دارد و ناهنجاری‌های بسیاری بر زندگی کودکان سرزمینش سایه انداخته، تطبیق دهد.

«الیور توئیست»، موزیکالی که قرار است برای اولین بار در تالار وحدت عرضه شود، هر زمان می‌تواند مفاهیم درخشان خود را با شرایط روز هر جامعه­ای هم‌خوان کند. من هم تلاش کرده‌ام «الیور توئیست»ام، الیور توئیست ۱۳۹۶ باشد نه کاری صرفا فانتزی، مفرح و تجاری بلکه نمایش عمیقی از دردهای امروز جامعه. فرزندان هر کدام از ما می‌توانند یک الیور توئیست باشند. هر کدام از ما می‌توانیم در دام جهل و نادانی بیفتیم و فریب دیگران را بخوریم. هر کدام از ما می‌توانیم بی‌توجه به دردهای جامعه و زخم‌های اطرافیان‌مان صرفا در فکر رفاه کامل برای خود باشیم.

بنابراین «الیور توئیست» را سرشار از نکات اخلاقی و آموزه‌های انسانی می‌بینم و معتقدم در وضعیت فعلی اگر نگاهی به اطرافمان بیندازیم و کمی دقت کنیم می‌بینیم که جامعه‌ ما هم پر از این آسیب‌هاست.

ما تجربه موسیقی- نمایش داشته‌ایم و از جمله موارد آن می‌توان به برخی کارهای محمد رحمانیان اشاره کرد اما تجربه‌مان در حوزه تئاتر موزیکال محدود است و برخی هم آن را با اپرا یکی می‌دانند. «الیور توئیست» شامل چه ویژگی‌هایی است که تئاتر موزیکال می‌نامیدش؟

الیورتوئیست یک روایت موسیقایی است در ترکیب با دیالوگ، کورئوگرافی و فرم، نمایشی که جذابیت‌های دیداری و شنیداری دارد. البته بعضی‌ها هم ممکن است تئاتر موزیکال و اپرا را یکی بدانند یعنی اهمیت یکسانی برای موسیقی و دیالوگ قائل شوند. در هر صورت تئاتر موزیکال می‌تواند بسیار جذاب باشد.

کدام یک از بازیگرانتان در صحنه آواز خواهند خواند و در مورد بازیگران زن‌تان چه تمهیدی اندیشیده‌اید؟

یکی از بازیگران اصلی نمایش ، فاگین از ابتدا تا انتها بیشترِ دیالوگ‌هایش، آوازی است. بخش‌هایی هم مربوط به شخصیت زن نمایش، نانسی با بازی مهناز افشار است که با نسیم شجاعی، سولیست سوپرانو  و تعدادی دیگر هم‌آوایی خواهد داشت و البته صحنه عمومی دیگری داریم که همسرایی است.

و سوال آخر این که تهیه‌کنندگی «الیور توئیست» بر عهده چه شخص حقیقی یا حقوقی است؟

«الیور توئیست» در سه بخش حمایت می‌شود. نخست موسسه فرهنگی هنری حریر هنر شرق که تهیه‌کننده اصلی است، دوم مشارکت خود هنرمندان و همکاران و سوم اسپانسرها.        

  • 16
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

چکیده بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید

نام کامل: هیثم بن طارق آل سعید

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش