چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۴۰۳
۱۲:۴۰ - ۰۷ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۱۷۱۹
تئاتر شهر

«ما تا ابد...» تخیل را نشانه می‌گیرد/ اقتباسی متفاوت از موراکامی

نمایش ما تا ابد در قطب می‌مانیم,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر
کارگردان «ما تا ابد در قطب می‌مانیم» با اشاره به اینکه این نمایش از چهار داستان کوتاه هوراکی موراکامی و حال و هوای دیگر آثار وی وام گرفته شده است درباره دیگر ویژگی های این نمایش سخن گفت.

رحیم نوروزی بازیگر و کارگردان تئاتر که این روزها نمایش «ما تا ابد در قطب می‌مانیم» را در کافه تریای تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه دارد در این باره به مهر گفت: اجرای این اثر نمایشی از اول آذرماه آغاز شده است و با توجه به ظرفیتی که کافه تریای چهارسو دارد تا امروز استقبال از کار خوب بوده و بسیاری از تماشاگران مجبور می‌شوند روی زمین بنشینند.

 

وی درباره اقتباسی که در نگارش نمایشنامه از آثار موراکامی داشته است، بیان کرد: در طول یک سال گذشته با گروه نمایش، آثار مختلف موراکامی را بررسی کردیم و درباره کارهایش با هم گپ زدیم و روی آنها فکر کردیم تا در نهایت به اقتباس از چهار داستان کوتاه «مرد یخی»، «دخترِ تولد»، «داستان های اسپاگتی» و «گربه های آدم خوار» رسیدیم البته تنها در اقتباسی که از داستان «مرد یخی» داشتیم تا حدودی وفادارانه عمل کردیم و در کل در این نمایش از شخصیت ها، مضمون و تم داستان ها و حتی رمان های موراکامی وام گرفته ایم و آنها را تبدیل به یک داستان واحد کرده ایم.

 

نوروزی درباره چگونگی این اقتباس یادآور شد: در این نمایش قصه چهار پیشخدمت رستوران ایتالیایی یکی از محله های توکیو روایت می شود. داستان نمایش در یک روز بارانی در شهر توکیو اتفاق می افتد و می توان گفت نمایشنامه اثری اورجینال از کار درآمده و نوشته خودم است و اقتباس مستقیمی از یک داستان خاص به حساب نمی‌آید بلکه بیشتر حال و هوا و عناصر مشترک آثار موراکامی مورد توجه قرار گرفته است و تلاش کرده ایم به دنیای او نزدیک شویم که البته رویکرد و نگاه خودمان را هم داشته ایم.

 

وی اضافه کرد: ممکن است خوانندگان آثار موراکامی وقتی به دیدن این نمایش می نشینند یاس‌آلودگی و ناامیدی آثار این نویسنده را نبینند چون این نمایش تفاوت زیادی با آثار موراکامی دارد اما در عین حال سوررئالیزمی که در نوشته های این نویسنده وجود دارد در نمایش «ما تا ابد در قطب می‌مانیم» نیز وجود دارد. سوررئالیزم نه معنای جهان فراواقعیت بلکه آمیختگی نامحسوس رویا، کابوس، آرزو و واقعیت. در هم آمیزی مسایلی که ممکن است در زمان آینده اتفاق بیفتند با زمان حال یا چیزهایی که در گذشته رخ داده اند اما در زمان حال حضور دارند. مهمترین اتفاقی که در این نمایش رخ داده و من از آن رضایت دارم تفکیک ناپذیری رویا و واقعیت است. در این نمایش ارتباط مستقیمی با تخیل تماشاگر داریم و با توجه به امکانات محدودی که اثر دارد مخاطب قطعا از یاد می برد که در کافه تریای سالن چهارسو نشسته است و نمایش را در سالن نامتعارفی تماشا می کند.

 

این بازیگر تئاتر و تلویزیون درباره داستان نمایش توضیح داد: نمایش درباره دختری است که در روز تولد ۲۰ سالگی اش اتفاقات عجیب و غریبی برایش رخ می دهد و قرار است که یک آرزو بکند و یک تصمیم جدی بگیرد. این دختر تصمیمش را با دوستانش در میان می گذارد ...

 

وی درباره انتخاب بازیگران جوان نمایش گفت: بازیگران کار حدود ۲ سال است که در کنار من هستند و در کلاس های بازیگری مختلفی که من برگزار کردم، حضور داشتند. در سال های گذشته کلاس های بازیگری زیادی داشته ام و با هنرجویان جوان بسیاری در ارتباط بودم که بازیگرانی که در این نمایش حضور دارند از جمله هنرجویان پیگیر این کلاس ها هستند. افرادی کتابخوان و با استعداد که در یک سال گذشته تلاش بسیاری برای شکل گیری این اثر کردند. حتی انتخاب داستان ها نیز توسط خودشان صورت گرفت و من تنها پیشنهاد دادم که داستان هایی را از آثار یک نویسنده انتخاب کنیم چون در ابتدا ما داستان کوتاه های متعددی را بررسی و دراماتورژی می کردیم که در نهایت روی موراکامی متوقف شدیم.

 

نوروزی تصریح کرد: این نمایش بدون تکیه به تهیه کننده، اسپانسر، تبلیغات وسیع، بیلبورد، بنر، چهره شناخته شده و دیگر مناسباتی که این روزها در تئاتر وجود دارد، شکل گرفته است و به شکلی کاملا مستقل اجرا می شود. بازیگران نمایش برای اولین بار است که بازی می کنند اما کارشان هیچ چیز از بازیگران حرفه ای کم ندارد.

 

وی در پایان درباره دیگر فعالیت هایش عنوان کرد: در حال حاضر مشغول بازی در سریالی تاریخی به کارگردانی محمدرضا ورزی و «افسانه هزارپایان» به کارگردانی شهاب عباسی هستم همچنین صحبت هایی برای بازی در ۲ اثر نمایشی به کارگردانی آرش دادگر و سیروس کهوری نژاد داشته ام.

 

«ما تا ابد در قطب می‌مانیم» به نویسندگی و کارگردانی رحیم نوروزی از اول آذر ماه ساعت ۱۶:۳۰ در کافه تریای تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر روی صحنه است.

 

در این اثر نمایشی که با نگاهی به آثار هاروکی مورا کامی نویسنده برجسته ژاپنی اجرا می شود عالیه نعمت الهی، پرنیان محرابی، رومینا فرمانی، سوگل ایزدی فرد، سلمان مشیر پناهی به عنوان بازیگر حضور دارند.

 

 

  • 19
  • 2
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

یاشار سلطانیبیوگرافی یاشار سلطانی

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

زندگینامه امامزاده صالح

باورها و اعتقادات مذهبی، نقشی پررنگ در شکل گیری فرهنگ و هویت ایرانیان داشته است. احترام به سادات و نوادگان پیامبر اکرم (ص) از جمله این باورهاست. از این رو، در طول تاریخ ایران، امامزادگان همواره به عنوان واسطه های فیض الهی و امامان معصوم (ع) مورد توجه مردم قرار داشته اند. آرامگاه این بزرگواران، به اماکن زیارتی تبدیل شده و مردم برای طلب حاجت، شفا و دفع بلا به آنها توسل می جویند.

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
آپولو سایوز ماموریت آپولو سایوز؛ دست دادن در فضا

ایده همکاری فضایی میان آمریکا و شوروی، در بحبوحه رقابت های فضایی دهه ۱۹۶۰ مطرح شد. در آن دوران، هر دو ابرقدرت در تلاش بودند تا به دستاوردهای فضایی بیشتری دست یابند. آمریکا با برنامه فضایی آپولو، به دنبال فرود انسان بر کره ماه بود و شوروی نیز برنامه فضایی سایوز را برای ارسال فضانورد به مدار زمین دنبال می کرد. با وجود رقابت های موجود، هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که برقراری همکاری در برخی از زمینه های فضایی می تواند برایشان مفید باشد. ایمنی فضانوردان، یکی از دغدغه های اصلی به شمار می رفت. در صورت بروز مشکل برای فضاپیمای یکی از کشورها در فضا، امکان نجات فضانوردان توسط کشور دیگر وجود نداشت.

مذاکرات برای انجام ماموریت مشترک آپولو سایوز، از سال ۱۹۷۰ آغاز شد. این مذاکرات با پیچیدگی های سیاسی و فنی همراه بود. مهندسان هر دو کشور می بایست بر روی سیستم های اتصال فضاپیماها و فرآیندهای اضطراری به توافق می رسیدند. موفقیت ماموریت آپولو سایوز، نیازمند هماهنگی و همکاری نزدیک میان تیم های مهندسی و فضانوردان آمریکا و شوروی بود. فضانوردان هر دو کشور می بایست زبان یکدیگر را فرا می گرفتند و با سیستم های فضاپیمای طرف مقابل آشنا می شدند.

فضاپیماهای آپولو و سایوز

ماموریت آپولو سایوز، از دو فضاپیمای کاملا متفاوت تشکیل شده بود:

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

چکیده بیوگرافی نیلوفر اردلان

نام کامل: نیلوفر اردلان

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

چکیده بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ

نام کامل: حمیدرضا آذرنگ

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش