جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳
۱۹:۴۸ - ۲۱ آذر ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۰۹۰۵۸۷۱
تئاتر شهر

کاظم هژیرآزاد:

من پدر خوانده تئاتر نیستم که تعیین کنم چه کسی بیاید یا برود

کاظم هژیرآزاد,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر
کاظم هژیرآزاد با بیان این که هر کسی می تواند صحنه تئاتر را تجربه کند از ورود بازیگران مطرح سینما بر صحنه نمایش های تئاتری سخن گفت.

کاظم هژیرآزاد عضو هیئت مدیره خانه تئاتر در گفتگو با برنا در رابطه با حضور چشمگیر بازیگران مطرح سینما در صحنه نمایش های اخیر تئاتر و مزایا و معایب این همکاری ها اظهار داشت: به عقیده من ورود بازیگران سینما به صحنه تئاتر هیچ مانعی ندارد. یک نفر در سینما شهرت پیدا کرده و می خواهد به وسیله آن گیشه را رونق دهد. به کارگیری بازیگران سینمایی در تئاتر مشکلات خاصی را پدید نمی آورد. ما پدرخوانده تئاتر نیستیم که بخواهیم تعیین کنیم چه کسی بیاید یا برود همانطور که در تلویزیون و سینما می توانیم فعالیت کنیم٬ پس می شود به صحنه تئاتر هم آمد.

 

کاظم هژیرآزاد,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر

ورود بازیگران سینما به تئاتر ، ارزش این مدیوم را نشان میدهد

وی در همین راستا افزود: شاید اتفاق مثبتی رخ داده که بازیگران مطرح سینمایی به بازی در تئاتر روی می آورند. در واقع این می تواند ارزش تئاتر را نشان دهد. می توان این اتفاق را یک تجربه دو سر برد تلقی کرد، هم آنها تجربه تئاتری پیدا می کنند و هم آن تهیه کننده نمایش چند تماشاچی دیگر را به تماشاچیان تئاتری اضافه می کند. عده ای وجود دارند که می خواهند دیگر بازیگران را پایین بکشند و خودشان مطرح شوند که این خودخواهی های هنری است.

 

بازیگران سینمایی در حوزه تئاتر می توانند راه خودشان را پیدا کنند

عضو هیئت مدیره خانه تئاتر در خصوص بازی اخیر الناز شاکردوست در نمایش (گم و گور) و حضور سحرقریشی در تئاتر (لامبورگینی) و واکنش مخاطبان تئاتر به این نقش آفرینی ها عنوان کرد: هر بازیگری ممکن است بخواهد از یک جایی تئاتر را شروع کند و یک چیزهایی را یاد بگیرد. آیا باید این میدان را از آن ها بگیریم که تجربه کسب نکنند؟ بازیگران سینمایی در حوزه تئاتر می توانند راه خودشان را پیدا کنند که یا در آن موفق می شوند و یا شکست می خورند و دوباره اهل سینما می شوند. خودشان به این نتیجه می رسند که در کدام مدیوم موفق تر عمل می کنند. به نظرم باید این سعه صدر و گذشت و همکاری را بازیگران و کارگردانان تئاتر با هر کسی که می خواهد در این حوزه تجربه کسب کند، داشته باشند. چون سرانجام خود بازیگران متوجه می شوند که توانایی این کار را دارند یا خیر؟ اگر تعدادی ۵۰-۵۰ بگویند خوب است یا بد است می شود به آن بازیگر میدان داد و اگر درصد بالایی بگویند بد است که خود بازیگر متوجه می شود قادر به انجام بازی در تئاتر نیست.

 

کاظم هژیرآزاد,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر

تئاتر صنعت نیست و نخواهد بود

بازیگر نمایش خدای کشتار در پاسخ به این پرسش که آیا تئاتر را می توان کسب تجارت دانست و مانند صنعت سینما پول در آن گردش مالی داشته باشد؟ خاطرنشان کرد: خیر، هیچ وقت اینگونه نمی تواند باشد. همیشه دولت به تئاتر یارانه و سوبسید می دهد. تئاتر به تنهایی نمی تواند خودش را از نظر مالی اداره کند چون باید برای دکور، گریم و لباس و... کلی هزینه دهد. در تئاتر خیلی نمی توان بر درآمد حاصل از بلیت ها برای تامین هزینه ها تکیه داشت. در تمام دنیا به کسانی که صاحبان هنر تئاتر هستند و حرفی برای گفتن دارند هم سوبسید می دهند. تئاتر تماشاچی خاص دارد و تماشاچی سینما نیست که تعدادشان زیاد باشد. حال به خاطر یک سری اتفاقات یک مقدار رونق پیدا کرده است.

 

کاظم هژیرآزاد,اخبار تئاتر,خبرهای تئاتر,تئاتر

بازیگران سینمایی جای ما را تنگ نکردند

وی در خاتمه گفت: این هنر باید از سمت دولت حمایت شود. تئاتر خصوصی و نیمه خصوصی و دولتی همراه همدیگر حرکت کنند. مثلا در نیمه خصوصی ممکن است یک نفر مکان آن را داشته باشد٬ دولت می تواند ۵۰ درصد کار را به عهده بگیرد و بتوان از این همکاری نیمه خصوصی ارتزاق کرد. این کار شدنی است. متاسفنه در سالن های دولتی برای انجام هرگونه فعالیت های تئاتری اجاره می گیرند. اصلا اوضاع به گونه ای است که هیچ نگاهی به قوانین و اصول تئاتری جهانی ندارند. مشکلات زیاد و تصمیم گیری های متفاوت و ناهماهنگ باعث شده که آدم ها به یکدیگر رحم نکنند. به طور مثال بازیگرى می گوید چرا بازیگران سینمایی آمدند و جای ما را تنگ کردند در صورتی که نباید اینگونه باشد و هر کس جای خودش را داشته باشد.

 

 

 

 

  • 15
  • 6
۵۰%
همه چیز درباره
نظر شما چیست؟
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی:۰
غیر قابل انتشار: ۰
جدیدترین
قدیمی ترین
مشاهده کامنت های بیشتر
هیثم بن طارق آل سعید بیوگرافی هیثم بن طارق آل سعید؛ حاکم عمان

تاریخ تولد: ۱۱ اکتبر ۱۹۵۵ 

محل تولد: مسقط، مسقط و عمان

محل زندگی: مسقط

حرفه: سلطان و نخست وزیر کشور عمان

سلطنت: ۱۱ ژانویه ۲۰۲۰

پیشین: قابوس بن سعید

ادامه
بزرگمهر بختگان زندگینامه بزرگمهر بختگان حکیم بزرگ ساسانی

تاریخ تولد: ۱۸ دی ماه د ۵۱۱ سال پیش از میلاد

محل تولد: خروسان

لقب: بزرگمهر

حرفه: حکیم و وزیر

دوران زندگی: دوران ساسانیان، پادشاهی خسرو انوشیروان

ادامه
صبا آذرپیک بیوگرافی صبا آذرپیک روزنامه نگار سیاسی و ماجرای دستگیری وی

تاریخ تولد: ۱۳۶۰

ملیت: ایرانی

نام مستعار: صبا آذرپیک

حرفه: روزنامه نگار و خبرنگار گروه سیاسی روزنامه اعتماد

آغاز فعالیت: سال ۱۳۸۰ تاکنون

ادامه
یاشار سلطانی بیوگرافی روزنامه نگار سیاسی؛ یاشار سلطانی و حواشی وی

ملیت: ایرانی

حرفه: روزنامه نگار فرهنگی - سیاسی، مدیر مسئول وبگاه معماری نیوز

وبگاه: yasharsoltani.com

شغل های دولتی: کاندید انتخابات شورای شهر تهران سال ۱۳۹۶

حزب سیاسی: اصلاح طلب

ادامه
زندگینامه امام زاده صالح زندگینامه امامزاده صالح تهران و محل دفن ایشان

نام پدر: اما موسی کاظم (ع)

محل دفن: تهران، شهرستان شمیرانات، شهر تجریش

تاریخ تاسیس بارگاه: قرن پنجم هجری قمری

روز بزرگداشت: ۵ ذیقعده

خویشاوندان : فرزند موسی کاظم و برادر علی بن موسی الرضا و برادر فاطمه معصومه

ادامه
شاه نعمت الله ولی زندگینامه شاه نعمت الله ولی؛ عارف نامدار و شاعر پرآوازه

تاریخ تولد: ۷۳۰ تا ۷۳۱ هجری قمری

محل تولد: کوهبنان یا حلب سوریه

حرفه: شاعر و عارف ایرانی

دیگر نام ها: شاه نعمت‌الله، شاه نعمت‌الله ولی، رئیس‌السلسله

آثار: رساله‌های شاه نعمت‌الله ولی، شرح لمعات

درگذشت: ۸۳۲ تا ۸۳۴ هجری قمری

ادامه
نیلوفر اردلان بیوگرافی نیلوفر اردلان؛ سرمربی فوتسال و فوتبال بانوان ایران

تاریخ تولد: ۸ خرداد ۱۳۶۴

محل تولد: تهران 

حرفه: بازیکن سابق فوتبال و فوتسال، سرمربی تیم ملی فوتبال و فوتسال بانوان

سال های فعالیت: ۱۳۸۵ تاکنون

قد: ۱ متر و ۷۲ سانتی متر

تحصیلات: فوق لیسانس مدیریت ورزشی

ادامه
حمیدرضا آذرنگ بیوگرافی حمیدرضا آذرنگ؛ بازیگر سینما و تلویزیون ایران

تاریخ تولد: تهران

محل تولد: ۲ خرداد ۱۳۵۱ 

حرفه: بازیگر، نویسنده، کارگردان و صداپیشه

تحصیلات: روان‌شناسی بالینی از دانشگاه آزاد رودهن 

همسر: ساناز بیان

ادامه
محمدعلی جمال زاده بیوگرافی محمدعلی جمال زاده؛ پدر داستان های کوتاه فارسی

تاریخ تولد: ۲۳ دی ۱۲۷۰

محل تولد: اصفهان، ایران

حرفه: نویسنده و مترجم

سال های فعالیت: ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴

درگذشت: ۲۴ دی ۱۳۷۶

آرامگاه: قبرستان پتی ساکونه ژنو

ادامه
دیالوگ های ماندگار درباره خدا

دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا پنجره ای به دنیای درون انسان می گشایند و راز و نیاز او با خالق هستی را به تصویر می کشند. در این مقاله از سرپوش به بررسی این دیالوگ ها در ادیان مختلف، ادبیات فارسی و سینمای جهان می پردازیم و نمونه هایی از دیالوگ های ماندگار درباره خدا را ارائه می دهیم. دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا همیشه در تاریکی سینما طنین انداز شده اند و ردی عمیق بر جان تماشاگران بر جای گذاشته اند. این دیالوگ ها می توانند دریچه ای به سوی دنیای معنویت و ایمان بگشایند و پرسش های بنیادین بشری درباره هستی و آفریننده آن را به چالش بکشند. دیالوگ های ماندگار و زیبا درباره خدا نمونه دیالوگ درباره خدا به دلیل قدرت شگفت انگیز سینما در به تصویر کشیدن احساسات و مفاهیم عمیق انسانی، از تاثیرگذاری بالایی برخوردار هستند. نمونه هایی از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا در اینجا به چند نمونه از دیالوگ های سینمایی معروف درباره خدا اشاره می کنیم: فیلم رستگاری در شاوشنک (۱۹۹۴): رد: "امید چیز خوبیه، شاید بهترین چیز. و یه چیز مطمئنه، هیچ چیز قوی تر از امید نیست." این دیالوگ به ایمان به خدا و قدرت امید در شرایط سخت زندگی اشاره دارد. فیلم فهرست شیندلر (۱۹۹۳): اسکار شیندلر: "من فقط می خواستم زندگی یک نفر را نجات دهم." این دیالوگ به ارزش ذاتی انسان و اهمیت نجات جان انسان ها از دیدگاه خداوند اشاره دارد. فیلم سکوت بره ها (۱۹۹۱): دکتر هانیبال لکتر: "خداوند در جزئیات است." این دیالوگ به ظرافت و زیبایی خلقت خداوند در دنیای پیرامون ما اشاره دارد. پارادیزو (۱۹۸۸): آلفردو: خسته شدی پدر؟ پدر روحانی: آره. موقع رفتن سرازیریه خدا کمک می کنه اما موقع برگشتن خدا فقط نگاه می کنه. الماس خونین (۲۰۰۶): بعضی وقتا این سوال برام پیش میاد که خدا مارو به خاطر بلاهایی که سر همدیگه میاریم می بخشه؟ ولی بعد به دور و برم نگاه می کنم و به ذهنم می رسه که خدا خیلی وقته اینجارو ترک کرده. نجات سربازان رایان: فرمانده: برید جلو خدا با ماست ... سرباز: اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که مارو دارن تیکه و پاره می کنن؟ بوی خوش یک زن (۱۹۹۲): زنها ... تا حالا به زن ها فکر کردی؟ کی خلقشون کرده؟ خدا باید یه نابغه بوده باشه ... زیر نور ماه: خدا خیلی بزرگتر از اونه که بشه با گناه کردن ازش دور شد ... ستایش: حشمت فردوس: پیش خدا هم که باشی، وقتی مادرت زنگ می زنه باید جوابشو بدی. مارمولک: شاید درهای زندان به روی شما بسته باشد، اما درهای رحمت خدا همیشه روی شما باز است و اینقدر به فکر راه دروها نباشید. خدا که فقط متعلق به آدم های خوب نیست. خدا خدای آدم خلافکار هم هست. فقط خود خداست که بین بندگانش فرقی نمی گذارد. او اند لطافت، اند بخشش، بیخیال شدن، اند چشم پوشی و رفاقت است. دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم مارمولک رامبو (۱۹۸۸): موسی گانی: خدا آدمای دیوونه رو دوس داره! رمبو: چرا؟ موسی گانی: چون از اونا زیاد آفریده. سوپر نچرال: واقعا به خدا ایمان داری؟ چون اون میتونه آرامش بخش باشه. دین: ایمان دارم یه خدایی هست ولی مطمئن نیستم که اون هنوز به ما ایمان داره یا نه. کشوری برای پیرمردها نیست: تو زندگیم همیشه منتظر بودم که خدا، از یه جایی وارد زندگیم بشه ولی اون هیچوقت نیومد، البته اگر منم جای اون بودم خودمو قاطی همچین چیزی نمی کردم! دیالوگ های ماندگار درباره خدا؛ دیالوگ فیلم کشوری برای پیرمردها نیست سخن پایانی درباره دیالوگ های ماندگار درباره خدا دیالوگ های ماندگار درباره خدا در هر قالبی که باشند، چه در متون کهن مذهبی، چه در اشعار و سروده ها و چه در فیلم های سینمایی، همواره گنجینه ای ارزشمند از حکمت و معرفت را به مخاطبان خود ارائه می دهند. این دیالوگ ها به ما یادآور می شوند که در جستجوی معنای زندگی و یافتن پاسخ سوالات خود، تنها نیستیم و همواره می توانیم با خالق هستی راز و نیاز کرده و از او یاری و راهنمایی بطلبیم. دیالوگ های ماندگار سینمای جهان درباره خدا گردآوری: بخش هنر و سینمای سرپوش

ویژه سرپوش